Kirjoittaja Aihe: Nevada -07 tyhjäkäyntiongelmat kuumana ruuhkassa  (Luettu 6717 kertaa)

TioPepe

  • Viestejä: 15
Nevada -07 tyhjäkäyntiongelmat kuumana ruuhkassa
« : Toukokuu 08, 2018, 09:45:13 ap »
Uutena Nevadan omistajana kyselen onko normaalia, että kone kuumana esim. liikennevaloissa ruuhka-aikaan tuntuu jättävän tahdin väliin ja on pakko antaa kaasua, jotta ei sammuisi (ruiskukone). Mistä kannattaisi vikaa hakea, vaiko on ominaisuus. Muuten käy tasaisesti tyhjäkäyntiä. Tulpat ja ilmansuodatin uudet (ainakin Heinon huoltolaskun mukaan), en ole avannut viellä. Ilmeni nyt Pärnun matkalla, Tallinnan ja Helsingin ruuhkassa ajettaessa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevada -07 tyhjäkäyntiongelmat kuumana ruuhkassa
« Vastaus #1 : Toukokuu 08, 2018, 10:30:09 ap »
Itsekseen sammuminen/pätkiminen ei ole normaalia.

Alkaisin etsiä ongelmaa läppärunkojen säädöistä ja balanssista.

Mihin tasoon tyhjäkäynti on asetettu? 1000 - 1100 kierrosta minuutissa on oikea tyhjäkäyntikierrosluku.

Paljonko pyörällä on ajettu?

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Nevada -07 tyhjäkäyntiongelmat kuumana ruuhkassa
« Vastaus #2 : Toukokuu 08, 2018, 12:49:18 ip »
Moottorin tai imuilman lämpöanturin johto irti (ilmansuodatin) huollon jäljiltä ? Vikakoodit ?

Ruiskusuuttimien alempien (imukaulan kuppeihin menevien) o-renkaiden kunto on myös hyvä tarkistaa.
(suuttimia voi hieman käännellä "ees-taas" koneen käydessä. Jos käynti ei muutu, niin ok.)
Suuttimet on myös helppo irroittaa ja ohut sipaisu vaselinia saa ne liukumaan/asettumaan tiiviisti paikoilleen.

Jos nuo on ok, niin sitten vain mekaaniset perus-säädöt eli venttiilien säätö sekä imubalanssi kohdilleen.
Niihin nuo kertomasi oireet minustakin viittaavat, sillä oikein säädettynä käynti on "puuduttavan tasaista"  :)
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TioPepe

  • Viestejä: 15
Vs: Nevada -07 tyhjäkäyntiongelmat kuumana ruuhkassa
« Vastaus #3 : Toukokuu 09, 2018, 09:01:25 ap »
Pyörällä on ajettu 43tkm, tyhjäkäynti n. 1100 r/min, ilmansuodatin  ja tulpat on uusia.
Bilteman alipainemittareilla mitattuna balanssi näyttäisi olevan OK. Vivustossa ei sanottavasti klappia.
Täytyy katsoa suuttimien kiinnitys, mistä löytyy imuilman anturi?
Ostin netistä nuo kaapelit, täytyy kokeilla tuota GuzziDiag ohjelmaa.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nevada -07 tyhjäkäyntiongelmat kuumana ruuhkassa
« Vastaus #4 : Toukokuu 09, 2018, 09:30:19 ap »
Takavuosina kaasari-Nevadassa vm. -99 oli samanlainen ongelma. Liikennevaloihin hiljentäessä tyhjäkäynti pyrki sammumaan kokonaan. Pieni ryöpsäytys kaasulla auttoi.
Varsinainen ongelma ratkaistiin tarkistamalla kaasareiden balanssi ja venttiilien välykset kohdalleen.

En ymmärrä miten tuo asian ratkaisi. Enkä tietenkään tiedä voisiko pruutta-Nevadassa auttaa.
Kun en enää edes aakkosjärjestystä tiedä...  :P

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevada -07 tyhjäkäyntiongelmat kuumana ruuhkassa
« Vastaus #5 : Toukokuu 09, 2018, 10:43:14 ap »
Pyörällä on ajettu 43tkm, tyhjäkäynti n. 1100 r/min, ilmansuodatin  ja tulpat on uusia.
Bilteman alipainemittareilla mitattuna balanssi näyttäisi olevan OK. Vivustossa ei sanottavasti klappia.
Täytyy katsoa suuttimien kiinnitys, mistä löytyy imuilman anturi?
Ostin netistä nuo kaapelit, täytyy kokeilla tuota GuzziDiag ohjelmaa.
Keräsin hieman visuaalista tietoa liitteeksi.
Tosin hieman uudemmasta mallista kun en löytänyt juuri kyseisestä mallista olevaa kuvastoa. Mutta eivät taida olla osat juuri muuttuneet.

Imuilman lämpötila-anturi löytynee vasemman sivukopan alta läheltä ECUa. Siitä ei asennuspaikassaan ole näkyvissä juuri muuta kuin liitin ja kaksi kiinnitysruuvia.

GuzziDiagilla on helppo katsoa antavatko anturit loogista tietoa ECUlle. Järjestelmä toimii viiden voltin jännitteellä. Ei siis ole vikaa vaikka jännite on järjestelmässä alhainen. Lisäksi on signaalijännitteet jotka voivat olla millivolteista noin viiteen volttiin. Muualla on akku/latausjännite lukuun ottamatta laturin ja jännitesäätimen väliä jossa on useamman kymmenen voltin vaihtojännite.

TioPepe

  • Viestejä: 15
Vs: Nevada -07 tyhjäkäyntiongelmat kuumana ruuhkassa
« Vastaus #6 : Toukokuu 09, 2018, 12:17:58 ip »
Minulla näytti tuo imuilman anturi +14C / 5,6 kohm. ECU:n vieressä 3-nap.Diag liitin ja 2-nap. +5V (sininen - liitin). Onko tämä tarkoitettu Diag käyttöön?

Kiitos hyvistä vinkeistä, toivottavasti vika ajan kanssa löytyy.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevada -07 tyhjäkäyntiongelmat kuumana ruuhkassa
« Vastaus #7 : Toukokuu 09, 2018, 12:41:32 ip »
Takavuosina kaasari-Nevadassa vm. -99 oli samanlainen ongelma. Liikennevaloihin hiljentäessä tyhjäkäynti pyrki sammumaan kokonaan. Pieni ryöpsäytys kaasulla auttoi.
Varsinainen ongelma ratkaistiin tarkistamalla kaasareiden balanssi ja venttiilien välykset kohdalleen.

Kyllä tuo järkeen käy. Välykset liian pienet, niin hiljentäessä virtaus heikkenee. Pienellä lisärikastuksella saadaan taas käyntiä aikaiseksi. Synkka taas tekee eripuolille epätasaisen täytöksen ja jos on v-välykset pielessä, ei paljoa tarvi käynnin loppumiseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevada -07 tyhjäkäyntiongelmat kuumana ruuhkassa
« Vastaus #8 : Toukokuu 09, 2018, 13:24:04 ip »
Minulla näytti tuo imuilman anturi +14C / 5,6 kohm. ECU:n vieressä 3-nap.Diag liitin ja 2-nap. +5V (sininen - liitin). Onko tämä tarkoitettu Diag käyttöön?

Kiitos hyvistä vinkeistä, toivottavasti vika ajan kanssa löytyy.

Ilmoittamasi jännite ko. lämpötilassa vaikuttaa olevan ihan ok.

Tyypillisesti ECUn läheltä löytyy kolmenapainen liitin jossa kaksi johdinta käytössä. Liitosjohtimessa (FIAT) vähintään yksi punaisella hauenleualla varustettu johdin joka laitetaan akun plus napaan (12V). Jos on toinenkin, musta, niin se laitetaan akun miinusnapaan. (On tärkeää laittaa ne oikein sillä väärin laitettuna syntyy jonkin verran sinistä savua ja mahdollisesti myös ääntä.
Tarkoitus on saada obd-johtimeen ja muuntimeen (VAG-KKL) syttymään ledi merkiksi että se saa sähköä.

Nämä kaksi kaapelia (FIAT ja VAG-KKL) kun on kytketty yhteen, pyörän kolminapaiseen obd-liittimeen ja tietokoneen usb-liittimeen niin muita johtoja ei tarvita. VAG-KKL johtimen protokollarasiassa olisi hyvä olla alkuperäinen FTDI-siru. Kloonit voivat aiheuttaa hankaluutta.

Loppu meneekin sitten ohjeiden voimalla. Välikaapeli kun on USB portissa tietokoneessa niin kyseisen COM-portin numero haetaan laitehallinasta. GD kysyy sitä ja käytettävää kieltä. Loppu onkin suomeksi.

Kunhan luet johdannon asiaan ja sitten piiitkästä keskustelusta lisää.
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?board=23.0

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?board=23.0

Saattaa tarvita käyttää Foorumin hakutoimitoa kunhan tietää mitä hakee.
Toki saa kysyä jos ei löydä hakemaansa tai ei ymmärrä.

Vastaan tulee termejä ja lyhennyksiä joita ei aina ymmärrä niin olen koonnut useimmin esiintyvistä pienen sanakirjan: http://www.motomatti.fi/2013/02/guzzidiag-suomi-sanakirja.html

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Nevada -07 tyhjäkäyntiongelmat kuumana ruuhkassa
« Vastaus #9 : Toukokuu 09, 2018, 17:18:58 ip »
Tuoreelle Nevada kuskille varmaan hyvä tietää, että venttiilikoneistosta on normaalia kuulua "naputusta" tai "raplatusta" - aina.
Jos venttiilikoneiston ääni muuttuu kuuman koneen tyhjäkäynnillä miellyttäväksi "suhinaksi", niin välyksiä saisi suurentaa.
Välykset ei siis tiukalla liuskalla, vaan väljästi, kuten esimerkin ohjeessa:
http://pexi.blogs.com/MGBreva_ML_i011.pdf  (imu 0.10-0.15 ja pako 0.15-0.20).

ps. Ja jos venttiilejä säädettäessä tulee tarpeen uusia kopan tiiviste, niin laita väriltään vaaleahkon vihreä sellainen.
Jonkin aikaa myytiin/on myyty harmaitakin (ohkaisempia ?) tiivisteitä, jotka eivät vättämättä kestä paikoillaan.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevada -07 tyhjäkäyntiongelmat kuumana ruuhkassa
« Vastaus #10 : Toukokuu 09, 2018, 18:04:56 ip »
Hain Stormilta California 1100:seen venttiilikopan tiivistettä. Sieltä sanottiin että ei ole kuin California Kolmoseen. Kerroin että tiiviste on ollut sama 80-luvulta liki tähän päivään. Tilasin ja sain sopivan. Tosin vain yhden koska myyjä oletti että moottorissa on vain yksi venttiilikoppa.......

Sama juttu näkyy olevan pikkulohkoisten suhteen: vain yhteen Nevada-malliin tarjotaan tiivistettä. Sama tiiviste sopii kyllä moneen muuhunkin malliin.

Muutenhan Stormilla on varsin hyvin tavaraa. Jos jotain ei löydy niin kannattaa ottaa selvää vaikka sitä saisikin kun vähän vertaa.

Koko pikkulohkon (750) tiivistesarjaakin saisi. Tosin Centauro-merkkisessä sarjassa ei ole kumitiivisteitä. Ne olen hakenut laakerikaupasta erikseen. Kumitiivisteet vanhenevat myös kaupan hyllyssä. Siksi niitä ei ole.

https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/nevada-classic-750-ie/2010/

Motonetissä: http://www.motonet.fi/fi/varaosat/2755/855888/moottoripyorat-skootterit/moto-guzzi/-750cc-750-nevada-club-1998-2007
Ja hieman vanhempaan Nevadaan: http://www.motonet.fi/fi/varaosat/2418/549312/moottoripyorat-skootterit/moto-guzzi/-750cc-nevada-1993-1997

Näköjään Motonetista, jos varaosanumeroon on uskomista, saa myös vanhempiin pikkulohkomalleihin tarkoitettua lyhyempää öljynsuodatinta.


GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Nevada -07 tyhjäkäyntiongelmat kuumana ruuhkassa
« Vastaus #11 : Toukokuu 09, 2018, 19:36:38 ip »
Ai vaalean vihreät tiivisteen on tulleet takaisin valikoimiin?
Hyvä jos niin.
Tummanharmaista ei kai kukaan ole kuin kiroilunsuuntaista kertoneet.
Ensinnäkin ovat tosiaan aivan liian ohuita.
Pikku mutta tärkeä osa, mieluummin pitävä tiiviste kun putsailla.
Eihän noi mitenkään vaarallisen vuotavia ole tihkuttavatkaan, mutta jo 10ml öljyä pölyn kanssa saa hyvän töhnän aikaiseksi ajokaudessa.

Stormilla ei tosiaan ole oikein mallikohtaisesti sopivuutta merkkailtu.
Ja sama monessa muussa putiikissa.
Motonetistä esim saa joitain kulutusosia, fittereitä, laakereita jne.
Mutta vaikka jarrupalat taakse, niin sekaisin on listaukset, tarjoavat leveetä kulmikkaan paikalle ja päinvastoin.
Hyvä olisi olla käytetty jarrulevy molempiin päihin mukana malliksi ja miksei muutenkin mukana jos tarvikelaukussa on tilaa, pelastaa jos metalli kirskuen pääsee reissussa vaikka pala.
Ulkomaillakin usein jos kieli ei ole kovin yhteinen on hyvästä esittää esineenä mitä haetaan.




motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevada -07 tyhjäkäyntiongelmat kuumana ruuhkassa
« Vastaus #12 : Toukokuu 09, 2018, 20:05:16 ip »
Malli mukana minäkin kaupoissa käyn.
Motonetissä noutotiskillä "pojat" ovat ylimielisiä toisinaan ja tivaavat rekisterinumeroa. Sillä, kuulemma, saa juuri oikeat osat. Ei löydy California Kolmoseen ruiskutussuuttimia vaikka niitä heillä on hyllyllinen. Pirkkalan liikkeessä on pari vanhempaa karjua jotka jaksavat kiipeillä varaston tikkaita ja etsiä osaa mallin tai selityksen mukaan. Kyllähän niitä sitten löytyykin.

Pirkkalan Stormillakin välillä myyjä hermostuu kun jono kasvaa selkäni takana ja tehdään vertailua tietokoneruudulla. Heillä kuitenkin ne tiedostot ovat mutta kun ovat epätäydelliset niin mainitaan että ei sellaista osaa ole vaikka ihan varmaan on kunhan vain viitsisi sieltä hyllyn kulmalta vilkaista.

Nykyään kun menen Stormille niin tiskin takana on kolme sälliä joista kahdella tulee muuta tekemistä yllättäen. Se yksi jo tietää jutun juonen ja luottaa asiakkaaseen.

AD-varaosassa on asiallisempi meininki kuin Motonetissa vaikka ovat samaa konsernia. Sieltäkin voi kysellä Guzziosia. Pitää vain tietää missä autossa on sama palikka. Hekin tuijottavat mielellään rekisterinumeroon vaikka siitä ei mitään apua ole.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevada -07 tyhjäkäyntiongelmat kuumana ruuhkassa
« Vastaus #13 : Toukokuu 09, 2018, 23:08:14 ip »
Jos paketin kulmassa lukee Victor Reinz, ei voi mennä vikaan. Silloin on ihan sama, onko minkä värinen. Yleensä toki vihreä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

henkkaS

  • Viestejä: 7
Vs: Nevada -07 tyhjäkäyntiongelmat kuumana ruuhkassa
« Vastaus #14 : Toukokuu 10, 2018, 22:33:50 ip »
taas löytyi kultajyviä vaikkei ketju ollutkaan oikeastaan minun ongelmia. ihmettelin kun kylmänä käy kohtalaisen hyvin ja sitten kuumana oleellisen paljon huonommin. toisessa pytyssä ilmeisesti kantava pakoventtiili (tai molemmat), kuuluu jopa pieni ohipuhallus kun tarkkaan kuuntelee (vai mikä lienee mutta pakoääni jokatapauksessa muuttuu kun lämpiää ja toiselta puolelta häviää venttiilien rapse lähes kokonaan). mitäköhän vielä hauskuuksia löytyy kun aikansa tonkii eikä milloinkaan ole tyytyväinen mihinkään. niin vuotaahan toinen etuiskarinputki lämpimällä sen verran että on kostea ulkopuolelta. -99 nevada kaasuvaijereineen ja kaasariasennuksineen jne. taitaa todella olla ollut aika "asiantuntija" tuo edellinen omistaja. noita venttiilinvälyksiä on taidettu sivuta useammassakin topicissa, mutten aikaisemmin ymmärtänyt niillä olevan noinkin suuri merkitys sekä tyhjäkäynnille että ns. yläkierroskäyttäytymiselle.