Kirjoittaja Aihe: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?  (Luettu 40357 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #45 : Joulukuu 16, 2018, 22:32:50 ip »
Ymmärsin, että aikomuksena on lisätä jotain lisäainetta. Kysymys oli tarkoitettu siten, että jos lisäaine sedimentoituu jo omaan astiaansa, niin miksei se tee sitä öljyyn sekoittuneena.
Näistä rvs:n tyyppisistä aineista on annettu ymmärtää, että tarpeellinen määrä ainetta tarttuu sinne minne pitääkin ja loput sedimentoituvat pohjalle, eivätkä sieltä lähde. Sellaisen voisi olla turmiollista etupään toiminnalle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #46 : Joulukuu 16, 2018, 22:56:54 ip »
Älä ole huolissasi. Se on oman pyöräni keula eikä ole suuri vahinko kävi sille miten vain. Varakeula on hankittuna ja kunnostettu.

En ole nähnyt käyttämäni aineen eli RVS:n sedimentoituvan mihinkään. Käytettäessä se on geeliä ja sekoittuu helposti öljyyn joka vie sen niihin kohteisiin joihin öljykin menee. Kerrostumia syntyy vain kuumiin kohteisiin. Kuten on tarkoitettukin. Se on silloin hommansa tehnyt ja loppu lähtee pois seuraavassa öljynvaihdossa. Eikä sitä sen jälkeen tarvita.
 
Jos jokin käyttämäni aine sedimentoituu niin se on Molykote A dispersio jonka kiintoaine painuu pohjalle. Se oli jonkilainen riesa 850 GT:n perävaihteessa sillä talvisäilytyksessä se kerrostui perävaihteen öljypohjan pohjalle eikä sieltä ilman toimenpiteitä seonnut uudelleen öljyyn kunnolla. Uudemmissa öljypohjattomissa perissä tätä ongelmaa ei ole. Hyllyssä seisonut Molykotepurkki pitää sekoittaa kunnolla ennen käyttöä. Tehoaine laskeutuu pohjalle.

canam

  • Viestejä: 46
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #47 : Joulukuu 17, 2018, 10:26:33 ap »
Minä käytän X1-R melkein kaikissa paikoissa, missä öljyä, niin autossa kuin moottoripyörissä.
Sekoitan ne hyvin keskenään ja ajan lenkin sen jälkeen.
X1-R olen käyttänyt -90 luvun puolesta välistä ja kantanut sitä erikohteisiin työssäni.
Kauttani meni todella paljon sitä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #48 : Joulukuu 17, 2018, 12:13:25 ip »
Minä käytän X1-R melkein kaikissa paikoissa, missä öljyä, niin autossa kuin moottoripyörissä.
Sekoitan ne hyvin keskenään ja ajan lenkin sen jälkeen.
X1-R olen käyttänyt -90 luvun puolesta välistä ja kantanut sitä erikohteisiin työssäni.
Kauttani meni todella paljon sitä.

Onko hyviä referenssejä kertoa? Miten aine toimii ja onko ollut jotain sellaista kohdetta jossa sen toiminta on edistänyt merkittävästi käyttökelpoisuutta? Entä ilmenneet haittapuolet?

Onko se samaa ainetta kuin RVS kuten kuulee väitettävän usein?

Lähin X-1R hankintapaikka on tuossa parin kilometrin päässä.

Kiinnostaa kuulla käyttöesimerkkejä koska itsekin on tullut testattua RVS:sää raskaamman päälle eli tehnyt sille kokeen "josta se ei voi selvitä" mutta selvisipä kuitenkin. Vikaa se ei poistanut mutta teki vikaantuneesta käyttökelpoisen.
Eräs sisälaitamoottorin runsaasti kulunut potkurivaihde tuli myös käsitellyksi RVS:llä. Vehkeen omistaja kiitteli remontin halpaa hintaa ja melun vaimenemista. On nyt ajellut Suomenlahdella kolme kesää. Vaihteiseen oli tiivistevian vuoksi päässyt merivettä ja oli ryhtynyt metelöimään. Eihän se kuntoon tullut mutta hidastaa vian etenemistä.

RVS:n suhteen en voi esittää mitään mistä olisi ollut haittaa jos ei hankintahintaa ota huomioon. Nykyään sitä on useimmissa käyttämissäni laitteissa. Joissakin jo useita vuosia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #49 : Joulukuu 17, 2018, 12:25:59 ip »
Tuosta X:stä on kokemuksia kaverillani, joka on ammattiautoilija. Ainakin hän uskoo myrkyn nimeen jakelukuorma-autossaan. Ja itseasiassa myös henkilöautossaan. Kai se olisi vain uskallettava kokeilla. Kiinnostaisi kyllä omasta saada moottorin puolelta turhia kitkoja pois, siitä ei koskaan ole haittaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #50 : Joulukuu 17, 2018, 12:56:37 ip »
Lainaus
Kiinnostaisi kyllä omasta saada moottorin puolelta turhia kitkoja pois, siitä ei koskaan ole haittaa.
Dieselpikkupaku jossa paria kehitysvaihetta vanhempi turbokone tuntuu vievän laitetta kuin tyhjää vain. Menossa on sellainen keveyden tuntu. Vaikutuksen ilmeneminen vain kesti ehyessä koneessa uudella öljyllä monta kuukautta ja tuhansia kilometrejä. Vielä on pari tuhatta ajamatta ennen "puhtaan" öljyn laittoa mutta tuskin enää vaikutuksia tulee koska pakkasilla kone käy tarpeettoman kylmänä vaikka maskin takana onkin suoja jäähdyttimen edessä. http://www.motomatti.fi/2018/11/jokasyksyinen-pikku-homma-autoon.html

Toisaalta ainoat ajot talvella on harvakseltaan sukulaisiin ja Kerholle viikoittain. Muuten mennään julkisilla kätevämmin. On varsin mukavaa kävellä muutama sata metriä pysäkille jolta kulkee busseja 10 minuutin välein. Auto alkaa olemaan turha laite nykyään. Tarve on lähinnä mökkireissuille.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #51 : Joulukuu 17, 2018, 13:09:03 ip »
Lienee ostettava, ainakin pyörään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #52 : Joulukuu 17, 2018, 21:19:51 ip »
Tämä on kiinnostavaa tietoa vaihteistoöljyn sekaan lisättävästä lisäaineesta. Vaiheiden kanssa ei ole ongelmia ollut, mutta jos RVS-putkilo maksaa neljäkymppiä ja sitä käyttää muutaman öljynvaihdon ja siitä on todettua hyötyä, pistän kokeiluun. Työmaa ei antanut tänään myöten harrastuksille, joten en päässyt varaosaliikkeeseen. Niinpä kiirettä ei ole ja tuskin tuleekaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #53 : Joulukuu 17, 2018, 21:25:51 ip »
Noita näkyi hyllyllä olevan joka läpeen, eli tarkkana saa olla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #54 : Joulukuu 17, 2018, 21:59:56 ip »
Lainaus
jos RVS-putkilo maksaa neljäkymppiä ja sitä käyttää muutaman öljynvaihdon ja siitä on todettua hyötyä

Ei tarvitse kuin se yksi käsittely. Huomaa että pakkaus voi olla paljon isommalle öljymäärälle. Isommalla setillä hoitaa pienen kylän kaikki ajoneuvot. Olikohan niin että 3 ja 6 litran settejä tavan kuluttajille. Teollisuuteen kymmeniä litroja. Pakkaus sisältää ainetta vain muutaman millilitran. Pyöräkäytössä siitä jakaa useampaankin pyörään.

Ohjeessa seisoo että lisätään vanhan öljyn joukoon ja tuhansien ajokilometrien jälkeen lasketaan vanha pois ja laitetaan uusi ilman lisäainetta. Aineen käyttö kun on ajateltu autopohjalta. Siellä vaihteistoöljyä ei vaihdeta juurikaan.

Moottoripyörässä kun vaihteiston öljy vaihdetaan tämän tästä niin olen laittanut lisäaineen uuden öljyn sekaan. Vaikutuksen huomaa, jos huomaa, muutaman tuhannen jälkeen ja säädettyyn vaihtoaikaan laitetaan vain uusi öljy.

Valmistajan ohje, RVS:n suhteen, tarjoaa että seuraava käsittely 100.000 km perästä. Se riittänee useimmille.

Jos on kovin kulunut moottori tai vaihteisto voi tehdä kaksinkertaisen käsittelyn heti alkuun. Ohjeet pakkauksessa.

Myös uuteen moottoriin tai vaihteistoon on ohjeet "uuden käsittelystä". Itse en ole sellaista noudattanut vaan luotan "vanhan liiton menetelmään" eli ensin ajetaan uusi kone ja vaihteisto sisään valmistajan ohjeilla ja vasta useiden tuhansien kilometrien jälkeen laitetaan lisäaine öljyn kanssa.
Tuo menetelmä perustuu siihen että kaikki osat ovat enemmän tai vähemmän epäsopivia uutena ja asettuvat käytön myötä. Vasta sitten lisäaineistus. Uusissa osissa on sarjatuotannon sallivia pinnankarheuksia ja mitoitusvirheitä. Ne hioutuvat ajan mittaan pois. Siksi on monissa ajoneuvoissa ns. sisäänajovaihe.

Moottorin suhteen on vain moottori mutta vaihteistoja on Guzzissa kaksi. Vaihde se on perävaihdekin.

RVS ei kunnosta väljiä laakereita eikä kuluneita hammaspyöriä. Se tekee ne vain niin liukkaaksi että kuluminen hidastuu ja melu helpottaa. Siksi käsittely on hyvä tehdä ennen kuin yletöntä kulumista on tapahtunut.

Osien toisiinsa sopeutuminen muuttuu ajan mittaan kulumiseksi. Paras paikka käsittelylle on jossain siinä välillä.

RVS tarttuu vain kuumiin kohteisiin. Tarkoittaa niitä osia jotka kuormittuvat eniten ja siksi kuumenevat. Rikkinäisessä rakenteessa on paljon kuumia kohteita. Siksi tulee virheellinen käsitys että aine korjaisi jotain jo loppuunkulunutta.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #55 : Joulukuu 18, 2018, 07:32:22 ap »
En ajatellutkaan, että rikkinäinen ehjäksi tulis. Ainakin perän kaikki hammastukset ovat silminnähden hyvässä kunnossa. Vaihteistosta en osaa sanoa kuin että toimii. Ei ainakaan vielä tunnu vanhan panssarivaunun vaihteistolta. Ykköselle vähän loksahtaa, mutta ei mitään poikkeuksellista kai siinäkään. Tässä kohtaa lisäaine voi olla ok.

Kolmelle litralle on pienin myytävä RVS-tuote, ja öljymäärä vaihteistoon on 750 ml. Moottoriöljyn määrä on tasan kolme mutta sen vaihdoin jo, eli nyt jäi se käsittely tekemättä. Tuskin sitä kannattaa enää jälkikäteen sinne ruikkia.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #56 : Joulukuu 18, 2018, 12:56:16 ip »
Lainaus
Moottoriöljyn määrä on tasan kolme mutta sen vaihdoin jo, eli nyt jäi se käsittely tekemättä. Tuskin sitä kannattaa enää jälkikäteen sinne ruikkia.

Laita vasta ennen kuin lähdet ajamaan. Onhan se öljy siellä seuraavat 10.000 km.
Käytännössä käy nätimmin kun laitat geelin letkulliseen injektioruiskuun, vedät täyttöpropun kautta öljyä ruiskuun ja ravistelet jonkin aikaa ja ruuttaat takaisin moottoriin. Kyllä se sitten ajossa sinne sekoaa. Mielestäni sitä mukana tulevaa pullollista "kantoainetta" ei kannata moottoriöljyn sekaan laittaa. Tai ei ainakaan kaikkea. Geeli sekoaa melko pieneen määrään öljyä.

Vaikutuksia ei kannata odotella heti. Vasta muutaman tuhannen kilometrin jälkeen voi olla havaittavaa vaikutusta. Erityisesti venttiilinnostimet ja nokka-akselin nokat tykkäävät toimenpiteestä.

Vaihteistossa kohteena ovat laakerit ja sysäyksenvaimentimen vastinpinnat sekä hammaspyörien hampaiden vetopuolen ryntöpinnat. Lähinnä viitos- ja kakkosvaihteen sekä ensivedon hammastukset. Vaihteiden kytkeytymiseen aineella ei liene mitään osuutta. Jos vaihteet kovin kolahtelevat tai kytkeytyvät kovin raskaasti voi syynä olla kytkimen säädön virheellisyys.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #57 : Joulukuu 18, 2018, 13:17:51 ip »
Varmaan jos kytkentähampaat ovat laatikossa kovin kuluneet ja pyöristyneet, niin silloin ei varmaan ole hyötyä. Enemmänkin haittaa jos liukkaammaksi muuttuu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #58 : Joulukuu 18, 2018, 13:36:04 ip »
Varmaan jos kytkentähampaat ovat laatikossa kovin kuluneet ja pyöristyneet, niin silloin ei varmaan ole hyötyä. Enemmänkin haittaa jos liukkaammaksi muuttuu.

Omakohtaista kokemusta on nyt neljästä vaihteistosta joissa myös kulumia kytkentähampaissa. Ei silti ole tullut ongelmia siinä suhteessa jos vain säädöt ovat kohdallaan eli että vaihteensiirto siirtää vaihteen perille eikä jätä "huulille".

Koska RVS tarvitsee kuumuutta tarttuakseen pintaan niin tuskin se kytkentähampaisiin tarttuu. Ne eivät kuumene käytössä.

Pitänee taas mainita että aine ei tee öljystä yhtään liukkaampaa eikä se ole öljyn lisäaine vaikka se öljyn sekaan laitetaankin. Kyse on metallin lisäaineesta ja tarttuminen tapahtuu metalliin niissä kohteissa joissa ilmenee kitkan tuottamaa korkeaa ja pistemäistä lämpöä. Siksi RVS:n väitetään tehoavan parhaiten huonon öljyn kanssa.

On aivan eri asia käyttää Wyns:siä, Power Up:pia, STP:tä tai vastaavia jotka sekoitetaan öljyyn antamaan öljylle lisäominaisuuksia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #59 : Joulukuu 18, 2018, 14:28:48 ip »
Jos sitä kytkentähammasta hakkuuttaa, niin silloin kai se siihen voisi tarttua jos tarttuu. Liukkaammalla tarkoitin lähinnä pinnoitettua pintaa, en öljyn ominaisuuksia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.