Kirjoittaja Aihe: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota  (Luettu 22912 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #45 : Marraskuu 06, 2020, 23:08:55 ip »
Tämä ei liity mitenkään mihinkään...
Mielestäni sain vihdoinkin hyvän kuvan Quotasta tuola Ilmajoen lakeuksilla, vahinko vaan kun ei ollut oikea kamera joukossa, tämä on kännykällä. Mutta silti. Pakko jakaa näin somessa ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 553
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #46 : Marraskuu 07, 2020, 06:55:51 ap »
Aakeeta ja laakeeta Quatalla!
Hyvä kuva!
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

egon

  • Viestejä: 968
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #47 : Marraskuu 07, 2020, 12:45:43 ip »
Eilen tuli heitettyä pikku lenkki Brevalla, mutta kelit on kyllä jo aika kovat. Lämpöasteita oli muutama, mutta kova tuuli ja syksyn lehtilimasta liukastuneet tiet veivät ajelusta pois parhaan terän. Täällä ylhäällä aurinko näyttäytyy enää matalalla horisontissa, joten vasta-aurinkoon ajaminenkin on epämukavaa kun aurinko ei vaihda lyhyille. Akku kuitenkin tuli ladattua ja sehän on ihan hyvä juttu.

Jouko S

  • Viestejä: 855
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #48 : Marraskuu 07, 2020, 17:45:05 ip »
Hieno otos Samilla!! Vuoden Kuva numero ykkönen "Moto Guzzi auringonlaskussa" luokassa!!! ;D

Jouko

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #49 : Marraskuu 26, 2021, 17:29:39 ip »
Nurkkiin on unohtunut tuommonen MotoMatilta joskus 1100 cafferaaseriin haettu 7/33 perä, sillä kombolla ei tosin paljoa ehditty ajaa ennenkö meni purkuun. Tämän samaisen quotan varaosiksi siis. Nyt tuo tuli vastaan kun romuja kollasin. Tekisköhän se hyvää quotalle.... 1100 calin se ainakin herätti iloiseen kulkuun ja kyllä tuossa quotassakin saisi olla enempi kierroksia. Pitää varmaan testata.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Jouko S

  • Viestejä: 855
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #50 : Marraskuu 26, 2021, 19:53:45 ip »
Kannattaa varmaan testata, niin selviää käytännössä sekin!
Quotan kone tuottaa parhaimman väännön huomattavasti alemmilla kierrosmäärillä, kuin suurimman tehonsa. Luulisi näin maallikon ajatuksilla, että tiheämmällä perälle vaihdettaessa takapyörä pyörisi moottorin parhaiten vääntävällä kierrosalueella nopeammin kuin vakioperällä, jos vakio on tuota harvemmilla välityksillä? Parhaimman tehon alueella taitaisi huippunopeus pudota(kunhan ei vaan menisi ylikierroksille :D)Jos näin ajatus, niin perän vaihto saattaisi olla hiekkateille hyvinkin onnistunut ratkaisu. Polkuja unohtamatta. Pidemmän matkan ominaisuudet asfalttiteineen tuskin on perän vaihdon perimmäinen ajatuskaan ;) Mutta jos vaihto olisi harvemmin välitettyyn, niin jo vain matka taittuisi varmasti nopeampiakin teitä kaipaavallekin!

Jouko

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #51 : Marraskuu 26, 2021, 22:00:31 ip »
Vakio perä  tässä quotassa on 8/33, kuten taitaa olla kaikissa 1100 moottorisissa. Taisivat mainostaa silloin aikoinaan että suurempi kone=suurempi vääntö ja sallii pitkät välit. Parempi se 7/33 silti mun mielestä on sekä tonniseen että tonnisataseen. Ainakin tässä tapauksessa kun mettässä möyritään ja ykkönenkin tuntu liian pitkältä.

Tässä on vielä vakio moottorinohjaus, sytkäkartta sielä on ainakin ihan perseellään noin 3500rpm asti. Imuroin siitä joskus kartan mutta jotain matoja siinä tuli vastaan enkä ole siihen jaksanut perehtyä sen kummemmin. Ehkä nyt talven aikana ehtisi panostaa. Saisi tuostakin koneesta paljon enempi irti ja mukavamman kun säädöt olisi kohdillaan.

Otin wingin isommasta pleksistä pois reilut 30cm. Jäi hyvä pätkä pleksiä jouten. Ja kun tuo Quotan kate ei ollut mikään maailman paras niin tein siitä ylijäämästä siihen tuommosen. Tuntui toimivan ihan hyvin, sen mitä ehdin kokeilla. Ei kaunis mutta toimiva.

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2021, 23:15:28 ip kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #52 : Joulukuu 05, 2021, 21:01:45 ip »
Sielä se nyt on 7/33. Kovasti ainakin uskon että hyvä perä Quotaan mutta tuo että lämpömittari näyttää nyt -27 estää aika tehokkast kokeilemista tien päällä.

Tuo keskiholkki on ainut mitä pitää vaihtaa näissä perissä keskenään kun haluaa välityksiä vaihtaa. Siinä on vajaan sentin ero pituudessa. Helppoa. Käy puoleen tuntiin ens kerralla jos tulee tarve palata entiseen. Ei sen kummempi välityksen vaihto kuin ketjuvetoisessa. On tässä entisessä Guzzin hitaassa tuotekehityksessä se hyvä puoli että osat käy suurinpiirtein ristiin pitkällä aikavälillä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 06, 2021, 21:22:40 ip kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #53 : Joulukuu 07, 2021, 21:14:00 ip »
Tuo keskiholkki on ainut mitä pitää vaihtaa näissä perissä keskenään kun haluaa välityksiä vaihtaa. Siinä on vajaan sentin ero pituudessa.

Ei tuo ole takapyörän laakereiden välissä oleva keskiholkki vaan perään prässätty holkki, joka määrittää perän ja navan välisen etäisyyden :)  Itse huomasin että noissa takanavoissa on eroja: Esim. Cali 1100-96:ssa takanapa on leveämpi kuin 130-rengasta käyttävissä. Swingiä on tällöin siirretty oikealle ja takanapaa vastaavasti vasemmalle saman verran tuon kuvassasi olevan holkin avulla. Näin on saatu 140-takarengas haarukkaan. Jotta perän ja takanavan väliin ei jäisi ikävän näköistä rakoa, niin uudemmassa navassa on leveämpi laippa joka siis peittää tuon raon. Pinnojen reiät ja pinnakulma navan ja vannekehän suhteen ovat näin pysyneet ennallaan.

Itsekin vaihdoin tuon samaisen holkin kun laitoin vanhan mallisen navan Caliin.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #54 : Joulukuu 07, 2021, 22:59:24 ip »
Isolohkoisissa on tullut monenlaista perävaihteen ja pyörännavan välistä holkkia vastaan. Eroa on läpimitassa eli akseli on alkupäässä valmistusta noin vuosina1966 - 1973 ohuempi että sitten on myös vaihtelua pituudessa, juurikin kuin edellä mainittiin, eri levyisten takanapojen suhteen. Perät ovat yhteensopivia mikäli on aina akseli/takanapakohtainen holkki laittaa tilalle. Ei ole kummoinen osa sorvatakaan sopiva.

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #55 : Maaliskuu 25, 2022, 21:53:07 ip »
Neljä tankillista nyt Quotalla ajettu talven jälkeen ja kulutus näyttää näin kylmilläkin keleillä pudonneen melkein litralla. Tämän kauden keskikulutus 5,5 kun ennen 6,3. Kun keli lämpenee niin menee varmaan lähemmä 5L/100km. Välitysten vaihto teki varmaan suurimman osan, pikkusen ruisku/sytkäkarttaakin muutin mutta vain hyvin vähän. Lämpötila-anturiin en vielä ole pastaa laittanut kun muistin sen vasta juur äsken. Pitää sekin vielä tehdä.

Huomattavasti mukavampi ajettava tuolla 7/33 perällä. Tuntuu että voimaakin muka olisi. Eikä tarvi joka välissä vaihdekeppiä ronklata. Toki jossain 130km/h jälkeen jo kone huutaa mutta eipä tällä niissä nopeuksissa viihdy muutenkaan. 105 nopeusmittarissa on nyt aika tarkasti 4000 rpm, 130kmh 5000rpm jne. Vakio pakoputkikin kätkee hyvin tuon koneen huudon.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #56 : Maaliskuu 25, 2022, 22:27:32 ip »
Mittaristonkin vaihdoin kun alkasi ne väpättävät Vegliat ottaa päähän. Nyt on vaihdenäytöt jne nykyaikaa. Koson mittari, jos mulla joskus jossain muussa mopossa mittari lakkaa pelittämässä niin tommosen laitan tilalle, halpa ja helppo asentaa.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #57 : Maaliskuu 25, 2022, 22:43:47 ip »
Ikkala mainitsi että tiheemmällä perällä kulutus pieneni. Sama kokemus itselläni. Kun se ajo on kuitenkin pääosin alle 100 km/h vauhtia niin silloin saa ison pykälän käyttöön hyvin aikaisessa vaiheessa verrattuna vakioperään.
Saman ilmiön sain aikaan suuriruokaiseksi moititussa 1400 Californiassa kun laitoin pienempikehäisen rengastuksen taa. Ei se silti mikään säästöpossu ole mutta menoliemihinnoittelu huomoiden pysyy ajo taloudellisempana.

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #58 : Huhtikuu 29, 2022, 20:35:10 ip »
Kummallinen Guzzi tämä mun Quota. Sitä ei tarvi joka ajoreissun jälkeen ruuvata. Itse asiassa se on toiminut jo pelottavan pitkän aikaa ilman ongelmia. Onkohan siinä jotain vikaa...?

Hyvää Vappua! ;)
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #59 : Huhtikuu 29, 2022, 22:33:26 ip »
Vaputus vastaanotettu. Rairai!
Tonnisesta (käytännössä 950 kone piristettynä ja laihaseos-ohjelmilla.) tekivät laihaseosmoottorin. Kone kävi riittävän lämpimänä että palamistapahtuma oli haluttu ja polttoainetta kului vähän. Mutta koskee vain tonnista (950cc) mutta ei sitä myöhempää 1100-versiota.

Erikseen edellisestä: Molempia olen ajanut ja nyttemmin on harmittanut että en ole ottanut talteen tuota pyörää jossa on 950-kone. Rouhea laite ja kulkua oli riittävästi. Helposti meni rikki 200km/h. Jälkimmäinen tuote 1100-versio on aika köppänen edellämainittuun nähden.
Tonnisen Quotan valmistus loppui EU-laisäädäntöön. Liikaa typen oksideita päästössä mikä aiheutti valmistuksen lopettamisen. Molempia malleja olen ajanut. Myöhempi on hallintalaitteiltaan ja jousitukseltaan kesytetty versio. Mutta ihan toimiva käyttöpyörä. Suorituskykyky keskinkertainen.