Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?  (Luettu 98375 kertaa)

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #45 : Kesäkuu 12, 2018, 11:34:33 ap »
Selvä homma, vaihdoin originaali vaimentimet takaisin kunnes saan asianmukaiset tiivisteet niille toisille.Katsotaan muuttuuko tuo käytös, vai onko jo oppinut huonoille tavoille.. onkos tuo vikailmoitusten poisto välttämätön toimenpide, tarkoitan että häiritseekö ne virheet moottorinohjausta jos kaikki on ok vaikka ennen ei ole ollutkaan.? Tulpat olivat hieman nokeentuneet.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #46 : Kesäkuu 12, 2018, 13:12:43 ip »
Tulpat pitäisi olla puhtaat nykybensiinillä. Siis kokolailla vaaleat. Ei ainakaan nokea pitäisi olla näillä säillä. Kylmällä sadesäällä voivat nokeentua jos ajetaan hiljaa.

En ole V7:kn moottorinohjausta vielä tutkinut. Onko kyseessä V7, V7 II vai V7 III? Välissä moottorinohjaus vaihtuu toisentyyppiseksi.

Jos pyörä on "paljas" V7 ilman lisämerkintöjä on kyseessä MagnetiMarelli 15RC- moottorinohjaus.
Vikalogin tiedot eivät välttämättä haittaa mitään jos ne ovat väliaikaisia tai sellaisia joista ei aiheudu tekniikalle välitöntä vaaraa. Tiedot ovat siellä sitä varten että merkkihuolto tietää mitä tutkia.

Laitteessa on kuitenkin "opitut arvot"-tiedosto joka pyrkii säätämään pyörää yksilöidysti käyttäjänsä mukaan. Jos nyt on käynyt niin että laite ehti oppimaan vääriä arvoja ilmavuodon vuoksi on kyseinen tiedosto nollattava toiminnolla "opittujen arvojen nollaus". Se palauttaa toiminnon alkuperäistilanteeseen. Ei siihen joka on opittu alkuperäisputkilla vaan ihan uutuuteen.
Samalla voi nollata vikalogit.
Opitut arvot ovat ne mitkä järjestelmä on jo oppinut. Toki järjestelmä kykenee toimimaan toiseenkin suuntaan mutta nollaus olisi hyvä tehdä pikimmiten että liika polttoaine ei turhaan rasita konetta lambdaa ja erityisesti katalysaattoreita.

Tämä systeemi löytyy GuzziDiagin ilmaisohjelmistosta. Tarvitset vain välikaapelin. Muutoin pitää käyttää huollossa ja pyytää heitä tekemään toimenpide. Huollon tekemänä se maksaa enemmän kuin välikaapelien hinta. Muutenkin 15RC on säätäjäystävällinen. Osaava ja kiinnostunut löytää sieltä lisäominaisuuksia....

Jos pyörä ja järjestelmä on uudempi MIUG3 niin toistaiseksi minulla ei ole siihen kokemusta.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #47 : Kesäkuu 12, 2018, 14:08:14 ip »
Pyörän malli on v7 classic vuosimalli 2008 ja näyttäisi olevan juurikin tuo mainitsemasi 15RC moottorinohjaus. Minkäsmoista välikaapelia ja ohjelmistoa tuo nyt sitten tarvii että pääsee nollailemaan?
Tarviiko olla windows vai toimiiko myös macillä?

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #48 : Kesäkuu 12, 2018, 14:50:48 ip »
Hieman asiasta etsin tietoa ja lueskelin tuota guzzidiag osiota, eli ilmeisesti usb-obd2 kaapelilla ja ohjelmisto koneelle niin pääsee jo tekemään tuon tarvittavan nollauksen?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #49 : Kesäkuu 12, 2018, 15:29:55 ip »
Tässä on asia pääpiirteissään: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5408.0
Foorumin työkalupalstalla paljon lisää.
Täältä ohjelmia ja ohjeita: http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/

Ensihätään tarvitset kaksi kaapelia VAG-KKL ja FIAT-sovitinkaapelin ja pelkän GuzziDiagin. Niillä pääsee jo pitkälle vianhakuun ja asioiden nollaukseen.

Kun asennat TunerPron ja siihen liittyvät apuohjelmat: tyyppikohtaiset Reader, Writer ja asianomaisen XDF-tiedoston. Silloin ollaan jo niin pitkällä että kun ne osaa niin moottorinohjauksen muokkaaminen sujuu. Järki kuitenkin pitää olla mukana.

Paino on Windowsissa mutta muihinkin käyttiksiin saa asennetuksi ainakin GuzziDiagin.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #50 : Kesäkuu 12, 2018, 22:29:33 ip »
Hyvät kohta kohdalta ohjeet guzzidiagin käyttöönotosta olet laatinut tuonne sivuillesi!!
Kaapeleitten metsästys ja sitten pääsee katsomaan että onko siellä jotain virheitä jäänyt lokiin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #51 : Kesäkuu 12, 2018, 22:53:57 ip »
Hyvät kohta kohdalta ohjeet guzzidiagin käyttöönotosta olet laatinut tuonne sivuillesi!!
Kaapeleitten metsästys ja sitten pääsee katsomaan että onko siellä jotain virheitä jäänyt lokiin.
Ei se ihan noin ole. Tuolla maailmalla olevat "viisaat miehet" ovat porukalla tutkineet ja ratkaiseet asiaan liittyviä tietoteknisiä juttuja. Täällä ollaan vain kirjoitettu niitä jossain määrin ymmärrettävään muotoon. Itselle suurin apu on ollut MegaSquirtin osaamisesta. Yllättävän samanlaisia ovat nämä. 5AM on vielä selkeä mutta siitä uudemmat ovat jo kompleksisempia.

On meillä ollut Suomessakin työryhmä ja vertaistuki kun olemme nuo asiat saaneet ymmärrettäviksi. Suurin työ oli kääntää termit ja "alan slangi" suomeksi. Mutta ihan hauskaa hommaa eikä ole vieläkään ohi. Tämän tästä tulee uusi järjestelmä ja sen erikoisuudet. Lisäksi homma laajenee koko ajan. Jossain vaiheessa pitää heittää koko homma nuoremmille ja innokkaammille.

Omat "sivuni" ovat toisaalla. Tottelevat nimeä http://www.motomatti.fi/. Siellä on muun muassa sanakirja GuzziDiag - suomi sekä vertaistukea 15M ja 15RC osalta.

Osta hyvät kaapelit. Niihin kannattaa muutama kymppi sijoittaa. Kotimaisilta toimittajilta lienee saatu toimivia.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #52 : Kesäkuu 12, 2018, 23:35:12 ip »
Mutta juuri tuollainen kohta kohdalta selitetty käyttöönotto on todella kätevä ettei joudu itse tahimaan ensiksi monta päivää ennenkuin pääsee kiinni koko laitteeseen. Joo varmasti on paljon työtä ja puuhastelua tuossa ollut, monella kaverilla, monessa eri muodossa että on tuollainen ohjelmisto saatu väkerrettyä..

Noista kaapeleista, kun painotat että osta hyvät, niin mistä sen nyt sitten tietää että onko hyvät vai ei? Kuitenkin kaikki suurinpiirtein samanlaista kiinankrääsää taitaa olla.
Tälläinen hätähousu kun olen luonteeltani niin tietysti tärkeintä minulle olisi saada kaapelit mahdollisimman nopeasti :D ja löysinkin torista myynnistä tuollaiset kaapelit. Itseasiassa ainoat mitä suomesta löysin myynnistä. Tuota fiat kaapelia ei tunnu täältä löytyvän, tai sitten hakusanani ovat huonot.


alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #54 : Kesäkuu 19, 2018, 12:54:06 ip »
No nyt on uudet orginaali tiivisteet asennettu pönttöjen kanssa ja guzzidiagillakin saatu yhteys pyörään, tuota opittujen arvojen nollausta en sieltä silti löytänyt?

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #55 : Kesäkuu 19, 2018, 15:29:36 ip »
Itse itselleni vastaten :) ->näyttö -> toimintotestaus -> tiputa alavalikko esille ja sieltä kaasuläpän alkuarvon asetus -> start
Sitten pois ja uudestaan yhteys , samaan valikkoon ja itsemukautuvien arvojen nollaus.

Meneekö noin?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #56 : Kesäkuu 19, 2018, 15:41:28 ip »
Tuota kaasukahvan asetusta ei tarvitse mielestäni tehdä. Jos se on kerran tehty niin sen pitäisi pysyä ennallaan. Mutta jos ohjelma sitä pyytää niin kai se sitten on niin...
Olet siis löytänyt itsemukautuvien arvojen nollauskomennon. Sitten vain ohjelman ohjeiden mukaan toimien.

Valitettavasti näillä ohjelmilla ei voi kylmäharjoitella. Tarvitaan aina kohde että voi suorittaa komennot. Mutta nytpä sinulla sellainen on.

Tämänkaltainen toiminta ei likikään kaikilla moottorinohjausmerkeillä ole arkipäivää. Pikemminkin poikkeus. Huomannet pian kopioivasi moottorinohjauksen tiedostoja, tekeväsi niihin muutoksia ja syöttämässä takaisin ECUun. Mutta järki pitää olla mukana ja tietää mitä kone voi sietää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #57 : Kesäkuu 19, 2018, 15:47:35 ip »
Ei taida olla "vakiona" kuin KTM:llä ja Ameriikan ihmeissä. Guzzin lisäksi siis.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #58 : Kesäkuu 19, 2018, 16:36:14 ip »
Ei ohjelma sitä pyytänyt, itseasiassa siellä ei ollut lainkaan vikoja muistissa. Mutta Huomasin että käyntiääni moottorilla parani huomattavasti opittujen arvojen nollauksen jälkeen.. ilmeisesti oli jo säätänyt itseään ja hieman nakutti ??? No nyt käy kuin sveitsiläinen kello!  :)

Jostain jenkki foorumilta löysin lähesvastaavaa säätöä ja siinä tekivät noin niin sieltä apinoin.

EDIT: TPS:n nollaus ei siis ole tarpeen silloin kun nollataan opittuja arvoja. Asiasta keskustelua edempänä.

Joo onhan tuo hieno mahdollisuus että pääsee noinkin helpolla käsiksi moottorinohjaukseen, sitä en edes ajatellut pyörää hankkiessani. Ennenkuin tuota rupeaa enemmän rukkailemaan, täytyisi opiskella varmasti moottoreita hieman enemmän :)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 21, 2018, 17:50:45 ip kirjoittanut alekk »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #59 : Kesäkuu 19, 2018, 18:57:04 ip »
Lainaus
Joo onhan tuo hieno mahdollisuus että pääsee noinkin helpolla käsiksi moottorinohjaukseen, sitä en edes ajatellut pyörää hankkiessani. Ennenkuin tuota rupeaa enemmän rukkailemaan, täytyisi opiskella varmasti moottoreita hieman enemmän.
Jotkut meistä saattavat hankkia pyöränsä juuri siksi.....
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 19, 2018, 21:25:51 ip kirjoittanut motomatti »