Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?  (Luettu 98481 kertaa)

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #120 : Kesäkuu 26, 2018, 17:53:52 ip »
Vakuumisäätöä koitettu. En nyt tiedä oliko se niin menestys.. ??? Onko kenelläkään ollut lämmön kanssa ongelmia säätäessä? Tuntuu että ei tuota ihan hetkessä saa säädettyä.

jyrki

  • Viestejä: 58
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #121 : Kesäkuu 26, 2018, 18:10:32 ip »
Aina vähän haastavaa, kolmen Guzzi ja monen muun moottoripyörän kokemuksella. Vaikka pyörillä olisi ollut ajettu vain vasta tuhansia eikä voi olla kuluneita, niin silti aina vähän haastavaa. Lämpö vaikuttaa ja kaasutuksen jälkeen tilanne voi vähän muuttua. Myös letkut ja liitokset on oltava ehdottomasti tiiviitä! Pienestä on kiinni säädöt!

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #122 : Kesäkuu 26, 2018, 18:59:19 ip »
Joo ilmeisesti rupesi kaasuläpän nipasta vuotamaan kun säädöt hukkui jossain vaiheessa. Olipahan sitä jo hetki huudatettu.. kuinka kauan tuota uskaltaa kierrätellä paikallaan, pakosarjat ainakin otti väriä mukavasti tuossa.? ;D

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #123 : Kesäkuu 26, 2018, 21:06:55 ip »
Lainaus
Onko kenelläkään ollut lämmön kanssa ongelmia säätäessä? Tuntuu että ei tuota ihan hetkessä saa säädettyä.

En minä sitä lämpöä jäänyt murehtimaan. Näkisihän öljynlämmön GD:llä jos olisi tarpeen. Laitoin vaan kylmällä koneella pienen lämmittelyn jälkeen käsikaasulla kierroksia ja ruuvailin ihan rauhassa ja sivusilmällä tiirasin vakuumimittaria. Välillä paikkasin kärventyneitä muoviletkuja. Nippoihin laitoin putkimiesten valkoista tiivistenauhaaihan vähän kierteeseen. Näyttäisi kestävän lämpöäkin.

Säätöä sekoittaa aluksi se, että by-pass ruuvit pitää olla kiinni ja alipaineet seikkailevat jossain hassuissa lukemissa ja jopa vaihtavat paikkoja kierrosten mukaan. Kun sen saa suunnilleen tasalle 4000 rpm kohdalla ja sitten päästää käsikaasun pois tyhjäkäynti on aika huonoa kun by-pass ruuvit ovat vielä kiinni ja samoin vakuumit ovat ihan päin seiniä. Sen ei pidä antaa hämätä vaan säätää vaan vakuumit myös tyhjäkäynnille, mutta by-pass ruuveilla, ja tyhjäkäyntikierrokset samalla. Niitä on säädettävä vuorotellen varovaisesti avaamalla vähitellen. Ne jäävät keskenään eri asentoihin, koska läpätkin ovat jo eri asennoissa.

Kun molemmat on säädetty kertaalleen, 4000 ja 1200 rpm, ja kaasua käyttää ylhäällä ja alhaalla, näkee alipaineesta, että ne pysyvät kohtalaisesti tasalla, mutta ei aivan. Pari senttiä, tai enemmänkin tulee vaihtelua silti. Sitten vaan annetaan tarvittaessa vähän jäähtyä ja laitetaan taas käsikaasulla 4000 kierrosta, sulkematta by-pass ruuveja, ja otetaan läppien säädöllä se paine-ero pois ja päästetään taas 1200 kierrokselle ja rukataan by-pass ruuveilla paine tasalle. Vielä kolmannekin kerran voi joutua tekemään saman, mutta joka kerta menee lähemmäksi. Lopulta imut pysyvät samana koko käyttökelpoisella kierroslukualueella.

Kyllä pakokäyrät sinistyvät ennemmin tai myöhemmin muutenkin. Ei moottoria kuitenkaan kannata liikaa paahtaa, saa se välillä jäähtyä. Ei se ajaessakaan ole kovin kuuma, pikemminkin kylmä.

Jos u-putkessa neste vaahtoaa kovasti, eikä tunnu asettuvan järjenmukaisesti mihinkään, se johtuu läppien lepatuksesta, koska imupaine on sykäyksellistä. Lepatus loppuu yhdystangon massaa suurentamalla.

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5823.0
Sentire la forza!
Terv: Timo

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #124 : Kesäkuu 26, 2018, 21:16:21 ip »
Totta puhuen, moottori piti myös aika pahan kiljahduksen siinä kun säätöä tein,  ja kaasukahva kaverikaan ei huomannut että pakokäyrät ovat punahehkuisena kun seurasi kierroslukua,minä katselin vacuumi mittaria ja säädin..Siihen sitten lopetettiin säätö ja aloin jo pelkäämään että nyt kävi jotain todella pahaa..
Testilenkin kävin heittämässä niin normaalilta tuo tuntuu.. mutta tuskimpa tuo nyt hyvääkään teki, mikä ikinäkin sitten äänen päästi.?

jyrki

  • Viestejä: 58
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #125 : Kesäkuu 26, 2018, 21:35:37 ip »
Mittausletkussa pitää olla kuristus alle millin reikä molemmissa päissä?

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #126 : Kesäkuu 26, 2018, 21:45:18 ip »
1mm mig lankasuuttimia käytin. Kyllä se muuten luonnistu ihan nätisti mutta lämmöstä johtuen varmaan rupesi letku siitä nipasta valskaamaan loppua kohden, en käyttänyt siinä liitoksessa klemmaria kun oli niin tiukka sovite ja piti olla jotain lämpöä kestävää letkuakin.
Kaikenkainkkiaan muuten meni hyvin mutta se moottorin sivuääni pelästytti, ja vieläkin mietityttää, olihan se toki lämminkin.
Ihmettelen vaan että eikö muilla ole vastaavaa ongelmaa sitten ollut?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #127 : Kesäkuu 26, 2018, 22:08:01 ip »
Öljyn lämpötilaa on hyvä seurata. Co-säädön osalta 60 astetta ei aina riitä, 80 on hyvä. Siinä jo putket punoittavat.

Jatkuva öljyn lämpö synteettisillä öljyillä saa olla 130 astetta. Silloin pakokäyrät ovat jo valkohehkuiset. Tavallisesti sitä ei näe kun ajetaan ja ajoviimakin jäähdyttää. Penkittäessä yleisö hirvittelee mutta kyllä rauta kestää.

Hommaa ainakin 0,6 mm lankasuuttimet. Tai kuristimet letkuun hieman pidemmälle.

Ei ole kyllä tähän mennessä kuulunut konetta paikallaan tai ajossa huudatettaessa kiljahduksia. Olisi aika kummallista jos koneelle jotain sattuisi kun se on oikein kuuma. Silloin voitelukin on parhaimmillaan.

Ajattelepa enduropyörää jossa on jäähdytysrivat ravassa ja sillä möyritään jossain pehmeikössä. Sitä tein monet kerrat 750 NTX:llä ja taatusti oli kuumempaa kuin paikallaan huudatettaessa. Öljyhöyryä pukkasi mutta eteenpäin vain mentiin aina välillä.

Paikallaan käyttämisessä on se ongelma ettei ole kuormaa. Siksi lämpeneminen kestää niin kauan.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #128 : Kesäkuu 26, 2018, 22:20:39 ip »
Öljyn lämpötilaa on hyvä seurata. Co-säädön osalta 60 astetta ei aina riitä, 80 on hyvä. Siinä jo putket punoittavat.

Jatkuva öljyn lämpö synteettisillä öljyillä saa olla 130 astetta. Silloin pakokäyrät ovat jo valkohehkuiset. Tavallisesti sitä ei näe kun ajetaan ja ajoviimakin jäähdyttää. Penkittäessä yleisö hirvittelee mutta kyllä rauta kestää.

Hommaa ainakin 0,6 mm lankasuuttimet. Tai kuristimet letkuun hieman pidemmälle.

Ei ole kyllä tähän mennessä kuulunut konetta paikallaan tai ajossa huudatettaessa kiljahduksia. Olisi aika kummallista jos koneelle jotain sattuisi kun se on oikein kuuma. Silloin voitelukin on parhaimmillaan.

Ajattelepa enduropyörää jossa on jäähdytysrivat ravassa ja sillä möyritään jossain pehmeikössä. Sitä tein monet kerrat 750 NTX:llä ja taatusti oli kuumempaa kuin paikallaan huudatettaessa. Öljyhöyryä pukkasi mutta eteenpäin vain mentiin aina välillä.

Paikallaan käyttämisessä on se ongelma ettei ole kuormaa. Siksi lämpeneminen kestää niin kauan.

Helpottavaa kuulla. Noin minuutin verran (vaikea oikeasti arvioida) sitä pidettiin 4000rpm ja sitten kuului kuin joku laakeri olisi kiljaissut, siihen lopetettiin leikki. Varovasti sitten 15min päästä laitoin käymään ka heitin testilenkin.. noh, ajellaan ja seuraillaan tilannetta.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #129 : Kesäkuu 26, 2018, 22:52:03 ip »
Kun kone leikkaa kiinni niin tuskin se kiljaisee. Muutaman japsikoneen tuhonneena on helvetillinen kolina kun kone leikkaa kiinni. Usein myös tulee kiertokanki katsomaan lohkon kyljestä ulkomaailmaa.

Jos huolettaa niin mittaa öljynpaine. Jos on laakeri vioittunut merkittävästi niin öljynpaine pääsee karkuun. Korjaamokirjassa mainittaneen öljynpaineen vaihteluväli. Öljynpaineanturi ei ole hyvä mittari sillä se sammuu jo melko alhaisella paineella.
Jos ääni oli "pärähtävä" ja melko korkea niin se on öljynpaineen ylipaineventtiili aukeamisääni. Ilmeisesti se toimii.....

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #130 : Kesäkuu 26, 2018, 23:07:47 ip »


Jos huolettaa niin mittaa öljynpaine. Jos on laakeri vioittunut merkittävästi niin öljynpaine pääsee karkuun. Korjaamokirjassa mainittaneen öljynpaineen vaihteluväli. Öljynpaineanturi ei ole hyvä mittari sillä se sammuu jo melko alhaisella paineella.
Jos ääni oli "pärähtävä" ja melko korkea niin se on öljynpaineen ylipaineventtiili aukeamisääni. Ilmeisesti se toimii.....

Kutakuinkin kuvailemasi mukainen ääni, toivotaan että oli se ylipaineventtiili. Selkeästi sen kuuli kyllä kaiken muun metelin yli.

Jos öljynpaineanturi ei ole hyvä tuohon mittaukseen niin milläs se sitten mitataan? Mittari anturin tilalle?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #131 : Kesäkuu 26, 2018, 23:58:23 ip »
Lainaus
Jos öljynpaineanturi ei ole hyvä tuohon mittaukseen niin milläs se sitten mitataan? Mittari anturin tilalle?
Se käy, tässä mallissa. Vanhemmissa ei voi moottoria käynnistää jos ö-paineanturi korvataan jollain muulla. Tulee konevaurio. Sitä anturin alla olevaa osaa ei saa irrottaa jos ei aio irrottaa nokka-akselia.
Ö-paineanturi on vain varotekijä ilmoittaessaan että paine on todella alhainen. Se ei siis kerro paineen muutoksista ehyen moottorin käynnin aikana.

Pikkulohkoissa ei ole ulkoisia painekanavia joista voisi mitata kuten isolohkoisissa.

Liitekuvassa A on paineensäädin joka sijaitsee lohkon oikeassa etukulmassa öljytilassa.
Osa 8 on paineanturi (uusi malli) ja osa 9 nokka-akselin takatuen kiinnike jota ei saa avata.

(Vanhemmissa malleissa paineanturi toimitti myös osan 9 tehtäviä.)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #132 : Kesäkuu 27, 2018, 06:27:20 ap »
Kyllä kiertokangen alapää voi kiljua. On kokemusta siitäkin, japsissa tosin. Kiljahti muutamankin kerran, ennenkuin hitsasi itsensä kampiakseliin. Ei edes katkennut.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #133 : Kesäkuu 27, 2018, 09:09:42 ap »
Lisätäkseni tuskaani tietysti selailin netistä kaikki vähääkään aihetta viiltävät keskustelut...
Tämä kai lähimpänä

http://www.guzzitech.com/forums/threads/oil-light-comes-on-at-hot-idle.10324/

(Katso kuvat linkistä jos ei kiinnosta lukea)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #134 : Kesäkuu 27, 2018, 11:38:51 ap »
Joo, ei aihetta etteikö myös löydy pahin skenaario kun nettiä pöyhii.
Se ei tarkoita että juuri sinun pyörässäsi on näin käynyt.

Itse rauhoittaisin itseäni laskemalla moottoriöljyt astiaan ja tutkimalla tarkkaan mitä öljy sisältää. Myös suodatin irti ja sen pesu puhtaassaa astiassa esim bensiinillä selvittää onko siihen kertynyt irtotavaraa. (Valuta öljy pois öljypohjasta molempien öljyproppujen kautta. Myös sieltä etupään propusta. Olikohan niin että ensin takaa ja sitten edestä?)

Uusi öljy ja suodatin ei ole iso hinta siitä selvyydestä että ei ole laakerivauriota tai että on laakerivaurio. Jälkimmäisessä tapauksessa pitää moottori irrottaa rungosta ja purkaa sekä siivota öljykanavat irtotavarasta. Eli melko totaalinen moottorin läpikäynti sylintereitä ja kansia irrottamatta.

Mutta tutkinta ensin ja vasta sitten hutkitaan. Lisäksi on aivan hyvin mahdollista että jotain on ollut vialla uudesta asti ja poikkeustilanne on saanut häiriön eskaloitumaan viaksi.

(Laittamassasi linkissä oleva kuva vauriotuneesta laakeriliuskasta saa aikaiseksi myös melua jos konetta käyttää edelleen. Parempi että ei käytä jos epäilee asiaa.)