Vasta- tai työntöohjaus on oikeastaan ainoa tapa ohjata moottoripyörää kun kuljetaan yli kävelynopeuden. Kyllä isokokoiset saavat pyörän kääntymään painopistettä siirtämällä, heitäkin on tässä ihan lähellä tuttavapiirissä ja hyvin ajavat, mutta heillekin se on suurien kaarien keino, ja mielestäni, ja kirjallisuuden mielestä, väärä keino.
Esimerkkinä autokoulun moottoripyöräkirjassa on tilanne, jossa ajaudutaan kaarteessa liian reunaan ulkokurvin puolelle. Jos tällöin ajatellaan lisätä käännöstä tiellä pysymiseksi kääntämällä sarvista loogisesti lisää kaarteen suuntaan, siitä seuraa vaikutus, että pyörä nousee pystyyn (sivusuunnassa, ei keulimalla). Siis kallistus pienenee, kaartovaikutus vähenee ja matka jatkuu ulos tieltä. Kaarretta saadaan tiukemmaksi vain työntämällä sisäkurvin puoleista sarvea, jolloin kallistus kasvaa ja pyörän kaarto lisääntyy. Aikaa harkintaan siinä ei ole, joten sen on oltava vaistomainen, opittu reaktio.
Kun/jos kolmipyörällä ei ole tuota mainittua kallistusohjausta ja kuitenkin sarvet, voi opittu vaistomainen reaktio tehdä sen saman vastaohjauksen em. tilanteessa ja se sitten vie ulos. Mutta jos on ratti, voisin kuvitella, en todellakaan ole tietämyksen tasoa tässä nostanut triken selässä, että työntöohjauksen vaistoreaktiota ei tule, mutta tulee se autonratin vaistoreaktio ihan oikein, niin kuin se on autolla opittu. Vaikka olisi triken kallistuva runko, sen pyöräripustus kuitenkin, eräillä poikkeuksilla, istuu tiessä juuri kuin auto; kallistumatta ja littuprofiilin renkailla; ei pyöreäprofiilisilla.