Kirjoittaja Aihe: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?  (Luettu 40306 kertaa)

Karkmotuning

  • Viestejä: 5
California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« : Syyskuu 20, 2018, 18:35:50 ip »
Uuden Guzziomistajan kysymys:

Ikivanha kysymys varmaan, mutta mitä öljyä kannattaisi kaataa 1994 Californian kampikammioon? Agipin synteettistä öljyä ohjekirjan mukaan, mutta mitä esimerkiksi Mononetin myymää, tai muuten helposti saatavaa öljyä voisi käyttää?
Ja voiko käyttää Shell Helix ultraa (5W-40) täyssynteettistä öljyä? Mersussa tuo öljy on tominut hyvin yli 600.000 km. Onko olenkaan olennaista?
Ja mitä öljyä perään, ja se lisäaine, mistä saisi?

Kiitos, jos joku viitsii vastata!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #1 : Syyskuu 20, 2018, 19:50:01 ip »
Keskustelua on käyty jo moneen kertaan. http://foorum.guzziclub.fi/index.php?action=search2

California 1100 kelpaa suurin osa myynnissä olevista moottoriöljyistä.
Jotkut käyttävät synteettistä, toiset mineraaliöljyä. Kun noudattaa omistajan käsikirjan suosituksia niin ei voi mennä pieleen.

Motul ja Valvoline ovat olleet omalla listallani.
Helixistä ei ole käsitystä ja 5W40 vaikuttaa varsin ohuelta viskositeetilta. 10W60, 20W60 ja suora 50:nkin käy.
Itse olen tuon ikäisissä käyttänyt Valvolinen 20W50 mineraalia.

Perään ja vaihteistoon tavallista vaihteistoöljyä 80W90 plus perään tilkka Molykote A-dispersiota tai vastaavaa lisäainetta.

Keulaan SAE10 iskunvaimenniöljyä. Voi kokeilla SAE15 jos keula tuntuu heikosti vaimentavan.

Motulia saa muunmuassa Motonetistä ja Valvolinea saa monista autotarvikeliikkeistä. Merkillä ei ole niin tarkkaa kunhan öljy on suosituksen mukaista,

Öljylaadut löytyvät korjaamokirjan ja omistaja käsikirjan sivuilta. Samoin toimintatavat. Jotkut hifistit käyttävät myös lisäaineita kaikkien öljyjen joukossa.

Suosittelen ottamaan perävaihteen irti kardaaniakselista siksi että takanavan vetourat ja sysäyksenvaimennin tulee huollettua. Lisäksi kadaanin takapään uraholkki kannattaa tuon ikäisessä tarkistaa, puhdistaa ja voidella ettei matka jää kesken. Samalla tulee katsottua takajarrun palojen kunto. Jos pyörässäsi on takajarrun lukkiutumisenestoventtiili niin senkin kunto on hyvä katsoa samalla. Niistä on usein jousi poikki.

Ohjekirjan ja muuta kirjallisuutta voi imuroida tietokoneelleen tästä kunhan laittaa pienen lahjoituksen: http://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 22, 2018, 20:05:55 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #2 : Syyskuu 20, 2018, 21:27:54 ip »
Haku haku ja haku..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #3 : Syyskuu 22, 2018, 19:59:29 ip »
Tuon ikäinen cali on kestoltaan ehkä kaikkein parasta. Ja jos on kaasareilla niin helpottaa elämää vielä lisää. Mun -95:lla on takana yli 300tkm, moottorin alakertaa ei ole koskaan tarvinnut avata ja männät ja sylinterit on vielä alkuperäiset.

Mutta niistä öljystä. Nämä ei ole mitenkään kranttuja öljyistä. Synteettisiä en tosin voi suositella mihinkään Guzziin eikä mihinkään reikään. Tahtoo tiivisteet tihkua. Mineraalia, 10w-40 tai 20w-50. Valvolinen 10w-60 on myös hyvää. Sitä Shellin synteettistä en kyllä käyttäisi....
Esim:  https://www.motonet.fi/fi/tuote/590133/Teboil-Silver-Classic-GT-S-20W-50-4L
https://www.motonet.fi/fi/tuote/592014/Teboil-Silver-10W-40-4l
https://www.motonet.fi/fi/tuote/598091/Mobilube-HD-80W-90-GL-5-1l

Nykyään käytän Guzzissakin harrikan 20w-50 mineraalia. Ei tunnu moittivan.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #4 : Syyskuu 23, 2018, 15:59:49 ip »
Eri vuosimalleihin on suosituksissa eroja.
EV hydraulimalli -02 vaikka, niin 5-40W synteettinen on kuitenkin tehtaan suositus, samaa kun autooni on tavallaan iisiä muistaa.
Yhden ajokauden EV tihkui, öljypohjan tiivisteestä.
Mutta oli sitä ohuempaa paperia välissä ja olisko pulttien kireyksilläkin osuutta.
Konepuolen stefoissa ei kai sinänsä liene eroa onko -94 vai 2002, vai onko niitä ns päivitetty?
Ainakin oilipohja on pitänyt liukasteet sisällä nyt takaisin vaaleisiin pahveihin vaihdettua, sama koskee venttiilikoppia.
Koneen stefoissa ei ole havaittavia ongelmia esiintynyt.
Laatikossa ja perässä on mineraalioilit pulmitta pysyneet jos ei lasketa laatikon huohottimen tukkeutumista, mutta ei sekään isompaa aiheuttanut ja eri tarinaa.
Hieman pullautti kardaaniin stefaa ja jonkun verran vuosi, takaisin kalauttelu on pitänyt ja varoille uusi osa jäi.

Miten Ikkala perustelee että kaasutinversio helpottaisi mitä ja pidempi-ikäisiä olisi -90 luvun calitukset verrattuna vaikka 2000 luvun kun ruiskumaleihin ilmeisesti viittaa?
Vai tarkoittaako verrattuna 80- luvun jolloin taisi olla hieman sanomista aluvaluissa ja sähköpuolella?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #5 : Syyskuu 23, 2018, 16:35:22 ip »
Lienee tuo digitaalinen vastaan kaasuttimet olla sellainen tottumus- ja kokemuskohtainen jako.
90-luvulla saman pyörän saattoi saada, halujen mukaan, kaasuttimilla tai ruiskulla. Molemmat ovat toimineet tähän päivään asti varsin luotettavasti. Kaasuttimet ehkä vaativat enemmän huomiota ja siitä syystä myös toimivatkin oikein hyvin edelleenkin.

Vanhaa ruiskumallia ei päässyt säätämään kovin helposti joten koneet pysyivät vakioina mutta ajan myötä seos on liukunut melko pitkälle laihan suuntaan. Asia on helppo säätää takaisin kohdalleen.
Kaasutinmoottorissa sama asia vaatii hieman enemmän toimia.

Monet muuttavat nykypyöriäkin kaasuttimille. Olen asiasta kysellyt niin sanovat että on helpompi säätää. Varmasti niin onkin jos ei ole perehtynyt digitaalitekniikkaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #6 : Syyskuu 23, 2018, 17:20:36 ip »

Konepuolen stefoissa ei kai sinänsä liene eroa onko -94 vai 2002, vai onko niitä ns päivitetty?
Ainakin oilipohja on pitänyt liukasteet sisällä nyt takaisin vaaleisiin pahveihin vaihdettua, sama koskee venttiilikoppia.
Koneen stefoissa ei ole havaittavia ongelmia esiintynyt.
Laatikossa ja perässä on mineraalioilit pulmitta pysyneet jos ei lasketa laatikon huohottimen tukkeutumista, mutta ei sekään isompaa aiheuttanut ja eri tarinaa.
Hieman pullautti kardaaniin stefaa ja jonkun verran vuosi, takaisin kalauttelu on pitänyt ja varoille uusi osa jäi.



Samoja on stefat. Niiden materiaaleissa ei muutenkaan ole tässä käytössä tapahtunut muutoksia. Muutenhan erikoishuulitiivisteitä putkahtelee teollisuuden käyttöön silloin tällöin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #7 : Syyskuu 23, 2018, 18:00:01 ip »
Vaihteiston ja kampiakselin stefat on varustettu eräänlaisella kierteellä. Se rakenne tukee jollain tavoin tiivisteen huulta. Paikallinen tiivistetehdas tekee samanlaista tiivistettä ilman kierrettä. Olin siellä kysymässä ja näyttämässä alkuperäistiivistettä niin kertoivat että sillä kierteellä ei ole mitään merkitystä tai vaikutusta tiivistykseen. Ostin sitten heidän valmistamansa tiivisteen kampiakselin takapäähän. Ei vain toiminut. Aina tuli tippoja pyörän alle. Muutoin heidän tiivisteensä ovat olleet kunnollisia.

Muistin kyllä valittaa aiheesta mutta meni kuuroille korville. Saman asian ovat kokeneet myös muut.
Että jokin taika tai tukevuus on siinä alkuperäistiivisteessä.
No, kokemusta ei ole kuin yhdestä mutta en halua riskeerata koska aina on alkuperäistiiviste pitänyt. Vuodon takia jouduin avaamaan kytkintilan uudelleen, purkamaan kytkimen, asentamaan uuden tiivisteen ja tekemään kokoonpanon. Siihen menee useampi tunti.

Kuva tiivisteestä: http://www.motomatti.fi/2017/07/centauro-v10-kampiakselin-takapaan.html

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #8 : Syyskuu 23, 2018, 18:45:17 ip »
Minä perustelen tuon ruisku vs. kaasarikysymyksen ruiskun eduksi sillä että siinä on vähemmän liikkuvia ja siten kuluvia osia kuin kaasuttimessa. Samoin tiivisteitä. Vaikka ottaisi jokaisen anturin laskuihin mukaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #9 : Syyskuu 23, 2018, 19:38:14 ip »
Makuasioita.
Omat ex-kaasutinpyöräni olem pääosin muuttanut digitaalisesti ohjatuiksi. Säätämahdollisuuksia on paljon enenmmän eikä sormet tahriudu. On helppo kokeilla eri säätöjä.
Paljon helpompaa kuin purkaa ja koota kaasuttimia.

Vielä en ole laittanut sulautettua moottorinohjausta. Pääasiassa on niin että ensin on laitettu sytytys, useimmiten Ignitec ja vasta myöhemmin ruiskutus (Megasquirt). Nyt on yksi moottori johon suunnittelin laittavani sulautetun järjestelmän eli Ignijetin tai vastaavan. Tämä vastaisi MagnetiMarelli 5AM-moottorinohjausta mutta on laajemmin säädettävissä. http://www.ignitech.cz/en/vyrobky/ignijet/ducati/ignijet_ducati.htm
Nämä ovat aivan tyhjiä (kaikki kartat ja taulukot tyhjiä) eli pääsee tekemään itse koko ohjelmoinnin.

Myös Megasquirt tarjoaa kohtuuhinnalla kokonaispakettia: https://www.protoparts.fi/category/9/megasquirt-ecu

Toistaiseksi rajoittaa se että ei ole omaa pajaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #10 : Syyskuu 23, 2018, 21:42:10 ip »
Se kierre on sitä varten, että tiiviste on aktiivinen. Eli se poistaa öljyä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #11 : Syyskuu 24, 2018, 11:01:01 ap »
Se kierre on sitä varten, että tiiviste on aktiivinen. Eli se poistaa öljyä.
Niin minäkin sitä aiemmin tulkitsin mutta olen muuttanut tulkintaani. Väitän että se kierre on tukemassa tiivisteen huulta. Kierre ei ota kiinni akseliin. Vain huuli ottaa. Kampikammiossa on painevaihteluita: tiivisteeseen kohdistuu sekä imua että painetta. Kierre tasannee tätä asiaa.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 24, 2018, 12:54:47 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #12 : Syyskuu 24, 2018, 11:48:41 ap »
Ei se saa ottaakaan, sehän polttaisi sen huulen. Ölyä ei tällöin menisi huulelle asti ollenkaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #13 : Syyskuu 24, 2018, 13:53:39 ip »
Mutta kun tiivisteen huulen, sillä puolen kuin kierre on, ei saa olla öljyä laisinkaan.
Kierteen puoli osoittaa taaksepäin ja sen takana ei ole kuin pölyhuuli.
Tässä kuva tiivisteestä ja sen rakenteesta että myös asennuspaikasta ja menetelmästä.
http://www.motomatti.fi/2017/07/centauro-v10-kampiakselin-takapaan.html                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         
On, sivumennen sanoen, varsin tiukka laittaa paikoilleen. Siitä huolimatta niitä on pullahdellut pois ja öljyä tullut suuret määrät kytkintilaan vaikka öljyn staattinen taso onkin paljon alempana.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #14 : Syyskuu 24, 2018, 14:33:38 ip »
Sehän on siis ajatuksenakin väärin päin  ???
Hyvä pyörä, parempi mieli.