CO -säätö 15M (ja 15RC) ecujen kohdalla GuzziDiag:illa oli muistaakseni mutkikkain, tässä mielessä (niitä ehtoja oli, mootto jarin lämpötila ja virta-avaimen kanssa touhuamista.)
CO-säädön komennot ovat hieman erikoisesti kirjoitettu englanniksi. Eivät ole kielitaidolleni aivan yksiselitteisiä. Toki homma on onnistunut muutaman kokeilun jälkeen.
Ohje sanoo että moottorin lämpötila pitää olla yli 60 astetta. Todellakin yli, mielellään 80 astetta, niin homma onnistuu. Mikäli yleensä sitä tarvitsee säätää.
Monella tuntuu olevan vastenmielistä huudattaa moottoria paikoillaan 15 minuuttia pakokäyrät valkohehkuisina että riittävä lämpötila saavutettaisiin ilman kuormitusta. Toki ensin voi ajaa koneen kuumaksi tiellä jos se on mahdollista.
Käyrien kuumeneminen on toissijaista ja normaalia eikä aiheuta haittaa. Vaaraa kylläkin sillä palovamman hankkiminen on silloin helppoa. Tai säätöjohtojen sulaminen. Molempia olen kuullut tapahtuneen.
CO-säätö tuli silloin tarpeelliseksi kun polttoaineiden energiapitoisuus laski. Vastineeksi piti lisätä syöttöä. Sama ongelma tulee kun moottorin puristuspaineet heikkenevät.
Vanhemmissa laitteissa käännetään TPS:ään muutama millivoltti lisää ennakkoa. Vaikutus on sama: ruiskutuskartan "nollakohta" siirtyy hieman karta keskustaa kohti jolloin kaikki sitä seuraavat arvot ovat hieman kohollaan.
15M alkaen ei CO-säätöä tarvitse tehdä. Toimenpide on esiaikaista perua kun muuta muokkausmenetelmää ei ollut. Nyt voi ottaa ruiskutuskartan esille ja yksinkeratisesti "maalata" se yli ja antaa sille kerroin, esimerkiksi 1,08, jolloin koko kartan alueella arvot kasvoivat 8% entisestään. Eli entinen arvo 1 = 1 ,08, arvo 2 = 2.16, arvo 5 = 5,4, jne kaikille taulukon arvoille.
Tällainen säätäminen on yksinkertaista ja tuloksen näkee heti. Mutta kaikenlainen hienosäätö on pitkällisten kokeiden ja koeajojen takana.