Aika paljon tulee kyllä taajamassa ajettua, ompas surkeeta nyt tuo nykybensa kun ensiksi tankit paisuu prkl ja sittrn vielä nokeekin jokapaikan!! Mitähän seuraavaksi.
Nykyisellä bensalla sille säädtyn moottorin sytytystulpat ovat valkoiset ja puhtaat.
Polttoaineessa ei pitäisi nykyisin olla juurikaan epäpuhtauksia mitkä likaisivat moottoria.
Musta väri kertoo jostain ongelmasta tai säädöt ovat jostain syystä säädetty rikkaalle.
Jos moottorissa on lambda-anturi, sen luulisi korjaavan pakoputkiston muutoksen aiheuttaman säätötarpeen.
Siitäkin voi olla kysymys että, moottoria on käynnistelty "turhaan" muutamaksi minuutiksi eikä normaalia käyntilämpötilaa ole saavutettu.
Silloin varsinkin kylmässä ilmanalassa moottorin ohjainlaite pitää polttoaineensyöttöä reilusti rikkaalla. Ja taitaa se rikkaalla pysyäkin
kunnes ulkoilman lämpötila on +20°C tienoilla. Palaminen on silloin epätäydellistä, tulpat ja palotila nokeentuvat.
Ei polttoaineessa itsessään ole mitään "väriaineita" mikä mustumisen aiheuttaisi. Nyt se "väriaine" lähinnä puuttuu.
Ennenmuinoin lisäaineena käytetty lyijytetraetyyli karstoitti moottoria ja oikein säädetyssä moottorissa värjäsi pakoputken pään harmaaksi ja tulpat ruskeiksi. Siihen aikaan tulppien käyttöikä oli varsin lyhyt.