Kirjoittaja Aihe: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit  (Luettu 42607 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #120 : Huhtikuu 24, 2018, 11:28:05 ap »
Lainaus
...hyväksytty euroopan liikenteeseen tuotantopelinä...

Kyllä vaan. Valmistaja: JZR Trikes, Darwen, Iso-Britannia.

Lainaus
Katsastuskonttorilla on silti käytävä mutta ei katsastusta varten vaan ajoneuvon identiteetin toteamiseksi. Verrataan pyörän papereita pyörän rungon merkintöihin. Pyörän ei tarvitse olla ajokuntoinen. Katsuri kirjaa vertailun tuloksen ylös ja homma on hoidettu. Hinta hommasta noin 60 - 100€ paikasta riippuen.
Katsastuskonttorilla tulostetaan väliaikainen rekisteriote Trafille jonka mukaan menee verotus. Veron maksun jälkeen saa lopullisen rekisteröintitodistuksen ja kilven.

Näin paitsi,

Veroilmoitus, jonka perusteella vero määrätään, laaditaan erikseen.
Aloitettu rekisteröintikatsastustodistus (=väliaikainen rekisteriote) yhtenä liitteenä.
www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/autoveroilmoituspalvel/
T,Jukka

Juu, toki veroilmoitus pitää jättää ja odottaa päätöstä siitä että saa lopullisen kilven. Ajoneuvolla saa toki ajaa jo verokäsittelyn aikanakin kun pyytää väliaikaisen "verokilven".

Painotan tässä sitä asiaa että Suomessa ei ole moottoripyörille katsastusta ja siksi ei katsastukseen pidä ryhtyä vaikka katsastusasemat helposti niin väittävätkin ja ottavat ihmisiltä rahaa petoksella.

Lähinnä näillä keskustelupalstoilla puhutaan aina katsastuksesta, maahantuontikatsastuksesta tai käyttöönottokatsastuksesta. Sellaista kun ei laissa ole moottoripyörien osalta.

Siksi painotan asiaa sillä on tarpeetonta maksaa turhasta työstä (katsastuksesta) rahaa. Kaikki katsastuskonttorilla käynti ei ole katsastusta.

Tästä asiasta on taisteltu ja vedottu lainsäädäntöön mutta silti osa järjestelmää toimii kuin katsastaminen olisi pakollista.

Tässäkin asiassa katsastushenkilö on vain kumileimasimen asemassa eikä siihen vaikuta edes ajoneuvon kunto. Vain identiteetti ja sen toteaminen on tärkeää. Ajoneuvon ajokunnolla ei ole tässä asiassa merkitystä.

Mutta hieno juttu että laite on ajokunnossa mutta maininta rekisteröintikatsastuksesta vihloo vain niin kovin korvaani koska sellaista toimenpidettä ei ole olemassa.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #121 : Huhtikuu 24, 2018, 12:24:16 ip »
Saiskos kuvan tänne ?
Titaniumin kuski

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #122 : Huhtikuu 24, 2018, 13:32:32 ip »
Lainaus
Painotan tässä sitä asiaa että Suomessa ei ole moottoripyörille katsastusta ja siksi ei katsastukseen pidä ryhtyä vaikka katsastusasemat helposti niin väittävätkin ja ottavat ihmisiltä rahaa petoksella.

Lähinnä näillä keskustelupalstoilla puhutaan aina katsastuksesta, maahantuontikatsastuksesta tai käyttöönottokatsastuksesta. Sellaista kun ei laissa ole moottoripyörien osalta.

Siksi painotan asiaa sillä on tarpeetonta maksaa turhasta työstä (katsastuksesta) rahaa. Kaikki katsastuskonttorilla käynti ei ole katsastusta.

Tästä asiasta on taisteltu ja vedottu lainsäädäntöön mutta silti osa järjestelmää toimii kuin katsastaminen olisi pakollista.

Tässäkin asiassa katsastushenkilö on vain kumileimasimen asemassa eikä siihen vaikuta edes ajoneuvon kunto. Vain identiteetti ja sen toteaminen on tärkeää. Ajoneuvon ajokunnolla ei ole tässä asiassa merkitystä.

Mutta hieno juttu että laite on ajokunnossa mutta maininta rekisteröintikatsastuksesta vihloo vain niin kovin korvaani koska sellaista toimenpidettä ei ole olemassa.


Korjasin virheeni Wikipediassa tuolta osin. Eipä ihme, että en löytänyt edelliseen tekstiin lähdettä katsastuksesta. Voisiko arvoisa raati vilkaista sen wikin ja kommentoida oleelliset puutteet?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kolmipy%C3%B6r%C3%A4_(L5e)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2018, 21:23:41 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #123 : Huhtikuu 24, 2018, 16:54:40 ip »
Saiskos kuvan tänne ?

Kiitos, myös monesta kulmasta ja ehkä pieni videonpätkäkin äänen kera.

Hajakentälle: huomioi myös vanhempi kolmipyörän määritelmä L5. Esimerkiksi tekemäni triket ovat rekisteröity luokkaan L5. Tuoreempien pykälien täyttävät triket ovat L5e.

Monet keskutelupalstat ovat vedättäneet tässä asiassa. Esimerkikiksi Moottoripyora.Org ja VMPK ovat olleet monasti harhaanjohtavia.

Erikseen ovat museotarkastus (joka ei ole katsastus) ja sen jälkeinen katsastus museoajoneuvoksi. Tämä jälkimmäinen lienee liki ainoa vapaaehtoinen katsastus moottoripyörille.

Poliisi voi omista syistään määrätä moottoripyörän katsastukseen. (Rakenteet, valot, päästöt, jne.)
Jotkut ovat käyttäneet moottoripyöränsä katsastuksessa saadakseen ne eri ajoneuvoryhmään tai merkittyä kaksipaikkaiseksi. Kuten itsekin olen virkamiesvirheestä joutunut maksamaan.

Noin yleiseSti ottaen katsastus vaaditaan moottoripyörälle vain silloin kun sen ajoneuvoluokka tai -ryhmä vaihtuu.
https://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastus/muutoskatsastus

Hakkaan päätäni vapaaehtoisesti tässä asiassa petäjään. Vaikka kuinka olen opastanut ja muutaman kerran mukana ollut niin moni valitsee laajan maahantuontikatsastuksen vain siksi että ei tarvitsisi vängätä katsastajan kanssa tai etsiä toista katsastusasemaa. Heidänpä on olleet rahansa. Siinä tilanteessa on eräänlainen hype (kiima ajamaan) päällä monilla eikä laillisuudesta haluta pitää kiinni koska rahalla selviää. Kuin Neuvostoliitossa.

En halua pahoittaa kenenkään mieltä ja jos niin on käynyt niin pahoittelen. Ei ole ollut tarkoitus.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #124 : Huhtikuu 24, 2018, 19:46:52 ip »
Itse äsken näin pari kuvaa. Hieno on!
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #125 : Huhtikuu 24, 2018, 21:32:00 ip »
Lainaus
myös vanhempi kolmipyörän määritelmä L5
Lainaus
Poliisi voi omista syistään määrätä
Lainaus
vain silloin kun sen ajoneuvoluokka tai -ryhmä vaihtuu.

Tein nuo lisäykset. Kiitos avusta. :)

Jos tulee jotain oleellista lisättävää niin sinne saa lisätä suoraan tai kauttani. Ehkä voisi tehdä ytimekkään triken rakentajan muistion...
Sentire la forza!
Terv: Timo

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #126 : Huhtikuu 24, 2018, 21:52:49 ip »
Lainaus
rekisteröintikatsastustodistus

Tämän niminen paperi liitetään veroilmoitukseen - joka tapauksessa, vaikka vain identiteetti tarkastettaisiinkin.

Omia kuvia ei juuri ole - muut ovat kyllä kuvanneet. Pitänee hoitaa asia kuntoon tulevina viikkoina.

Tässä aluksi: JZR lähdössä Prahasta kohti pohjoista:



T,
Jukka

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #127 : Huhtikuu 25, 2018, 09:40:27 ap »
On näköjään tehty mannermaiseen makuun kun ohjaus on vasemmalla vaikka brittiläinen tuote.
Vaikuttavan siistin näköinen.

Taitaa edelleenkin olla ainoa kohtuuhintainen tapa saada Suomessa maantieliikennekelpoinen etumoottorinen, rinnanistuttava trike ostaa se valmiina tai tyypitettynä rakennussarjana ulkomailta.

Alle olen kirjaillut meille kateellisille vaihtoehtoja saada aikaiseksi vastaava luomus.

Toistaiseksi ainoa tapa tehdä laillisesti kyseinen laite Suomessa on tehdä omavalmiste josta vero lasketaan vastaavan uuden ajoneuvon hinnan mukaan.

Omavalmisteessa pitää omatekemien tai muutettujen osien osuus olla yli 50% ajoneuvon osista. Määrän tutkii ja päättää katsastushenkilö Trafin ohjeiden mukaan.
https://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastus/valmistenumero_omavalmisteelle

Tässä lainaus lakitekstistä päästörajoituksista:
Lainaus
Yksilöllisesti valmistettu L3e-, L4e- ja L5e-luokan ajoneuvo, jonka osista osa on yksilölli-
sesti valmistettuja tai sarjavalmisteisista osista merkittävässä määrin muutettuja ja jonka osista
enintään 50 prosenttia on peräisin samasta sarjavalmisteisesta ajoneuvomallista, voidaan hy-
väksyä rekisteröintikatsastuksessa haitallisten päästöjen ja melun rajoittamista koskevien vaa-
timusten osalta, jos:
1) haitallisten päästöjen taso ei ylitä kaksi- ja kolmipyöräisten moottoriajoneuvojen tietyistä
osista ja ominaisuuksista annetun neuvoston ja Euroopan parlamentin direktiivin 97/24/EY 5
luvun liitteessä II säädettyjä päästövaatimuksia;
2) A-äänitaso, joka on mitattu käyttäen mainitun direktiivin 9 luvun liitteen III kohdan 2.2
mukaista mittaustapaa paikallaan olevalle ajoneuvolle, on enintään:
a) 96 desibeliä, jos moottorin sylinteritilavuus on enintään 80 kuutiosenttimetriä;
b) 99 desibeliä, jos moottorin sylinteritilavuus on yli 80, mutta enintään 175 kuutiosentti-
metriä; tai
c) 103 desibeliä, jos moottorin sylinteritilavuus on yli 175 kuutiosenttimetriä.
Liikenteen turvallisuusvirasto myöntää yksilöllisesti valmistettujen moottoripyörien valmis-
tenumerot. Valmistenumeroita voidaan myöntää kalenterivuodessa enintään 150 kappaletta.
Ensirekisteröinti on suoritettava viiden vuoden kuluessa valmistenumeron antamisesta. Muus-
sa tapauksessa ajoneuvolle on haettava uusi valmistenumero.

Vaikuttaa siltä että muut pykälät ovat kunnossa mutta omavalmisteen verotusarvon määrittäminen on vielä Trafilla hakusassa. Ymmärrettävästi niitä on ollut vähän koska homma ei ole ollut tekijän ennakoitavissa "Valtion Rakentelupalkinnon" osalta. Vero pitää kuitenkin olla maksettu ennen ajoneuvon liikenteeseen ottamista.

Toistaiseksi veron määrittely on mennyt kutakuinkin niin että otetaan vastaava uusi ajoneuvo ja sen autoveron osuudesta määritetään vero omavalmisteelle. Jos tuote on ensiluokkainen on verokin isompi. Näin ovat linjailleet Trafissa epävirallisesti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #128 : Huhtikuu 25, 2018, 11:17:54 ap »
Määrittääkö tämä pyörän osien mukaiseen päästöryhmään? Eli jos kantapeli on vaikka -89, niin päästöt myös?


Lainaus
1) haitallisten päästöjen taso ei ylitä kaksi- ja kolmipyöräisten moottoriajoneuvojen tietyistä
osista ja ominaisuuksista annetun neuvoston ja Euroopan parlamentin direktiivin 97/24/EY 5
luvun liitteessä II säädettyjä päästövaatimuksia;
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #129 : Huhtikuu 25, 2018, 13:39:27 ip »
Määrittääkö tämä pyörän osien mukaiseen päästöryhmään? Eli jos kantapeli on vaikka -89, niin päästöt myös?

Lainaus
1) haitallisten päästöjen taso ei ylitä kaksi- ja kolmipyöräisten moottoriajoneuvojen tietyistä
osista ja ominaisuuksista annetun neuvoston ja Euroopan parlamentin direktiivin 97/24/EY 5
luvun liitteessä II säädettyjä päästövaatimuksia;
Käytännössä menee. Pieniä poikkeuksia voi olla.
Heinäkuun alun 2004 jälkeen säädökset vaikeuttavat rakentelumahdollisuuksia merkittävästi.
MMAF:n arkistossa ja keskusteluissa on asioista koostetta. http://www.mmaf.fi/documents/

Jos alkaa tekemään muutostyötä niin kannattaa kaivaa kaikki asiaan liittyvät lainkohdat esiin.
Siinä suhteessa olin tietävämpi asioista kuin katsatushenkilö. Hän ei pitänyt neuvomisesta.

Jos moottori, voimansiirto, jarrut, välityssuhde, pakoputkisto tai paino ei muutu niin menee heittämällä läpi siinä suhteessa. Jos paino kasvaa niin että kanta-ajoneuvon kokonaismassa ylittyy muutoksessa lähtee matkustajan paikka pois. Näin ovat Trafissa päättäneet.

Lakipykälä aiheuttaa toisinaan kummallisia kuvioita: omasta projektista piti poistaa toinen etujarru kun jarrujen lukumäärä + seisontajarru oli jo "tarpeeksi".  Sillä varmistetaan että on tarpeeksi jarruja. Yksi jokaista pyörää kohden. Tämä oli siis katsastajan mielestä oikein. Myöhemmin lisäsin neljännen jarrun takaisin eteen.

Jos tekee omavalmisteena triken niin paikkaluku saa ilman muuta olla 2.
Jos tekee kantapyörästä niin silloin paikkaluku määräytyy kokonaismassan mukaan. Mitä pienempi massa alkuperäisessä pyörässä niin sitä vähemmän paikkoja.

Eräällä kaverilla on oma trikeprojektinsa. Teki mielestään hyvää työtä ja kantapyörästä säilyi riittävästi prosentteja mutta rakenteet olivat liian painavat. Lähti sekä kyytiläisen että kuljettajan paikka. Hieno peli mutta ei saa ajaa.

Laite pitäisi käydä leimaamassa Ruotsissa sikäläisiin kilpiin, tuoda Suomeen, maksaa veroa, rekisteröidä niin saa ajaa kaksi päällä. Siten saa sen ison kokonaismassan muutetuksi lailliseksi.

Omissa trikevirityksissäni on menty sen mukaan että teen mahdollisimman kevyttä rakennetta. California Adamantiin jäi kuusi kiloa toleranssia että säilyi kaksipaikkaisena. Akku oli pieni, tankki liki tyhjä, jarrut vähennetty minimiin, jne.

"Irrotettavat katerakenteet" eivät sisälly kokonaismassaan eikä niitä tarvitse katsastuksessa esittää.

Trikeni katsastuksessa katsastaja sekoili. Sanoi että mennään vanhan lain mukaan (mallia Ahtisaari) mutta silti hän otti painoasian uudesta laista. Sen mukaan mentiin mutta luokitus tuli vanhan lain mukaan. Ensin punoitin minä ja sitten punotti katsastaja. Oli onneksi todistaja paikalla niin tilanne ei riistäytynyt. Katsastaja sai pitää päänsä ja papereihin tuli vanhan lain mukaan L5.

Wikipediassa lukee että L5 ja L5e ovat sama asia. No ei ole. Ihan on eri akseli- ja kokonaismassat sekä eroa varusteissa.

Lain mukaan pakollisten varusteiden tulee toimia katsastuksessa. Käytännössä jo aiemmin sillä laki pakottaa hakemaan ensin testaustulokset jarrujen hidastuvuudesta ja käsittelystä Viralliselta Tutkimuslaitokselta. Kustannukset pyörää kohti 600 - 1800€. Katsastaja ei voi puuttua niihin asioihin joista on todistukset testien läpäisystä. Katselee valot, lukon ja punnitsee sekä mittaa ulkomitat. Sekin maksaa noin 70 - 200€ riippuen paikasta.

Siksi monet trikein omistajista eivät ole muutoskatsastaneet ajoneuvoaan luokkiin L5 tai L5e.
Enää ei voi katsastaa luokkaan L5. Siinä vaaditaan varusteita enemmän mutta omamassa saa olla suurempi.

Lainaus "vanhasta laista": (Alleviivaus minun)
Lainaus
L 5 -luokkaan luetaan tieliikenteeseen tar-
koitettu kolmipyöräinen ajoneuvo, jonka:
a) moottorina on yli 50 cm 3 :n polttomoot-
tori tai jonka suurin rakenteellinen nopeus
on käyttövoimasta riippumatta suurempi
kuin 45 km/h;
b) pyörät on järjestetty symmetrisesti pi-
tuussuuntaisen keskiakselin suhteen; ja
c) kuormittamaton massa on enintään
1 000 kg
; sähkökäyttöisen ajoneuvon akku-
jen massaa ei oteta huomioon kuormittama-
tonta massaa määrättäessä.

Tämä laki on Ahtisaaren aikainen eikä enää voimassa.
Nykyään kokonaismassa on paljon pienempi ja vertautuu kanta-ajoneuvon kokonaismassaan.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #130 : Huhtikuu 26, 2018, 13:34:20 ip »
Lainaus
Wikipediassa lukee että L5 ja L5e ovat sama asia. No ei ole.

Korjasin asian ja liitin tuon asetuksen lähteeksi. Näin tämä sujuu. :)
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #131 : Huhtikuu 26, 2018, 14:31:05 ip »
Maassamme ei ole lakijärjestelmä sellainen että asiat muuttuisivat lakien mukaan taannehtivasti.
Vanhan lain aikana tehdyt asiat saavat olla vanhan lain mukaisia. Vaikka se eräitä poliisihenkilöitä rassaakin.

Omassa tapauksessani, tarkoitan California Adamantia, katsastushenkilö sekoili ja oli hankalaa seurata hänen järjenjuoksuaan. Toki vielä "sotkin asiaa" koittamalla opastaa häntä laillisuuden tielle. Kertoipa että "nyt mennäänkin vanhan lain mukaan". Mainitsin että niin ei voi tehdä mutta katsastaja sanoi että hän päättää tässä asiassa. Vaati esimerkiksi takalokasuojat vaikka niitä ei tarvita lainkaan nykyisen lain mukaan lainkaan.
Homma meni hyppien vanhan ja voimassa olevan lain mukaan. Käytännössä pyörässä on lailliset paperit mutta väärän lain mukaan vaaditut varusteet ja ajoneuvoluokka.

Nyt on vain ongelma että jos joutuu tarkkaan ratsiaan niin minkä lain mukaan tulkitaan. Katsastus kun on tehty uuden lain aikana mutta osittain vanhan lain mukaan ja ajoneuvoluokkakin on siksi sen mukainen.

Muutaman vuoden ajelleena en ole kuin kerran ollut sillä ratsiassa. Silloinkin katsottiin kuskin kunto. Yleensä ottaen trikepiireissä on huomattu että poliisi on äärimmäisen vähän kiinnostunut trikeistä. Asian ymmärtää siltä kantilta että rakenteet poikkeavat toisistaan merkittävästi ja niitä on rekisteröity eri ajoneuvoluokkiin tai ei ole rekisteröity lainkaan. Joutuu siis kahlaamaan lakitietoa todelta syvältä jos aikoo virkamiehenä ryhtyä syynäämään ajoneuvoa tarkasti jos haluaisi osoittaa siinä olevat laittomuudet tai edes epäillä sellaista.
Laittomuuksia on ainakin omassa trikessä mutta siitä syytän katsastajaa. Hän ne toiminallaan osin aiheutti.

Ulkonäkö ratkaisee: kun on siistit rakenteet eikä melua tai savua niin kukaan ei ole kiinnostunut. Enimmäkseen saa naureskelua osakseen ja nuorilta motoristeilta suorastaan halveksuntaa. Itselleni tein triken terveydellisistä syistä silloin kun oikea jalka ei oikein kantanut. Sittemmin olen hieman tervehtynyt ja pärjään kaksipyöräiselläkin jatkuvasti kaatuilematta.

Trikeillä on omat kokoontumisensa. Niissä on juurikin osallistujina sellaisia henkilöitä jotka eivät ehkä pärjäisi kaksipyöräisellä. Toki on ihan terveitäkin trike-kuskeja. Miten sitten "terveys" määritelläänkin.

 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #132 : Huhtikuu 26, 2018, 14:50:06 ip »
Tuo se varmaan on, että pysäyttävät lähinnä kun kiinnostaa, mutta ammattitaito ei riitä tutkimaan. Tulee liikaa paperitöitä jos mokaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #133 : Toukokuu 26, 2018, 12:42:37 ip »
Millä perusteella lainlaatija voi pitää kolmipyöräistä ajoneuvoa kaksipyöräisenä moottoripyöränä?
Yamahan uusi, kahdella etupyörällä ja yhdellä takapyörällä varustettu Niken on kuin onkin lainlaatijan silmissä kaksipyöräinen moottoripyörä.

EU-asetus nimittäin sanoo, että mikäli etupyörien raideväli on alle 460 milliä, laite ei ole kolmipyöräinen ajoneuvo vaan paripyörillä varustettu moottoripyörä. Nikenin raideleveys on 410 milliä, joten Yamaha on saanut tehtyä siitä kaksipyöräisen moottoripyörän.

https://www.is.fi/autot/art-2000005694179.html

Tämäkin vielä! ! !

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #134 : Toukokuu 28, 2018, 00:14:08 ap »
Mihin kummaan tuota tarvitaan? Erkkolako?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Erkkola_(mopo)
Sohc van Helmi.