Kirjoittaja Aihe: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?  (Luettu 40356 kertaa)

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #60 : Joulukuu 18, 2018, 14:54:49 ip »
Oikeastaan minulle jää vain yksi kysymys jäljelle. Riittääkö RVS- transmission-luraus myös peräöjyn sekaan (250 ml) hoitamaan kitkan vähentämisen? Tarvitseeko molybdeenisulfiittilisäainetta silloin ollenkaan?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #61 : Joulukuu 18, 2018, 15:13:59 ip »
Tähän en oikein sanoisi sitä enkä tätä tai kehottaisi kumpaankaan. Olen käyttänyt niissä perävaihteissa Molykote A dispersiota kuten ohjeistus kehottaa ja hyvin olen niiden osalta pärjäillyt. Kun taas toisissa perävaihteissa, joihin ei saa laittaa Molykotea tai muuta lisäainetta on edelleen harkinnassa käyttäisinkö RVS:sää.

California 1400:n perä on varsin meluisa ajossa. Siinä mitään vikaa vaikuta olevan eikä siihen kehoteta käyttämään mitään lisäainetta. Vaan peräti kielletään käyttämästä.
Koska en ole havainnut RVS:stä oleva rahanmenoa kummempaa haittaa niin ihan melun vaimentamiseksi voisi kokeilla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #62 : Joulukuu 18, 2018, 15:31:32 ip »
Tästä on aiemminkin ollut keskustelua..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #63 : Joulukuu 18, 2018, 15:33:10 ip »
Pitää miettiä, alanko kokeilemaan. Tällä pyörällä (2001) on ajettu 90 000, joista minä kahdessa kesässä 17 000, ja takapään sisukset ovat kuin tehtaan hyllyltä. Ensin käytössä on ollut Molykote A tai ei mitään. Kun minä sain pyörän käyttööni, Molykote oli jo pois markkinoilta ja ehdotettiin Liqui-Moly MoS2, jota sinne myös laitettiin.

Fixuksen varaosamyyjä oli sitä mieltä, että RVS ajaa ihan saman asian kuin Liqui-Moly, joka on heilläkin poistuva tuote, mutta onpahan ainakin halvempaa.

Minulla on nyt kaikkia kaapissa, paitsi Molykotea. Laitan varmaan Liqui-Molya perään.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #64 : Joulukuu 18, 2018, 18:51:34 ip »
Lainaus
Fixuksen varaosamyyjä oli sitä mieltä, että RVS ajaa ihan saman asian kuin Liqui-Moly
Varsin todennäköistä.

Aineilla on kuitenkin merkittävä perusero. Grafiittirasva on passiivinen aine mutta RVS aktiivinen.
Liqui-Moly toimii siis aina kun sitä on, tarvittiin tai ei. RVS sen sijaan toimii vain silloin kun tarvitaan.
Grafiitti on öljyn lisäaine kun taas RVS on metallin lisäaine. Valita voi näiden välillä tai ei kumpaakaan.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #65 : Joulukuu 26, 2018, 12:49:52 ip »
Tein päätöksen. Vanhus (tai mitäpä 17 vuotta on Moto Guzzille) talvehtii kaikki rasvat sisällä ja neuvojen mukaisesti laitan lisäaineet vasta, kun lähden ajamaan. Kokeilen RSV-käsittelyä vaihteistolle (aineen käyttöohjeiden mukaan) ja laitan molybdeenisulfidia hyvin pienen ehkä kahden millilitran tuikun peräöljyn sekaan.

Moottoriöljyksi meni täyssynteettistä 20W50 ja siitä taaksepäin mitä parhainta 80W90 merkkejä mainitsematta. Jos kuitenkin vielä tiivisteet, letkut ja huohottimet tarkastettuanikin tihkuu oikein kuumassa ja pitkässä ajossa jostain, vaihdan seuraavaksi mineraaliöljyyn.


Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #66 : Joulukuu 26, 2018, 12:57:35 ip »
Grafiittirasva? Liqui Moly:n tuotteet sisältävät molybdeenidisulfidia. Kai niissä grafiittiakin voi olla?  ???
Emeritus-guzzisti

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #67 : Joulukuu 26, 2018, 13:32:40 ip »
Grafiittirasva? Liqui Moly:n tuotteet sisältävät molybdeenidisulfidia. Kai niissä grafiittiakin voi olla?  ???

Ei kai sentään ole. Wikipedian mukaan molybdeenidisulfidi eli molybdeeni(IV)sulfidi (MoS2) muistuttaa grafiittia. Teolliseen käyttöön sopivaa molybdeenidisulfidia saadaan puhdistamalla molybdeenihohteesta. Sitä voidaan valmistaa myös kuumentamalla molybdeenimetallia rikin kanssa tai kuumentamalla molybdeenitrisulfidia tai ammoniumtetratiomolybdaattia.

Mo + S2 → MoS2

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #68 : Joulukuu 26, 2018, 19:26:56 ip »
Olen "oikonut mutkia" ja käyttänyt Guzzin voimassiirrossa Motulin mpvaihteistoöljyä (SAE 80W90). Siinä on valmiiksi lisäaineena Mo2S:ää. Tavaraa on myynnissä mineraalipohjaisena ja synteettisenä. Ei liene täysi oikeaoppista kaikkien mielestä, mutta tällä on menty ;D.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #69 : Joulukuu 26, 2018, 20:30:04 ip »
Olen "oikonut mutkia" ja käyttänyt Guzzin voimassiirrossa Motulin mpvaihteistoöljyä (SAE 80W90). Siinä on valmiiksi lisäaineena Mo2S:ää. Tavaraa on myynnissä mineraalipohjaisena ja synteettisenä. Ei liene täysi oikeaoppista kaikkien mielestä, mutta tällä on menty ;D.
Mielestäni tuo "oikeaoppisuus" on yleensä, merkistä huolimatta, pelkästään valmistajan antamien ohjeiden, eli ohjekirjan mukaista toimintaa kaikissa yleisissä huoltotoimissa. Tätä "oikeaoppisuutta" noudattavat valmistajien lisäksi maahantuojien valtuuttamat huoltoliikkeetkin. Olavin löytämä ratkaisu vaikuttaisi ihan hyvälle, ja jos tuosta Motulin öljystä löytyisi jostain tuo MoS2 lisäaineen koostumus ja prosenttipitoisuus, niin vaihtaisin sen heti seuraavassa öljynvaihdossa nykyiseen Öljy+Molycote A sekoitukseen.

Jouko


Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #70 : Joulukuu 26, 2018, 21:44:06 ip »
Ei  löytynyt molyn pitoisuudesta tietoa Motulin laatikkoöljystä, mutta alla Lontoon kielellä jonkinlainen kuvaus käyttötarkoituksesta. Jotenkin kuulostaa Guzziin sopivalta ;D: "Specially recommended for noisy or/and loaded gearboxes "Samaa Molya tuntuu oleva käytössä laajalti lisäaineena erilaisissa raskaan kaluston sekä teollisuuden voiteluaineissa.

Öljysuositukset ja niitä koskevat lähestymistavat näyttävät kovin vaihteleva eri valmistajien käyttöohjeissa. Jossain voi esim. m-öljylle olla vain yksi tuotemerkki ja yksi SAE-luokituksen mukainen öljy. Toisessa käyttöohjeessa voidaan tarjoilla valittavaksi merkkiriippumattomasti esim. 4-5 eri SAE luokituksen mukaista öljyä, kunhan mopon käyttöolosuhteet vastaavat öljyn suosteltuja käyttölämpöolosuhteita ja valittu öljy vastaa valmistajan laatusuosituksia.


GEARBOX 80W-90
Gearbox and differential lubricant
Molybdenum bisulphide MOS2 reinforced
Extreme pressure
TYPE OF USE
Specially recommended for noisy or/and loaded gearboxes.
alla mechanical transmission, synchronised or not synchronised gearboxes, gearbox/differential, transfer
gearboxes and hypoid differentials without limited slip system operating under shocks, heavy loads and
low revolution speed or moderate loads and high revolution speed.
PERFORMANCES
STANDARDS API GL4 and GL5 / MIL-L-2105D
Extreme pressure lubricant for an efficient anti wear protection, reinforced with Molybdenum bisulphide
to handle heavy loads.
Stays in 90 grade after KRL 20 hours shear testin as requested by SAE J306 standardi, July 1998 update
Very high lubricating power which decreases friction and wear.
90 grade at hot temperature to provide outstanding oil film resistance at hot temperature and/or to
reduce transmission noise.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #71 : Tammikuu 05, 2020, 14:09:36 ip »
Ei  löytynyt molyn pitoisuudesta tietoa Motulin laatikkoöljystä, mutta alla Lontoon kielellä jonkinlainen kuvaus käyttötarkoituksesta. Jotenkin kuulostaa Guzziin sopivalta ;D: "Specially recommended for noisy or/and loaded gearboxes "Samaa Molya tuntuu oleva käytössä laajalti lisäaineena erilaisissa raskaan kaluston sekä teollisuuden voiteluaineissa.

Öljysuositukset ja niitä koskevat lähestymistavat näyttävät kovin vaihteleva eri valmistajien käyttöohjeissa. Jossain voi esim. m-öljylle olla vain yksi tuotemerkki ja yksi SAE-luokituksen mukainen öljy. Toisessa käyttöohjeessa voidaan tarjoilla valittavaksi merkkiriippumattomasti esim. 4-5 eri SAE luokituksen mukaista öljyä, kunhan mopon käyttöolosuhteet vastaavat öljyn suosteltuja käyttölämpöolosuhteita ja valittu öljy vastaa valmistajan laatusuosituksia.


GEARBOX 80W-90
Gearbox and differential lubricant
Molybdenum bisulphide MOS2 reinforced
Extreme pressure
TYPE OF USE
Specially recommended for noisy or/and loaded gearboxes.
alla mechanical transmission, synchronised or not synchronised gearboxes, gearbox/differential, transfer
gearboxes and hypoid differentials without limited slip system operating under shocks, heavy loads and
low revolution speed or moderate loads and high revolution speed.
PERFORMANCES
STANDARDS API GL4 and GL5 / MIL-L-2105D
Extreme pressure lubricant for an efficient anti wear protection, reinforced with Molybdenum bisulphide
to handle heavy loads.
Stays in 90 grade after KRL 20 hours shear testin as requested by SAE J306 standardi, July 1998 update
Very high lubricating power which decreases friction and wear.
90 grade at hot temperature to provide outstanding oil film resistance at hot temperature and/or to
reduce transmission noise.

Kokeilen tuota. Vaihteistossa on joka tapauksessa se RVS viime kaudella tehty.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #72 : Tammikuu 05, 2020, 22:15:19 ip »
Niin, onhan näissä ero: Molykote A dispersiota tai MOS2:ta pitää laittaa joka öljynvaihtokerta jos ohjeita noudattaa. RVS-käsittely noin yksi kertaa per 100.000 km.
En voi sanoa mitään muuta varmaa, koska en ole käyttänyt kuin Molykote A:ta yli satatuhatta kilometriä eräissä pyörissäni mutta RVS:ää vain yli 100.000 km ajetuissa pyörissä korvaamaan Molykote A:n.
Poikkeuksena California 1400 johon laitoin moottoriin ja vaihteistoon RVS:n mutta siitäkin on jo aikaa mutta kilometrejä vasta reilut 30.000. Ainakin käyntiääni hiljeni.
Perävaihteeseen laitan kun tulee 50.000 km täyteen sillä silloin on peräöljyn vaihtoaika viimeistään. 1400-malleissa ei ole lisäainetta peräöljyyn vaadittu. Peräöljyn vaihtoaika, ohjeen mukaan, tulisi kohdalle aikaisintaan vuonna 2022 tai 2023 tasaisen vauhdin periaatteella. Todennäköisesti vaihdan öljyn ennenaikaisesti kun vaihdan takarenkaankin. Takarengas kestää (Auton rengas takana) useamman kymppitonnin.

Molykote A:ta on vielä varastossani koska ostin paikallisen laakeriliikkeen varaston itselleni siksi että omistan useamman Guzzin johin sitä tarvitaan enkä silloin tiennyt vielä RVS:stä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #73 : Tammikuu 06, 2020, 00:21:52 ap »
Eikös molyn ja Rvs:n pitänyt olla keskenään toimimattomia?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #74 : Tammikuu 06, 2020, 14:49:36 ip »
Eikös molyn ja Rvs:n pitänyt olla keskenään toimimattomia?

Käsittääkseni RVS:tä ei ole mitään haittaa Molyn seassa mutta se on myös täyttä rahanhukkaa. Moly hoitaa ettei metallista kosketusta tule ja RVS taas tarvitsee metallista kosketusta toimiakseen ja tehdäkseen pinnoitteensa sellaiseen kohtaan niin että metallinen kosketus poistuu pitkäksi aikaa.

Moly on siis koko ajan aktiivinen jos sitä öljyssä on mutta RVS odottelee että jossain on kitkaa ja tarttuu siihen niin että asiasta ei ole haittaa enää. RVS poistuu öljynvaihdon yhteydessä mutta on jättänyt vaikutuksensa voimaan.

Voisi tietysti ajatella niinkin että kun RVS-käsittely on tehty ja sen mahdollinen hyöty saavutettu niin jatkossa käytetään Molya niin että RVS:n vaikutus kestää vielä pidempään.