Kirjoittaja Aihe: Hieno kausi  (Luettu 29188 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #45 : Marraskuu 02, 2018, 19:14:52 ip »
Riippuu mitä hakee. Toiset on laiskempia alhaalta ja toiset koko alueelta. Siis noista pienistä. Oma 150cc kiinalainen kyllä siirtää soraa ihan mukavasti, keskialueelta ylöspäin. Huiput toki reilussa 80:ssä.
Kuutioilla on rajansa, isommat on helpompia ohjata kaasulla. Nelareissa n.400cc ja ylöspäin alkaa olla ihan vietäviä pelejä. Japsit tuossa koossa aika tasapaksuja, eurooppalaiset kipakampia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Löysä

  • Viestejä: 40
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #46 : Marraskuu 02, 2018, 20:15:58 ip »
Iltaa. Kun tämä keskustelu näyttää kääntyvän talvipyöräilyn suuntaan, kerronpa omia mietteitä asiasta. Ykkösjuttu talvipyöräilystä nauttimiseen on kunnon renkaat eli nastat ajoalustan mukaan. Lyhyet nastat lumessa on urheilua ja toisaalta pitkät nastat sulalla tiellä on kauheaa kipittämistä. Pari vuotta sitten Quotalla kunnon polanteella ja enduronastoilla oli oikeasti kivaa, kävi kyllä mielessä satasen vauhdissa mutkatiellä että nyt jos lähtee lapasesta, voi olla penkassa aika pitkä Quotan levyinen ura... Armahdin sittemmin Quotan ihan kesäkäyttöön, harvakseltaan. Nykyisin myös kahden KTM merkkisen pyörän omistajana ihmettelen kyllä miksi niihin pitäisi Hondan tms. kone laittaa?? Talvi(kin) on motoristin parasta aikaa.

Löysä
V 85 TT ja California 1400 touring

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #47 : Marraskuu 02, 2018, 21:29:31 ip »
Se ei ollut liian vakavasti otettava ajatus  ;D Hivenen rankka yleistys vaan kireämpien kotareiden huollontarpeesta. Vanhemmat, tehottomammat, lc4:t on ikiliikkujia pienemmällä huollon tarpeella. Mutta toisinpäin ajateltuna, Hondan koneelle parempi raami olisi se Kotkan runko, siinä olisi kaikki valmiina, paitsi se paino mikä japseja vaivaa.
Esim Hondan ilmalla ja öljyllä jäähtyvien pyörien rungot periytyvät 80-luvulta. Niissä on malmia aika lailla. Vakaita ja kestäviä kyllä, sekä geometrialtaan rauhallisempia, kuin eurooppalaiset. Talvikatuajossa ei välttämättä mikään huono asia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #48 : Marraskuu 02, 2018, 21:43:59 ip »
Kokemuksesta voin kertoa että päivittäisessä talvikäytössä moottoripyörä vanhenee (kuluu) talvessa vähintään kolmen normaalin ajokauden verran. Öljyjä pitää vaihtaa taajennetusti ja muutkin huoltokohteet tarvitsevat tihennettyä huoltoa. Enkä tarkoita näitä nykyisiä talvisäitä. Mutta akku tykkää kylmästä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #49 : Marraskuu 02, 2018, 22:57:30 ip »
Se on kyllä ihan totta. Suola ja kylmä ovat erityisen rankkoja alustalle ja maalipinnoille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #50 : Marraskuu 02, 2018, 23:05:57 ip »
Kesä oli hieno. Kaikkeen muuhun kuin moottoripyöräilyyn.... Kilometrit jäi jonnekkin 17tkm huiteille eli puoleen siitä mitä parhaina kesinä on totuttu. Noistakin kilsoista vain 700 tuli guzzilla :P Ei vaan huvita enää, taitaa mopoilukiintiö olla täynnä.

Piankin Guzzirallin jälkeen vaihdoin elämäni ensimmäisen oikean auton. Sen jälkeen ei ole oikeastaan tullut kaksipyöräisellä ajettuakaan muuta kuin pikku siirtymiä. Kyllä kunnollinen auto on vain mukava, ei ole kylmä, ei kuuma, eikä kastu. Vielä kun voimaa on tarpeeksi niin ohituksetkin sujuu melkein kuin pyörällä :D Eihän tuommosessa melkein viisimetrisessä kaksiovisessa coupessa mitään järkeä ole mutta on se vaan helkutin kiva ajaa. Pahalainen kun nuo saksalaiset rajoittaa huiput siihen 250kmh ;D
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 03, 2018, 07:47:36 ap kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #51 : Marraskuu 03, 2018, 09:03:02 ap »
Eihän tuommosessa melkein viisimetrisessä kaksiovisessa coupessa mitään järkeä ole mutta on se vaan helkutin kiva ajaa.

Meidän rouva oli epäileväinen, kun reilu vuosi sitten toin CLK:n pihaan.
Nykyään pitää kysyä, että saisinko miekii joskus ajaa sillä...
Tämäkin vielä! ! !

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #52 : Marraskuu 03, 2018, 09:11:07 ap »
Auto kuin auto nykyisillä niin tuskaa on ajaa yleisten nopeus rajoitusten mukana, rattiin nukahtamisen pulmallisuus potensoituu taas talvi (jos sellaista tulee) kauteen siirtyessämme sallittuihin nopeuksiin.
Rahastuspönttöjen lisäyksellä nyt vissiin koitetaan pitämään hereillä, mutta eikö liikenteen sujuvuuden ja kansalaisten hermojen kannalta vaikka 90kmh toisi hieman helpoitusta.
Virolaisten esim 50/70/90/ 110 vakio on toimivampi kun meidän naurettava 40/50/60/70/80/100/120 jota muutetaan jatkuvasti ja tutkakamerat räpsimään sanktioita.
Nopeusrajoitukset on perua ajalta jolloin ajokalusto oli ihan erilaista, logistiikkassa kun tehokkuutta haetaan, niin 10% aiemmin työpaikalle tai mitä se kellekin lienee, niin eikö lisäisi sujuvuutta?

Henkilökohtaisesti tosin ihan sama mitä päättävät, vaellussauva ja pusikkoon jää kiireet, sakkoja maksellaan sitten taas kun ihmisten ilmoille.



NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #53 : Marraskuu 03, 2018, 15:55:32 ip »
Minä pidän talvirajoituksista. Kesällä ei tule ajettua omalla autolla juurikaan mutta talvisin jotakin 10 tkm. Talvisessa matka-ajossa kun ajelee jotakin 85 kilsan nopeutta ja matkaa on noin 400 km niin siinä hermo lepää ja matka joutuu kuitenkin. Nopeammat (hätäisemmät) eli ne jotka ovat lähteneet myöhässä matkaan, painavat ohi mutta eipä juuri haittaa. Liiat tauot ne venyttää matka-aikaa.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #54 : Marraskuu 03, 2018, 18:36:26 ip »
Itsekin varaan runsaasti aikaa kun lähden moottoripyörällä tai autolla matkaan. Myöskään reitti ei ole läheskään aina se lyhin vaan vaihtelee vaihtelun vuoksi. Autolla en tietääkseni ole juuri ylinopeuksia ajanut. Enemmänkin köröttelen. Ei ole sitten niin rasittunut matkan jälkeen. Mutta paljon vaikuttaa olevan liikenteessä niitä jotka ajavat pinna kireällä. Sellainen on kuluttavaa.

Joskus muinoin ajoin autoa työkseni. Yksi päälliköistä oli sitä mieltä että matka-ajasta ei makseta palkkaa kuin siltä laskenalliselta ajalta mikä kuluu jos ajaa pysähtymättä ja mielellään pientä ylinopeutta.
Hain luottamusmiehen paikalle ja pyysin kertomaan asian uudelleen. Siitä lähtien sain palkan joka minuutilta mutta sen verran tämä esimies halusi rokottaa että jouduin kulkemaan omin avuin työpaikalle josta sain työkalun alleni ja sama toisinpäin. Ei siis lähtöä eikä paluuta omasta pihasta firman autolla vaikka siten olisin ollut nopeammin liikenteessä. Työpäiväni tavallaan piteni noin 45 minuuttia ja aiheutti minulle turhaa kulua tämän joustamattomuuden vuoksi.
Myöhemmin palattiin vähin äänin vanhaan käytäntöön kun niuho esimies ymmärsi vaihtaa työpaikkaa.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #55 : Marraskuu 03, 2018, 19:46:36 ip »
Ei kyllä kuulu millään tavalla otsikon aiheeseen, mutta: Talvirajoitukset ovat ok silloin, kun on talvi. Tiet sohjoiset, jäiset ja liukkaat. Mutta kun aurinko paistaa, tie kuiva ja reilusti plussalla viikosta viikkoon, niin kyllä tulee mieleen siinä valtatiellä pitkissä jonoissa jarrutellessa ja kiihdytellessä ja noin 80km/h nopeutta yhteistuumin kanssa-autoilijoiden kanssa tavoitellessa, että Suomi on paska maa...Josko voitaisiin noita liikenneturvallisuuskameroihin sijoitettuja omaisuuksiamme jossain vaiheessa sijoittaa enemmän kelien mukaan vaihtuviin nopeusrajoituksiin? Sieltä sitä turvallisuutta saattaisi löytyä ihan vapaaehtoisesti nykyisen rankaisevan ja pakottamisen systeemin sijaan..

Jouko

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #56 : Marraskuu 04, 2018, 00:24:13 ap »
Enemmän kuin liikenteen nopeusrajoitukset, pitäisi kehittää sitä ajatustapaa, millä liikutaan. Täällähän merkissä lukeva numero tarkoittaa pienintä hyväksyttyä nopeutta, ei suinkaan suurinta sallittua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

PetriV

  • Viestejä: 23
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #57 : Marraskuu 04, 2018, 10:27:46 ap »
Todellakin hieno kausi alkaa oleen lopuillaan, suolan kylväminen tekee tien liukkaaksi ja tietty se kuraantuminen. Ajokeliä riitti aivan mahtavasti, eikä ollu kylymä. 36 tonnia kerkes pärvöttään ja vielä ilman isompia sakkoja. Josko ens suvena 40 tonnia.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #58 : Marraskuu 04, 2018, 10:51:32 ap »
Kausihan alkoi käytännössä Talvirallista ja jatkui Keski-Suomen Off Road Tourin kautta Maalisajoon, jonka jälkeen alkoi suvikumikausi. Talvirallista pokkasin miltei jo perinteisesti kotimaisen pisimmän matkan palkinnon. Suvikumikautena päätapahtumat olivat Gruppo Nord -tapaaminen, Itä-Suomi Off Road ja syyskuinen Kroatian reisu. Stelvioon tuli 18 tkm ja Pegasoon 6 tkm. Pikku-Hondalla tuli työmatkoja reilu 600 km. Harmittaa se, etten ehtinyt ajaa K75:llä lainkaan ja Tuaregillakin vain tuon Pystymetän. Lämmin kesä oli ollut erittäin hyvä aika ulkoiluttaa nakua K75:ttä. Sen rivikolmonen on olemukseltaan liki aatelinen, se vain käy ja kukkuu hiljaa ja värinöittä. Hieno laite.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hieno kausi
« Vastaus #59 : Marraskuu 04, 2018, 12:42:20 ip »
Sellaisessa on vielä mukavan persoonallinen äänikin. Vuosia haaveillut sopivasta K75 aihiosta nakuprojektiksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.