Tuanoinnii – se on vähän sillä tavalla, että näitä keskusteluja syntyy palstoille enimmäkseen silloin kun jotain ongelmaa selvitetään. Harvoin kirjoitellaan pelkkää iloa ja riemua, onneksi joskus kuitenkin. Jos pelkistä harmeista ja ongelmista kaiken lukee, ja vielä samana päivänä ja kuulee vielä samat vinkunat omista koneista, saa kyllä epätoivon paniikkihäiriön ja migreenin ja nivustyrän ja nahkahomeen.
Nämä Guzzitkin ovat koneita, vaikka ei sitä aina uskoisi. Koneet pitävät ääniä, joskus rumiakin, mutta enimmäkseen suloisia.
Tuollaisen kuvatun rääkäisyn olen kuullut monesti. Yksi jäi alkuperältään salaisuudeksi, epäilin sen tulleen moottorista, Matti epäili vaihteistoa, asia jäi ratkaisematta koska laitoin molempiin öljyihin RVS:n, ensin moottoriin ja myöhemmin myös vaihdelaatikkoon, ja ääni ei ole esiintynyt sen jälkeen. Mutta se oli usein toistuva ääni, ei jatkuva. Jos olisi em. kuvien laakerivika se olisi jatkuva ja pysyvä ääni.
Toinen kova surraava ääni oli satunnainen kovilla kierroksilla esiintyvä. Se oli kuin herätyskellon summeri ja kova, moottorin äänen yli selvästi kuuluva. Etsin sitä pitkään ja kävin näitä keskusteluja. Lopulta löysin sen sattumalta aivan muuta hommaa tehdessäni. Olin irrottamassa bensatankkia letkujen vaihdon takia ja huomasin tankin alatunnelin sivussa kulumajäljen, josta maali oli pois sormenpään kokoiselta alueelta aivan kirkkaalla pellillä. Mallailin, mitä siinä kohdassa on hieromassa. Pahus, sytytyspuola siinä vipottaa ja sen nurkka ottaa tankkiin kiinni. Puolat ovat kiinni runkoputkeen hitsatussa levyssä, mutta vain toiselta sivulta. Kiinitys on kyllä luja, mutta metalli joustaa sen verran, että painava puola lähtee joillakin kierrosluvuilla resonoimaan ja liike ylettää tankin kylkeen asti. Rakoa on siinä millin verran. Lisäsin puolalle tuentaa ja nyt se ei resonoi. Oikein nauratti, että kaikenlaista se Luigi viitsii hutiloida.
Eräs rämpyttävä ääni kuuluu ääninäytteessäkin, siinä missä on tyhjäkäynti, täällä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi_NevadaEhkä olisi jo aika uusia tuo ääninäyte... (On muuten minun Anni siinä kuvassa.) Siitä paikallinen mekaanikko nauroi, että miten siitä kuuluu ketjun rämplätys, vaikka on kardaaniakseli? Se asia selvisi juuri tuon läppäyhdystangon remontin yhteydessä. Ilmaläppähän se siellä ripsuttelee rajoittimensa.

Mitä kuumiin öljyihin tulee, en ole koskaan osannut olla huolissani. Enduroa en ole ajanut kuin kerran kokeeksi kevarilla, mutta todella kuumissa olosuhteissa ajoin Etelä-Euroopassa ja aivan ilman kuumenemisongelmia. Yhden kaatumisen (kauris peijakas vuoristossa) jälkeen lisäsin öljyä sen desin pullon, joka on mukana selviytymispakkauksessa. Öljyvalohan saattaa vilahtaa kuumana käynnistäessä, käsikirjan luvalla, harvoin, satunnaisesti. Se sammuu kun hiukan antaa kierroksia. Jos jää palamaan on syytä huoleen. Öljymäärä pysyy lisäilemättäkin oikeana ainakin vaihtovälin 7500 km.