Kirjoittaja Aihe: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit  (Luettu 42611 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #60 : Helmikuu 05, 2018, 23:43:08 ip »
Jos olisi eturungon ja kallistuvan rungon nivelessä pakko-ohjaus. Siis eturunko kääntyisi pakosta kallistuksen mukana. Olisi hauska ajella kun olisi se sauvaohjaus ja ohjaamon kallistus; g-voimia persuksille tapaan. Kallistuvassa osassa olisi siis ohjaamo, moottori, bensatankki, takapyörä ripustuksineen, siis hela hoito kuten moottoripyörä. Vain eturunko paripyörärattaineen ja litteine auton renkaineen jarruineen jousineen pysyisi vaaterissa ja pitäisi tasapainovammaisen pystyssä. Olisi ainakin erikoinen peli.

Olisiko se tässä? The Carver.

https://www.youtube.com/watch?v=MNRXyOIClfQ

https://www.youtube.com/watch?v=TK4wzBYmTIo
Sohc van Helmi.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #61 : Helmikuu 06, 2018, 07:59:54 ap »
Kuvasta käy siis se perusasia ilmi, että etupyörällä ohjaava ajoneuvo kääntyy menemään välittömästi pyörien osoittaman kulman suuntaan. Siihen on ihmisaivojen helppo reagoida. Takapyöräohjauksen tapauksessa välitöntä kääntymistä ei saa aikaan muuten kuin kääntämällä takapyörä lähes kokonaan poikittain ja kääntämällä perää sivuun. Näinhän joutuu esim. trukkihommissa paljon tekemään.

Pirroksessani on triken akseliväli lyhyt, mutta jos kokeilette itse piirtää vastaavat säteet, niin huomaatte, että akselivälin kasvattaminen tekee ajamisen vielä huomattavasti vaikeammaksi, koska takapyörää pitää käännellä aika jyrkästi että saa keulan pidettyä halutussa suunnassa.

Takapyöräohjaus olisi erittäin ketterä esim. kaupunkiautossa, jolla pystyisi menemään ns. taskuparkkiin vaivattomasti ja myös ahtaasen parkkiruutuun olisi helppo mennä jos takapyörän saisi kääntymään lähes poikittain. Tavallisessa ajossa se kuitenkin on ihan erilainen ajettava kuin ns. tavallinen auto koska eteenpäin ajo vaatii samantyyppistä ennkointia kuin normaaliautolla peruuttaminen. Ei vaan ole osunut silmiin koskaan sellaista kaupunkiautoa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #62 : Helmikuu 06, 2018, 08:37:48 ap »
Takapyörillä enemmän ja vähemmän ohjaavia autoja on tehty maailman sivu. Hondan Preludet varmaan tunnetuimmat. Yleensä niissä ohjaus on toteutettu siten, että kaupunkinopeuksissa ohjaus on reilumpi ja etuohjausta vastaan. nopeuden kasvaessa ohjauskulma takana vähenee ja ohjaus toimii samaan suuntaan kuin etupää (=rapukävely).
Vanhemmassa jopa ohjauspyörän kiertokulma vaikuttaa suuntaan jne.

Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #63 : Helmikuu 06, 2018, 09:22:31 ap »
Todennäköisesti tuo tekee nimenomaan kaupunkiketteryyttä paljon lisää, mutta minulle on mysteeri, miksi ohjauksessa on "kylkimyyry" -asento pienillä etupyörän kulmilla. Suurissa nopeuksissa etupyörän kääntökulmat ovat niin pienet, että tuskin auto nyt sentään "ajokoira" -asennossa rullaa.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #64 : Helmikuu 06, 2018, 11:12:54 ap »
Tuossa Carverissa näyttäisi olevan koneellisesti tehty kallistus. Hienosti kulkee kuitenkin. Rattikin näyttäisi olevan, joten ei tule tehdyksi sarvilla vaistomaista ja tuhoisaa vastaohjausta.

Mutta – voisiko kallistus tapahtua ainakin osaksi luonnonvoimilla? Ripustus ja painopiste niin, että pienellä ohjausvoimalla kaarteessa tapahtuu ohjaamon kallistus?

Jos olisi tiloja, rohkeutta, taitoa, rahaa – ostaisin vakuutusyhtiön romiksesta hyvän keulastaan romutetun pyörän ja rakentaisin siihen uuden paripyöräisen keulan ja mekaanisen kallistuksen, joka seuraa etupyörien kääntymistä. Ohjaus olisi siten, sekä taka-, että etupyörillä. Takapyörä siis ohjaa kallistuksellaan. Laite olisi kuten moottoripyörä, jos sitä katsoo keula piiloon ajettuna. Ajaminen sillä olisi opeteltava uudelleen... Voisi sen edelleenkehittää matalaksi lentokonemaiseksi penkkeineen ja turvakaarineen; ehkä sauvaohjauskin...

Jos ihan tyhjästä aloittaisi niin tulisi tietysti parempi ja ilman kompromisseja vanhan rakenteen ehdoilla. Silloin kyllä syntyisi tuo edessä yksi takana kaksi pyörää ratkaisu. Sähkökäytöllä se tehtäisiin tietysti. Pakkikin tulisi helposti sähkömoottorilla. Tasauspyörästöä ei tarvittaisi, jos olisi kaksi moottoria. Jos moottorit olisivat n. 7 kW kpl, olisi koknaisteho alle 15 kW ja ajokorttivaatimus A1. Silläkin teholla se hyökkäisi ihan liikaakin. Agregaattikaan ei paljoa paina, joten se olisi sitten hybridi.
Sentire la forza!
Terv: Timo

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #65 : Helmikuu 06, 2018, 11:34:05 ap »
Toimiihan kallistus painovoimaisesti myös Piaggion kolmipyörässä. Siinä toki on edessä kaksi pyörää, mutta fysiikka tältä osin on sama. Painopiste ja nivelpiste sijoitettuna oikein, niin kyllä sen pitäisi taipua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #66 : Helmikuu 06, 2018, 12:08:39 ip »
Lainaus
Mutta – voisiko kallistus tapahtua ainakin osaksi luonnonvoimilla? Ripustus ja painopiste niin, että pienellä ohjausvoimalla kaarteessa tapahtuu ohjaamon kallistus?
Kokemukseni mukaan kyllä mutta sitä kannattaa hillitä esimerkiksi hydraulisesti kuten itse olen tehnyt California Adamantissa. Reaktionopeus on silti hyvä eikä tunnu ajossa. Jos kallistuksen vaimennusta ei ole niin ohjaus on melko vempula. Mutta C. Adamant kallistelee vain osittain koska en herätellyt mitää luujoja siitä että saisin sen katsastetuksi muutoin. Mutta osittainenkin kallistus tekee jo tuntuman siitä että satulasta ei liu'u ulkokaarteen puolelle. Painonsiirrolla sisäkaarteeseen on myös merkitystä.

Verstaan puute se minuakin rassaa. Toisaalta säästyy melko paljon rahaa muuhun kuin ei mene joka kuu muutamaa satasta verstaan vuokraan. Ehkäpä matkailen enemmän tulevana suvena.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #67 : Helmikuu 06, 2018, 13:18:21 ip »
Carver näyttäisi menneen konkurssiin vuonna 2009 (noin 200 kpl. tehty), mutta Honda Gyro on edelleen tuotannossa:

https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Gyro#Honda_Gyro_Canopy
Emeritus-guzzisti

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #68 : Helmikuu 06, 2018, 13:25:46 ip »
Tuossa Carverissa näyttäisi olevan koneellisesti tehty kallistus. Hienosti kulkee kuitenkin. Rattikin näyttäisi olevan, joten ei tule tehdyksi sarvilla vaistomaista ja tuhoisaa vastaohjausta.
<snip>

Menee sivuun aiheesta, mutta mitä tuhoisaa vastaohjauksessa on?  ???
Ja miten ratti siihen vaikuttaisi, kyllä autollakin tulee vastaohjausta tehtyä, vaikka ratti onkin - eikä tuhoa ole toistaiseksi aiheutunut.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #69 : Helmikuu 06, 2018, 14:25:48 ip »
Vastaohjauksella(Nyk. työntöohjaus kun puhutaan kaksipyöräisistä polkupyörästä moottoripyörään.)
0len koko motoristi-ikäni pyörää mutkiin työnnellyt. Autossa joutuu useinkin vastohjaamaan kun auto yliohjautuu kuten kaarteessa voi käydä.
Työntöohjauksen tulee jokaisen moottoripyöräilijän osata.

Monet käyttävät työntöohjausta alitajuisesti. Siksi työntöohjaajat luetaan kahteen ryhmään: ne jotka tekevät sen tietoisesti ja ne jotka eivät. Jos sen tekee tietoisesti niin välttyy kaarteessa suistumiselta. Ne jotka tekevät sitä alitajuisesti saattavat suistua kun eivät ole harjoitelleet sitä koskaan tosissaan saadakseen pyörän hallintaan hankalassa tilanteessa. Moni on ajanut kaarteessa ojaan hartiat lukossa.

Kannattaa ihan oikeasti harjoitella.
http://www.motomatti.fi/2018/01/tyontoohjaus.html

Artikkeli on vielä hieman keskentekoinen. Puuttuu joitakin linkkejä.

Tässä linkki ajo-oppeihin joiden suomentamistyöryhmässä oli aikanaan mukana. Siinä puhutaan vielä vastaohjauksesta mutta se on sama asia.
http://motoristisurvival.fi/vanhat/Ajo_Hanskassa/Ajo_Hanskassa_kokonaan_s1-65.pdf

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #70 : Helmikuu 06, 2018, 15:15:14 ip »
Radalla helppo sisäistää..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #71 : Helmikuu 06, 2018, 20:04:21 ip »
Vasta- tai työntöohjaus on oikeastaan ainoa tapa ohjata moottoripyörää kun kuljetaan yli kävelynopeuden. Kyllä isokokoiset saavat pyörän kääntymään painopistettä siirtämällä, heitäkin on tässä ihan lähellä tuttavapiirissä ja hyvin ajavat, mutta heillekin se on suurien kaarien keino, ja mielestäni, ja kirjallisuuden mielestä, väärä keino.

Esimerkkinä autokoulun moottoripyöräkirjassa on tilanne, jossa ajaudutaan kaarteessa liian reunaan ulkokurvin puolelle. Jos tällöin ajatellaan lisätä käännöstä tiellä pysymiseksi kääntämällä sarvista loogisesti lisää kaarteen suuntaan, siitä seuraa vaikutus, että pyörä nousee pystyyn (sivusuunnassa, ei keulimalla). Siis kallistus pienenee, kaartovaikutus vähenee ja matka jatkuu ulos tieltä. Kaarretta saadaan tiukemmaksi vain työntämällä sisäkurvin puoleista sarvea, jolloin kallistus kasvaa ja pyörän kaarto lisääntyy. Aikaa harkintaan siinä ei ole, joten sen on oltava vaistomainen, opittu reaktio.

Kun/jos kolmipyörällä ei ole tuota mainittua kallistusohjausta ja kuitenkin sarvet, voi opittu vaistomainen reaktio tehdä sen saman vastaohjauksen em. tilanteessa ja se sitten vie ulos. Mutta jos on ratti, voisin kuvitella, en todellakaan ole tietämyksen tasoa tässä nostanut triken selässä, että työntöohjauksen vaistoreaktiota ei tule, mutta tulee se autonratin vaistoreaktio ihan oikein, niin kuin se on autolla opittu. Vaikka olisi triken kallistuva runko, sen pyöräripustus kuitenkin, eräillä poikkeuksilla, istuu tiessä juuri kuin auto; kallistumatta ja littuprofiilin renkailla; ei pyöreäprofiilisilla.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #72 : Helmikuu 06, 2018, 21:46:47 ip »
Vasta- tai työntöohjaus on oikeastaan ainoa tapa ohjata moottoripyörää kun kuljetaan yli kävelynopeuden. Kyllä isokokoiset saavat pyörän kääntymään painopistettä siirtämällä, heitäkin on tässä ihan lähellä tuttavapiirissä ja hyvin ajavat, mutta heillekin se on suurien kaarien keino, ja mielestäni, ja kirjallisuuden mielestä, väärä keino.
<snip>

Tämä selvä.
Moottoripyörää ohjataan kallistamalla ja kallistaminen tapahtuu vastaohjauksella - tavallisessa ajossa tangon liikkeet ovat hyvin pieniä ja joku, joka ei ole tarkkana, saattaa väittää, että vastaohjausta ei ole olemassakaan, vaikka käyttääkin sitä koko ajan.
Emeritus-guzzisti

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #73 : Helmikuu 06, 2018, 22:43:41 ip »
Vasta- tai työntöohjaus on oikeastaan ainoa tapa ohjata moottoripyörää kun kuljetaan yli kävelynopeuden. Kyllä isokokoiset saavat pyörän kääntymään painopistettä siirtämällä, heitäkin on tässä ihan lähellä tuttavapiirissä ja hyvin ajavat, mutta heillekin se on suurien kaarien keino, ja mielestäni, ja kirjallisuuden mielestä, väärä keino.
<snip>

Tämä selvä.
Moottoripyörää ohjataan kallistamalla ja kallistaminen tapahtuu vastaohjauksella - tavallisessa ajossa tangon liikkeet ovat hyvin pieniä ja joku, joka ei ole tarkkana, saattaa väittää, että vastaohjausta ei ole olemassakaan, vaikka käyttääkin sitä koko ajan.

Näin se menee.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #74 : Helmikuu 21, 2018, 00:24:18 ap »
Lainaus

Trafin tilaston mukaan kolmipyöräinen Morgan on rekisteröitynä tänne - ilmeisesti Guzzin koneella olevan, aiemmin EU:ssa rekisteröidyn, vastaavan maahantuontikatsastus myös onnistuu?

T,
Jukka