Kirjoittaja Aihe: Hieno kausi  (Luettu 29203 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #15 : Lokakuu 23, 2018, 14:40:56 ip »
Taidan säästää viikonlopputoimeksi talvipyörien vaihdon autoon. Vartista puoleen tuntiin siihen kuluu aikaa itse tehden. Mikäli säät eivät aiemmin karheita kumeja vaadi.

Kävin Dacian äsken leimauttamassa vuoteen 2020 asti. Hiukan piti tehdä esitöitä.
http://www.motomatti.fi/2018/10/dacia-logan-van-tdi-katsastus.html

Kerholla pitää käydä torstaina vaihtamassa V10 Centauroon vaihteistoöljyt. Samalla myös RVS vaihteistoon. Sen jälkeen sen saa tuupata takimmaiseksi talvisäilytysrivistöön. Teen loppuhuollon keväällä. Silloin on parempi motivaatio.

California 1400 GTS joutuu laajemman tutkimuksen piiriin. Tarkoitus on tarkistaa kaasunasentopotentiometrien toiminta ja katsastaa kumiosien kunto. Joitakin olen jo joutunut vaihtamaan. Sain takuuseen Heinolta joitakin tärkeimpiä. Lisäksi yleistä puunaamista.

Kun hieno, mutta vähäajoinen, kausi on päättynyt niin alkaa hieno talvikausi. Kerhotoimintaa pikkujouluineen, illanviettoineen, pilkkikisoineen, ym, tapahtumia kuten MP-näyttelymatka ja kevätpuolella pyörien laittoa kesäkuntoon.

Paria projektiakin pitää viedä talven aikana eteenpäin. Eipä pääse ahteri leviämään sohvalla. Mutta tänään on baaripäivä.



motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #16 : Lokakuu 23, 2018, 16:40:20 ip »
Noni.
Piti, suunnitelman mukaan, hiipiä puistokäytävää pari kilometriä baariin mutta nyt sataa räntää isoina rätteinä. Jäi toistaiseksi tämän illan kuntoilu tekemättä. Tuulee kovaa ja sadetta 45 asteen kulmassa juuri menosuunnasta. Toisella kertaa....

Tulipa mieleen yks tapahtuma kun talventulo yllätti vaikka lehtipuut olivat vielä pääosin lehdessä. Olin tulossa 850GT:llä Hämeenkyröstä, vielä valoisan aikaan, iltapäivällä ja Sasinmäessä missä, kulkusuunnassa pua vaihtuu perseeksi, siis noin murretieteellisesti, alkoi satamaan räntää. Aluksi se suli pois mutta ennen Ylöjärveä loska lensi rengasurasta. Illan pimetessä Orituvalle mennessä sade oli jo nuoskalunta jonka liikenne tasasi liukkaaksi kerrokseksi. Varovasti köröttelin eteenpäin 9-tietä. Autoja oli ojassa useammassakin paikassa. Länkipohjan Öljymäen pääsin vaivoin ylös. Kohta käännyin vasemmalle, tielle joka vie sekä pienempää tietä Jämsään sekä tietysti Kuoreveden Halliin jossa silloin majailin. Siellä oli vain parin auton kulku-urat ja huomasin että oli helpompi ajaa ihan neitseellisessä lumessa. Sitä alkoi olla jo 10 sentin kerros. Vaikka tasamaata olikin niin kääntyminen Hallin risteyksestä vasemmalle meni pitkäksi. Vaikka oikein hitaasti yritin kääntää. Jaloin auttamalla ja kytkintä lipsuttelemalla pääsin vielä viimeisen kilometrin täysin koskematonta lumipintaa. Oli vaikea erottaa missä tie yleensä on.
Pyörän sain ehyenä talliin ja itseni kämpille. Ei tarvinnut kuin oikaista. Onneksi oli iltavuoro joten sain huilata pahimmat matkan rasitukset pois. Reilun sadan kilometrin matkaan meni lähes viisi tuntia.

Kipein kohta oli niska ja hartiat mutta muuallakin oli jomotusta jotka parissa päivässä helpottivat Hornetin runkoa kasatessa. Jatkoin kautta V65TT:llä. Nappularenkailla pääsi etenemään oikein hyvin. Tuli suojasää vielä liki kuukaudeksi.

Hämeenkyrön reissu oli autonhankintareissu. Ostin Sianpään eli Fiat 850 henkilöauton. Lähes ajamattoman. Se on vieläkin liikenteessä mutta sukulaismiehellä. Sillä oli helppo pitkin talvea käydä tyttöystävän "sihteerin" luona Helsingissä ja siinä sivussa hoitaa Smoton asioita. Hauskaa ja huoletonta aikaa oli se. Oikeastaan nyt on vielä huolettomampaa.


Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #17 : Lokakuu 23, 2018, 18:14:05 ip »
Tänään Cali siirtyi talvisäilöön navettaan.6 tuhatta km pyörimistä kotimaassa ja kerhon kanssa reissu vappuna Latviaan.Hetki vedetään henkeä ja sitten mietitään huollon tarvetta.
Kausi jatkuu Tenerellä.Enduronastat heti alle kun tiet jäätyy.Jotenkin olen tykästynyt pyörään.Kätevä pyörä nurkkapyörimiseen.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #18 : Lokakuu 23, 2018, 18:31:29 ip »
Tänään Cali siirtyi talvisäilöön navettaan.6 tuhatta km pyörimistä kotimaassa ja kerhon kanssa reissu vappuna Latviaan.Hetki vedetään henkeä ja sitten mietitään huollon tarvetta.
Kausi jatkuu Tenerellä.Enduronastat heti alle kun tiet jäätyy.Jotenkin olen tykästynyt pyörään.Kätevä pyörä nurkkapyörimiseen.
Onko Teneresi italialainen vai japaniassa tehty vanhempi malli?

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #19 : Lokakuu 23, 2018, 19:45:21 ip »
Vm 89.Onko valmistusmaalla merkitystä ?Ostin pyörän vahingossa kaveriltani,oli kyllästynyt siihen.
Pyörä on Saksasta tuotu ja nyt ml 57 tuhatta.Maksoin pyörästä pyydetyt 300 euroa+jälkeenpäin uusista enduronastarenkaista 400 euroa.
 Ensimmäisellä lenkillä Tenere melkein paloi,oikosulku ja johtonippu suli yhteen.Sitten paljastui ettei pyörä lataa.Uusi staattori Englannista ja ongelma ratkesi.
 Tykkään ajella pyörällä hiekkateitä.60-80 km matkavauhti tuntuu mukavalta ja turvalliselta.
Kiiltävällä savisilla teillä kyllä täytyy olla tarkkana.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #20 : Lokakuu 23, 2018, 19:51:45 ip »
Japaniassa tehty. Vasta tällä vuosituhannella valmistus siirtyi Italiaan. Myös osat ovat, kuten moottori, italialaisia suurelta osalta.
Minarelli taitaa olla nykyisen Teneren valmistaja.
Tässä EU-organisaatio: https://global.yamaha-motor.com/about/group/europe/index.html

Jo 90-luvulla tehtiin Yamahan sporttimallit Italiassa. Esimerkiksi YZ750 josta sittemmin tuli kehitysversio R1. Varhaisempi Yamaha FZ750 Genesis oli moottoriltaan ja rungoltaan Bimotan käsialaa mutta valmistettiin Japanissa. Japanilaiset kun ovat nuukia raudan suhteen niin rungosta tuli notkeampi kuin oli suunniteltu. Silti sillä pääsi kokolailla lujaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #21 : Lokakuu 23, 2018, 20:54:06 ip »
Tuommonen pikku-Tönttönen olisi kyllä mukava kurakelien yleiskone. Tuo hinta ei ole edes halpa, vaan lähestulkoon varkaus! Siinä ei kuutiolle jää enää hintaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #22 : Lokakuu 23, 2018, 20:56:16 ip »
Ei tuon ikäisessä italialaisuudessa ole muuta huonoa, kuin muovien kestävyys. Hapertuvat kovemmaksi kuin japsi. Alkaa myös saatavuus olla heikkoa. Onneksi Tenere on sen verran suosittu laite, että siihen saanee jos jonkinlaista kuitutarviketta alkuperäistä korvaamaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #23 : Lokakuu 23, 2018, 21:10:34 ip »
Tänään taisi olla viimeinen ajopäivä täällä Kainuussa. Alkaa aamut oll huomisesta lähtien sen verran jänniä. Lauantaina kuitenkin jos Pystymettään pääsisi Tuaregilla käymään ihan yökuntiin. Ajomatka sivutoimipiteeltäni on noin 100 kilsaa. Edellisestä onkin jo aikaa 27 vuotta, jolloin taidettiin olla Nastolassa. Toissavuonna kävin päiväseltään Pörsänmäessä. Keli voi lauantaina olla aika kuiva mutta täytyy yrittää pitäytyä sorateillä niin eiköhän se siitä.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #24 : Lokakuu 25, 2018, 09:31:53 ap »
Kovasti vaihtelee nuo säätiedotukset, jännittävä niitä on seurailla
Varusteita olen huollellut siihen malliin että lähdössä olen jos ei jo lähtiessä ole tiedossa poskettoman liukasta keliä.
 
(sellaisessa tapauksessa käyn viimevuoden tapaan heittämässä pyörällä jossain lähiseuduilla muutaman sadan km lenkin. Jos en pääse muiden Pystymettän Uimareiden kera pitämään showta pystymettään niin poikkean tänäkin vuonna pystiksen aikaan Pistohiekalla uimassa! Viime vuonna olin aikeissa mennä pystikseen viiskytluvun Nortonilla ja kun soitin Lahteen niin siellä oli jo 10 senttiä lunta ja rintama menossa Mikkeliä kohti..)

Mieli halajaisi jo seikkailureissulle..
Mahdolliseen yli tuhannen kilometrin reissuun mahtuu taatusti monenalaista keliä ja muutakin seikkailua.
Varsinkin kun matkaan on tarkoitus lähteä tonnisella museo Laverdalla jossa on kesäkumit alla..

Saa nähdä huomisaamuna. Aamupäivällä ajattelin käydä vielä töissä pistäytymässä ja katsoa muutamista kelikameroista keskisuomessa vallitsevaa keliä.
Pitäkäähän peukkuja että olisi kuivat tiet! ..tai ei ainakaan hanget korkeat nietokset.. 
Jk. Käykäähän guzzistit  tervehtimässä jos pystikseen päästään
 ;D Kaveri oli lähdössä motukalla talviralliin.. Naapuri huusi pihasta "Terve, missäs ne hullut tänä viikonloppuna lasketaan?"




Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #25 : Lokakuu 26, 2018, 21:19:07 ip »
Kausi päättyi viime sunnuntaina täällä Keski-Suomessa omalta osaltani. Lumessa ja sohjossa on nyt tullut ajettua autolla töihin viime päivät. Kausi oli kaksijakoinen - kevät alkukesän aikana oli paljon omaa ja myös työajoa. Heinäkuu meni enemmänkin Saimaa saaressa "veen hengessä". Tosin tuli käytyä heinäkuun lopussa parin päivän ajoleirillä Botniaringillä +32 celsius ja asfalttilisä päälle. Ei tarvinnut vesisteessa palella ;D. Elokuun myötä ajelut jatkui aina syyskuun loppuun ml. työmatkoja.

Kaikki 3 Guzzia palvelivat moitteetta. V11 LeMans oli omana ykköspyöränä - on vaan niin upee ajettava ja juuri passeli omalle kropalle. Vaimon kanssa California on selkeä voittaja yhteisillä reissuilla. Viime talven remonttien jäljiltä kaikki toimi ja paremmin kuin ennen. Uudet renkaat ja kunnostetut jarrut nostivat ajomisen iloa parilla pykälällä. Pikku Breva on muistutus siitä mitä pyörällä ajo on iiseimimmillään, rentoa ajelua ilman minkäänlaista "puristamista".

Kumma juttu, kun aurikoisesta kesästä huolimatta,  moni suunniteltu reissu meni mönkään erityisen huonon sään takia, mm. juhannusajot Botniaringillä, Kemoran reissu, Bella Italia. Siihen päälle sitten osa kesältä tuli tehtyä 1,5 duunia yhtäaikaa, joka jo haittasikin harrastuksia ja piti perua yhtä sun toista kivaa.

Ajelut kun on ohi, alkaa mielenkiinto siirtyä talven tekemisiin tallissa. Niin ja onpa myös tullut jo parina iltana seurattua mitä foorumilla tapahtuu kesätauon jälkeen. Talven projekteissa on varmaa pääpaino ihan perushuolloissa ja perushuolto-ohjelman ulkopuolisissa kunnostuksissa. No jotain uuttakin Italjaanoo on tallissa  - Aprilia RSV Mille R tuli haettu Pietarsaaresta viime lauantaina ;D. Siinä olisi Super Retrobikeluokan pärrä hyvistä osista koottuna.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 27, 2018, 09:33:44 ap kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #26 : Lokakuu 29, 2018, 08:57:42 ap »
Hengissä! Olipahan Pystymettäkeikka. Yli tuhat kilsaa pakkasessa Laverdalla. Seikkailua kerrakseen.
Keli laidasta laitaan; kuivista teistä liukkaisiin. Kerkesin jo kerran kelikameroiden ja uutisten perusteella perjantai aamusta päättää etten lähde.. Mennessä keskisuomen talven läpi onneksi suolattuja teitä. Parkanossa kuivaa ja vauhtia parhaimmillaan 180km/h!

Hyvä ralli. Keleistä ja sijainnista johtuen hieman osallistujakatoa.. Pyysin järjestäjältä kyydin ja käytiin oikein Pystymettän Uimareiden kanssa Isojoessa uimassa!
Sain onneksi paikan armeijanteltasta, muutoin olisin jäätynyt kuin torakka..
Laverda ei ilman apuvirtaa käynnistynyt pakkasesta, muutoin toimi hyvin.

Kotimatka pidemmän kaavan mukaan ja Tampereen kautta.. Tampereen ja Lahden välillä tie välillä useita kilometrejä täysin jäässä ja matkavauhti 50km/h! Kyllä hirvitti! Myös se että tuleeko luisteleva rekka päälle..
Tässä riittää sulateltavaa.. T Juise
 Jk. Nyt on ajokausi tältävuodelta ohi.
Tosin ensikuussa on Räntäralli! Mutta silloin ei tarvinne ajaa kun on järjestäjänä..

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #27 : Lokakuu 29, 2018, 18:27:14 ip »
Olipa täällä Viitasaarella liukasta.Lunta tuli kunnolla maahan ja ajattelin Tenerellä tehdä pienen lenkin.Kilometrin ajoin ja nurin.Vilkku paskas ja kytkinjahva poikki.Illalla Buranaa kolottaviin paikkoihin.Tommosessa vanhassa halvassa pyörässä hienointa on se ettei  pienistä kolhuista tarvitse surra.Halpaa tarvikeosaa tilalle ja taas menoksi.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #28 : Lokakuu 30, 2018, 22:47:04 ip »
Tuaregilla tuli käytyä Pystymetässä ja ihan ok meni. Matka tuli vain noin 230 km joten mitäs tuolla matkalla ny voisikaan käydä. Nopeusmittarin vaijeri kuitenkin. Ja huomasin kuinka kirottua oli ajaa kameen paksuilla tumppuhanskoilla kun ei saanut kahvoista tuntumaa eikä varsinkaan kytkinvivusta. Lämpöisemmällä ja ohuilla hanskoilla en ole huomannut mitään. Olisi pitänyt laittaa talvivarustus eli lämpökahvat ja Bilteman tankotumput niin vot.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #29 : Lokakuu 31, 2018, 14:53:55 ip »
Pystiksessä tuli vierailtua sivuvaunu-Uralilla. Lämpökahvoja teki kanssa mieli varsinkin kotimatkalla, siellähän ne on varaston hyllyssä... Parkkeerattua tuli reteesti hiekkakuopan pohjalle jonne PJ-teltta pystyyn. Kotiinlähtössä piti kytkeä 2WD päälle että pääsi takaisin tieuralle, senverran oli pehmeää hiekkaa.

Talvirallia odotellessa.