Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?  (Luettu 98520 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #225 : Joulukuu 23, 2018, 21:57:41 ip »
Jos innostut aiheesta eli moottorinohjauksen säätämisestä niin että seos, teho ja käyttömukavuus ovat kohdallaan niin moottorinohjausta voi säätää melko rajoituksetta. http://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=5408.0

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #226 : Joulukuu 23, 2018, 22:00:03 ip »
Voi olla, että käy rikkaalla, siihen saattaa pakoputkiston vaihtaminenkin vaikuttaa? Alkoholipitoisella bensalla itse asiassa käy puhtaana.

Lyijyttömyys on se, joka ne mustaa. En tiedä tarkkaan mikä lisäaine sen tekee.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #227 : Joulukuu 23, 2018, 22:12:53 ip »
Aika paljon tulee kyllä taajamassa ajettua, ompas surkeeta nyt tuo nykybensa kun ensiksi tankit paisuu prkl ja sittrn vielä nokeekin jokapaikan!! Mitähän seuraavaksi.
Nykyisellä bensalla sille säädtyn moottorin sytytystulpat ovat valkoiset ja puhtaat.
Polttoaineessa ei pitäisi nykyisin olla juurikaan epäpuhtauksia mitkä likaisivat moottoria.
Musta väri kertoo jostain ongelmasta tai säädöt ovat jostain syystä säädetty rikkaalle.
Jos moottorissa on lambda-anturi, sen luulisi korjaavan pakoputkiston muutoksen aiheuttaman säätötarpeen.
Siitäkin voi olla kysymys että, moottoria on käynnistelty "turhaan" muutamaksi minuutiksi eikä normaalia käyntilämpötilaa ole saavutettu.
Silloin varsinkin kylmässä ilmanalassa moottorin ohjainlaite pitää polttoaineensyöttöä reilusti rikkaalla. Ja taitaa se rikkaalla pysyäkin
kunnes ulkoilman lämpötila on +20°C tienoilla. Palaminen on silloin epätäydellistä, tulpat ja palotila nokeentuvat.
Ei polttoaineessa itsessään ole mitään "väriaineita" mikä mustumisen aiheuttaisi. Nyt se "väriaine" lähinnä puuttuu.
Ennenmuinoin lisäaineena käytetty lyijytetraetyyli karstoitti moottoria ja oikein säädetyssä moottorissa värjäsi pakoputken pään harmaaksi ja tulpat ruskeiksi. Siihen aikaan tulppien käyttöikä oli varsin lyhyt.
Sohc van Helmi.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #228 : Joulukuu 23, 2018, 22:24:56 ip »
Jos innostut aiheesta eli moottorinohjauksen säätämisestä niin että seos, teho ja käyttömukavuus ovat kohdallaan niin moottorinohjausta voi säätää melko rajoituksetta. http://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=5408.0

Niin, ensiksi tarvisi varmaankin lukea joku eepos ja perehtyä asioihin kunnolla ennenkuin rupeaa säätämään.

Niin tämä ihmettelyni johtuikin juuri siitä, kun olen myös siinä ymmärryksessä ,että lambdan pitäisi kyllä seos säätää kohdalleen kun kyse on  näinkin pienistä modauksista.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #229 : Joulukuu 23, 2018, 23:03:10 ip »
Jos käynnistit moottorin jossain vaiheessa huoltoja tehdessäsi, tulpat ovat sen jäljiltä mustat.
Jos näin on, jatkaisin asian ihmettelyä vasta ensi ajokaudella kun moottorin pääsee ajamaan normaaliin käyntilämpötilaansa.
Sohc van Helmi.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #230 : Joulukuu 24, 2018, 10:07:52 ap »
Samoilla linjoilla Pekan kanssa. En lukenut 16 sivun thrediä, jonka aloitit toukokuussa. Jos kuitenkin pyörä toimi kesällä ilman "outouksia" joka viittaisi esim. rikkaseen seokseen tai vikakoodeja ei ole ilmaantunut, keskityt vain normaaleihin kausihuoltoihin ja tutustut pyörään. Keväällä vaikka uudet tulpat ja kunnon kierros maantieajoa keväästä nauttien. Tulppien värin tarkastus ajon päätteeksi.
Jos teet muutoksia pyörän standardiasetuksiin esim. imuilmaan, pakopuoleen, seoksiin - kirjaa ne tarkasti ylös. Mielellään yksi muutos kerralla ja sitten koeajo.
Ai mistäkö tiedän...
Kasi vee ei vee kasi

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #231 : Joulukuu 24, 2018, 11:23:31 ap »
Jos tulpat ovat jatkuvasti mustat niin samaa voi päätellä myös lambda-anturista. Jos se on tukevasti nokeentunut niin sen signaali voi olla väärä ja aiheuttaa rikastuvaa seosta. Suosittelisin myös sen puhdistamista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #232 : Joulukuu 24, 2018, 13:32:50 ip »
Pakoputken muutos avarampaan vie säädöt yleensä laihemmalle. Ilman imupuolen muutoksia vaikutus on vähäinen. Lähinnä alkaa paukuttaa putkeen, jos sitäkään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #233 : Joulukuu 24, 2018, 15:48:10 ip »
Pakoputken muutos avarampaan vie säädöt yleensä laihemmalle. Ilman imupuolen muutoksia vaikutus on vähäinen. Lähinnä alkaa paukuttaa putkeen, jos sitäkään.
Mutku siellä on se lambda. Vai onko se ohitettu tai korvattu?
Lambdan toimiessa seos säätyy automaattisesti niin ettei mene laihalle tai rikkaalle vahingossakaan. Jos se ei ole käytössä niin sitten voi olla, pelkästään perussäädöillä, erikoisempaa seosta.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #234 : Joulukuu 24, 2018, 17:26:20 ip »
Pakoputken muutos avarampaan vie säädöt yleensä laihemmalle. Ilman imupuolen muutoksia vaikutus on vähäinen. Lähinnä alkaa paukuttaa putkeen, jos sitäkään.

Periaatteessa varmaankin näin, mutta tiedä häntä erilaisista pakoputkista...
Kun aikoinaan tilailin saksalaisia(kin) moottoripyörälehtiä ja niissä kun ahkerasti testattiin erilaisia pakoputkia niin eipä yksikään tainnut lisätä tehoa vakioon verrattuna eli ei ne ehkä niin 'avaria' ole.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #235 : Joulukuu 24, 2018, 22:41:43 ip »
Lainaus
kun ahkerasti testattiin erilaisia pakoputkia niin eipä yksikään tainnut lisätä tehoa vakioon verrattuna eli ei ne ehkä niin 'avaria' ole.
Anteeksi osittaislainaus mutta on aina niitä jotka haluavat ostaa "makeat pakoäänet".

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #236 : Joulukuu 25, 2018, 10:38:19 ap »
Pakoputken muutos avarampaan vie säädöt yleensä laihemmalle. Ilman imupuolen muutoksia vaikutus on vähäinen. Lähinnä alkaa paukuttaa putkeen, jos sitäkään.

Periaatteessa varmaankin näin, mutta tiedä häntä erilaisista pakoputkista...
Kun aikoinaan tilailin saksalaisia(kin) moottoripyörälehtiä ja niissä kun ahkerasti testattiin erilaisia pakoputkia niin eipä yksikään tainnut lisätä tehoa vakioon verrattuna eli ei ne ehkä niin 'avaria' ole.

Yleensä, kun äänet kovenevat, putki on avarampi. Ei välttämättä parempi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #237 : Joulukuu 25, 2018, 10:39:57 ap »
Pakoputken muutos avarampaan vie säädöt yleensä laihemmalle. Ilman imupuolen muutoksia vaikutus on vähäinen. Lähinnä alkaa paukuttaa putkeen, jos sitäkään.
Mutku siellä on se lambda. Vai onko se ohitettu tai korvattu?
Lambdan toimiessa seos säätyy automaattisesti niin ettei mene laihalle tai rikkaalle vahingossakaan. Jos se ei ole käytössä niin sitten voi olla, pelkästään perussäädöillä, erikoisempaa seosta.

Niin joo, tässä on sekin. Kevyesti raikkaampi putki ei vielä sen toimintaa sekottaisi. Jos on oikein kunnolla auki, niin silloin voi vipata.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #238 : Joulukuu 25, 2018, 18:20:09 ip »
Makeampien äänien perässä ne putket ostettiin  ;D ja sen ne myös tekikin! Putkesta näkee suoraan läpi, vakiosta ei. Lambda on kyllä vielä paikallaan, enkä sitä aio sieltä pois ottaakkaan. En ole vielä keksinyt että mitä sillä kuvitellaan saavuttavan jos se poistetaan..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #239 : Joulukuu 25, 2018, 21:10:54 ip »
Lainaus
Lambda on kyllä vielä paikallaan, enkä sitä aio sieltä pois ottaakkaan. En ole vielä keksinyt että mitä sillä kuvitellaan saavuttavan jos se poistetaan..

Usein lambda ohitetaan ohjelmallisesti tehdyllä komennolla ECUn tiedostoon. Silloin mennään niillä säädöillä jotka moottorinohjauksen tiedostoihin on kirjoitettu. Se myös mahdollistaa tarkan ohjelmoinnin omien tarkoitusten saavuttamiseksi: tehoa, ajettavuutta, taloutta. Noin esimerkiksi.

Jos se lambda on siellä nokisena niin se ei toimi oikein ja ECU tulkitsee sen useimmiten siten että seos rikastuu koko kierroslukualueella. Tässä tapauksessa jo epäilen sellaista tapahtuneen.
Lääkkeeksi lambdan puhdistus ja ajoa niin että koneen lämpötila pysyy korkeana. Järjestelmä säätää itsensä kohdalleen ja nokeutuminen ja karstoittuminen loppuu.

Jos noin ei tapahdu niin saman voi tehdä lyhyessä ajassa tietokoneavusteisesti. Halutessasi voi lambdan eliminoida samassa yhteydessä. Se toki edellyttää että säädöt ovat kohdallaan.
Pyörässäsi lienee 15RC moottorinohjaus? Se on selkeä ja varsin yksinkertainen laite.