mitä täytyy ottaa huomioon merkinnöistä
Kaikesta siitä päätellen, mitä tässä n. kuukauden aikana on käynyt ilmi tällä palstalla, uskallan epäillä vähäisellä ymmärrykselläni, että vapaasti itse nimeämäni "Motomatin ecun vianhaun ensimmäinen sääntö: ecu ei yleensä ole koskaan rikki, paitsi poikkeustapauksissa" -olisi kuitenkin tässä totta?Aikanaan minulla on ollut:
IAW15RC.C8
31502 12V=
61601.048.00
501604740000
CALIFORNIA MY03 CAT
3EE194BBCEDIT 8.7:
15RC.C8 = ecun tyyppi
61601.048.00 = "ohjelmistonumero" (kyse ei ole "karttojen" numerosta, ei siis kerro mitkä kartat ecussa on sisällä, sen näkee vain GuzziDiag:illa)
Nämä jos ovat samat (=15RC.C8 ja 61601.048.00), voi varmuudella ymmärtääkseni käyttää (15RC esiintyi Cali, Nevada, V11, Bellagio ja Breva -malleissa).
Tuo ”ohjelmistonumero” on ”yhteensopiva” ecussa käytettyjen komponenttien kanssa. Kun ohjelmisto (*.BIN -tiedosto) siirretään ecuun, menee kerralla ”koko paketti”. Ei vaan pelkästään kartat sisältävä osio, vaan myös sellainen osa ohjelmistoa, mikä liittyy ecun komponentteihin.
Toki voi olla mahdollista, että myös muukin ecu käy, mutta tästä tietävät lähinnä ecun komponentit tuntevat ecujen korjaajat.
HUOM! Tarvitset nyt GuzziDiag -työkaluja, että saat (esim. omasta nykyisestä) tiedot siirrettyä siihen, jonka mahdollisesti ostat. Käytetyssä ecussa olevista kartoista ei koskaan voi olla varma (ellei tee työlästä karttakohtaista vertailua TunerPro:lla). Jos kaikki ecun numerot ovat identtisiä, sitten voi olla mahdollista (jos ecuun ei ole puututtu, mutta sellaisia lienee yllättävän vähän), että kartat ovat täysin samat.
Ja saattaapa olla, että GuzziDiag -vikaluvulla löytyisi lisävalaistusta käynnistymättömyyteen?
Omalla kohdalla oli kovasti harmia ja työtä saada selville, että15M.C0 ecussa on eri komponentti ilmanpaineanturina (vaatii eri ohjelmistoversion) kuin 15M.C1 ja siitä eteenpäin. Itse haluaisin ostaa 15M.C0 ecun, jos jossain sattuu edullisesti vastaan, Ducatin 15M.A0 käy ehkä myös.