Nuo pääteholkit ovat käteviä kun johdin tulee kiinni ruuvilla väliaikaseksi kuten sokeripalaliittimessä. Ei ole oikein pätevä kuin joissan vanhanajan sulakerasioissa.
Muistaakseni tuo kutistesukka-holkki yhdistelmä liitetään kahdella puristuksella Abiko 50- pihdeillä ja sitten kuumaa ilmaa perään. Johdinnipussa kannattaa jakaa liitokset eri kohtiin. Muutoin syntyy paksu mötikkä yhteen kohtaan.
Vaikka täällä neuvotaan olla tinaamatta niin siten tulee kuitenkin ohuin ja kevyin liitos. Tarvitaan myös liimakutistesukkaa. Kutistesukka pujotetaan ensin johtimeen tarpeeksi kauas tinauskohdasta. Tinataan johtimet niin että johtimet ovat ristissä toisiinsa kiertämällä, käännetään muun johtimen suuntaiseksi ja tinataan kevyesti. Tinauksen jäähdyttyä sujautetaan liimasukka liitoksen yli ja kutistetaan lämmöllä.
Tinaus kannattaa tehdä riittävän kuumalla kolvilla nopeasti ja pienellä määrällä tinaa. Jos kolvi ei ole riittävän kuuma tai siinä ei ole tarpeeksi tehoa tinattava kohde kuumenee liikaa ja johtimen päällinen sulaa tarpeeettomasti.
Tinakolvit eivät ole kalliita:
https://www.motonet.fi/fi/haku?q=kolviJo parinkympin kuumailmapuhaltimella pärjää näissä hommissa. Myös pieni kaasupoltin jossa pietsosytytin ajaa saman asian. Näitä kuumituslaitteita tulee käsitellä varoen jos samassa tilassa on palavia asioita.
Jos on muutakin kolvattavaa jatkossa niin ei ehkä ihan halvinta settiä kannata ostaa. Itselläni on kolme erityyppistä kolvia. Yksi termostaatilla ja lämmönsäädöllä varustettu elektroniikkakolvi pikkutinauksiin. Yksi varrellinen suora kolvi johtimien ja rakenteiden tinaukseen sekä iso nuijamainen kolvi rakennetinauksiin kuten peltitöihin ja astioiden tinaamiseen. Kuumailmapuhallin korvaa jälkimmäistä joiltakin osin. Esimerkikisi bensatankin paikkaukseen.