Kirjoittaja Aihe: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle  (Luettu 54148 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #165 : Maaliskuu 04, 2018, 16:50:50 ip »
Löytyihän sentään. Tosin vain 16M mutta sekin on iso palikka. Liitekuvassa se seisoo kumikannakkeitten varassa vaikka näyttääkin että olisi pultattu alustaansa. Pääsee siis liikkumaan kumien varassa mutta ei koskettamaan mihinkään rakenteisiin.

Kuvassa on kolme valkoista nuolta: Vasen on vikalogin lukemista varten oleva sokea tulppa joka kytketään OBD-liittimeen kun halutaan käyttää pyörän omaa vikailmaisinta. Keskimmäinen on OBD-väylän liitin jonka kautta laitteen sisältöä voi tutkia tietokoneella ja oikeanpuoleisin ECUn maajohto.

Toinen maajohdon paikka, jos sitä ei ole jo asennettu, on rungon ja etuhaarukan välissä. Säästää sähköhäiriöiden määrässä ja saa ohjauslaakerit kestämään.

Valitan että juttua tulee hieman asian vierestäkin mutta kun nyt on sähkölaitteet tapetilla on mielestäni hyvä tilanne ottaa puheeksi muutkin pakolliset sähkötyöt.

LOS

  • Viestejä: 56
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #166 : Maaliskuu 04, 2018, 17:42:09 ip »
Marelli P8 on käytössä monissa autoissakin.
Sen maadoitus menee pääliittimen kautta ja kiinnitys on Cali 3:ssa kumihihnalla takasatulan alta etupuolella olevaan kiinnikkeeseen.
Kiinnitys on hyvin luotettava, jos on kiinni, koska painaa ecua allaolevaan hyllyyn.
Carmo myös korjaa P7-P8 ecuja.

https://www.carmo.nl/index.php?main_page=index&cPath=493_4686_1440_1445&language=en

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #167 : Maaliskuu 04, 2018, 18:13:59 ip »
On noissa myöhemmissäkin ECUissa pääliittimen kautta maadoittava johdin tai kaksi. Tämä ulkoinen johdin pelastaa kuitenkin pahemmalta vaivalta esimerkiksi liitinvian vuoksi. Valitettavan usein olen nähnyt näitä ECUja irtaallaan rämisemässä vasten muita rakenteita. Samalla saattaa katketa se kotelon maadoittava johdin.

On sinänsä mukavaa että on pajoja joissa aivolaatikoiden korjaus onnistuu muuallakin kuin kotimaassa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #168 : Maaliskuu 04, 2018, 18:26:06 ip »
Kyseinen potilas ei tosin tällaisesta välinpitämättömyydestä kärsi. Kuvien mukaan kaikki satulan alla on jopa poikkeuksellisen nätissä jiirissä. Eipä ole noin siistiä näkynyt pitkään aikaan!
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #169 : Maaliskuu 04, 2018, 18:33:57 ip »
Nonni, johan hörähti Guzzi laakista tulille. Ei se ollut kuin noiden kahden johdon yhdistämisestä kiinni. Sen jälkeen virta-avaimestä käännettäessä kuului tutut plurinat ja siihen päälle vielä exltralorinat, kun tyhjät letku täyttyivät.

Menihän se vähän pitkän kaavan kautta. Sähköistä ymmärtämätön, kun nykii johtoja irti, näin voi käydä.
Sähköpuolelta, kun ei ole oikeasti osaamista ovat nuo kaaviotkin vaikeasti hahmotettavia, kun peruskäsitteistö ontuu.

Onneksi tuli kuitenkin selkeästi merkattua irtiotetut piuhat. Kiitokset kaikista neuvoista ja kärsivällisyydestä.
Positiivista oli se, että tulihan taas Guzzi usealta osalta tutummaksi. Yleismittari maksoi nyt hintansa.

Eculta en kyllä löytänyt erillistä maajohtoa. Mitään en ole siitä irroittanut, vaikka satula ja takalokasuoja olivat irti.

Jo aiemmin tuli havaittua, että shoken kytkin palautuu itsekseen alkusijoille. Ei tuo käynnistämistä estänyt, mutta ei sitä ole tarkoitus peukalolla kiinni pidellä. Kitkamekanismi on löystynyt tms. Onko asia kenelle entuudestaan tuttu tai muuten tietää mekanismia. Ei tuo päältäpäin antanut osviitta ainakaan kitkan säädettävyydestä.





Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

LOS

  • Viestejä: 56
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #170 : Maaliskuu 04, 2018, 18:56:54 ip »
Se valko-ruskea johto on sivutuen ajonesto, joka on kiinni kolmannen releen 87a liittimessä, eli johtaa, kun rele ei vedä, eli sivutuki on sisällä.
Lisäesto oli samassa linjassa.
Onnittelut!
Neuvoja ei uskalla antaa, jos ei ole varma kytkennästä. Nyt olin tulossa siihen, mutta ehdit ensin.
Päätä nuo irtopäät huolellisesti tai poista kokonaan, kun olet tarkastanut, että kaikki valot yms. toimii.

Se choke - oikeastaan käsikaasu kiristetään alapuolelta ei siitä ruuvista päältäpäin. Tein viime kesänä.


Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #171 : Maaliskuu 04, 2018, 19:57:40 ip »
Tulipa sähköoppia ja sen pohtimista Calin osalta kerralla enemmän kuin "rosessori" ottaa kerralla vastaan. Pala palalta homma kuitenkin eteni. Hienoa, että osaamista ja tietoa löytyy porukoilta. Taitaa olla nämä sähköpuolen asiat vähän kuin lääkärin diagnoosin teko. Poissulkemalla asia kerrallaan, suunta alkaa kääntymään vikaa kohti.  

Ps. Se choke asettui kerrasta, kun vaan kiristi altapäin  ;D.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 04, 2018, 21:17:51 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #172 : Maaliskuu 04, 2018, 20:34:37 ip »
Lainaus
Eculta en kyllä löytänyt erillistä maajohtoa. Mitään en ole siitä irroittanut, vaikka satula ja takalokasuoja olivat irti.
Ei siellä sitä olekaan jos ei ole laitettu. Jonkin huollon yhteydessä se piti asentaa jälkeenpäin. Mutta kun yt kaikki vielä toimii niin ei ole myöhäistä asentaa. Sama asia sen keulan maajohdon kanssa. Pikku homma mutta voi säästää ison summan rahaa. Mitään kovin paksuja näiden maajohtojen ei tarvitse olla. Maajohdoilla tasataan pääasiassa mahdollisia potentiaalieroja.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #173 : Maaliskuu 04, 2018, 20:46:26 ip »
Paitsi jos keulalle laitellaan näkyvämpiä ajovaloja ja sumuvaloja yms, niin silloin maajohdon pitää myös olla tilanteen tasalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #174 : Maaliskuu 04, 2018, 20:51:51 ip »
Paitsi jos keulalle laitellaan näkyvämpiä ajovaloja ja sumuvaloja yms, niin silloin maajohdon pitää myös olla tilanteen tasalla.
Niin pitää. Mutta parempi olisi että niille valoille vedettäisiin samalla vaivalla omat maajohtimet kuin virtakin. Ei kuormitu se potentiaalijohdin niin kovin. Paljon on nähty tähän asti monentasoisia kytkentöjä. Jotkut oikein hienojakin mutta paljon sellaisia että pitää oikein ihmetellä että ei pahempaa ole sattunut.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #175 : Maaliskuu 05, 2018, 17:41:52 ip »
Kuvassa on kolme valkoista nuolta: Vasen on vikalogin lukemista varten oleva sokea tulppa joka kytketään OBD-liittimeen kun halutaan käyttää pyörän omaa vikailmaisinta. Keskimmäinen on OBD-väylän liitin jonka kautta laitteen sisältöä voi tutkia tietokoneella ja oikeanpuoleisin ECUn maajohto.

Toinen maajohdon paikka, jos sitä ei ole jo asennettu, on rungon ja etuhaarukan välissä. Säästää sähköhäiriöiden määrässä ja saa ohjauslaakerit kestämään.
 

1. Varmistelisin vielä tuota Ecun maadoitusta: siis kiinni ecun alumiini-(lienee materiaali) koteloon, josta johto maahan
2. Maajohto rungon ja etuhaarukan välissä, mitä tämä tarkalleen edellyttää kiinnittämiseltä/kiinnityspiste, tältä osin?

Nuo voisi vielä rakennella, kun pyörä on telakalla ;D

 
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #176 : Maaliskuu 05, 2018, 18:15:43 ip »
Kiinnityspiste puhtaalle metallille ja suojalakkaus/maalaus päälle, kun rengasliitin on pultattu kiinni.
Ja tietenkin kaapeli siten, ettei jää kääntyessä mihinkään väliin.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 05, 2018, 19:19:42 ip kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #177 : Maaliskuu 05, 2018, 20:54:55 ip »
TTT melko hyvin asian ilmaisi. Riittävän löysä ettei nitkuta liittimen vierestä. Yleensä alakolmion ala/etupuolella on sen verran kierrereikiä että niihin ruuvin saa. Rungon puolelta voi valita sellaisen kierteen joka on rungossa eikä korimutterissa. Korimuttereitahan Calissa riittää mutta on siellä tavallisia kierteitäkin. Ruuvin koon mukaan valitsee kaapelikengän koon.

ECUn jossain kulmassa lienee jonkinlainen ruuvi (ei peltikannen ruuvi) tai reikä tai kierre johon voi liitoksen tehdä. Toinen pää jonnekin lähistölle runkoon.
ECUn kotelo on valualumiinia ja niissä on yleensä kaikenlaista korvaketta ja muuta uloketta koska sen pitää sopia x-määrään eri mallisia autoja ja moottoripyöriä ja mihin lie muuallekin.

Tämä vanha laite, P8, on siitä kiva että kansi on ruuveilla. Omassa pyörässäni, 16M, kansi on liimattu mutta liima on vuosien saatossa pettänyt ja piirilevy on ollut veden alla. On silti toiminut vaikka onkin aika lailla hapettunut. Taidan toimittaa sen Norsa Oy:n hoteisiin. Saanee siellä pesun ja uuden lakan pintaansa ja kansi tulee liimatuksi.

Keskitin tähänastiset viantetsintäproseduurit yhteen lyhyeen juttuun. Löytyy kaikki Guzzeissa tähän asti olleet MagnetiMarelli ja WeberMarelli ECUjen ja EFIen vikakoodit jotka jokainen pyörän omistaja voi tehdä itse.

Sinänsä hauskaa että alkupään laitteissa on varsin yksinkertainen käyttöliittymä: yksi tulppa ja yksi punainen valo. Tiedän että se toimii sillä olen sillä vikoja selvittänyt. Vanhimmat systeemit jutun lopussa.

http://www.motomatti.fi/2017/03/guzzien-obd-vikakoodeja.html

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #178 : Maaliskuu 17, 2018, 10:56:44 ap »
Nyt on paikallaan välitilinpäätös talven askarteluista Calin kanssa. Tässä muutamia keskeisiä havaintoja omalta alkumetreillä olevalta "mp-asentajakoneistajalinjalta" oppitunteineen.

Ruoste näyttää pesivän hyvin silmältä suojaisissa paikoissa. Vaikka pyörä on päältäpäin nätti kuin mikä, ruostetta on vaan kertynyt mm: lokasuojien sisäpintoihin, tankkiin penkin alle ja myös kardaanissa oli jonkinasteisia pistesyöpymiä. Eli paikoissa, jossa kosteus pääsee kertymään ja poistunee hitaasti. Myös pyörän tärinällä on osuutensa, kun maali hinkautuu pois materiaalien välistä. Tältä osin tilanne on korjattu ja hallinnassa vuosiksi eteenpäin.

Oma tarinansa koskee myös tuota voimansiirtoa joka avautui uutena asiana silmiin takapyörän irrotuksen myötä. Kardaanin irrotus oli kuitenkin sen verran helppo asia, että sen osalta ei puhdistus- ja rasvaushuoltoa kannata vältellä. Seuraavan kerran tulee varmaan palattua asiaan, kun takarengas tulee uudestaan vaihtoon. Myös takapyörän osalta tuli avattua se osa, jossa ovat kumiset sykäyksenvaimentimet. Niiden kumiosien pieni kuluneisuus oli säännönmukaista ja avausnäkökulmasta katsottuna alapinnassa. Puhdistuksen ja loivan silikonikäsittelyn jälkeen käänsin ne kaikki toisten päin (näyttivät olevan symmetrisiä muodotaan) ja napakasti istuivatkin sinne.

Jarrupuolen remonttia onkin jo tullut käsiteltyä aiemmissa jutuissa riittävästi. Sitä en ole tosin tainnut mainita, että pyrin jarruletkujen osalta lähes samaan ulkoasuun kuin alkuperäiset paksut kumiletkut. Metalliset kun ovat ohuempia, asensin kierremuovisuojakuorta (Biltema) jarruletkujen ympärille ja sitten joustavan mattamustan (ei lämpömuovausta vaativan) suojasukan siihen päälle.

Yksi kokonaisuus, jossa pyrin parhaani mukaan välttämään ongelmia (täysin onnistumatta kuitenkin), koski kaikkia kiinnityksiä. Siis ruuvit ja mutterit. Osa oli aika meltoa, osin ruostunutta ja huonokuntoista rautaa, jota on jälkien perusteella kohdeltua vähän kaltoinkin. Kriittisiin paikkoihin kuten jarrut ja öljypohja vaihdoin kaikki mahdolliset kiinnitteet uusiin.

Yksi asia tuli kanssa opittua: Ota kuvia mitä olet purkamassa, vaikka vaiheittain. Tietyin osin pukkasi aikamoinen tuskanhiki, kun ei ollutkaan ihan heti selvää mikä kuuluu minnekin. Ns räjäytyskuvat eivät kerro läheskään kaikkea, mitä oikeasti pitää huomioida.  

Kaikki näyttäisi pelaavan, mutta totuuden hetki on, kun pääsee tienpäälle kevään myötä. Kaikkia koettu on varmasti herättänyt "kanssamatkustajissa" niin myötätunnon kuin myötähäpeän tuntoja ja kaikkea siitä väliltä. Ei ole aina mennyt ihan kuin strömssöössä. Olen pyrkinyt etukäteen (aina onnistumatta) selvittämään mitä pitää tehdä ja huomioida eri käänteissä. Ilman tätä Gruppon foorumia, tämä olisi ollut melko mahdotonta tai ainakin liian kivinen tie kuljettavaksi.

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 23, 2018, 16:45:55 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #179 : Maaliskuu 17, 2018, 11:35:57 ap »
Onneksi olkoon, kuten vanha sanontakin sanoo : yrittänyttä ei laiteta.   ;D
Titaniumin kuski