Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?  (Luettu 98597 kertaa)

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #315 : Toukokuu 01, 2019, 13:24:05 ip »
Nyt käytin koneen lämpimäksi niin silloin lambdan arvo alkoi heitellä ääripäästä toiseen tyhjäkäynnillä.. havaitsin myös että toinen sylinteri käy lämpöisempänä kuin toinen, käyrä alkoi punoittaa enemmän kuin toinen ja pakokaasukin oli lämpöisempää..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #316 : Toukokuu 01, 2019, 21:05:28 ip »
Nyt käytin koneen lämpimäksi niin silloin lambdan arvo alkoi heitellä ääripäästä toiseen tyhjäkäynnillä.. havaitsin myös että toinen sylinteri käy lämpöisempänä kuin toinen, käyrä alkoi punoittaa enemmän kuin toinen ja pakokaasukin oli lämpöisempää..

Omituista.....
Jos näin on niin vaatii lisätutkimusta.
Se että seosarvo vatkaa laidasta laitaan ei ole omituista mutta lämpöero sylinterien välillä on.

Kapeakaistalambdasta: kyseinen laite kyllästyy helposti jos seos on tarpeeksi rikas. Silloin lambda näyttää laihaa. Siis yksi syy vatkaamiseen. Jotenkin vain tuntuu siltä että nyt kyse ei ole siitä. Onhan venttiileissä välykset oikein eikä ole venttiilivikaa? Digilaitteessa tuskin on sytytyksen ennakon ajoituseroa sylinterien välillä. Lisäksi se että onhan pakoputkisto varmasti ilmatiivis, onhan?

Osastolla omituiset ja harvinaiset viat:
Jos on kovasti poikkeamaa niin voi epäillä suuttimien toimintaa ja kaasuläppien balanssia. Ilmavuoto imukanavissa kaasuläppien ja imuventtiilien välillä?

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #317 : Toukokuu 01, 2019, 21:30:31 ip »
Olen aiemmin jo ihmetellyt tuota oikean sylinterin kovempaa käyntiääntä, venttiilivälykset tarkistin juuri männä viikolla ja ne oli ok. Venttiilivikaa? Sitä en kyllä osaa tällä kokemuksella todeta, voitko ohjeistaa miten sen voisi tarkistaa?  Pakoputkisto on mielestäni kyllä tiivis. seuraavaksi ajattelin tehdä vielä tuon imubalanssi proseduurin läpi, LÄMPIMÄLLÄ koneella, koska kun viimekesänä sen tein taisi kone olla viileä ::)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #318 : Toukokuu 01, 2019, 22:39:43 ip »
Venttiilivika on on helppo paljastaa. Tulpan sijalle liitin johon voi laittaa paineilmaa. Tyhjäksi lyöty vanha tulppa ja siihen, esim. hitsaamalla, liitetty putken pätkä johon saa paineilmaletkun kiinni. Moottori kierretään "vaihtoon" eli asentoon missä molemmat kyseisen sylinterin venttiilit ovat kiinni eli sama asento jossa venttiilit säädetään moottori lukitaan tähän asentoon. Silloin kyseisen sylinterin mäntä on yläasennossa. Lasketaan paineilmaa palotilaan. Sitten kuunnellaan kulkeeko ilmaa pakoputkeen, imukanavaan vai kampikammioon. Tätä kutsutaan ohivirtausmittaukseksi. Paineen muutosta mitataan paineen laskulla aikayksikköä kohden.

Toinen mahdollisuus on tehdä puristuspainetesti mutta se ei kerro selkeästi onko vika imu- vai pakoventtiilissä tai peräti männän ohi kampikammioon. Tällöin moottoria pyöritetään startilla mutta sytytys ja ruiskutus katkaistuna. Puristuspainemittari kertoo onko vuotoa ylipäätään. Vertailupaine löytyy toisesta sylinteristä. Korjaamokäsikirjasta löytyvät rajat paineelle joka vähintään pitää löytyä. Männän ohivirtauksen voi selvittää puristuspainemittauksen yhteydessä laittamalla moottoriöljyä ruokalusikallisen palotilaan ja mittaamalla uudelleen. Jos uusintamittaustulos kasvaa aiempaan nähden niin vika on männässä.

Nämä ovat normaaleja korjaamotestejä. Laitteetkin ovat nykyään edullisia.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/puristuspainemittarit/puristuspainemittari-2000016979

Imubalanssi on hyvä mitata myös lämpimästä koneesta.



alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #319 : Toukokuu 01, 2019, 22:49:08 ip »
Kiitos selkeästä ohjeesta, täytyy väsätä tuollainen liitin ja tehdä testi!
Kaikkea sitä oppii ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #320 : Toukokuu 01, 2019, 23:10:09 ip »
Kiitos selkeästä ohjeesta, täytyy väsätä tuollainen liitin ja tehdä testi!
Kaikkea sitä oppii ;D

Kiitos.
Aina tulee hiukan omituinen fiilis kun jakaa yleistä tietoa. Nämä ovat kuitenkin ihan ekan lukukauden amistietoa vuodelta -75.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #321 : Toukokuu 01, 2019, 23:21:09 ip »
Heh, niinhän se varmasti tuntuu.. itselläni ei moottoreista ole juurikaan kokemusta, siksi niitä  haluankin tonkia että saisi sitä. Uutta on aina mukava oppia.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #322 : Toukokuu 01, 2019, 23:36:11 ip »
Niin ja puristuspainetestissä kaasuläppä auki, että moottori saa jotain puristettavaa... ;D
Tämäkin vielä! ! !

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #323 : Toukokuu 02, 2019, 14:57:31 ip »
Nyt käytin koneen lämpimäksi niin silloin lambdan arvo alkoi heitellä ääripäästä toiseen tyhjäkäynnillä.. havaitsin myös että toinen sylinteri käy lämpöisempänä kuin toinen, käyrä alkoi punoittaa enemmän kuin toinen ja pakokaasukin oli lämpöisempää..
Lambdan kuuluukin sahata 120mV - 920mV välillä lämpimänä eli tuo vain kertoo sen, että lambda takaisinkytkentä (closed loop) toimii.
Jos sylinterit ovat eri lämpöiset, niin suosittelisin paria hyvin yksinkertaista kokeilua.
Vaihda sytytystulpat keskenään (vertaile niiden väriä samalla) ja kokeile vaihtuuko lämpimämpi sylinteri puolelta toiselle.
Seuraavaksi vaihda ruiskusuuttimet puolelta toiselle ja kokeile vaihtuuko lämpimämpi sylinteri puolelta toiselle.
(vasen seisontajalan puolen suutin tod näk tukkoisempi, jos on).
Jos toiminta ei muutu puolelta toiselle, niin sitten venttiilien ja imubalanssien säätöä peliin.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #324 : Toukokuu 02, 2019, 19:27:08 ip »
Kai nyt ensin testataan mekaaniset säädöt? Venttiilien tarkastus pikkulohkossa on rauhallisesti tehden alle tunnin homma. Synkät tarkastaa myös nopsaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #325 : Toukokuu 02, 2019, 22:53:41 ip »
Joo venttiilit on nyt tarkastettu jo viime viikolla, huomenna ajattelin imusynkan vielä tarkastaa, vaikka sekin on tehty n.2000tkm sitten, mutta saattoi olla että tein sen kylmällä koneella, joten tehdään uusiksi..

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #326 : Toukokuu 02, 2019, 23:06:53 ip »
Ei vika silloin siellä ole, jos ihan noin hiljan on katsottu. Tokihan ne äkkiä tarkastaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #327 : Toukokuu 02, 2019, 23:19:26 ip »
Niin, sitä tässä itsekin epäilen/pelkään ettei ole vika siellä.. tänään tein semmoisen nipan millä saa puhallettua ilmaa sylinteriin ja tutkimaan senkin asian..

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #328 : Toukokuu 03, 2019, 08:45:06 ap »
Mulla on oman Jackalin kohdalla semmoinen epäilys että kaasuläppien synkkaruuvi avautuisi itsestään. En oo vielä vain ehtinyt mittareilla tarkastaa.

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #329 : Toukokuu 03, 2019, 09:39:36 ap »
Täysin tumpelona ja Guzzin teknistä sielunelämää tuntematta uskallan näin sivusta kokemuksen perusteella varovaisesti vinkata. Minulla oli Jackalissa pari kertaa saman tyyppisiä ongelmia. Ensimmäisen kerran ongelma poistui tulppien vaihdolla. Toinen tulppa ei toiminut kunnolla. Toinen kerta vika oli ilmeisesti synkkaruuveissa. Paikallinen Guzzi-guru ruuvaili hetken sylintereiden vierestä ruuveja. Ja vot, käynti tasoittui.