Määrittääkö tämä pyörän osien mukaiseen päästöryhmään? Eli jos kantapeli on vaikka -89, niin päästöt myös?
1) haitallisten päästöjen taso ei ylitä kaksi- ja kolmipyöräisten moottoriajoneuvojen tietyistä
osista ja ominaisuuksista annetun neuvoston ja Euroopan parlamentin direktiivin 97/24/EY 5
luvun liitteessä II säädettyjä päästövaatimuksia;
Käytännössä menee. Pieniä poikkeuksia voi olla.
Heinäkuun alun 2004 jälkeen säädökset vaikeuttavat rakentelumahdollisuuksia merkittävästi.
MMAF:n arkistossa ja keskusteluissa on asioista koostetta. 
http://www.mmaf.fi/documents/Jos alkaa tekemään muutostyötä niin kannattaa kaivaa kaikki asiaan liittyvät lainkohdat esiin.
Siinä suhteessa olin tietävämpi asioista kuin katsatushenkilö. Hän ei pitänyt neuvomisesta.
Jos moottori, voimansiirto, jarrut, välityssuhde, pakoputkisto tai paino ei muutu niin menee heittämällä läpi siinä suhteessa. Jos paino kasvaa niin että kanta-ajoneuvon kokonaismassa ylittyy muutoksessa lähtee matkustajan paikka pois. Näin ovat Trafissa päättäneet.
Lakipykälä aiheuttaa toisinaan kummallisia kuvioita: omasta projektista piti poistaa toinen etujarru kun jarrujen lukumäärä + seisontajarru oli jo "tarpeeksi".  Sillä varmistetaan että on tarpeeksi jarruja. Yksi jokaista pyörää kohden. Tämä oli siis katsastajan mielestä oikein. Myöhemmin lisäsin neljännen jarrun takaisin eteen.
Jos tekee omavalmisteena triken niin paikkaluku saa ilman muuta olla 2.
Jos tekee kantapyörästä niin silloin paikkaluku määräytyy kokonaismassan mukaan. Mitä pienempi massa alkuperäisessä pyörässä niin sitä vähemmän paikkoja.
Eräällä kaverilla on oma trikeprojektinsa. Teki mielestään hyvää työtä ja kantapyörästä säilyi riittävästi prosentteja mutta rakenteet olivat liian painavat. Lähti sekä kyytiläisen että kuljettajan paikka. Hieno peli mutta ei saa ajaa.
Laite pitäisi käydä leimaamassa Ruotsissa sikäläisiin kilpiin, tuoda Suomeen, maksaa veroa, rekisteröidä niin saa ajaa kaksi päällä. Siten saa sen ison kokonaismassan muutetuksi lailliseksi.
Omissa trikevirityksissäni on menty sen mukaan että teen mahdollisimman kevyttä rakennetta. California Adamantiin jäi kuusi kiloa toleranssia että säilyi kaksipaikkaisena. Akku oli pieni, tankki liki tyhjä, jarrut vähennetty minimiin, jne.
"Irrotettavat katerakenteet" eivät sisälly kokonaismassaan eikä niitä tarvitse katsastuksessa esittää.
Trikeni katsastuksessa katsastaja sekoili. Sanoi että mennään vanhan lain mukaan (mallia Ahtisaari) mutta silti hän otti painoasian uudesta laista. Sen mukaan mentiin mutta luokitus tuli vanhan lain mukaan. Ensin punoitin minä ja sitten punotti katsastaja. Oli onneksi todistaja paikalla niin tilanne ei riistäytynyt. Katsastaja sai pitää päänsä ja papereihin tuli vanhan lain mukaan L5.
Wikipediassa lukee että L5 ja L5e ovat sama asia. No ei ole. Ihan on eri akseli- ja kokonaismassat sekä eroa varusteissa.
Lain mukaan pakollisten varusteiden tulee toimia katsastuksessa. Käytännössä jo aiemmin sillä laki pakottaa hakemaan ensin testaustulokset jarrujen hidastuvuudesta ja käsittelystä 
Viralliselta Tutkimuslaitokselta. Kustannukset pyörää kohti 600 - 1800€. Katsastaja ei voi puuttua niihin asioihin joista on todistukset testien läpäisystä. Katselee valot, lukon ja punnitsee sekä mittaa ulkomitat. Sekin maksaa noin 70 - 200€ riippuen paikasta.
Siksi monet trikein omistajista eivät ole muutoskatsastaneet ajoneuvoaan luokkiin L5 tai L5e.
Enää ei voi katsastaa luokkaan L5. Siinä vaaditaan varusteita enemmän mutta omamassa saa olla suurempi.
Lainaus "vanhasta laista": (Alleviivaus minun)
L 5 -luokkaan luetaan tieliikenteeseen tar-
koitettu kolmipyöräinen ajoneuvo, jonka:
a) moottorina on yli 50 cm 3 :n polttomoot-
tori tai jonka suurin rakenteellinen nopeus
on käyttövoimasta riippumatta suurempi
kuin 45 km/h;
b) pyörät on järjestetty symmetrisesti pi-
tuussuuntaisen keskiakselin suhteen; ja
c) kuormittamaton massa on enintään
1 000 kg; sähkökäyttöisen ajoneuvon akku-
jen massaa ei oteta huomioon kuormittama-
tonta massaa määrättäessä.
Tämä laki on Ahtisaaren aikainen eikä enää voimassa.
Nykyään kokonaismassa on paljon pienempi ja vertautuu kanta-ajoneuvon kokonaismassaan.