Kirjoittaja Aihe: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota  (Luettu 11468 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 781
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #30 : Marraskuu 29, 2019, 20:58:42 ip »
Tuli mieleen että vaihdoin siihen startinkin. Se mikä oli kiinni tullessa oli ymmärtääkseni niitä SD:n halpiaisversioita, kiinalaisia mitä lie. Starttasi laiskasti varsinkin jos oli vähänkin kylmempää, ei sillälailla tomerasti mitä minä olen tottunut guzzin starttaavan. Vaihdoin tilalle alkuperäisen Valeon ja johan taas kone pyörii iloisesti vaikka mittari olisi pakkasella. Se on noin satasen säästö alkuperäisen ja tuon halvemman välillä mutta mun mielestä väärä paikka säästää.
Quota 1100 ES-99, HD FLSTC -09, GL 1500 SE -97, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125 + eukon FXDCI -06

motomatti

  • Viestejä: 12 172
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #31 : Marraskuu 30, 2019, 03:24:32 ap »
Tuli mieleen että vaihdoin siihen startinkin. Se mikä oli kiinni tullessa oli ymmärtääkseni niitä SD:n halpiaisversioita, kiinalaisia mitä lie. Starttasi laiskasti varsinkin jos oli vähänkin kylmempää, ei sillälailla tomerasti mitä minä olen tottunut guzzin starttaavan. Vaihdoin tilalle alkuperäisen Valeon ja johan taas kone pyörii iloisesti vaikka mittari olisi pakkasella. Se on noin satasen säästö alkuperäisen ja tuon halvemman välillä mutta mun mielestä väärä paikka säästää.

Oikea päätelmä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 241
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #32 : Marraskuu 30, 2019, 10:31:50 ap »
Tuollainen halpastartti pitäisi ihan purkaa ja katsoa, mihin se virta siellä katoaa. Onko sitten sisälmyksissä käytetty kevyempää kuparipunosta vai mitä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 781
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #33 : Lokakuu 15, 2020, 20:30:31 ip »
Quotan valoista. Onko joku päivittänyt tonnisatasen valoja menestyksekkäästi? Tuosta on lyhyet valot menneet niin surkeeksi että olisi sama vaikka joku lämmin kekäle sielä yrittäisi loistaa. Polttimolle tulee hyvä jännite ja maatakin saa kunnolla, lamppu palaa kirkkaasti mutta valopa ei tule umpiosta pois ::)

Tilasin jo tuommosen: https://www.louis.eu/artikel/ellipsoid-headlight-h1/10033012?list=186fad8bf9352c9ac4ea7b0956469e85&filter_article_number=10033012
Kaippa sen sinne jotenkin saa kiinni.

Viime syksynä ja talvena kyllä jo moitin noita valoja mutta ei ne sentään noin surkeet olleet kun nyt. Siis sillä näkee saman kun parkkivaloilla. Mikä lie tullut, heijastinpinnat sulaneet ???

Quota 1100 ES-99, HD FLSTC -09, GL 1500 SE -97, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125 + eukon FXDCI -06

Breeze

  • Viestejä: 1 480
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #34 : Lokakuu 15, 2020, 21:14:30 ip »
Taitaa olla helpon tie, että antaa ne omat valot olla ihan omissa oloissa ja laittaa Led-palkkia ja lisävaloja sinne keulaan.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 12 172
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #35 : Lokakuu 15, 2020, 23:39:56 ip »
Valot olivat surkeat tonnisessakin Quotassa. Siinä tosin oli kaksi erillistä valaisinta ja kaksi aukkoa katteessa joten muoviumpioiden tilalle värkkäilin kaksi VW Golfin Hella-halogeenilyhtyä. Tuplatehoilla alkuperäisiin. Myös valojen johdotuksen uusin paksummiksi ja releet molemmille polttimoille.
Normaalisti vain toinen paloi koska täytyy akullekin säästää sähköä mutta kun pimeässä tarvitsi lisää valotehoa niin sitä sitten oli ihan erilailla kuin niillä alkuperäisillä pienitehoisilla H4 halogeeneilla. Muoviumpioihin kun ei sopinut laittaa tehokkaampaa polttimoa sillä olisivat sulaneet. Näin kertoi eräs Quotan omistaja tehneensä. Oli harmittanut kun ei ajatellut ensin.

Isomassa Quotassa näkyy olevan valon edessä peräkkäin kaksi muovilinssiä tai ainakin ulompi on muovia. Osa vähästä valosta siroaa muualle eikä valaise tietä.
Autoissa olen oppinut että vanhemmiten siitä ulommasta ei valo enää ihan parhaiten kulje läpi. Kohta kiesi pitää jälleen katsastaa joten linssit pitää taas hioa ja vahata hyvin niin katsastushenkilö ei puutu asiaan. Kerran puuttui, sitten opin. Ovat vielä alkuperäiset. Kohta teini-iässä.

Breezen esitys on varteenotettava jos ei alkuperäistä valaisinta voi tehostaa laittamalla sinne tehokkaita ledejä polttimojen paikalle.

Sellainenkin havainto on tullut tehtyä että jos laittaa tehokkaammat halogeenipolttimot niin ulomman linssin pinnalle eksynyt lika palaa muoviin kiinni ja sileä pinta muuttuu mattapinnaksi. Polttimon lämpökuorma on sen verran suuri.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 241
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #36 : Lokakuu 16, 2020, 07:10:39 ap »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 480
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #37 : Lokakuu 16, 2020, 07:49:23 ap »
Tekniikan maailmassa oli purettu 20-vuotias 600 000km ajettu Saab
Myös valot oli huomioitu


En lähtisi mitään tekemään alkuperäisille muoviumpiovaloille, koska ei se pitkässä juoksussa auta mitään.
Kun kiillotat, niin seuraavana suvena saa kiillottaa uudestaan.
Voihan sinne uudet polttimot laittaa ja varmistaa, että lampuille tulee riittävästi jännitettä, mutta on se semmoista pikkuasioilla pelaamista.
Ellei sinne TunturiTt:n linkin mukaista LED-patteristoa rakenna.
Kannattaa satsata hyviin lisävalihin ja voi sinne kaatumarautaan laittaa lähivaloakin, esim. sumuvalon muodossa.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 241
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #38 : Lokakuu 16, 2020, 10:51:30 ap »
Nuo umpion pohjat harmaantuvat käytössä. Useissa tapauksissa tehokas pesu riittää elvyttämään ison osan valotehosta. Riittävän iso ultraäänipesuri tekee hyvää jälkeä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 480
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #39 : Lokakuu 16, 2020, 15:33:46 ip »
Tuo on totta, että pelkkä lasin (muövin) puunaus ei auta, vaan se heijastinpinta siellä umpion sisällä on myös hyvin tärkeä elementti.
Tämäkin vielä! ! !

Pekka

  • Viestejä: 2 101
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #40 : Lokakuu 16, 2020, 19:21:15 ip »
Quotan valaisimesta ei ole kokemusta mutta, muuten olen joutunut huomaamaan tuollaisen projektorivalaisimen olevan keksintö sieltä huonoimmasta päästä.
Pienehköt ulkomitat on ollut aikoinaan tarve moista käyttää?
Pienuus yhdistettynä 55W polttimoon vain kuumentaa lyhtyä niin paljon että, heijastinpinta ei siellä kauan heijasta. Sen jälkeen valoa ei enää tule linssin
kautta ulos. Vaikka kirkkaalta näyttäisikin päällepäin, umpion sisäpinta voi olla jo mustalla muovilla.
Kuumenemisesta johtuvan jäähdytystarpeen vuoksi, valaisimessa on usein myös järjestetty ilmankierto sen sisälle. Seurauksena sisäpuolelle kertyy pölyä ja muuta törkyä. Silloin voi pesusta olla apua jos lyhty on vielä uudehko.
Kaikki tapaamani projektorivalot ovat olleet purettavissa ristipää ruuvimeisselillä. Myös osat ovat olleet pitkälti vaihtokelpoisia sekä muutos kaukovalo/lähivalo on onnistunut helposti.
Iso pyöreä H4 valaisin tilalle.


Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!

motomatti

  • Viestejä: 12 172
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #41 : Lokakuu 16, 2020, 21:44:50 ip »
Lainaus
Iso pyöreä H4 valaisin tilalle.

Kyllä, kuten aiemmin jo todistelin. Ongelmana on, todennäköisesti, sittemmin, muovinen kuorirakenne valaisimien edessä. Säteilylämpö voi olla varsin tehokasta umpioiden edessä olevan muovilevyn suhteen. Hetken on hyvä mutta myöhemmin muovi haurastuu. Onko kyseinen muovi edes tarpeellinen? Saako sen irti?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 241
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #42 : Lokakuu 17, 2020, 17:26:36 ip »
Ongelmana on lähinnä tökerö ulkonäkö, jos tuohon kookkaan pyöreän umpion laittaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kurtsi

  • Viestejä: 196
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #43 : Lokakuu 19, 2020, 11:05:58 ap »
Olinkin ihmetellyt oman 1100:n ajovaloa. Se on lasikuorinen umpio H4 lampulla ja istuu katteen reikään kuten alkuperäinen. Varaosakirjahan (SD) ei sellaista tunne. Tuosta jutun linkistä päätellen se on varmaan sitten Yamahan umpio. Japan siinä lukee ja ihan E hyväksynnöillä. Valotehoista en osaa sanoa.

Breeze

  • Viestejä: 1 480
Vs: Vielä kerran Guzzi, tällä kertaa Quota
« Vastaus #44 : Lokakuu 19, 2020, 14:11:03 ip »
Valohommissa kannattaa luottaa perinteiseen seinätestiin.
Jos valo näyttää seinää vasten kirkkaammalta kuin toinen valo, niin sitä se on myös muualla.

Minulla on autossa toisella puolella muutaman vuoden ikäinen umpio ja toisella puolella 15 vuotta vanha umpio.
Vaikka se vanha umpio on puunattu pari vuotta sitten, niin valon kirkkaudessa on huomatta ero.

Joten jos epäilee oman kulkupelin valoja, niin valot kohti seinää ja viereen näyttää tavallisella LED-taskulampulla.
Jos taskulamppu on kirkkaampi, niin jotain on syytä tehdä tai välttää pimeässä ajamista.
Tämäkin vielä! ! !