Onko kenelläkään ollut lämmön kanssa ongelmia säätäessä? Tuntuu että ei tuota ihan hetkessä saa säädettyä.
En minä sitä lämpöä jäänyt murehtimaan. Näkisihän öljynlämmön GD:llä jos olisi tarpeen. Laitoin vaan kylmällä koneella pienen lämmittelyn jälkeen käsikaasulla kierroksia ja ruuvailin ihan rauhassa ja sivusilmällä tiirasin vakuumimittaria. Välillä paikkasin kärventyneitä muoviletkuja. Nippoihin laitoin putkimiesten valkoista tiivistenauhaaihan vähän kierteeseen. Näyttäisi kestävän lämpöäkin.
Säätöä sekoittaa aluksi se, että by-pass ruuvit pitää olla kiinni ja alipaineet seikkailevat jossain hassuissa lukemissa ja jopa vaihtavat paikkoja kierrosten mukaan. Kun sen saa suunnilleen tasalle 4000 rpm kohdalla ja sitten päästää käsikaasun pois tyhjäkäynti on aika huonoa kun by-pass ruuvit ovat vielä kiinni ja samoin vakuumit ovat ihan päin seiniä. Sen ei pidä antaa hämätä vaan säätää vaan vakuumit myös tyhjäkäynnille, mutta by-pass ruuveilla, ja tyhjäkäyntikierrokset samalla. Niitä on säädettävä vuorotellen varovaisesti avaamalla vähitellen. Ne jäävät keskenään eri asentoihin, koska läpätkin ovat jo eri asennoissa.
Kun molemmat on säädetty kertaalleen, 4000 ja 1200 rpm, ja kaasua käyttää ylhäällä ja alhaalla, näkee alipaineesta, että ne pysyvät kohtalaisesti tasalla, mutta ei aivan. Pari senttiä, tai enemmänkin tulee vaihtelua silti. Sitten vaan annetaan tarvittaessa vähän jäähtyä ja laitetaan taas käsikaasulla 4000 kierrosta, sulkematta by-pass ruuveja, ja otetaan läppien säädöllä se paine-ero pois ja päästetään taas 1200 kierrokselle ja rukataan by-pass ruuveilla paine tasalle. Vielä kolmannekin kerran voi joutua tekemään saman, mutta joka kerta menee lähemmäksi. Lopulta imut pysyvät samana koko käyttökelpoisella kierroslukualueella.
Kyllä pakokäyrät sinistyvät ennemmin tai myöhemmin muutenkin. Ei moottoria kuitenkaan kannata liikaa paahtaa, saa se välillä jäähtyä. Ei se ajaessakaan ole kovin kuuma, pikemminkin kylmä.
Jos u-putkessa neste vaahtoaa kovasti, eikä tunnu asettuvan järjenmukaisesti mihinkään, se johtuu läppien lepatuksesta, koska imupaine on sykäyksellistä. Lepatus loppuu yhdystangon massaa suurentamalla.
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5823.0