Heh, piti se kyllä moneen kertaan laskea mutta jäipä tekemättä.. mutta veikkaisin ~7litraa 
Luin keskusteluketjun läpi päälisinpuolin koska, oman kokemukseni mukaan, uusia ja outoja laitteita ruuvatessa
tulee helposti tehtyä huomaamattaan vääriäkin asioita.
Mustat tulpat ja mahdollisesti 7l/100km kulutus kertovat jonkin olevan pahasti pielessä. Ongelma edellisessäkin on,
onko polttoaineen kulutus oikeasti noin iso? Sitä ei ymmärtääkseni ole mitattu, on siis pelkkä arvaus?
Samoin se, onko moottoria käynnistelty nyt huollon yhteydessä, ei ole tiedossa.
Siksi on melko vaikea sanoa, onko mitään vikaa oikeasti olemassa.
Toisaalta keskustelun mukaan matkalla on tehty asioita mitkä, ovat voineet aiheuttaa esitetyn kaltaisen tilanteen.
Edellä on tehty pakoputkistomuutoksia joiden yhteydessä liitokset ovat voineet jäädä vuotamaan lambda-anturin
läheisyydessä. Ne ilmavuodot sekoittavat moottorinohjauksen toiminnan ja seurauksena voi olla lambda-anturin
nokeentuminen. Sen seurauksena moottorinohjaus saa lisää vääristynyttä tietoa seoksen säätöä varten.
Tässä lambda lienee kuitenkin neljällä johdolla eli lämmitetty. Sen ei pitäisi kovin herkästi mennä toimimattomaksi mutta,
onhan sekin mahdollista.
Tarkastaisin ja varmistuisin pakoputkiston liitosten tiiviydestä ja mittaisin lambda-anturin antaman jännitteen kun, moottori
käynnistetään ja lämpenee siitä normaaliin käyntilämpöönsä. Tämä onnistunee Guzzidiagillakin? Jännitteen pitäisi asettua
0,5V tienoille kun moottori on käyntilämmössä ainakin normaaleilla ajokierroksilla.
Jos ongelmaa näyttää olevan, lambda irti ja mittausosan kuumennus kaasuliekillä punahehkuun. Voi sitä kokeilla lämmittää
syöttämällä valkoisiin johtoihin 12V akkusähköä, tulee lämmityselementin toiminta samalla testattua. Tämä ei riitä puhdistamiseen.
Kaasuliekillä lämmittäessä anturin toimintaa voi seurata yleismittarilla. Mittaus harmaan ja mustan johdon väliltä. Kun anturi
alkaa yleismittarin mukaan reagoida 0-1V heilahteluilla kaasuliekin asentoa vaihdellessa, puhdistusoperaatio on valmis.
Jos lambda on jossain vaiheessa esillä, valmistajan ja varaosanumeron perusteella siitä voisi yrittää kaivaa lisätietoa.
Toinen asia mikä jäi arveluttamaan on TPS:n perussäätö. Edellä keskustelusta lukemani perusteella epäilen vahvasti sen olevan
nyt väärin. Lisäksi esillä on ollut, jostain syystä kuten Guzzien kohdalla usein on, erilaisia säätötapoja.
Pikkulohkon TPS:a tai kaasuvivustoa en ole koskaan joutunut säätämään. Kannattaa yrittää alkuun korjausohjeen menetelmillä
mutta Hajakenttäkin lienee oikeilla jäljillä ja ilmeisen hyvin perehtynyt asiaan.