Kirjoittaja Aihe: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?  (Luettu 40318 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #75 : Tammikuu 06, 2020, 17:22:09 ip »
Pyrkimystä huolehtia ratsunsa kunnostahan nämä keskustelut ovat.
Kertoo paljon Guziväen suhtautumisesta, meneekö meillä överiksikin nyansseissa voidaan keskustella..
Pyöräkantahan MG:ssä on pääosin vanhaa, niitä pidetään kunnossa velhojen neuvoilla.
Jos tulisi katsastus, niin vahva veikkaukseni on että montaa Guzzia ei olisi hylätyissä.

Meillä on hyvä pohja harrastaa mopoilua.







Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #76 : Tammikuu 06, 2020, 18:44:44 ip »

, koska en ole käyttänyt kuin Molykote A:ta yli satatuhatta kilometriä eräissä pyörissäni mutta RVS:ää vain yli 100.000 km ajetuissa pyörissä korvaamaan Molykote A:n.


100 000 tulikin sopivasti kesällä täyteen, joten linjassa mennään. Vastahan tämä on sisäänajettu.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #77 : Tammikuu 06, 2020, 18:52:29 ip »
Lainaus
Jos tulisi katsastus, niin vahva veikkaukseni on että montaa Guzzia ei olisi hylätyissä.

GuzGuz kirjoittaa asiaa. Ainakin pääosin.

En tietenkään halua katsastusta ylipäätään mutta toisinaan näkee Guzzeissakin sellaisia asioita että pyörän omistaja ei ole tietoinen vaikka ajaakin riskirajoilla.

Tyypillisin vaiva on vanhat kumiset jarruletkut. Ne pitäisi vaihtaa muutaman vuoden välein niin olisi turvallisella puolella. Ainakin omistajan käsikirja ja huolto-ohjekin kertoo, toisinaan, että pitäisi vaihtaa. Ti kerrasta teflonisiksi "metallipunosletkuiksi". Ne kestävät pidempään mutta ovat herkkiä hiertymille ja äkkimutkille.

Toinen asia, sekin jarruista, että pitäisi ne jarrunesteetkin uusia muutaman vuoden välein. Tavallisessa, kevyessä ajossa jarrut kyllä pelaavat mutta kun tulee hätätilanne tai matka osuu vuoristoon ja on kiva vähän kiihdytellä serpentiinitiellä niin jarruneste näyttelee suurta osaa turvallisuudessa. Vesipitoiseksi käyvä jarruneste on syytä vaihtaa vielä useammin kuin jarruletkut. Vesi valuu painavampana sinne missä siitä on eniten haittaa. Sen lisäksi että se ruostuttaa se lämmetessään muodostaa vesihöyryä ja jarruteho katoaa kokonaan.

Kolmaskin asia koskee jarruja: nimenomaan etujarrussa voi olla jokin kahdesta, neljästä tai useammasta jarrumännästä jumissa tai jarrumäntä ei palauta kunnolla. Kelluva levy sietää kyseistä vaivaa aika hyvin ja jarruteho katoaa niin hitaasti että pyörän kuljettaja ei siihen kiinnitä huomiota. Lisäksi jumiminen kuluttaa jarrumateriaaleja tarpeettomasti. Vesimäärän mittaus jarrunesteestä on helppo: kaupasta saa mittarin sitä varten joka ilmaisee veden määrän nesteessä tai ainakin siitä kohtaa mistä mitataan. Usein on havaintona että jarrunestesäiliön kannen alapinnassa oleva kumipalje on rikki tai venynyt, väärän nestetyypin käytön vuoksi tai sitä ei ole lainkaan.

Yksi asia josta en lakkaa mainitsemasta: ohjauslaakerien kunto. Se ei selviä kääntelemällä ohjausta laidasta laitaan vaan keula pitää nostaa maasta irti. Sekään ei vielä riitä vaan pitää ottaa etupyöräkin irti. Silloin liikkuva massa on pienempi ja voi havaita hitaasti kääntämällä onko keskiasennossa, tai sitä lähellä löysempiä ja kireämpia kohtia. Usein on niin että keskellä on löysä kohta ja hieman käännettäessä ohjaus vastustaa. Eikä kyse ole välttämättä vanhasta pyörästä. Oman California 1400:n ohjauslaakerit jouduin vaihtamaan jo enimmäisenä vuonna: ei rasvan kipeneekän ollut laakereissa.

Toinen, ikävämpi muisto, on se että oman Kerhon jäsen menetti henkensä ohjausvikaisella pyörällä. Oli alkujaan enduroharrastaja ja oli tottunut pesemään pyöränsä joka ajoreissun jälkeen. Vähän keskikesän jälkeen hän ajoi, ihan helpossa paikassa, metsän puolelle ja törmäsi puuhun uudehkolla katupyörällä. Pyörään ei tullut mitään isompaa mutta kuski menehtyi. Sama pyörä kulki vakuutusyhtiön varaston kautta huutokaupassa uudelle omistajalleen ja hän kaatui sillä vastaavalla tavalla mutta ei käynyt kun luunmurtumia. Vakuutusyhtiö tutkitutti pyörän ja siinä todettiin ohjauslaakerin olevan ruosteessa. Se oli onnettomuuden syynä ja molempien henkilöiden vakuutuskorvausta leikattiin. Tämän asian tutkinnan tuloksena syntyi tutkintaryhmän raportissa ehdotus pakollisesta vuosikatsatuksesta.

Jousitus ja iskunvaimennus. Jarrujen ja renkaiden jälkeen merkittävin ajoon vaikuttava komponentti. Kerholla kyselin kerhokavereilta heidän pyöriensä tilanteesta iskunvaimennuksen suhteen. Yleisin vastaus oli että kunnossa on: joka vuosi pyörä käy merkkihuollossa. Hyvä niin mutta onko tehty huolto myös sinne minne pitäisi? Useimmiten on mutta ei aina. Tai huollossa oikaistaan eikä tehdä kaikkea mitä huollolta edellytetään.

Vääriä keulan nestemääriä on ollut tai säädöt ovat jääneet asettamatta huollon jälkeen edes perusasetuksiin. Siihen on syynä että monessa pyörämallissa ohjeistetaan kiertämään säätönupikat tiettyyn asentoon ennen kuin keula tai takaiskari avataan huoltoa varten. Eikä sitten muistettu kootessa laittaa takaisin siihen asentoon missä ne olivat kun pyörä tuli huoltoon. Olen myös huomannut että on runsaasti motoristeja jotka eivät ymmärrä noista jousituksen ja iskunvaimennuksen nupikoista yhtään mitään. Eivät siis uskalla niihin kajota. Vaimenninnesteissä on eroja: viskositettiiluokka voi olla sama mutta silti toiminta voi olla enemmän tai vähemmän erilainen. Kamalaa katsoa kun edellä menevä pyörä menee kuin keinutuoli kun on otettu satakiloinen rouva taakse eikä ajatustakaan muokata jousitusta ja vaimennusta vaikka ero soolokyytin on suuri.

Viimekesäinen lapinreissu Rouvan kanssa oli hyvä esimerkki: Etelä-Suomen hyvillä isoilla teillä yksin ajaen kyyti oli ihan Mökille saakka ok. Siellä kiersin paluuvaimennuksen nuppeja takaiskareissa pari naksua kun Rouvan tavarat ja hän tulivat kyytiin. Alkumatka meni mukavasti isohkoja teitä. Sitten lähdimme kiertämään Runon ja Rajan tietä idässä pikkuteitä kulkien. Meno muuttui hitaammaksi ja ajo raskaaksi. Piti pysähdellä usein. Kuusamoon päästyämme otimme aikalisän ja jäimme hotelliin pariksi yötä. Oli hyvää aikaa aamusella hyvin nukutun yön jälkeen pienelle säätörupeamalle. (Kyseisessä hotellissa ei suvaita alkoholia, sen käyttöä tai näkyvää vaikutusta. Oli rauhallista yöpyä.) Säätöä varten piti pyörää purkaa että pääsi kohteeseen. http://www.motomatti.fi/2019/07/california-1400-gts-saatotoita-matkalla.html
Pyörä tuntui isommalta ja vakaammalta ajossa. Tosin teiden laadussakin oli, paikoitellen, sanomista osin r-sana vahvistuksin.

Renkaista en viitsi edes muuta mainita kuin sen että kannattaa harkita ennen reissuun lähtöä että onko niin paljon pintaa että on turvallista.

Ja onhan noita muitakin vaaratekijöitä. Jotkut ovat itselleenkin vaaraksi. Saati muilla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #78 : Tammikuu 06, 2020, 19:01:52 ip »
Eikös molyn ja Rvs:n pitänyt olla keskenään toimimattomia?

Käsittääkseni RVS:tä ei ole mitään haittaa Molyn seassa mutta se on myös täyttä rahanhukkaa. Moly hoitaa ettei metallista kosketusta tule ja RVS taas tarvitsee metallista kosketusta toimiakseen ja tehdäkseen pinnoitteensa sellaiseen kohtaan niin että metallinen kosketus poistuu pitkäksi aikaa.

Moly on siis koko ajan aktiivinen jos sitä öljyssä on mutta RVS odottelee että jossain on kitkaa ja tarttuu siihen niin että asiasta ei ole haittaa enää. RVS poistuu öljynvaihdon yhteydessä mutta on jättänyt vaikutuksensa voimaan.

Voisi tietysti ajatella niinkin että kun RVS-käsittely on tehty ja sen mahdollinen hyöty saavutettu niin jatkossa käytetään Molya niin että RVS:n vaikutus kestää vielä pidempään.

Tätä juuri tarkoitin. Se molemmat kyllä tarttuu sinne hampaisiin ja kolosiin, eli melkein tarvitsisi "huuhteluöljyn" käyttöä välissä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #79 : Tammikuu 06, 2020, 19:33:30 ip »
Perän huuhtelu eli Molykoten poisto.

En ole sitä tehnyt mutta verrattavissa olevan homman kuitenkin joskus aikoinaan.

Päätin pestä GT850:n vaihteiston. Laskin öljyt pois. Laitoin paloöljyä tilalle ja ajoin kevyttä ajoa muutaman kymmenen kilometriä eri vaihteilla. Ja aivan oikein: vaihteistossakin oli käytetty Molykotea. Mustaa kuraa tuli pois eli paloöljy liuotti sitä helpommin kuin aiemmin pois laskemani paksu 80W vaihteistoöljy.
Jatkoin liuottamista: puolet paloöljyä ja loput bensiiniä. Nyt en enää ajanut. Käyttäminen paikoillaankin vähän jännitti. Vielä tuli tummaa tavaraa. Uusi setti edellistä ja käyttöä kaikilla vaihteilla paikoillaan hyvän tovin.
Varsin kirkasta oli pois laskemani liemi siinä vaiheessa.

Syynä vaivannäköön oli että halusin kokeilla jotain vaihteistolisäainetta. Olikohan jokin Wynn's tai semmoinen. Sellaista liukasta räkämäistä läpikuultavaa ainetta. Sen perään normi vaihteistoöljyä. Käyntiääni hiljeni mutta vain joksikin aikaa. Taisi olla tarkoitukseltaan jotain sellaista millä myydään vaihteistovikainen auto ehyenä.
Myöhemmin remontoin vaihteiston. Rattaat ookoo mutta sysäyksenvaimenninjousi poikki ja laakerien vierintäpinnat harmaat. Osavaihtoja ja hyvä tuli. Hatarien tietojen mukaan toimii edelleen. Tosin nykyistä omistajaa en tiedä.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #80 : Tammikuu 06, 2020, 21:01:26 ip »
Tärkeitä juttuja. Kyllä minä olen saanut täältä niin paljon lurkittuani ja lueskeltuani kaikenlaisia juttuja.

Olen kirjannut ylös, että jarrunesteet ja keulaöljyt vaihdettu 2018, uudet Brembo-palat eteen ja taakse laitettu 2019, ilmanputsarin ja koneen välinen huohotinletku vaihdettu (oli reikä) ja bensansuodin vaihdettu 2019. Uudet renkaat elokuussa, joten kilometrejä niillä on vielä vähän. Voi olla, että alkaa olla taas pian jarrunesteiden vuoro. Niin se aika kuluu.

Pitää tuo ohjauslaakereitten kunto selvittää seuraavaksi. Kyllä minua kiinnostaa, että rouva pysyy kunnossa. Se on varmasti komeaa purkamista, jos pitää vaihtaa. En minä ole niihin kajonnut. Täytyy selvitellä, onko kukaan. Nyt on vielä hyvää aikaa tässä.

Pitää tietysti vielä pitää oma pää kunnossa, ja sitten on ainakin kaikki voitava tehty.  :D

Yhden kerran on matka hetkeksi pysähtynyt viime kesänä. Jollain savolaisella möykkytiellä loppui käynti. Virta tuli, mutta bensapumpun ääntä ei kuulunut. Siinä sitä ihmeteltiin. Satulan alta löytyi rikos. Bensapumpusta lähtevän johdon akkuun menevä ruosteinen kaapelikenkä (lenkki) oli murtunut. Sain puristettua johdon kärjen mutterin alle ja kesti se sen reissun ja vielä kotiin. Vaihdoin heti kaikki rumemman näköiset lenkit uusiin.

Yleensä minulla on reissussa työkalujen lisäksi kaikkia sulakkeita 2 kpl, ajovalon polttimo, paikkauspullo, gorillateippiä, pieni WD-40 ym. härpäkettä. Nyt on sitten pari kaapelikenkääkin, vaikka ei taida heti tarvita.

Voihan olla, että tämäkin kartta riittäisi jonkin matkaa:





 
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 07, 2020, 17:24:45 ip kirjoittanut Wäinö »

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #81 : Tammikuu 07, 2020, 16:14:11 ip »
MM on taas täysin asiassa ja se on ilahduttavaa totutusti..
Just tuo että kun pindataan riskitekijöitä tekniikassa kokemuksella, niin niihin kiinnitetään myös erityisesti huomiota.
Ei näitä huoltoliikkeet jos sellaiseen menee asioista kerro kun eivät edes tiedä..
Mitä tapahtuu kun meidän oikeasti osaavat  ns pappatunturiosaavat ei ole neuvomassa?
Ei taida nuoria olla tosin Guzzeissa kohta muutenkaan, juniorit kohta ajavat sähköpyörillä.
Mutta tää on meillä hyvää ja soisin jatkuvan, ainakaan omakohtaisesti ei vielä "varikolle" ole ollut asiaa ja se on ihan tasan näiden asiansa tuntevien neuvovien ansiota.
TT esim on hieman nuorempaa polvea ja ihan tasan tekniikka hallussa, tuntuu vaan että yleensä väittelee aiheista, tietää kuitenkin tasan mistä puhutaan ja no offensea tietenkään, mutta tietotaidon säilyttäminen/ jakaminen on aika olennaisessa roolissa jotta Guzzit kulkee.
Meillä on erittäin hyvin toistaiseksi..







TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #82 : Tammikuu 07, 2020, 21:02:50 ip »
Siinä on vaan sellainen, mikä ainakin itsellä tökkää, kun puhutaan merkeistä kuin niiden yllä olisi jotain mystistä. Ihan tavalliset ihmiset niitä kasaa ja huoltaa. Guzzi on vielä äärimmäisen yksinkertaisesta päästä. Loogisella ajattelulla ja järjellä pystyy näitä kyllä korjaamaan ja ylläpitämään. Saattaa tulla joskus tökkien pihalle, mutta tarkoitus on vain saada sitä tietoa läpi. Väittely ei ole itseisarvo, eikä tarkoitus.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #83 : Tammikuu 08, 2020, 17:23:53 ip »
R.M.  Pirsig kirjassaan Zen ja moottoripyörän kunnossapito selvitti syyn miksi jotkut eivät halua edes kuulla mitä vikaa pyöräänsä voi tulla tai miten sitä on korjaamolla korjattu kunhan vain liikkuu. Toinen laita taas on sellainen henkilö joka tuntee toimintaperiaatteeet, rakenteet ja miten niitä voi parhaiten huoltaa ja korjata. Täällä vaikuttaa olevan aika hyvin näitä jälkimmäisiä.

Käykäähän hakemassa kirjastosta tai kaupasta tuo Pirsigin teos sillä se on hyvin seikkaperäinen ja pureutuu syvälle laadun ajatukseen. On myös ns. kaunokirjallinen teos. Eräälle motoristinalulle, joka on ammatiltaan peruskoulun opettaja, tarjosin kirjaa luettavaksi. Hän suorastaan hermostui kun kuuli kirjan nimen ja kuulutti että Zen ja jotkin mutterit eivät korreloi mitenkään. No, ei hänen maailmassaan...

https://www.akateeminen.com/zen-ja-moottoripyoran-kunnossapito-9789510436813.html

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #84 : Tammikuu 09, 2020, 13:42:49 ip »
<snip>
Käykäähän hakemassa kirjastosta tai kaupasta tuo Pirsigin teos sillä se on hyvin seikkaperäinen ja pureutuu syvälle laadun ajatukseen. On myös ns. kaunokirjallinen teos.
<snip>

Kaunokirjallinen on. Tekniikkaa ei ole käytännöllisesti katsoen lainkaan.
Moottoripyörän määritelmä hänellä on suunnilleen sama kuin jollakin lentokoneesta: lentokone on joukko muttereita ja pultteja ja muita osia, jotka lentävät tiiviissä muodostelmassa.
Emeritus-guzzisti

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #85 : Tammikuu 09, 2020, 17:01:04 ip »
Yritin kerran lomalukemisena lukea. Alle sadan sivun annoin periksi.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #86 : Tammikuu 09, 2020, 17:05:47 ip »
<snip>
Käykäähän hakemassa kirjastosta tai kaupasta tuo Pirsigin teos sillä se on hyvin seikkaperäinen ja pureutuu syvälle laadun ajatukseen. On myös ns. kaunokirjallinen teos.
<snip>

Kaunokirjallinen on. Tekniikkaa ei ole käytännöllisesti katsoen lainkaan.
Moottoripyörän määritelmä hänellä on suunnilleen sama kuin jollakin lentokoneesta: lentokone on joukko muttereita ja pultteja ja muita osia, jotka lentävät tiiviissä muodostelmassa.


Kun moottoripyörä on puhtaasti käsitejärjestelmä, sen huolto myös perustuu järkiperäisiin toimiin eikä mihinkään mystiikkaan.

Siinä kirjassa on tietysti se filosofia. Se, etteivät ihmiset enää itse tee ja opettele korjaamaan asioita, tekee elämistämme epätyydyttävää ja saa meidät onnettomiksi. Eli vaikka opettelu olisi vaikeaa ja korjaaminen hankalaa, se kannattaa, sillä uuden oppiminen ja itse tekeminen parantaa elämänlaatuamme.

Kunnossapito on yhdistävä teema. Pirsig yhdistää tieteellisen järjen, elämän ongelmat ja teknisen taidon toisiinsa. Aikamoinen salaatti siitä tulee, mutta se vertaus huoltoon aina yhdistää asiat.

Tieteessä hierarkia on yksinkertaisin ja tunnetuin tapa järjestää tietoa, se on tietämyksen perusrakenne. Järjestelmän käsite sisältää osien rakennesuhteet ja edustaa monimutkaisempaa mallia. Moottoripyörän huolto ei edellytä tieteellisen menetelmän soveltamista. Tieteen metodi on liian hidas ja kömpelö. Silti päättelyn lajien tuntemus hahmottaa sitä, mistä vikojen etsimisessä ja korjaamisessa on kyse.

Voisihan sitä ajatella, että purjevene laiturissa ei ole mitään ja että "moottoripyörä" syntyy vasta kuljettajan kokemuksen kautta, mutta juuri silloin kuljettajan pitää huolehtia myös itsestään järkevästi tai muuten hän (vrt. purjevene tai moottoripyörä) ei ole kunnossa. Samalla tavalla voi elämän asioita vähän listata ja fiksailla kuin moottoripyörää.

Jotain tällaista siis.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2020, 13:24:44 ip kirjoittanut Wäinö »

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #87 : Tammikuu 09, 2020, 17:23:11 ip »
Kyllä se kirjan ideologia tuli jo siinä vajaassa sadassa sivussa selville. Ei vaan enää jaksanut.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #88 : Tammikuu 09, 2020, 17:25:35 ip »
Yritin kerran lomalukemisena lukea. Alle sadan sivun annoin periksi.

Ei kaikkia kirjoja tarvitse lukea loppuun.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #89 : Tammikuu 09, 2020, 17:29:05 ip »
Joillakin on tunnollinen suhtautuminen huoltohommiin. Auton huollon jättää helpommin kenelle vain (ja niissä on tavattu puutteita), mutta moottoripyörä on jotenkin kuin laskuvarjo: sen mieluiten pakkaa itse, kun itse ajaakin. Jos jotain repeää, jäipähän sitten ihan itseltä kiristämättä.

Tällaista on monella.

Joskus vain tulee umpiperä. Ei pysty, ei osaa, ei riitä taidot. Sitten alkaa se neuvojen kyseleminen ja päätteleminen, tutkiminen, kokeileminen. Jos pääsee perille, se on hienoa.

Eihän moraalinen ammattilainen kuitenkaan ota jotain vanhaa ruojua ja ala etsiä siitä vikaa päivätolkulla. Ainakin hän sanoo, miten järjetöntä se on lähteä arvailemaan samalla, kun raha juoksee. Jos pyrkii selvittämään edes itse tarkkaan vian ja sen jälkeen sanoo, mitä tarkalleen haluaa, on paljon helpompi tehdä tilaus.

Hyvä voisi olla sellainen molempi parempi -kombo.