Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?  (Luettu 98531 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #135 : Kesäkuu 27, 2018, 11:45:34 ap »
Tuanoinnii – se on vähän sillä tavalla, että näitä keskusteluja syntyy palstoille enimmäkseen silloin kun jotain ongelmaa selvitetään. Harvoin kirjoitellaan pelkkää iloa ja riemua, onneksi joskus kuitenkin. Jos pelkistä harmeista ja ongelmista kaiken lukee, ja vielä samana päivänä ja kuulee vielä samat vinkunat omista koneista, saa kyllä epätoivon paniikkihäiriön ja migreenin ja nivustyrän ja nahkahomeen.

Nämä Guzzitkin ovat koneita, vaikka ei sitä aina uskoisi. Koneet pitävät ääniä, joskus rumiakin, mutta enimmäkseen suloisia.

Tuollaisen kuvatun rääkäisyn olen kuullut monesti. Yksi jäi alkuperältään salaisuudeksi, epäilin sen tulleen moottorista, Matti epäili vaihteistoa, asia jäi ratkaisematta koska laitoin molempiin öljyihin RVS:n, ensin moottoriin ja myöhemmin myös vaihdelaatikkoon, ja ääni ei ole esiintynyt sen jälkeen. Mutta se oli usein toistuva ääni, ei jatkuva. Jos olisi em. kuvien laakerivika se olisi jatkuva ja pysyvä ääni.

Toinen kova surraava ääni oli satunnainen kovilla kierroksilla esiintyvä. Se oli kuin herätyskellon summeri ja kova, moottorin äänen yli selvästi kuuluva. Etsin sitä pitkään ja kävin näitä keskusteluja. Lopulta löysin sen sattumalta aivan muuta hommaa tehdessäni. Olin irrottamassa bensatankkia letkujen vaihdon takia ja huomasin tankin alatunnelin sivussa kulumajäljen, josta maali oli pois sormenpään kokoiselta alueelta aivan kirkkaalla pellillä. Mallailin, mitä siinä kohdassa on hieromassa. Pahus, sytytyspuola siinä vipottaa ja sen nurkka ottaa tankkiin kiinni. Puolat ovat kiinni runkoputkeen hitsatussa levyssä, mutta vain toiselta sivulta. Kiinitys on kyllä luja, mutta metalli joustaa sen verran, että painava puola lähtee joillakin kierrosluvuilla resonoimaan ja liike ylettää tankin kylkeen asti. Rakoa on siinä millin verran. Lisäsin puolalle tuentaa ja nyt se ei resonoi. Oikein nauratti, että kaikenlaista se Luigi viitsii hutiloida.

Eräs rämpyttävä ääni kuuluu ääninäytteessäkin, siinä missä on tyhjäkäynti, täällä:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi_Nevada

Ehkä olisi jo aika uusia tuo ääninäyte... (On muuten minun Anni siinä kuvassa.) Siitä paikallinen mekaanikko nauroi, että miten siitä kuuluu ketjun rämplätys, vaikka on kardaaniakseli? Se asia selvisi juuri tuon läppäyhdystangon remontin yhteydessä. Ilmaläppähän se siellä ripsuttelee rajoittimensa. ;D

Mitä kuumiin öljyihin tulee, en ole koskaan osannut olla huolissani. Enduroa en ole ajanut kuin kerran kokeeksi kevarilla, mutta todella kuumissa olosuhteissa ajoin Etelä-Euroopassa ja aivan ilman kuumenemisongelmia. Yhden kaatumisen (kauris peijakas vuoristossa) jälkeen lisäsin öljyä sen desin pullon, joka on mukana selviytymispakkauksessa. Öljyvalohan saattaa vilahtaa kuumana käynnistäessä, käsikirjan luvalla, harvoin, satunnaisesti. Se sammuu kun hiukan antaa kierroksia. Jos jää palamaan on syytä huoleen. Öljymäärä pysyy lisäilemättäkin oikeana ainakin vaihtovälin 7500 km.
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #136 : Kesäkuu 27, 2018, 12:21:55 ip »
Jos öljynpaineen valo syttyy ajaessa on syytä huoleen. Useimmiten kuitenkin on vikana itse anturi. Mutta siihen tietoon ei pidä luottaa. Yleisin vika on kuitenkin että valo ei pala koskaan. Sen pitää syttyä aina heti kun virta kytketään. Ja sammua kun on käynnistetty. Voi tosiaan vilautella heti käynnistyksen jälkeen kuten Hajakenttä mainitsi.

Miksi valo ei pala koskaan on helppo tarkistaa: otetaan anturista johto irti ja kytketään se suoraan maadoitukseen kuten maalaamattomaan metalliin. Jos polttimo syttyy kun virta on päällä on anturissa vikaa. Jos ei syty on merkkivalo palanut tai johdossa on vikaa.

Lariolla tullessa Kiilopään Kontiorallista syttyi jossain Ylivieskan eteläpuolella öljynpainevalo ns täydessä vauhdissa. Virta poikki ja rullaus tien laitaan. Puoli tuntia odottelua että kone jäähtyisi.
Lyhyt testaus käynnistämällä kone. Valo paloi edelleen. Otettiin oikean puolen venttiilokoppa pois ja kone uudelleen käyntiin: öljyä lensi ympäriinsä. Todettiin että öljy kulkee, koppa kiinni ja matka jatkui. Viikolla vaihdettiin uusi anturi ja kaikki oli kunnossa.

Kouvolassa parkkihallin ramppia noustessa kiihdytin voimakkaasti Quota Millellä ja yht'äkkiä roiskahti vasemmalta edestä pitkä ja musta öljysuihku parkkihallin kattoon. Muutenkin oli rasvainen olo. Moottorin jäähdyttelyä ja anturin ruuvaus irti. Sen muovinen keskiosa roikkui irtonaisena johtimensa päässä. Loppuosa irti lohkosta malliksi ja kaverin pyörällä lähimpään autotarvikeliikkeeseen noutamaan mikä tahansa samalla kierteellä oleva anturi. Se tulpaksi reikään. Samalla reissulla ostin kanisterin öljyä ja lisäsin sitä koneeseen. Kattoon ja muualle ympäristöön oli ennättänyt siirtyä vajaat pari litraa öljyä. Mutta se näytti enemmälle....

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #137 : Kesäkuu 27, 2018, 13:12:17 ip »
<snip>
Nämä Guzzitkin ovat koneita, vaikka ei sitä aina uskoisi. Koneet pitävät ääniä, joskus rumiakin, mutta enimmäkseen suloisia.
<snip>

Jos Guzzin koneesta ei kuulu kummallisia ääniä, se ei ole käynnissä!  ;D
Emeritus-guzzisti

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #138 : Kesäkuu 27, 2018, 13:17:47 ip »
Motomatin kommenttiin liittyen: Tässä pari viikkoa sitten tuli ajaessa mieleen, että palaakohan tuo öljynpainevalo milloinkaan. No ei ollut palanut kun johto oli löystynyt anturilta. Jos palataan reilut 30 v taaksepäin kun pyörä oli kutakuinkin uusi, sama anturi meni vaihtoon kun alkuperäisestä irtosi pakeliittiosa ja öljyt lensi ulos. Jostain Nummi-Pusulan kylältä löytyi kierteeseen sopiva tulppa ja matka pääsi jatkumaan kotiin. Muistaakseni pian sen jälkeen olin ajelemassa pari muutama kilometri Moto Italiasta kun öljy alkoi taas haista. Letku sylinterien välissä oli pettänyt liittimen vierestä. Ajoin savuavan laitteen Moto-Italian pihaan asiakkaiden ihmeteltäväksi. Kape työnsi sen aika nopeasti nurkan taakse piiloon uteliailta.  Uusi letku ja pesu. Sen jälkeen ei ole ongelmia ollut. Nyt tuli vasta mieleen että ei kyllä tullut silloin mieleen mitata öljynpaineita. Olishan se voinut olla, että paineensäädin on viallinen eikä paikat kestä.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #139 : Kesäkuu 27, 2018, 16:28:18 ip »
Vaihtelin öljyt ja suodattimen, oljyastiaan tuli hieman jotain muhjua mutta ei ainakaan magneettiin ottanut se kiinni , vaikutti joltain kuivuneelta ja lohkenneelta maalilta  ??? Suodatinta en vielä pöyhinyt kun näyttää vaativan voimakeinoja kun on peltinen runko sillä. Käytin motulin 10w-60 öljyä, kun ei tuota agippia ollut.
Jotenkin kuulostaa kun tuossa käyttelin öljyt lämpöiseksi ennen valutusta ,että oikean puolen sylinteri pitäisi kirkasta nakutusta enemmän kuin vasen. Noh, lähden nyt ajamaan ja katsellaan pääseekö sieltä reissulta kotiin.

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #140 : Kesäkuu 27, 2018, 16:59:21 ip »
Lainaus
vaikutti joltain kuivuneelta ja lohkenneelta maalilta

Tehtaan jäljiltä jotain asennusliimaa tai ruuvilukitetta?
Sentire la forza!
Terv: Timo

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #141 : Kesäkuu 27, 2018, 17:23:58 ip »
No vaikea sanoa, semmoinen isompi rinkulan mallinen kaikale mitä löyty oli aivan kuin jostain propun alta olisi lähtenyt maalin palanen. Päältä musta ja alta hopeinen.. sitten semmosta pienempää muhjua myös löytyi.. mutta ei metallia. 30km nyt ajanut ja pysähdyin syömään. Ei nyt ainakaan pyörä tunnu mitenkään erikoiselta  :)

Ainoa ero että vaihteet napsuu silmään aivan loistavasti nyt.!

EDITTIÄ:
Semmonen 80km lenkki heitetty ja pyörä kyllä toimii aivan kuin ennenkin
Erona se että oikean puoleinen sylinteri pitää railakkaampaa ääntä kuin vasen. Huomaa kun ajaa ja availee jalkojaan niin vasen on lähes äänetön ja oikeasta tulee kirkkaasti ääntä.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 27, 2018, 19:21:15 ip kirjoittanut alekk »

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #142 : Kesäkuu 27, 2018, 20:05:06 ip »
Lainaus
oikeasta tulee kirkkaasti ääntä.

Onhan pakokäyrän eka tiiviste ehjä ja laipan ruuvit tiukalla? Niiden on oltava sellaisia pitkän mallisia muttereita, jotta olisi paljon jäähdytyspintaa. Muuten eivät pysy tiukalla lämpöliikkeen takia. Minulta lähti Annista ihan uutena pakokäyrän sylinterin puoleisista laipan muttereista toinen irti ajon aikana ja sieltä kuului kirkas työn ääni. Uusi mutteri maksoi 6 €.

Eihän vaan ole jäänyt sytytystulppa löysälle? Perämoottorista kerran oli, ja sekin huomattiin kovasta äänestä. Sekin oli kaksisylinterinen ja lähti sentään narusta vetämällä käyntiin.

Lainaus
vaihteet napsuu silmään aivan loistavasti

Vaihteet pelaa hyvin tai huonosti sen mukaan kuinka lämmin on kytkin. Kuumalla ilmalla ja kuumalla koneella se irrottaa huonosti. Säätövara ei oikein meinaa riittää kaikille ilmastoille sopivasti. Kun oli 35° lämmintä Milanon ruuhkassa, oli tuskallista kun kytkin lakkasi irrottamasta. Työnsin sen kahvan suojakumin pois ja annoin säätöruuvin olla näkyvillä, että sai lähes ajon aikana sitä passailla.
Sentire la forza!
Terv: Timo

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #143 : Kesäkuu 27, 2018, 20:33:28 ip »
Joo oli semmoinen kaksiosainen keraaminen tiiviste? Laipan mutterit oli kiinni ja tulpatkin tänään vaihdoin, ja äsken vielä tarkastin värin lenkin jälkeen ja olivat kiinni.

Vai on sitä käyty Milanossa asti  :o
Ostin itsekkin tuohon Guzzin alkuperäiset v7 tarkoitetut nahkalaukut kun oli halvalla tarjolla, sillä silmällä että jos tuon kanssa tulisi lähdettyä johonkin pitemmälle joskus, kun on tarpeeksi laitteeseen tutustunut  ;)

jyrki

  • Viestejä: 58
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #144 : Kesäkuu 28, 2018, 07:59:04 ap »
Tuohon kytkimen säätöongelmaan minulla auttoi aikoinaan sekä Nevadassa että pikku Brevassa sen säätäminen alhaalta kytkimen päästä. Onko se tarkistettu? Oliko se takarenkaan edessä? Itse en tätä meinannut ymmärtää mutta maahantuojan vakuutteluista ja työ auttoi tuohon ongelmaan. Kulma jolla painaa painelaakeria on siis todella tarkka? Ohje oli että säädä aina alhaalta.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #145 : Kesäkuu 28, 2018, 11:04:02 ap »
Tuohon kytkimen säätöongelmaan minulla auttoi aikoinaan sekä Nevadassa että pikku Brevassa sen säätäminen alhaalta kytkimen päästä. Onko se tarkistettu? Oliko se takarenkaan edessä? Itse en tätä meinannut ymmärtää mutta maahantuojan vakuutteluista ja työ auttoi tuohon ongelmaan. Kulma jolla painaa painelaakeria on siis todella tarkka? Ohje oli että säädä aina alhaalta.
Tämä säätö on se ainoa oikea perussäätö. Ei se mikään hirveän tarkka ole tehtäväksi ja on suorituksena vaijerikäyttöisille kytkimille saman tyyppinen sekä iso- että pikkulohkoisille. Korjaamokirjassa tai omistajan käsikirjassa on tarkemmat mallikohtaiset ohjeet.
Tärkeää on että sinne alavipuun ja kytkinvipuun jää tyhjä liikevara ja vivun jousi on tallessa. Jousi putoaa jos vaijeri katkeaa tai vaijeri on irrotettu ylä- tai alapäästään.

Hajakenttä kirjoitti pikasäädöstä vaijerin yläpäästä. Niin voi toimia väliaikaisesti. Se säätö syö helposti kytkimen painelaakerin vapaaliikkeen pois joten säätö pitää säätää takaisin ettei tule painelaakerivaurioita ajan kanssa.

Koska vaikuttaa siltä että kaikki eivät pyörästään ole kytkimen säätöä löytäneet niin laitoin liitteeksi kuvan missä on osoitettu nuolella säätöruuvin ja sen lukitusmutterin sijainti. Muutoin kuva on toisesta yhteydestä jossa vipua irrotetaan huoltotarkoituksessa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #146 : Kesäkuu 28, 2018, 12:10:44 ip »
Se pikasäätö pitää tosiaan muistaa palauttaa normaaliin, kun levyt jäähtyvät. Muutoin palaa painelaakeri. Ja tietenkin turhaan kuluu levy.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #147 : Kesäkuu 28, 2018, 13:10:27 ip »
Tuli eilen illalla laitettua laukut kiinni ja samalla vaihdoin vakioputket kun nuo meni niin lähelle laukkuja.
Aamulla hain 0,6mm suuttimet imutasapainon säätöä varten ja äsken sain säädön valmiiksi. Nyt pysyy nestepatsas tasassa 1000-6000rpm alueella ;D

Helpotti kummasti säätöä tuo pienempi suutin!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #148 : Kesäkuu 28, 2018, 14:04:00 ip »
En tajunnut sanoa, että niitä voi olla vaikka toiset siellä letkun välissä. Itse asiassa taitaa omassakin olla kahdet..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #149 : Kesäkuu 28, 2018, 15:04:09 ip »
Sykettä voi vaimentaa myös lisäämällä pienen säiliön letkuun.
Vaikka tällainen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/8500058/Polttoainesuodatin-Kohler-ym--10-Micron-635-mm-letkulle