Kirjoittaja Aihe: Mutkateiden ilot ja murheet  (Luettu 24247 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #45 : Heinäkuu 23, 2018, 23:20:42 ip »
lyhytjoustoisella ja kova-alustaisella sportilla voi olla melkoista pompotusta ja mutkailua. Vaikka renkaat tiessä pysyisivätkin.



Liian vähän vauhtia ko. alustalle.

Et ole tainnut kokeilla? Miltä tuntuu ajaa "pohjattomaan metrinhalkaisijaiseen reikään" ratasäädöissä olevalla sporttipyörällä.
Ei ole kivaa enskallakaan.
Sopivassa vauhdissa noita ei enää väistellä, jos on ajolinjalla, siihen se osuu. En tykkää siitäkään kun nykyisin pitää pääväylilläkin
kytätä ja väistellä tiessä olevia reikiä, nopeusmittarin ja rajoituksen lisäksi. Muu liikenteen ja ympäristön havainnointi kärsii.
Itse ajelisin mielummin sileitä teitä. Olivat sitten mutkaisia tai suoria. Tai jos on enska ja soraa, ei niin väliä.

Edellä mainituista tienumeroista on ehdottomasti kiinnostavin 3132 Kalkkisista Vesivehmaalle. On vielä hyvässä kunnossa, parhaissa paikoissa
kuudenkympin rajoitus hieman haittaa.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #46 : Heinäkuu 24, 2018, 06:28:41 ap »
Olen toki. En nyt ihan kinttupolkua tarkoita, mutta kaverilla oli aikoinaan Aprilia Mille, muutettu vastaamaan Factorya. Oli minulla muutaman hetken ajossa ja silloin tuli koluttua lähitienoon, olisiko sitten kolminumeroisia, teitä. Pienellä vauhdilla ajaen ajettavuus oli hirveä. Tasoittui merkittävästi, kun nopeutta lisäsi. En itse uskaltanut mitään älyttömiä vauhteja ajella kylläkään. Muutenkin kyseinen pyörä oli arkiajoon liian sporttinen.
Sama ilmiö tuli myöhemmin eteen Yamahan R1:llä. Malliltaan se oli näitä uudemman mallisia crossplane-moottorisia. Se oli taas Apriliaa miellyttävämpi ajella muutenkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #47 : Heinäkuu 24, 2018, 11:46:21 ap »
"lyhytjoustoisella ja kova-alustaisella sportilla voi olla melkoista pompotusta ja mutkailua. Vaikka renkaat tiessä pysyisivätkin."

"Liian vähän vauhtia ko. alustalle."

"Et ole tainnut kokeilla? Miltä tuntuu ajaa "pohjattomaan metrinhalkaisijaiseen reikään" ratasäädöissä olevalla sporttipyörällä".


Itselläni ei ole kokemusta kuin vanhemmista pyöristä. Kadulle tehdyistä ratapyörämäisistä pyöristä esim Ghezzin, SFC:n ja SS:n  jousitus alkaa toimia parhaiten reilulla vauhdilla.. Mutta toisaalta taasen kunnon röykkyyn ajattaessa tämähtää jousitus pohjaan..
Ja jos monttu on ollut mutkassa niin on aika kiperä tilanne..
Useammalla vanhemmalla matkapyörällä heijaaminen noissa röykyissä ja vauhdeissa olisi turmiollista.

Taasen muutoin vauhdikkaasti ajettavan vanhemman keppivetoisen urheilupyörän  kun rysäyttää kunnon heitton niin takapää tekee sellaista mitä ei kukaan toivoisi ikinä kokevansa!
 (tuo tulee oman vakio mutkatien eräässä heitossa aina mieleen koska siinä meni yksi lemppari ykkönen kuskeineen aika pahasti.. kaveri vei asian oikeuteen.. harmi mutta ei tainnut juttua voittaa.)
Olen siihen itsekkin monella pyörällä osunut .. nyt se on jo takaraivossa ettei enää siihen..
Ero uudempaan keppivetoiseen urheilupyörään tuossa tilanteessa on kuin yöllä ja päivällä! Tämäyttää ja pyörä irtoaa tiestä muttei ole lähtenyt lapasesta.

Ghezzi on kyllä mukava noilla mutkateillä..
Mutta se on saanut nyt levätä hieman kun talvella hankkimllani Laverda RGS Executivella (katsastin museopyöräksi) on niin paljon leppoisampi lasketella noitakin teitä..  Aika opettelua kun pitkästä aikaa tulee ajeltua isolla Laverdalla ja sillä vauhdikkaasti ajaminen vaatii aika erilaisen ajotyylin.. pikkuhiljaa alkaa  vauhti ja rajatkin löytyä.. olen koettanut malttaa..

Samoin olen koettanut pitäytyä näissä pyörissä joiden resursseja jotenkin osaa ja tulee hyödynnettyä.. Vaikka uudemmat aina kummittelee niin järki voittaa kun on niin paljon makeampaa kun ei jää suurin osa pyörän resursseista käyttämättä..
(kokeillut olen joitakin uudempiakin mutta niitä ei lasketa kun olen niin hidas oppimaan ja luottamaan pyörään ennenkuin osaan sitä "rääkätä")

Mukavia reissuja kaikille!
Rottaralli viikonloppuna Mikkelin lähellä Ristiinassa!
(Nortonilla vaihteeksi ajattelin lähteä..)





motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #48 : Heinäkuu 24, 2018, 12:13:39 ip »
Klassikko lienee ajellut kyllästyminseen saakka Savonlinnasta tietä 468 Varkauteen tai toisinpäin.
Viime lauantaina tuosta karautin osan matkaa: ajoin Laasalantietä Enonkoskelta tielle 468. Laasalantie sopii paremmin katuendurolle ja kohta vain endurolle jos ei mitään tapahdu. Pinta murtunut paikoitellen pahasti joten en suosittele. Mutta Oravista Varkauden suuntaan 468 oli kokolailla kelvollista.

Vaihtoehtona olisi tie 471 Savonlinnasta Heinävedelle. En ole muutamaan vuoteen sitä ajanut. Missä kunnossa lienee? Väli Savonlinna - Enonkoski vaikuttaa olevan kohtuullisessa kunnossa vaikka "paikkalappuja" on paikoitellen taajassa. Parempi nekin kuin halkeamat.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #49 : Heinäkuu 24, 2018, 20:04:26 ip »
Tie 471 on melko hyvässä kunnossa, siis noin niin kuin Etelä-Savolaisella mittarilla mitattuna.
Siellä on yksi oikeasti paha paikka, mutta se on ilmoitetettu selkeästi varoitusmerkillä ja 50km/h nopeusrajoituksella.
Montun pohjalla on pahat routavajoamat.

Savonlinnasta pohjoiseen on kaksi tietä 471 ja 474 Savonrannan kautta.
Jop pitäisi valita, niin ehdottomasti 471 jo pelkästään maisemien takia. Huonoa siinä ei ole kuin lossi hidastamassa.
474 on aika tasaisen tylsä.

Ps. Se Laasalantie on sellainen, että ei kannata moottoripyörällä ajaa...
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #50 : Heinäkuu 24, 2018, 21:44:41 ip »
Lainaus
Montun pohjalla on pahat routavajoamat.
Joo, tuttu paikka. Se on ollut sellainen jo yli 10 vuotta. Rouva taisi irrota Brevan satulasta hetkeksi kiertoradalle viimeksi siitä ajaessani.

Mitenkäs 4741, Pirttimäentie, joka yhdistää Savonrannan ja tien 468 Leipämäen tietämin? Olisi tarkoitus ajella Savonrannalle syksymmällä. Etelämpääkin pääsee mutta ne kiertävät myös ja sorateitä en kaksi päällä viitsisi ajaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #51 : Heinäkuu 24, 2018, 22:33:07 ip »
Ajelin juuri anoppilan tykönä suosikkihiekkatietäni. Taisi olla tältä suvelta pyörällä ajelut ajeltu. Tekevät nimittäin uutta, kantavampaa pintaa. Isoa, teräväreunaista kalliomursketta. Vaihtavat koko pinnan 40cm:n syvyydeltä. Vaikka siihen ajettaisiin hienompaa päälle, ei se enää näin kuivana kesänä kovetu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #52 : Heinäkuu 24, 2018, 22:36:54 ip »
Tuli viime viikolla eksyttyä tielle 522, Ilomantsi - Lieksa, Koitereen itäpuolelta. Siitä väylästä jos polku menee vielä paskemmaksi, niin ihmettelen. Ei toki koko matkalta mutta varsinainen kliimaksi tulee suunnilleen Kitsin kohdalla.
Asvaltti on otettu veke suunnilleen puolelta matkalta, muutama sata metriä kerrallaan. Siellä missä se on säilytetty ainoa motiivi lienee tiessä olevien reikien (ei kuoppien) reunojen säilyttäminen mahdollisimman terävänä.

Pätkän aukipidosta vastaava TVH:n pamppu pitäisi roudata valtakunnaoikeuteen.  >:(

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #53 : Heinäkuu 24, 2018, 22:48:05 ip »
Tuo kuopan reunojen terävyys toikin mieleen, kun Jyväskylässä, Laukaantien ja Kuormaajantien risteyksessä on kiertoliittymä. Sen pinta ei pysy toiselta puolen mitenkään ehjänä. Pintaa korjataan ympäri vuoden useita kertoja. Aina se syöpyy, pahimmillaan yli kymmenen senttiä syväksi vallihaudaksi, jonka reunat ovat teräviä. Jopa niin, että muutamaan otteeseen se on saman päivän aikana aiheuttanut useille henkilöautoille rengasrikkoja! Silti sille ei tehdä mitään perustavan laatuisia korjauksia..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #54 : Heinäkuu 24, 2018, 23:00:14 ip »
Lainaus
Montun pohjalla on pahat routavajoamat.
Joo, tuttu paikka. Se on ollut sellainen jo yli 10 vuotta. Rouva taisi irrota Brevan satulasta hetkeksi kiertoradalle viimeksi siitä ajaessani.

Mitenkäs 4741, Pirttimäentie, joka yhdistää Savonrannan ja tien 468 Leipämäen tietämin? Olisi tarkoitus ajella Savonrannalle syksymmällä. Etelämpääkin pääsee mutta ne kiertävät myös ja sorateitä en kaksi päällä viitsisi ajaa.

4741 on ehkä Suomen huonokuntoisin asfalttitie.
Jos ei ole 35" pyörillä oleva korotettu maasturi tai sitten vaihtoehtoisesti Trial-Prätkä, niin en menisi, ellei olisi ihan pakko.
Toisaalta, kuin sen tien ajaa, niin tietää...
Tämäkin vielä! ! !

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #55 : Heinäkuu 24, 2018, 23:05:09 ip »

Asvaltti on otettu veke suunnilleen puolelta matkalta, muutama sata metriä kerrallaan. Siellä missä se on säilytetty ainoa motiivi lienee tiessä olevien reikien (ei kuoppien) reunojen säilyttäminen mahdollisimman terävänä.

Vastaavaa tien parannusta on suoritettu Ihamaniementiellä Hanhivirran lossin jälkeen vasemmalle.

Muuten se on ihan kiva tie ja kivat maisemat ja siitä pääsee sujuvasti Viljolahden kautta Oraviin. Vaatii kyllä aika paljon enskahenkisyyttä, koska osa on puhdasta hiekkatietä.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #56 : Heinäkuu 24, 2018, 23:16:53 ip »
Lainaus
4741 on ehkä Suomen huonokuntoisin asfalttitie.
Jos ei ole 35" pyörillä oleva korotettu maasturi tai sitten vaihtoehtoisesti Trial-Prätkä, niin en menisi, ellei olisi ihan pakko.
Toisaalta, kuin sen tien ajaa, niin tietää...

Kiitos!
Taidan ajaa Enonkoskelta Savonlinnaan lörtsyille ja sieltä Kerimäen kautta perille. Vaan taitaa olla jonkinlainen tie Louhin kautta.....

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #57 : Heinäkuu 24, 2018, 23:53:28 ip »
Ainakin viime kesänä 4741 oli asfaltiltaan moitteeton, ei reikiä, eikä uria, ainoa vika, että pinnoitetta oli tehty ainakin kilsa liikaa, joten se oli pitänyt rypistää, että mahtui sille välille. Californialla siitä selvisi ilman, että öljypohja otti kiinni, mutta ne kaksi HD Deluxea, jotka ajoivat sen pätkän myös, olivat "lievissä" ongelmissa. En ole ikinä nähnyt missään sellaisia ryppyjä, eikä niitä voinut edes kiertää, kun olivat tien laidasta laitaan.

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #58 : Heinäkuu 25, 2018, 10:54:10 ap »
Jep. Savonlinnasta pohjoista kohden pääsee kohtuutietä vain isoja teitä Rantasalmen tai Juvan kautta.. Tai myöskin isoa tietä Kitee-Joensuu..
Nuo reitit oravin , enonkosken/heinäveden ym. ja pienemmät joensuunkin suuntiin ovat todella röykkyisiä. Ei toki kokomatkoilta mutta sellasia että aina kun sinnepäin eksyy niin kiroaa muistiaan.

LeCa: Kiteeltä Tohmajärven ohittaen menee Enoon hieno ja nopealla pyörällä erittäin ajettava reitti. (Sudenajoon mennessä sitä luukutetaan mennen tullen!) Muistaakseni Ahvenisen kautta tai vaikka uimaharjun ajaen on aika hyppyyttämistä Lieksaan mennessä..

Savonlinnasta Moinsalmelle menevä tie on yksi lempparimutkateistä.. Hieman vaarallisemman oloinen monella tapaa (valvonta ja yllärit) kuin sulkava-puumala-mikkeli.
 Eilenkin sitä museopyörällä laskettelin.. Ohitin jonkun nyky kyykällä ajavan melko asiallista vauhtia ja hän lyöttäytyi ihan perään.. Humautti ohi kriittisessä valvontapaikassa kun siihen löysäsin ..otin kiinni mutkissa ja taisi kaveri joutua tekemään "töitä" ja keuli oikein mutkista ulostullessa kun mentiin samaa matkaa ja pikasen kiusasin ja tarjosin aina mutkissa rinnalle ja kerran ohikin.. Liekkö oli joko aloittelija tai vieras tie kun ei oikein ollut ajolinjat kohdillaan vaikka kovaa ajoikin..
Meni tiensivuun jostain syystä ennen parhaita loppumatkan mutkia joissa on näkymää ajaa vaikkei olisi tuttu tie.. Olisi ollut juuri ne mutkat jossa olisi nähnyt osaako kaveri ajaa..
No tuo oli sarjassamme älä tee tätä kotona!!. Ja saa paheksua. Mutta olipahan renkaat kuumat ja laitoja myöden käytetyt kun pääsin mökille! Pitäs malttaa..mutta nyt tuokin museorohjo jo taittuu käsissäni mutkiin ja kovavauhtisissa loivissa on parhaimmillaan..




Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #59 : Heinäkuu 25, 2018, 11:18:51 ap »
Jep. Savonlinnasta pohjoista kohden pääsee kohtuutietä vain isoja teitä Rantasalmen tai Juvan kautta.. Tai myöskin isoa tietä Kitee-Joensuu..
Nuo reitit oravin , enonkosken/heinäveden ym. ja pienemmät joensuunkin suuntiin ovat todella röykkyisiä. Ei toki kokomatkoilta mutta sellasia että aina kun sinnepäin eksyy niin kiroaa muistiaan.

Mie oon kai vaan niin tottunut alueen teihin, että ei ne niin huonoilta tunnu... Pl. edellä erikseen haukutut.
Pittää varmaan joskus käydä jossain ajamassa parempia tietä... ;D
Tämäkin vielä! ! !