Kirjoittaja Aihe: Mutkateiden ilot ja murheet  (Luettu 24168 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #30 : Heinäkuu 10, 2018, 23:02:24 ip »
Sunnuntaina olin autolla liikkeellä reitillä Alastaro-Punkalaidun-Vesilahti. Tiet mukavan mutkaisia ja varmaan pyörällä kivoja ajettavia. Noilla seuduilla on peuravaaraa osoittavan kyltin lisäkilpenä teksti "peuravaara-alue". Ei varmastikaan turhaan, sillä olin liikkeellä puolenpäivän aikoihin kirkkaalla auringonpaisteella ja yksi peura loikki tien yli aivan auton nokan edestä.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #31 : Heinäkuu 12, 2018, 00:17:03 ap »
Nuo ihan puhtaat kiusantekotilanteet vaikuttavat viime aikoina lisääntyneen. Yksi syy lienee liikkuvan poliiisin lakkauttaminen. Ennen sitä meillä oli päätoimisesti liiikennevalvontaa hoitava ammattitaitoinen poliisiyksikkö, joka pystyi tehokkaasti poimimaan liikennevirrasta tällaiset keskenkasvuiset häiriköt. Näin etenkin siviilikalustolla liikkuessaan. Ajotapavalvonta kun ei vaan onnistu kameratolpilla.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #32 : Heinäkuu 12, 2018, 10:55:13 ap »
Kyllä ne samat poliisit ovat edelleen samoissa hommissa, ketään ei irtisanottu.  ;D

Enpä ole vielä koskaan nähnyt, että jokin organisaatio olisi saanut mitään aikaan, ihmiset ne töitä tekevät.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #33 : Heinäkuu 12, 2018, 22:22:30 ip »
Eilen olikin Jyvässeudulla melkoisen tiheässä virkavaltaa. Jotenkin oikein pisti silmään.
Mutkailusta; kävin toissapäivänä eräällä itselle tuntemattomalla mökillä. Sekalaisen vaihtelevaa hiekkatietä sai ajaa jonkin verran, ennen kuin tie muuttui ajouraksi. Siis autolla huristettuun kahteen raitaan varvikossa. Hyvin Cali niistä selvisi. Ainoa hassu hetki oi palatessa, kun en huomannut uralla olevaa reipasta kiveä. Taisin ajaa toista uraa mennessä. Vauhtia oli hiukan enemmän, koska olin nousemassa mäelle. Kivelle saavuttuani otin näyttävän loikan!  :D Onneksi Guzzista on moneen, näyttävä alastulo uralle ja usvaa putkeen. Hyvällä hiekkatiellä on ihan mukava huristaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #34 : Heinäkuu 13, 2018, 11:26:44 ap »
Mökillä jo toinen viikko menossa ja kolmas tulossa. Kirkonkylältä on muutama kymmenen kilometriä perille. Pääosin sorateitä jotka huononevat heikkokuntoisiksi loppua kohden. Juuri mökkitien loppupätkä on hieman ongelmallinen leveärenkaiselle pyörälle. Sateella keskellä ja reunoissa oleva märkä, pitkäksi kasvanut heinikko ynnä muu kasvillisuus peittää pieniä esteitä ja tuo liukkautta.
Leveä takakumi aiheuttaa sen että pyörä pyrkii kiemurtelemaan joten suuntaa on pidettävä koko ajan kurissa ohjaustankoa kääntelemällä ja se käy kyllä työstä raskaalla kalustolla. Kyllä muutaman kilometrin menee ok niin mutta pidempi siirtymä voisi olla raskas. Käy hartioihin se.

Samaa tietä olen ajanut myös katuendurolla. Silloin se on silkkaa hupia. Pitää vain varoa ettei tiehoitokunnan hankkimaa kallista soraa siirrä lepikön puolelle.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #35 : Heinäkuu 13, 2018, 11:37:59 ap »
Tuo mökkitie olisi ollut raskaammalle pyörälle myrkkyä. Viimeistään mökin parkkipaikka olisi vaatinut tiimityötä esim 1400 Calin kääntöön paluusuuntaan. Sorainen, sivuviettävä ja ahdas parkki.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #36 : Heinäkuu 13, 2018, 16:14:00 ip »
Kyllä ne samat poliisit ovat edelleen samoissa hommissa, ketään ei irtisanottu.  ;D

Valvonta ei ole keskitettyä. Se on täysin pirstaloitunut.

Poliisin liikennevalvontakeskus käsittelee vuosittain 500 000 kameranapsua. Sillä välin paikallispoliisiin siirretyt saavat tehdä muita tehtäviä, jotka ovat lisääntyneet reippaasti. Poliiseja ei haluttu lisätä (koska budjetti), vaan tehtiin "uudistus". Siksi liikenne kärsi.

Paikallispoliisi suorittaa kyllä valvontaa, Helsinki jopa tehoiskuja. Tällä hetkellä villi länsi on suurten kaupunkien ulkopuolella, isot valtaväylät ja moottoritiet, jossa ei ole yleensä mitään valvontaa. Kunnanrajat tulevat niin nopeasti vastaan. Pitäisi tehdä yhteistyötä, koska ei moottoritieratsiaa voi kahdella poliisilla pitää. Tarvitaan mittaajat, pysäyttäjät, ohjaus, reservi...

LP-autoja näkyi myös kaukana suurista kaupungeista. Ne valvoivat jopa ajoneuvoetäisyyksiä ja kuten me varttuneemmat muistamme, tätä "yleistä järjestystä ja turvallisuutta". En kyllä ole varma, pidimmekö aina siitä...

LP sai ottaa huomioon keliolosuhteet, liikennetiheys, vuorokauden aika yms., eli poliisilla oli oikeus käyttää harkintaa rangaistusta määrätessään.

Syrjäseuduilla ajetaan nykyään kännissä, etenkin viikonloppuisin. Ei mitään kiinnijäämisen riskiä, ellei aja itseään puun oksalle.



Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #37 : Heinäkuu 13, 2018, 17:50:17 ip »
Kyllä ne samat poliisit ovat edelleen samoissa hommissa, ketään ei irtisanottu.  ;D
Valvonta ei ole keskitettyä. Se on täysin pirstaloitunut.
<snip>

Totta, hajautettua se on. Ja jäljempänä valitat, että se ei ole tarpeeksi hajautettua eli haja-asutusalueilla ei ole tarpeeksi. Sekin on totta.

Kameravalvonta on tietysti yksi asia, toinen on poliisien kokonaismäärän vähentäminen (jonka hallitus on luvannut lopettaa, mutta hallitus on luvannut paljon muutakin), mutta se, että poliiseja ei ole riittävästi, ei johdu LP:n lakkauttamisesta, vaan valtion budjetista - kutsuvat sitä tuottavuusohjelmaksi, jostain kumman syystä. Vaikea ajatella, että haja-asutusalueiden tilanne olisi parempi, jos sitä johdettaisiin Helsingistä.
Emeritus-guzzisti

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #38 : Heinäkuu 13, 2018, 21:23:45 ip »
Väittämä siitä, että entiset liikkuvan poliisin miehet ovat edelleen samoissa hommissa, on vähän omituinen ja perustelematon.Organisaatiomuutoksessa, jossa liikkuva poliisi lakkautettiin, sen henkilöstö siirrettiin eri poliisilaitoksiin ja he hoitavat nykyään kaikenlaisia poliisitehtäviä, eivät päätoimisesti liikennevalvontaa. Poliiseja entiset liikkuvan poliisin poliisimiehet toki edelleen ovat. Voiko sitten organisaatio saada jotain aikaan, on oma kysymyksensä. Varsin usein yleisessä kielenkäytössä katsotaan kyseessä olevan organisaation saavutus, vaikka loppupeleissä saavutukset voidaan ainakin joiltakin osin palauttaa henkilöiden suorituksiksi. Organisaation suorituksista puhuminen on kuitenkin oikeutettua siksi, että hyvällä organisoinnilla voidaan samoilla resusseilla saada aikaan enemmän kuin huonolla organisoinnilla. Organisaatiomuutoksilla yleensä myös muutetaan työn tekemisen tapaa ja kohdennetaan resursseja uudella tavalla. Tästä oli kyse myös liikkuvan poliisin lakkauttamisessa. En pidä tuota muutosta liikennevalvonnan kannalta onnistuneena.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #39 : Heinäkuu 13, 2018, 22:57:40 ip »
<snip>
Organisaatiomuutoksilla yleensä myös muutetaan työn tekemisen tapaa ja kohdennetaan resursseja uudella tavalla. Tästä oli kyse myös liikkuvan poliisin lakkauttamisessa. En pidä tuota muutosta liikennevalvonnan kannalta onnistuneena.

Näinhän se periaatteessa on, mutta käsitykseni mukaan (voin toki olla väärässä) sakotuksen määrä liikennevalvonnassa ei ole vähentynyt eli ei myöskään valvonta...

Ja liikennevalvonta ei mielestäni ole poliisin kaikkein tärkein tehtävä.
Emeritus-guzzisti

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #40 : Heinäkuu 14, 2018, 00:00:35 ap »
<snip>
Organisaatiomuutoksilla yleensä myös muutetaan työn tekemisen tapaa ja kohdennetaan resursseja uudella tavalla. Tästä oli kyse myös liikkuvan poliisin lakkauttamisessa. En pidä tuota muutosta liikennevalvonnan kannalta onnistuneena.

Näinhän se periaatteessa on, mutta käsitykseni mukaan (voin toki olla väärässä) sakotuksen määrä liikennevalvonnassa ei ole vähentynyt eli ei myöskään valvonta...

Ja liikennevalvonta ei mielestäni ole poliisin kaikkein tärkein tehtävä.

Ei tämä ole niin vakavaa. Mutta sakotuksella rahastaminen ja liikenneturvallisuuden parantaminen henkilövalvonnalla ovat eri asioita.

En kaipaa sitä, että joku kyttää puskassa nopeutta sakottaakseen. Rattimiehet ja liikennekelvottomat itärekat minua huolestuttavat. Niitä ei sakottava kameratolppa maakuntien teiltä poista.

No, nyt ollaan kaukana mutkista.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #41 : Heinäkuu 18, 2018, 09:53:46 ap »
LP:n henkilöstöstä muodostettiin poliisilaitoksiin liikenneryhmät, joiden pääasiallinen tehtävä on liikenteenvalvonta. Ennen LP:n lakkauttamista sen henkilömäärä oli pienentynyt jo huomattavasti, ainakin täällä periferiassa, siitä mitä se parhaimmillaan oli.  Totta se hoitaa myös muita poliisitehtäviä kuten hoiti ennenkin. Lähimmän partion periaate on koskenut myös LP:tä. 
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #42 : Heinäkuu 23, 2018, 14:08:45 ip »
Lainaus
No, nyt ollaan kaukana mutkista.

Hetkeksi takaisin aiheeseen.  ;D

Täällä Päijänteen itäpuolella on hiukan tylsää ajella ihan päiväretkiä kun monet tiet ovat menneet niin huonoon kuntoon. On vain muutama reitti, joita sitten kyllästymiseen asti päristellään suuntaan tai toiseen.

Valtateitä 9, 4 ja 5 yhdistää muutama tienpätkä. Ovat sikäli tärkeitä kun juuri yhdistävät poikittain noita valtaväyliä. Siksi ne ovat kovassa kuormituksessakin. Paikallislehtemmekin juuri peräänkuulutti korjausta maantielle 428 välille 4-tie Joutsa – Pertunmaa koska se on lähes ajokelvoton. Juuri äskettäin sitä ajoin ja totesin, että selkä siinä särkyy, saa olla ajamatta enempää. Korjausta ei ole tiedossa. Sen jatke Pertunmaa – 5-tie on kunnollinen. Myös 9-tie – 4-tie Joutsa yhteys 610 on juuri äskettäin kunnostettu ja hauska ajaa.

Eräs hasukimpia ja kaunis tie on ollut mielireittini Judinsalon saariston läpi 612 Tammijärvi – Luhanka – Sysmä. Vuosi vuodelta sekin on saanut korjausvelkaa ja nyt alkaa olla kehnossa kunnossa. Kun aurinko paistaa ja pusikot ovat lähellä tietä ei aina erota onko asvaltissa reikiä vai varjoja, molempia on.

Joutsa – Kangasniemi 616 on vielä muutaman vuoden kelvollinen ajettavaksi, mutta ei siihenkään korjausta ihan vähällä tule. Tältä Kangasniementieltä lähtee itään Joutsasta 431 Hirvensalmelle ja edelleen Otavaan 5-tielle aika hyväkuntoinen ja hauska ajettava tie. Hiukan ennen Hirvensalmea voi oikaista Hirvesalmen kylän läpi tervaleppäkujaa pitkin tielle 249 ja siitä 5-tielle. Tai ehkä joku jatkaa siitä tielle 368 Mäntyharjulle.

Toivakka – Kangasniemi 4421 on Kangasniemen päästä, puolet reitistä, lähes ajokelvoton. On se kuitenkin niin mutkainen, että tulee silti joskus ajettua sitäkin.

Hämeestä Asikkalan kautta Pulkkilan harjua pitkin 4-tielle 314 ja sen jatkeella 313 ovat kunnossa ja Pulkkilan harjun tie äskettäin kunnostettu. Pulkkilan harjun vaihtoehtona Asikkalasta (Vääksystä) 3132 Kopsuo – Kalkkinen – Nuoramoinen on hauska, mutta yltiöpäiselle vaarallinen, mutkapätkä ja tienä erinomaisessa kunnossa. Nuoramoisista voi jatkaa hyvää tietä 410 4-tielle ja halutessaan voi "oikaista" pari kilometriä pohjoisen suuntaan Kalhontien mutkapätkää, joka tuo hiukan lähemmäksi Hartolaa ja paikkaan, josta pääsee hyvin valtatien liikenteeseen mukaan.

Jos ollaan edelleen menossa poikittaisreittiä 5-tielle, Hartolan eteläpuolelta lähtee 423 Pertunmaalle ja sieltä 5-tielle Kuortin ABC risteykseen. Se on juuri ja juuri rautaperseen ajettavissa, eikä ole kukaan korjausta luvannut. Hiukan ennen Pertunmaata kääntyy etelään Kuorttiin Mansikkamäen mutkapätkä, joka on rupinen, mutta hitaana ajettavana kelvollinen oikopolku, mansikoitakin on.
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #43 : Heinäkuu 23, 2018, 16:33:32 ip »
Vuosien mittaan on tullut ajettua kaikkia tai liki kaikkia manittuja teitä. Joskus olivat varsin hyviä ajaa. Hyvä iskunvaimennus on ehdoton vaatimus melkein mille tahansa yli kaksinumeroiselle tielle.
Katuendurolla nuo tiet selvittää vielä oikein hyvin mutta lyhytjoustoisella ja kova-alustaisella sportilla voi olla melkoista pompotusta ja mutkailua. Vaikka renkaat tiessä pysyisivätkin.

Tiet 4164 ja 4143 on mielenkiintoinen välillä Mäntyharju - Heinolan kirkonkylä. Sielläkin on huonoja osuuksia. Kun siitä jatkaa E75:n ali ehkä maan mutkaisimmalle asfalttitielle Marjonimentielle saa tankoa käännellä ihan työkseen. Se muuttuu jossain välissä soratieksi (Onalintie) mutta sitä ei ole pitkään ja siitä pääsee Kalkkisiin. Sieltä voi mennä joko Pulkkilanharjulle tai tietä 3132 Vesivehmaalle.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mutkateiden ilot ja murheet
« Vastaus #44 : Heinäkuu 23, 2018, 19:27:19 ip »
lyhytjoustoisella ja kova-alustaisella sportilla voi olla melkoista pompotusta ja mutkailua. Vaikka renkaat tiessä pysyisivätkin.



Liian vähän vauhtia ko. alustalle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.