Kirjoittaja Aihe: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto  (Luettu 22467 kertaa)

alekk

  • Viestejä: 283
Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
« : Joulukuu 03, 2018, 17:16:58 ip »
Terve, tässä pikkuhiljaa rupean väkertämään v7 classiciini huoltoa että on sitten keväällä iskussa, luurailin tuota huolto-ohjelmaa ja siinä näytti olevan etuputkien öljyn vaihto 7,5tkm kohdalla. Voiko tuollaisessa käytössä öljystä muka hävitä jotain ominaisuuksia vai onko tuo vaihto puhtauden säilyttämistä varten. Kuinka orjallisesti porukka noita öljyjä tuonne on vaihdellut?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
« Vastaus #1 : Joulukuu 03, 2018, 18:07:53 ip »
Uuteen keulaan pitää öljy vaihtaa melko pian kuten myös uuteen moottoriinkin. Syy on sama molemmissa: uutuuden karheudet ja muut siitä johtuvat haitat hioontuvat ja kertyvät öljyyn joka menettää siten osan voitelukyvystään. Yleensä vaihtovaatimukset tulevat harvemmin vastaan jatkossa.

Keula, kuten jarrutkin ja venttiilien säätö, kuuluvat siihen huoltokohteiden ryhmään joita ylenkatsotaan. Merkkihuolto säästää kun ei tarvitse tehdä hankalia hommia. Merkataan vain tehdyiksi niin voi kirjoittaa mehevän laskun. Toki näin eivät kaikki huollot toimi mutta joukossa on poikkeuksia...

Lainaus
Kuinka orjallisesti porukka noita öljyjä tuonne on vaihdellut?
Ei ole haittaa tehdä huoltokirjan mukaan. Aineet eivät paljoa maksa. Kilometrien ohella myös aika vaikuttaa. Jos pyörä on vähällä käytöllä niin silti sen nesteet ja osat vanhenevat. Erityisesti kumiosat. Ja niitä on eri nesteiden vuoksi varsin paljon.

Nestemäärä on annettu millimetreissä teleskoopin yläpäästä mitaten.

Hommista on tietysti vaivaa eikä nykykeuloissa ole enää alaputkissa vuodatusruuvia vaan keulaputket on avattava yläpäästä, otettava irti ja kaadettava vanhat liemet pois ja uudet tilalle kokoonpanon jälkeen.


alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
« Vastaus #2 : Joulukuu 03, 2018, 20:35:55 ip »
No joo, sehän tässä itseänikin jarruttelee, työn määrä  ;D mutta kaippa tuon nyt tässä talven pimeinä iltoina saa tehtyä. Tuskimpa sitä tuohon tehty on.
Noissahan on kauhea läjä kaikenmoisia tiivisteitä, onko kaikki vaihdettava uusiin vai vaan jotkut tietyt?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
« Vastaus #3 : Joulukuu 03, 2018, 21:01:11 ip »
Yhtäkään tiivistettä ei tarvitse vaihtaa. Vain teleskooppien ylätulpissa olevat tiivisteet voivat vauriotua avatessa mutta ei yleensä niin käy. Jos tiivisteitä on rikki jo ennalta niin homma mutkistuu suuresti.

Toimenpide onnistuu kun pyörä on keskituella.

Kun teleskoopit vielä ovat kiinni ylä- ja alkolmioissa niin löysää yläpään tulpat valmiiksi. Jos ei ole niin hanki sopiva työkalu. Muuten tulee rumaa jälkeä. Tulpat ovat hankalat avata kun teleskoopit ovat irti, siksi löysäys ennalta. Etupyörä ja lokasuoja irti ja jarrut myös. Letkuja ei pidä irrottaa. Seuraavaksi löysätään kolmioiden pultit jotka kiristävät teleskoopit kolmioihin. Teleskoopit luistavat kolmioista alas ja irti.
Sitten ylätulppa irti sekä jousen yläpuolella oleva holkki ja jousi pois. Öljy valutetaan pois. Keulaputkia voi pumpata sisään ja ulos että kaikki öljyt tulee pois ja mahdollinen sakka myös. Uutta öljyä voi käyttää huuhteluun. Annat valua useamman tunnin tai vaikka yön yli.

Sitten kokoonpano käänteisessä järjestyksessä. Kun keulaputket ovat kiinni niin lisätään ohjeen mukaisesti vaimennusöljy ja viimeksi jousi ja holkki. Tulpat kiinni. Homma on tehty.

Työn osuus on pieni. Aika hoitaa valutuksen. Jos tulee mustaa huuhtelussakin niin huuhtelua pitää jatkaa.

Onhan sulla korjaamokirja ja omistajan käsikirja ulottuvillasi?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
« Vastaus #4 : Joulukuu 03, 2018, 21:42:09 ip »
Tokikaan ei ole mikään kummoinen homma vetää putkia osiksi ja puhdistaa kunnolla.
Ehkä tosin näillä kilsoilla ei maksane vaivaa. Jos ulosvalutettu öljy on väriltään suht kirkasta, eikä siinä näy mitään metallinhohdetta, niin silloin on turvallista vain vaihtaa neste. Jos taas sysiharmaata tai mustaa ja/tai mukana on hilettä, niin osiksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
« Vastaus #5 : Joulukuu 03, 2018, 21:54:56 ip »
Kaikki yllä oikein, mutta ainankin V7 Specialissa täytyy irroittaa mittaristo, jotta yllämainitut toimenpiteet saa suoritetuksi. On suhteeelisen ikävä toimenpide >:(

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
« Vastaus #6 : Joulukuu 03, 2018, 22:32:18 ip »
Eikö yläpäihin pääse käsiksi, vai onko mittaristo samojen pulttien alla?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
« Vastaus #7 : Joulukuu 03, 2018, 22:43:41 ip »
Näiden tuoreempien yksityiskohtia en niin tarkkaan tunne mutta jos tarvitsee purkaa enemmän niin sitten tarvitsee. Keulat ovat nykyään yksinkertaisempia kuin ennen.
Kuvista ja ohjeista päätellen ei tarvitse purkaa mittareita irti tai muuta ylimääräistä. Työkalut pitää olla tarkoitukseen sopivia.

Tärkeintä on kuitenkin irtoaineen poisto. Se kuluttaa vitaaleja komponentteja. Totaalinen purkaminen vaatiikin sitten jo enemmän toimenpiteitä.

Keulan voi purkaa myös niin ettei mittaristoa tarvitse purkaa. Se tapahtuu alakautta. Työvaraa pitää olla. Etupyörä, lokari, ja jarrut irti.
Sitten avataan alaputkien alapäässä olevat pultit. Öljyt tulevat näpeille samalla. Alaputket voi vetää irti mutta jos on vain öljynvaihdosta kyse niin ei kannata. Yläputket jäävät ylös. Yläpään tulpat auki.

Kootaan vastakkaisessa järjestyksessä. Yläpään tulpista laitetaan uudet öljyn tilavuusmitan perusteella.

Tässä on riskinsä. Voi käydä niin että tiivisteet kärsivät ja muutenkin monimutkaisempi jopi jos purkaa pidemmälle.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
« Vastaus #8 : Joulukuu 04, 2018, 12:20:38 ip »
Eikö yläpäihin pääse käsiksi, vai onko mittaristo samojen pulttien alla?

Yläkolmion telarien kuusiokoloruuvit ovat mittariston peitossa, eikä niihin pääse käsiksi, ainakaan tavanomaisilla avaimilla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
« Vastaus #9 : Joulukuu 04, 2018, 12:46:39 ip »
Ei olisi arvannut noin nakussa pyörässä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
« Vastaus #10 : Joulukuu 04, 2018, 13:33:16 ip »
Eikö yläpäihin pääse käsiksi, vai onko mittaristo samojen pulttien alla?

Yläkolmion telarien kuusiokoloruuvit ovat mittariston peitossa, eikä niihin pääse käsiksi, ainakaan tavanomaisilla avaimilla.

Ei sinällään yllätä. Paljon on tullut tehtyä työkaluja joilla pääsee oikaisemaan. Pulttejahan ei tarvitse avata. Löysäys riittää. Arvatenkin alle yksi kierros riittää. (Nousu lienee 1,5 mm.)

Pultti on kuusiokolokannalla. Uhraamalla yhden kuusiokoloavaimen muokkauksen alttarille niin homma hoitunee sillä. Jos on tosi ahdasta niin hitsaa lattarautaan pätkän kuusiokoloavainta kiinni. Reikä lattaan, pätkä kuusiokoloavainta siihen ja selkäpuolelle hitsaus. Jos ei sekään auta niin pitää purkaa lisää.

Viimeksi ihmettelin miksi Guzzin merkkihuollossa hommaan menee aikaa niin paljon. Eipä ihme. Purkivat osia pois tieltä ihan turhaan. Tein tarpeeseen omaan käyttöön avaimen jolla homma nopeutuu huomattavasti kun ei tarvitse tarpeettomasti purkaa. Alla kuva. Siinä avataan taka-akselia irrottamatta äänenvaimenninta. Eikä sitä toistakaan äänevaimenninta tarvitse kuin löysätä. Irrottaminen ja tiivisteiden rikkomisvaara olisi ilmeinen. Työkalu on aina mukana.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
« Vastaus #11 : Joulukuu 04, 2018, 13:41:02 ip »
Mulla on autossa laturin pultti sellaisessa paikassa, ettei siihen pääse mistään käsiksi. Ja tietenkin tässä mallissa hihna kiristetään laturia kiertämällä.
Kokeilen vielä valmistella mutka-avaimen, jolla sinne ulottuisi. Pelkkä 12mm räikkälenkin jatkaminen ei auttanut.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
« Vastaus #12 : Joulukuu 04, 2018, 14:10:13 ip »
Pelkastään isolohkoisten Guzzien omavalmisteisia erikoistyökaluja on iso pakillinen. Lisäksi kaikki ne yleishyödylliset kalut kuten ulosvetäjät ja isommat laitteet kuten prässi.

Jokaisen Guzzin korjaamokirjassa on luetteloitu lukuisa joukko erikoistyökaluja. Kuvineen kaikkineen. Niistä saa vinkkiä millainen työkalu olisi valmistaa itselle. V7:n erikoistyökaluja on vain 9 kappaletta. Pääasiassa tuurnatyyppisiä irroitus- ja kiinnitystyökaluja. Ei silti estä suunnittelemasta ja valmistamasta omia kaluja muihinkin kohteisiin.

Daciaan on pitänyt tehdä toistaiseksi vain yksi erikoistyökalu moottorin öljypropun aukaisuun mutta joka Guzziin suht monta. Nyt niitä on niin paljon että ei aikoihin ole tarvinnut vaivautua keksimään. Vaihteiston purkaminen vaatii eniten erikoiskaluja.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
« Vastaus #13 : Joulukuu 04, 2018, 14:28:15 ip »
Katselin keulan purkuohjeen läpi. Eihän siinä tarvitse avata kuin kaksi mittariston kiinnitysruuvia ja siirtää mittareita hieman edemmäs. Sen jälkeen pääsee yläkolmion kahteen kuusiokolopulttiin käsiksi löysäämään ne. Alakolmion pulttien edessä ei ole mitään. Mutta ennen löysäystä kannattaa löysätä teleskoopin yläholkit. Viilapenkissä ei osia pidä puristaa.

Ohjekirjassa laitetaan koko keula pieniksi palasiksi mutta nyt ei kannata niin tehdä: vain jousi ja jousen holkki pois. Sen jälkeen voi kaataa nesteet pois. Jos on sakkaa niin huuhtelu. Sitten ohjeen mukaan öljyn laitto teleskooppeihin ja jousi holkkeineen takaisin ja yläproppu kierretään käsin niin syvään kuin menee. Teleskoopit kolmioista läpi, kiristys paikoilleen ja yläproput kiristetään. Lokasuoja ja muut osat kiinni viimeksi.

Korjaamokirjassa on hyvät kuvat ja vähän tekstiä. http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/750/V7Classic_022009_Atelier(GB).pdf

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
« Vastaus #14 : Joulukuu 04, 2018, 14:45:14 ip »
Kyllä nuo keulan osat voi laittaa ruuvipenkkiin. Seuraa vaan esim tuon manuaalin ohjeita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.