Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?  (Luettu 98557 kertaa)

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #240 : Joulukuu 25, 2018, 22:08:34 ip »
Tämä selkeytti asiaa. Joo on tuo 15RC ohjaus. Varmasti se on selkeä ja yksinkertainen mutta ensiksi tulisi tietää paljon enemmän moottoritekniikasta kuin mitä tiedän, ennenkuin uskallan mitään sinne muutella.. Eikä tuossa oikeastaan juuri mitään huonoa ole ajollensa, pieni erikoinen notkahdus tapahtuu siinä 4500rpm kohdalla kun ajaa matka vauhtia niin välillä teho katoaa aivan kuin joku näpäyttäisi hellästi etujarrua.. ???

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #241 : Joulukuu 25, 2018, 22:15:10 ip »
Mitä tuo vie ainetta sataselle? Sekin kertoo kyllä seoksista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #242 : Joulukuu 25, 2018, 22:19:24 ip »
Se kuollut kohta ei ole harvinaista muillakaan V7-malleilla. Itsellä on kokemusta kahdesta: toiseen oli tehty pakoputkimuutos niin että siitä tuli scrambler-tyyppinen. Mitään säätöjä ei ollut tehty. Oli aika kulmikas laite kaasua sai kiertää reilusti mutta kulku ei ja sitten hetken päästä tehoa olikin jo tarjolla.
Toinen oli vakiokuntoinen ja siinäkin oli viive kaasussa.

Säätämisestä: juuri se tekniikan opiskelu on tärkeää että ymmärtää mitä mikin toimenpide vaikuttaa. Taisin jo kerran laittaa linkin aiheeseen. Tekemällä oppii. Jos tietokoneella ryhtyy säätämään niin ensimmäiseksi moottorinohjaustiedostoista varmuuskopio vaikka muistitikulle niin on aina ainakin yksi toimiva tiedosto jos säätäessä tapahtuu jotain poikkeuksellista.

Säätö tehdään yksi toimenpide kerralla ja asiasta pidetään kirjaa ja tietenkin ne muutetut tiedostot pitää nimetä.

Kaikki ne jotka säätöä ovat tehneet itsenäisesti ovat asian opiskelleet. Jossain määrin teoriaakin on hyvä opetella ensin. Toki voi pyytää valmista tiedostoa jos sellainen on saatavilla juuri pyöräsi varusteita varten.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #243 : Joulukuu 25, 2018, 22:20:44 ip »
Heh, piti se kyllä moneen kertaan laskea mutta jäipä tekemättä.. mutta veikkaisin ~7litraa ::)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #244 : Joulukuu 25, 2018, 22:50:54 ip »
Seitsemän on liikaa. 3,5 litraa liian vähän mutta 4,5 olisi melkoisen optimaalinen luku.

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #245 : Joulukuu 25, 2018, 23:04:54 ip »
Jos et jaksa itse karttoja säädellä niin osta tuolta: https://www.griso.org/ Grisoon tilasin, vajaan satasen maksoi ja Mark joka sivua ylläpitää ja kartat tekee on arvostettu ja kovin avulias hemmo. Omaan Grisoon tuli potkua reilusti ja kulutus putosi litran puolitoista sataselle. Suosittelen.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #246 : Joulukuu 25, 2018, 23:45:55 ip »
Heh, piti se kyllä moneen kertaan laskea mutta jäipä tekemättä.. mutta veikkaisin ~7litraa ::)

Rikkaalla tuntuu käyvän, kovin rikkaalla. Mulla oli Nevadan keskikulutus 14.471 km:n matkalla tasan 5,0 litraa. Kaasaripeli kylläkin.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #247 : Joulukuu 26, 2018, 01:50:24 ap »
Kovalta kuulostaa. Jos ei siis aja pelkkää rataa. Silloin tosin ei ole tulpat mustana.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #248 : Joulukuu 26, 2018, 20:03:05 ip »
Eikä tuossa oikeastaan juuri mitään huonoa ole ajollensa, pieni erikoinen notkahdus tapahtuu siinä 4500rpm kohdalla kun ajaa matka vauhtia niin välillä teho katoaa aivan kuin joku näpäyttäisi hellästi etujarrua.. ???
Laihalla käy tuossa kohtaa, tuttu juttu Grisossakin. Sen verran tympi, että piti tehdä asialla jotain. Säätöhommilla asiasta selviää kuten on viitattu - voi säätää itse tai hommata valmiin kartan. Pyörät on yksilöitä varsinkin jos vaihtelee osia, siten suosittelen opiskelemaan moottorinohjauksen säätöön liittyvät asiat. Toinen vaihtoehto on hommata tuo valmis kartta, helppo mutta tuskin saavutetaan yhtä tarkkoja säätöjä. Niin kuuluun siihen koulukuntaan joka säätää "lambda off" - laivassa ei voi olla kahta kapteenia.
Kasi vee ei vee kasi

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #249 : Joulukuu 26, 2018, 20:58:11 ip »
Toinen vaihtoehto on hommata tuo valmis kartta, helppo mutta tuskin saavutetaan yhtä tarkkoja säätöjä.
Kun lähetin Markille eli Beetle-karttojen tekijälle dynolapun, sain ilman korvausta uuden, muokatun kartan..kuulemma ikuinen takuu sanoo Mark ;D No, meni syksyllä kelit niin kylmiksi etten ehtinyt uudestaan dynoon mutta jospa keväällä sitten. Tosin tuo eka karttakin oli minusta tosi hyvä eikä kulussa ollut vikaa mut dynolapun mukaan hieman laihalla kävi alakierroksilla.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #250 : Joulukuu 26, 2018, 21:08:41 ip »
Onko tämä Mark jotenkin leimannut karttansa siten että sitä ei voi asentaa uudelleen toiseen moottoripyörään vaikka kokeeksi?
Kopionti on muutaman minuutin homma ja tiedoston voi siirtää toiselle paikkakunnalle monellakin tapaa. Ohjelmat ovat ilmaiset. Vain kaapelit tarvitaan.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #251 : Joulukuu 26, 2018, 21:13:20 ip »
Heh, piti se kyllä moneen kertaan laskea mutta jäipä tekemättä.. mutta veikkaisin ~7litraa ::)

Luin keskusteluketjun läpi päälisinpuolin koska, oman kokemukseni mukaan, uusia ja outoja laitteita ruuvatessa
tulee helposti tehtyä huomaamattaan vääriäkin asioita.
Mustat tulpat ja mahdollisesti 7l/100km kulutus kertovat jonkin olevan pahasti pielessä. Ongelma edellisessäkin on,
onko polttoaineen kulutus oikeasti noin iso? Sitä ei ymmärtääkseni ole mitattu, on siis pelkkä arvaus?
Samoin se, onko moottoria käynnistelty nyt huollon yhteydessä, ei ole tiedossa.
Siksi on melko vaikea sanoa, onko mitään vikaa oikeasti olemassa.
Toisaalta keskustelun mukaan matkalla on tehty asioita mitkä, ovat voineet aiheuttaa esitetyn kaltaisen tilanteen.
Edellä on tehty pakoputkistomuutoksia joiden yhteydessä liitokset ovat voineet jäädä vuotamaan lambda-anturin
läheisyydessä. Ne ilmavuodot sekoittavat moottorinohjauksen toiminnan ja seurauksena voi olla lambda-anturin
nokeentuminen. Sen seurauksena moottorinohjaus saa lisää vääristynyttä tietoa seoksen säätöä varten.
Tässä lambda lienee kuitenkin neljällä johdolla eli lämmitetty. Sen ei pitäisi kovin herkästi mennä toimimattomaksi mutta,
onhan sekin mahdollista.
Tarkastaisin ja varmistuisin pakoputkiston liitosten tiiviydestä ja mittaisin lambda-anturin antaman jännitteen kun, moottori
käynnistetään ja lämpenee siitä normaaliin käyntilämpöönsä. Tämä onnistunee Guzzidiagillakin? Jännitteen pitäisi asettua
0,5V tienoille kun moottori on käyntilämmössä ainakin normaaleilla ajokierroksilla.

Jos ongelmaa näyttää olevan, lambda irti ja mittausosan kuumennus kaasuliekillä punahehkuun. Voi sitä kokeilla lämmittää
syöttämällä valkoisiin johtoihin 12V akkusähköä, tulee lämmityselementin toiminta samalla testattua. Tämä ei riitä puhdistamiseen.
Kaasuliekillä lämmittäessä anturin toimintaa voi seurata yleismittarilla. Mittaus harmaan ja mustan johdon väliltä. Kun anturi
alkaa yleismittarin mukaan reagoida 0-1V heilahteluilla kaasuliekin asentoa vaihdellessa, puhdistusoperaatio on valmis.
Jos lambda on jossain vaiheessa esillä, valmistajan ja varaosanumeron perusteella siitä voisi yrittää kaivaa lisätietoa.

Toinen asia mikä jäi arveluttamaan on TPS:n perussäätö. Edellä keskustelusta lukemani perusteella epäilen vahvasti sen olevan
nyt väärin. Lisäksi esillä on ollut, jostain syystä kuten Guzzien kohdalla usein on, erilaisia säätötapoja.
Pikkulohkon TPS:a tai kaasuvivustoa en ole koskaan joutunut säätämään. Kannattaa yrittää alkuun korjausohjeen menetelmillä
mutta Hajakenttäkin lienee oikeilla jäljillä ja ilmeisen hyvin perehtynyt asiaan.
Sohc van Helmi.

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #252 : Joulukuu 26, 2018, 21:38:02 ip »
Onko tämä Mark jotenkin leimannut karttansa siten että sitä ei voi asentaa uudelleen toiseen moottoripyörään vaikka kokeeksi?
Kopionti on muutaman minuutin homma ja tiedoston voi siirtää toiselle paikkakunnalle monellakin tapaa. Ohjelmat ovat ilmaiset. Vain kaapelit tarvitaan.
Sikäli kun ymmärrän, ei ole. En noissa omissa mitään kummallisuuksia huomannut, guzzidiagilla vaan sisään ja valmista. Toiminta perustunee yllättävästi vanhanaikaiseen luottamukseen ja rehellisyyteen. En kyllä noilla hinnoilla ja veloituksetta karttojen säätelyllä viitsisi alkaa värkkäämään yhtään mitään.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #253 : Joulukuu 27, 2018, 07:11:52 ap »
Heh, piti se kyllä moneen kertaan laskea mutta jäipä tekemättä.. mutta veikkaisin ~7litraa ::)

Luin keskusteluketjun läpi päälisinpuolin koska, oman kokemukseni mukaan, uusia ja outoja laitteita ruuvatessa
tulee helposti tehtyä huomaamattaan vääriäkin asioita.
Mustat tulpat ja mahdollisesti 7l/100km kulutus kertovat jonkin olevan pahasti pielessä. Ongelma edellisessäkin on,
onko polttoaineen kulutus oikeasti noin iso? Sitä ei ymmärtääkseni ole mitattu, on siis pelkkä arvaus?
Samoin se, onko moottoria käynnistelty nyt huollon yhteydessä, ei ole tiedossa.
Siksi on melko vaikea sanoa, onko mitään vikaa oikeasti olemassa.
Toisaalta keskustelun mukaan matkalla on tehty asioita mitkä, ovat voineet aiheuttaa esitetyn kaltaisen tilanteen.
Edellä on tehty pakoputkistomuutoksia joiden yhteydessä liitokset ovat voineet jäädä vuotamaan lambda-anturin
läheisyydessä. Ne ilmavuodot sekoittavat moottorinohjauksen toiminnan ja seurauksena voi olla lambda-anturin
nokeentuminen. Sen seurauksena moottorinohjaus saa lisää vääristynyttä tietoa seoksen säätöä varten.
Tässä lambda lienee kuitenkin neljällä johdolla eli lämmitetty. Sen ei pitäisi kovin herkästi mennä toimimattomaksi mutta,
onhan sekin mahdollista.
Tarkastaisin ja varmistuisin pakoputkiston liitosten tiiviydestä ja mittaisin lambda-anturin antaman jännitteen kun, moottori
käynnistetään ja lämpenee siitä normaaliin käyntilämpöönsä. Tämä onnistunee Guzzidiagillakin? Jännitteen pitäisi asettua
0,5V tienoille kun moottori on käyntilämmössä ainakin normaaleilla ajokierroksilla.

Jos ongelmaa näyttää olevan, lambda irti ja mittausosan kuumennus kaasuliekillä punahehkuun. Voi sitä kokeilla lämmittää
syöttämällä valkoisiin johtoihin 12V akkusähköä, tulee lämmityselementin toiminta samalla testattua. Tämä ei riitä puhdistamiseen.
Kaasuliekillä lämmittäessä anturin toimintaa voi seurata yleismittarilla. Mittaus harmaan ja mustan johdon väliltä. Kun anturi
alkaa yleismittarin mukaan reagoida 0-1V heilahteluilla kaasuliekin asentoa vaihdellessa, puhdistusoperaatio on valmis.
Jos lambda on jossain vaiheessa esillä, valmistajan ja varaosanumeron perusteella siitä voisi yrittää kaivaa lisätietoa.

Toinen asia mikä jäi arveluttamaan on TPS:n perussäätö. Edellä keskustelusta lukemani perusteella epäilen vahvasti sen olevan
nyt väärin. Lisäksi esillä on ollut, jostain syystä kuten Guzzien kohdalla usein on, erilaisia säätötapoja.
Pikkulohkon TPS:a tai kaasuvivustoa en ole koskaan joutunut säätämään. Kannattaa yrittää alkuun korjausohjeen menetelmillä
mutta Hajakenttäkin lienee oikeilla jäljillä ja ilmeisen hyvin perehtynyt asiaan.


Näinhän se on :) mutta mielestäni sain kyllä pakoputkiston lopulta tiiviiksi kun sain originaali tiivisteet (toki oli lafranconien laadussa hieman sanomista kun toisen pöntön lovettu kiristyskohta oli aivan persiillään mutta toiminee. Sain myös mielestäni imutasapainon hyvin säädettyä(kiitos hajakentän ohjeiden), tps:n säätö tuli vahingossa nollattua mutta uskoisin että se ei kauheasti mihinkään muuttunut, kkasuläpät ovat kuitenkin olleet kiinni kun nollaus on tehty (mitattu välitangosta ja läppien pystyakselien olevan samalla pituudella)
Tuota lambdaa en ole itroittanut ja ajattelin sen nyt seuraavaksi irroittaa ja katsoa mikä siellä on tilanne. Polttoaineen kulutusta en tosiaan mitannut mutta kyllä se kovin suurikulutteiselta tuntui pitkin kesää.. niin ja lopuksi, syksyllä kun pyörä oli vielä pihalla, käynnistin sen kaksi kertaa ja annoin käydä kymmenisen minuuttia, nyt huoltaessa pyörää ei ole käynnistelty.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #254 : Joulukuu 27, 2018, 15:26:46 ip »
Noista bensaletkuista vielä, asiaa tutkin hieman ja tulin lopputulokseen että alkuperäiset letkut/putket ovat jonkinlaista ilmaletkua joka on nylonia sisältä. Samanlaista käytetään ilmeisesti autojen ilmajarruissa..
Tästä taas päästään siihen että miksi ei kävisi normaali pneumatiikkaletku tuohon korvaajaksi? Tankin sisällä oleva letku on kuitenkin bensan kanssa kosketuksissa molemmin puolin,eikä se näytä olevan moksiskaan siitä. Lämmittämällä on ilmeisesti noihin muoviliittimiin tuo letku laitettu ja tankin sisällä oli käytetty lisäksi klemmareita. Tankin sisällä oli letku 10mm päältä ja ulkoiset linjat 8mm päältä.

Edit: etran sivuilta löytyikin vastaavaa

http://tuotteet.etra.fi/fi/g21287317/jarruputki-pa12-din-74324-musta