Kirjoittaja Aihe: Led-ajovalot & vilkut  (Luettu 42558 kertaa)

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #90 : Helmikuu 21, 2020, 09:06:04 ap »
Helpoin on, jos ei tarvitse liitosta avata, lämpökutistuva ja -juottuva Abiko. Niitä on eri kokoja johtimien paksuuden mukaan mutta käy hieman lompakon päälle jos useampi tarvitsee. https://www.motonet.fi/fi/tuote/487144/Jatkoliitinkutistesukka-tinalla-punainen-10kpl

Noissa liittimissä on sekä tina, että kutistesukka. Miten nuo asennetaan? Kolvilla ja kuumailmalla?

Itse ajattelin jatkoliittimiä mutta puserrettavia ja suojaamattomia. En ole löytänyt mistään. Pitäisi olla myös lyhyitä, että johtonippuun saa taipuisuutta. Muistaakseni näin Partcolla hyllyssä jotain kaapeleiden lyhyitä päätösliittimiä, niistä saattaisi olla apua. Pitäisi myös kyetä puristamaan noilla Abiko 52:lla.

Yhtenäisillä johdoilla tuo homma ei onnistu, joutuisi irrottamaan noita tinauksia ym. noista muovisista vanhoista käsikontrolleista. Ei maksa vaivaa. Jos moiseen ryhtyy, niin pitäisi ajatella koko homma uusiksi ja laittaa myös nykyaikaiset käsikontrollit. Tässä vaiheessa jätän asian hautumaan. Näpertely ei ole muutenkaan suurin kiinnostukseni kohde.

Yksillä, nykyisten perään laitettavilla jatkoilla joutuisi uusimaan myös johtosarjojen isot liittimet, koska uusia pinnejä ei löydy. Helpoin tapa olisi laittaa jatkot nykyisten johtojen väliin, jolloin johtosarjojen isoja liittimiä ei tarvitsisi uusia. Molemmissa tapauksissa liitokset täytyy ilmeisesti piilottaa stongan sisälle, muuten johtosarja ei taivu siististi näkyviltä osiltaan. Toinen vaihtoehto on jättää liitokset stongan ulkopuolelle mutta silloin liitoskohdat ovat alttiina liikkeelle ja murtumiselle. Ilmeisesti tuo ensimmäinen vaihtoehto on parempi.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #91 : Helmikuu 21, 2020, 09:15:34 ap »
Kuumailmapuhallin tai sytkäri toimii noissa liittimissä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #92 : Helmikuu 21, 2020, 09:29:16 ap »
Itse ajattelin jatkoliittimiä mutta puserrettavia ja suojaamattomia. En ole löytänyt mistään. Pitäisi olla myös lyhyitä, että johtonippuun saa taipuisuutta. Muistaakseni näin Partcolla hyllyssä jotain kaapeleiden lyhyitä päätösliittimiä, niistä saattaisi olla apua. Pitäisi myös kyetä puristamaan noilla Abiko 52:lla.


Käytä niitä suojaamattomia Abikoja jatkoliittiminä, leikkaat sen varsinaisen liitinosan pois.
Päätehylsykin saattaa toimia. Ne on kyllä aika ohutta peltiä ja tarkoitettu oikeastaan vaan pitämään monisäikeinen
kuparijohdin nipussa ruuviliittimissä.
Päätehylsyjä on kyllä tullut käytettyä moneen tarkoitukseen, mm. sateenvarjon niiteiksi ne ovat hyviä.


@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #93 : Helmikuu 21, 2020, 09:34:01 ap »
Käytä niitä suojaamattomia Abikoja jatkoliittiminä, leikkaat sen varsinaisen liitinosan pois.

Liian yksinkertainen ja toimiva idea, ei tullut ensimmäiseksi mieleen  :)

Voisi myös käyttää noita eristettyjä pistokeliittimiä, joita käytin. Eriste ja liitinosa pois, niin jää väin vajaan sentin hylsy, joka puristuu lujasti Abiko 52:lla.
 

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #94 : Helmikuu 21, 2020, 12:14:43 ip »
Käytä niitä suojaamattomia Abikoja jatkoliittiminä, leikkaat sen varsinaisen liitinosan pois.

Liian yksinkertainen ja toimiva idea, ei tullut ensimmäiseksi mieleen  :)

Voisi myös käyttää noita eristettyjä pistokeliittimiä, joita käytin. Eriste ja liitinosa pois, niin jää väin vajaan sentin hylsy, joka puristuu lujasti Abiko 52:lla.
 

Ei tullut hyvää jälkeä kummallakaan tavalla, johtimet ei edes mahdu tuohon hylsyyn. Täytyy seuraavaksi kokeilla noita lämpökutistuvia liittimiä tai pääteholkkeja:

https://m.motonet.fi/fi/tuote/487180/Sahkojohdon-paateholkki-15-mmX8-mm-50-kpl

Edit: miten nämä liitetään? puristetaanko ensin Abikoilla vai lämmitetäänkö suoraan:

https://m.motonet.fi/fi/tuote/487138/jatkoliitin-kutistesukka-punainen-10kpl


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #95 : Helmikuu 21, 2020, 13:13:52 ip »
Nuo pääteholkit ovat käteviä kun johdin tulee kiinni ruuvilla väliaikaseksi kuten sokeripalaliittimessä. Ei ole oikein pätevä kuin joissan vanhanajan sulakerasioissa.

Muistaakseni tuo kutistesukka-holkki yhdistelmä liitetään kahdella puristuksella Abiko 50- pihdeillä ja sitten kuumaa ilmaa perään. Johdinnipussa kannattaa jakaa liitokset eri kohtiin. Muutoin syntyy paksu mötikkä yhteen kohtaan.

Vaikka täällä neuvotaan olla tinaamatta niin siten tulee kuitenkin ohuin ja kevyin liitos. Tarvitaan myös liimakutistesukkaa. Kutistesukka pujotetaan ensin johtimeen tarpeeksi kauas tinauskohdasta. Tinataan johtimet niin että johtimet ovat ristissä toisiinsa kiertämällä, käännetään muun johtimen suuntaiseksi ja tinataan kevyesti. Tinauksen jäähdyttyä sujautetaan liimasukka liitoksen yli ja kutistetaan lämmöllä.
Tinaus kannattaa tehdä riittävän kuumalla kolvilla nopeasti ja pienellä määrällä tinaa. Jos kolvi ei ole riittävän kuuma tai siinä ei ole tarpeeksi tehoa tinattava kohde kuumenee liikaa ja johtimen päällinen sulaa tarpeeettomasti.

Tinakolvit eivät ole kalliita: https://www.motonet.fi/fi/haku?q=kolvi
Jo parinkympin kuumailmapuhaltimella pärjää näissä hommissa. Myös pieni kaasupoltin jossa pietsosytytin ajaa saman asian. Näitä kuumituslaitteita tulee käsitellä varoen jos samassa tilassa on palavia asioita.

Jos on muutakin kolvattavaa jatkossa niin ei ehkä ihan halvinta settiä kannata ostaa. Itselläni on kolme erityyppistä kolvia. Yksi termostaatilla ja lämmönsäädöllä varustettu elektroniikkakolvi pikkutinauksiin. Yksi varrellinen suora kolvi johtimien ja rakenteiden tinaukseen sekä iso nuijamainen kolvi rakennetinauksiin kuten peltitöihin ja astioiden tinaamiseen. Kuumailmapuhallin korvaa jälkimmäistä joiltakin osin. Esimerkikisi bensatankin paikkaukseen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #96 : Helmikuu 21, 2020, 13:18:56 ip »
Pitäisi hommata itselle samanlainen nestekaasukolvi, kuin veljellä. Ei ole kuin tuollainen huulipunapötkön kokoinen, läpinäkyvä säiliö, jonka päässä kaasulla lämpiävä kolvin kärki. Aivan ykköspeli, kun on pieni ja johdoton. Ja lämpöä riittää. Voi tehdä tinaukset vaikka konehuoneessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #97 : Helmikuu 21, 2020, 13:52:27 ip »
Tässä vielä yksi hyvä vaihtoehto liittimiksi. Vaipan ulkohalkaisija on vain 2,5 - 2,9 mm kun 0,75 mm2:n johdin on n. 2,0 mm. Vaikea sanoa sopiiko johtimet sisään. Onkohan tuo Abiko 50:llä puserrettava? Noiden valmiiden liittimien kanssa ongelmaksi muodostuu ehkä niiden liika pituus kun kahta jäykkää liitintä ei voi laittaa vierekkäin. Piuhoja on molemmilla puolilla 9 kpl, joten liittimiä tulisi molemmille puolille 18 kpl.

https://www.partco.fi/fi/liittimet/puristusliittimet/829-holkki-punt.html

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #98 : Helmikuu 21, 2020, 15:20:23 ip »

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #99 : Helmikuu 21, 2020, 19:15:48 ip »

Erinomaisia ohjeita...

Jouko

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #100 : Helmikuu 21, 2020, 19:48:45 ip »
Hyviä ohjeita mutta aika pitkiä kovia jatkoksia tulee noillakin. Taitaa olla tuo tinaaminen ainoa vaihtoehto, riittävän pieniä liittimiä ei vain ole. Hieman lisää asiaa pähkäiltyäni, menevät myös Guzzin loput kaksi isoa liitintä vaihtoon. Johdonpätkien lisääminen johtosarjan väliin ei ole mahdollista siten, että molemmat liitoskohdat jäisivät stongan sisälle. Toinen liitos tulisi joka tapauksessa ulkopuolelle, joten kaksi liitosta peräkkäin parin liittimen "säästämiseksi" on naurettavaa.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #101 : Helmikuu 21, 2020, 20:17:34 ip »
Tinaus kannattaa tehdä riittävän kuumalla kolvilla nopeasti ja pienellä määrällä tinaa. Jos kolvi ei ole riittävän kuuma tai siinä ei ole tarpeeksi tehoa tinattava kohde kuumenee liikaa ja johtimen päällinen sulaa tarpeeettomasti.

Aika harva satunnainen kolvaaja on viitsinyt ajatella miten liitoksen tekee. En minä ainakaan, pääasia on ollut että tinaa on riittävästi. Tänään harjottelin johtojen tinaamista ajatuksella. Koska pieni määrä tinaa ei valunut mielestäni riittävästi liitoksen alapuolelle, käänsin liitoksen ja tinasin toiseen kertaan. Ei vaikuttanut järkevältä, joten vaihdoin tekniikkaa ja sulatin nokareen tinaa kolviin ja laitoin sitten kolvin liitoksen alle lämmittämään liitosta. Kun johtimet lämpenivät riittävästi, sulatin vähän lisää tinaa yläpuolelta. Liitos oli kauttaaltaan tinan peitossa ja tukeva.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #102 : Helmikuu 21, 2020, 22:08:08 ip »
Eikös se silloin ole sopiva, jos lämmität liitosta alapuolelta ja kun tina juoksee johtoon päältä tökättynä. Eli on riittävän kuuma oikeasta paikasta ja ei tarvitse hallita kuin tinan määrä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #103 : Helmikuu 21, 2020, 22:38:15 ip »
Mie oon niin vanhanaikanen, että en käytä kolvia vaan semmoista pientä tai vähän isompaa kaasupoltinta.
Ei tarvii vaihtaa konetta sukan kutistukseen.

Toki tulella sohiminen ei sovi joka paikkaan ja sitten käytetään kaasukolvia.
Tämäkin vielä! ! !

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #104 : Helmikuu 21, 2020, 22:39:17 ip »
Eikös se silloin ole sopiva, jos lämmität liitosta alapuolelta ja kun tina juoksee johtoon päältä tökättynä. Eli on riittävän kuuma oikeasta paikasta ja ei tarvitse hallita kuin tinan määrä.

Havaitsin että jos paistan kolvilla pelkkää johdinta, niin johtimen lämpeneminen kestää pirun kauan ja tinan sulamista joutuu odottelemaan pitkään. Seurauksena tuo aikaisemmin mainittu eristeen sulaminen. Tinan kanssa tätä ei tapahdu. En tiedä mistä johtuu, ilmeisesti lämpö siirtyy tinan välityksellä keskitetymmin liitokseen eikä lämmitä johdinta niin laajalla alueella. Voi tämä analyysini olla tietenkin myös täyttä huu-haata.  ;D

Funtsin myös johdotusta. Turha vetää liian paksua piuhaa kun virran määrät ovat pienet ja tilat ahtaat. Äänimerkin osalta kysymyksessä on vain ohjausvirta, led-vilkut eivät vie mitään ja led-valot muutaman ampeerin. Näille kaikille jopa 0,50-piuha on törkeää kuparin väärinkäyttöä. Ainoastaan startin solenoidi imee ehkä 10A (sulake 15A), joten sille 0,75 on ihan hyvä. Noista Guzzin orgispiuhoista on paha mennä sanomaan varmaksi niiden paksuudesta mutta oletan että karvan verran alle 0,75.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 22, 2020, 08:04:51 ap kirjoittanut @ »