Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?  (Luettu 98427 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #60 : Kesäkuu 19, 2018, 20:35:09 ip »
Lainaus
Moto Guzzi V7 classic vm-08
Ecu = 15RC.
Tps = PF1C = ei mekaanisesti säädettävä => ”kaasuläpän alkuarvon asetus” tarpeen määräaikaishuollossa.

Kun tekee tuon toiminnon, pitää huolehtia siitä, että kaasuläpät ovat asennossa ”tyhjäkäynti”.  Tärkeä on se kaasuläppä, jonka akselilla on tps, ("kaasuläpän asennon ilmaisin"). Kun tehdään ”kaasuläpän alkuarvon asetus”, ecu merkkaa muistiinsa, että ”tällä tps arvolla kaasuläpät ovat tyhjäkäyntiasennossa”.  Hajakenttä taisi hienosti ilmaista asian niin että ”karttojen origo asettuu oikeaan kohtaansa”.  Sen jälkeen oli suositus kääntää virrat pois ja odottaa vähintään 30 sek, jotta uusi arvo kirjautuu ecun pysyvään eeprom -muistiin (MM puolestaan on usein muistuttanut että ecu:n virta ei katkea het sillään, kun avaimesta on virrat käännetty pois, taitaa juuri tuolloin kirjautua esim. itse opitut arvot sinne eeprom:iin). Sitten olisi vielä imutasapainon säätö ja tyhjäkäynnin säätö jos normihuoltoa tehdään.

Viimeisenä ”itsemukautuvien arvojen nollaus”, arvelen - ja ajoon. Ymmärtääkseni alkaa sitten ajaessa meno vaan paranemaan.  Kattittoman Guzzin kuskina aina yllättää, miten paljon mokoma pieni asia (pakoputken tiiveys) voi vaikuttaa...

Lainaus
Jotkut meistä saattavat hankkia pyöränsä juuri siksi
Guzzit tietty ovat tunnetusti hyvin hallussa, mutta siellä on myös monta Ducati -mallia maailmalla, joissa on Marellin 5AM ecu, esimerkiksi...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 22, 2018, 22:29:57 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #61 : Kesäkuu 19, 2018, 21:49:02 ip »
Lainaus
(MM puolestaan on usein muistuttanut että ecu:n virta ei katkea het sillään, kun avaimesta on virrat käännetty pois, taitaa juuri tuolloin kirjautua esim. itse opitut arvot sinne eeprom:iin).
Kannattaa aina pitää pieni rauhoitushetki kun virta on katkaistu tapahtui se sitten ohjelman käskemänä tai ihan normaalistikin ajon jälkeen. Tarkasti kun kuuntelee niin kuulee pienen releen naksahduksen jonkin ajan päästä virta-avaimen käännöstä.

Jos sammuttaa tappokatkaisimesta moottorin niin normivirta jää päälle edelleenkin ja ECU on jännitteellinen. Vain virta-avaimen kääntö katkaisee virran oikeaoppisesti. Siksi säätö- tai tarkastusohjelma käskee kääntelemään aina virta-avaimesta, ei koskaan tappokatkaisimesta.

Säätöhommien aikana on syytä myös olla koskematta mihinkään niistä toiminnoista joita ohjelma ei pyydä. Ohjelma pyytää erikseen kajoamaan johonkin toimilaitteeseen silloin kun se on toimenpiteen kannalta asianmukaista. Muihin asioihin ei puututa.

Nykypyörissä ECU "näkee kaiken" käyttäjän tietämättä silloin kun kaikki toimii oikein. Sivutuen asennon, vaihteen numeron, renkaiden ilmanpaineen (tosin välillisesti) ja monia muitakin asioita.
Liikkeelle lähteminen on joka kerran eräänlainen kalibrointi jossa ECU lukee kaikki kohteet että ne toimivat oikein. Siitä on uudemmissa malleissa vakuutena kahden varoitusvalon yhtäaikainen sammuminen.

V7:n 15RC-ECU ei vain näistä asioista "runoile" ulospäin kovin näkyvästi. Mutta uudemmat sitäkin hanakammin. 5AM on jo melkoinen juoruaja ja 7SM: suhteen saa olla tyytyväinen jos ei tule ilmoituksia. Tai paremminkin: jos tulee ilmoituksia niin niillä on syynsä. Vaikka hitaasti vuotava rengas.

Sekin on erikoista että merkkihuollon Axone/PADS ei löydä kaikkia ilmoituksia ja aktivoi kaikkia toimintoja mutta GuzziDiag löytää.
Sitä käyttävät myös merkkihuollot, epävirallisesti. Siitä ei pitäisi joutua maksamaan vaikka pyörä kuntoon tulisikin. Merkkihuolto ottaa tällöin harkitun riskin käyttäessään ilmaisohjelmaa joka ei takaa yhtään mitään toiminnastaan. Vastuu jää käyttäjälle.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #62 : Kesäkuu 19, 2018, 22:50:47 ip »
Hmmm, eli siis kun tein tuon kaasuläpän resetoinnin kun pyörä oli sammuksissa,virtat päällä, tein väärin? Pitäisi siis olla tyhjäkäynnillä kun sen tekee?
Hyvin se kyllä toimi ja rullasi kun sillä tuossa ajelin pikku lenkin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #63 : Kesäkuu 19, 2018, 23:23:09 ip »
Itse tekisin kyllä sammuksissa virta päällä. Lieneekö tähän tarkkaa ohjetta? On niin monta vuotta aikaa kun olen 15RC:tä säätänyt viimeksi että ei muista enää.
Käydessä imuilmanpaineen vaihtelu saattaa ravistaa läppiä sen verran että tulos ei ole tarkka.
Ainakin uudemmissa asetus tehdään moottorin sammuksissa ollessa.

Jos kone käy hyvin eikä sammuile tai ryntäile itsekseen niin huoli on turha. Toimenpiteen voi aina uusia.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #64 : Kesäkuu 19, 2018, 23:37:12 ip »
Kyllä toimii nätisti. Tiivisteiden asennus ja tuo opittujen arvojen nollaus tekivät kyllä pyörälle ihmeitä. Kiitokset hyvistä ohjeista! :)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #65 : Kesäkuu 20, 2018, 00:04:04 ap »
Kyllä toimii nätisti. Tiivisteiden asennus ja tuo opittujen arvojen nollaus tekivät kyllä pyörälle ihmeitä. Kiitokset hyvistä ohjeista! :)

Tässä vaiheessa voi hommalle keksiä hinnankin: paljonko olisi merkkihuolto ottanut samasta hommasta?

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #66 : Kesäkuu 20, 2018, 00:16:47 ap »
Heh  :) ikinä en ole mitään laitettani merkkihuollossa käyttänyt, mutta reilu olen ja lahjoitan aina kun käytän guzzidiagia ;)

Mutta arvaus vastaus kysymykseen ~150€  ???

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #67 : Kesäkuu 20, 2018, 06:23:48 ap »
Ei varmasti olisi edes riittänyt. Varmaan satasen saa ainakin laskea päälle.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 20, 2018, 10:11:53 ap kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #68 : Kesäkuu 20, 2018, 07:49:48 ap »
Niin, mahtaakohan moottoripyörillä riittää sama tuntitaksa kuin autoilla.

Pistän tänne esille tämmöisen erittäin hyvän service manuaalin, jos joku joskus lueskelee tätä ketjua

http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/750/V7Classic_022009_Atelier(GB).pdf

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #69 : Kesäkuu 20, 2018, 10:13:18 ap »
Auton osa/huolto x€
pyörän osa/huolto nx€
vene osa/huolto 2nx€

Kyllä siihen mopolisä varmaan sisällytetään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #70 : Kesäkuu 20, 2018, 10:31:29 ap »
Off-line tilannetta varten olen noita Guzzitekin interaktiivisia omistajan-, huollon- ja varaosakäsikirjoja (räjäytyskuvia) tallentanut tietokoneelleni. Useammastakin mallista ja varsinkin niistä mitkä omistan. Vanhempienkin mallien kirjat löytyvät samasta osoitteesta mutta ne eivät ole interaktiivisia vaan on vain sivuja sivun perään. 

Aika usein on Kerhon tietokone Kerholla tarvinnut avata ja tarkistaa Guzzitekin sivuilta, tai mahdollisesti myös Stein Dinsen räjäytyskuvista, miten jokin asia oikeasti on. Myös Guzzitekille on syytä pieni summa laittaa lahjoitusta sillä korjaamokirjoja on myös myytävänä rahalla mutta, periaatteessa, heillä ihan ilmaiseksi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #71 : Kesäkuu 20, 2018, 13:35:11 ip »
Lainaus
Itse tekisin kyllä sammuksissa virta päällä

Juu näin.  Ei ollut tarkoitus viestiä, että moottorin pitäisi olla käynnissä.  GuzziDiag:ia kytkettäessä ja käytettäessä mielestäni näyttöön tulee ohjetekstejä tyyliin "kytke virta päälle" tai "kytke virta pois". CO -säätö 15M ecujen kohdalla GuzziDiag:illa oli muistaakseni mutkikkain, tässä mielessä (niitä ehtoja oli, moottorin lämpötila ja virta-avaimen kanssa touhuamista).
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 22, 2018, 22:36:37 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #72 : Kesäkuu 20, 2018, 14:21:30 ip »
Lainaus
CO -säätö 15M (ja 15RC) ecujen kohdalla GuzziDiag:illa oli muistaakseni mutkikkain, tässä mielessä (niitä ehtoja oli, mootto jarin lämpötila ja virta-avaimen kanssa touhuamista.)
CO-säädön komennot ovat hieman erikoisesti kirjoitettu englanniksi. Eivät ole kielitaidolleni aivan yksiselitteisiä. Toki homma on onnistunut muutaman kokeilun jälkeen.

Ohje sanoo että moottorin lämpötila pitää olla yli 60 astetta. Todellakin yli, mielellään 80 astetta, niin homma onnistuu. Mikäli yleensä sitä tarvitsee säätää.

Monella tuntuu olevan vastenmielistä huudattaa moottoria paikoillaan 15 minuuttia pakokäyrät valkohehkuisina että riittävä lämpötila saavutettaisiin ilman kuormitusta. Toki ensin voi ajaa koneen kuumaksi tiellä jos se on mahdollista.
Käyrien kuumeneminen on toissijaista ja normaalia eikä aiheuta haittaa. Vaaraa kylläkin sillä palovamman hankkiminen on silloin helppoa. Tai säätöjohtojen sulaminen. Molempia olen kuullut tapahtuneen.

CO-säätö tuli silloin tarpeelliseksi kun polttoaineiden energiapitoisuus laski. Vastineeksi piti lisätä syöttöä. Sama ongelma tulee kun moottorin puristuspaineet heikkenevät.
Vanhemmissa laitteissa käännetään TPS:ään muutama millivoltti lisää ennakkoa. Vaikutus on sama: ruiskutuskartan "nollakohta" siirtyy hieman karta keskustaa kohti jolloin kaikki sitä seuraavat arvot ovat hieman kohollaan.

15M alkaen ei CO-säätöä tarvitse tehdä. Toimenpide on esiaikaista perua kun muuta muokkausmenetelmää ei ollut. Nyt voi ottaa ruiskutuskartan esille ja yksinkeratisesti "maalata" se yli ja antaa sille kerroin, esimerkiksi 1,08, jolloin koko kartan alueella arvot kasvoivat 8% entisestään. Eli entinen arvo 1 = 1 ,08, arvo 2 = 2.16, arvo 5 = 5,4, jne kaikille taulukon arvoille.

Tällainen säätäminen on yksinkertaista ja tuloksen näkee heti. Mutta kaikenlainen hienosäätö on pitkällisten kokeiden ja koeajojen takana.

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #73 : Kesäkuu 20, 2018, 15:21:03 ip »
Lainaus
Vanhemmissa laitteissa käännetään TPS:ään muutama millivoltti lisää ennakkoa. Vaikutus on sama: ruiskutuskartan "nollakohta" siirtyy hieman karta keskustaa kohti jolloin kaikki sitä seuraavat arvot ovat hieman kohollaan.

Tähän liittyy myös TPS alkuarvon asetus. Jos se tehdään niin, että läpät eivät ole alkuasennossa, rajoitinruuvissaan kiinni, tulee väärä nollakohta. Ikään kuin olisi tehty tarkoituksellinen sirto koko karttaan. Se ei välttämättä ilmene mitenkään, mutta saattaa aiheuttaa nyppimistä pintakaasulla ajettaessa. Myös tyhjäkäynnin asettaminen ohivirtausruuveilla saattaa osoittautua vaikeaksi ja tyhjäkäynti takertelee tai asettuu tasaiseksi vasta kohtalaisen korkealla tyhjäkäyntikierosluvulla. Jos on hyvä tuuri TPS-resettiä asettaessa, ovat molemmat läpät rajoitintapissaan, tai ainakin imutasapaino on säädetty niin, että oikea läppä (TPS:n puoleinen) on rajoittimessaan. Sen näkee hyvin läpän mekasnismista: onko rako rajoittimen ja toppariruuvin välissä (oikealla läpällä)? Jos on rako täytyy läppä vapauttaa yhdystangon pallonivel irrottamalla (vetää kuppi pois pallostansa) ja tehdä TPS-reset vasta sitten. En ole varma: kuuluuko TPS alkuarvo opittuihin arvoihin, ilmeisesti ei kuulu, joten se tarvitsee asettaa vain kerran, esim. jos läppämekanismi on purettu ja koottu.

Läpät joutuvat pois rajoittimiltaan kun imutasapaino säädetään läppäyhdystangon pituutta muuttamalla. Se taas on tarpeen, jos halutaan tärinätön käynti. Ja kun imutasapaino säädetään pitää ohivirtausruuvit kiertää kokonaan kiinni. Kun säätö on tehty 4000 rpm kohdalla tehdään sama säätö tyhjkäynnillä säätämällä ohivirtauruuveja sopivast auki. Samalla asetetaan tyhjäkäyntikierrosluku 1100-1200 rpm. (Näitä ennen on siis asetettu TPS-nollaus yhdystanko vapautettuna.)

Olen huomannut, että jos pakoputkiston tai imukurkkujen liitoksissa on ohivuotoja opituttuja arvoja saa yhtenään olla palauttamassa nollille kun koneen käynti alkaa mennä huonoksi. Ilmeisesti automatiikassa jotakin menee päin seiniä kun liitokset vuotavat. Pakoputkiston liitosten pikkuriikkistä vuotoa kun on hiukan haasteellista löytää muuten kun syksyllä pikkupakkasilla. Yksi metodi votojen havaitsemiseen siis on se, että säädöt eivät pysy.

Kun kone on hyvillä säädöillä se käy niin kauniisti, että tulee ajaessa sellainen olo, että pitäisi ajaa silkkihanskoilla. Se kai on tämän transversaalin v2 moottorin toimintaperiaatteen ansiota.
Sentire la forza!
Terv: Timo

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #74 : Kesäkuu 20, 2018, 20:47:47 ip »

Tähän liittyy myös TPS alkuarvon asetus. Jos se tehdään niin, että läpät eivät ole alkuasennossa, rajoitinruuvissaan kiinni, tulee väärä nollakohta. Ikään kuin olisi tehty tarkoituksellinen sirto koko karttaan. Se ei välttämättä ilmene mitenkään, mutta saattaa aiheuttaa nyppimistä pintakaasulla ajettaessa. Myös tyhjäkäynnin asettaminen ohivirtausruuveilla saattaa osoittautua vaikeaksi ja tyhjäkäynti takertelee tai asettuu tasaiseksi vasta kohtalaisen korkealla tyhjäkäyntikierosluvulla. Jos on hyvä tuuri TPS-resettiä asettaessa, ovat molemmat läpät rajoitintapissaan, tai ainakin imutasapaino on säädetty niin, että oikea läppä (TPS:n puoleinen) on rajoittimessaan. Sen näkee hyvin läpän mekasnismista: onko rako rajoittimen ja toppariruuvin välissä (oikealla läpällä)? Jos on rako täytyy läppä vapauttaa yhdystangon pallonivel irrottamalla (vetää kuppi pois pallostansa) ja tehdä TPS-reset vasta sitten. En ole varma: kuuluuko TPS alkuarvo opittuihin arvoihin, ilmeisesti ei kuulu, joten se tarvitsee asettaa vain kerran, esim. jos läppämekanismi on purettu ja koottu.


Noniin, minullahan juuri tuo rako löytyy tuolta TPS puoleiselta läpältä. Siis rajoitintapin ja topparin välissä on noin 2mm rako. Eli tarkoittaako tämä nyt että kartta ei ole asettunut origoonsa? Läppien Yhdystangossa on keltaisella merkattu kohdat että näkee jos on liikkunut, onko tämä tehtaan menetelmä vai onko joku jo sitten käynyt niitä säätämässä ja sitten merkannut? (Eivät ole siis siirtyneet merkistä)Luulisi ettei näillä kilometreillä (8000) vielä olisi ollut tarvetta noita kenenkään pidellä.