Kansankielellä putkihommissa nimenä käytetty "helmi" eli kartio on siis näissäkin liitoksissa. Jos aikaisempaa muistelen, aina tuli laitettua uusi kartio. Eli kertakäyttöisenä olen niitä pitänyt.
Nyt menee kaksi asiaa sekaisin. Helmiliitos suoritetaan erillisellä liitososalla ja on kertakäyttöinen, pääosin. Ainakin jarrulaitteissa. Niitä on, esimerkiksi, joissakin teflonputki/metallipunoisletkuliitoksissa.
Tuossä liitoksessa, jonka kuvan laitoit, on monikertakäyttöinen kartioliitos. Monikertakäyttöisyys totetutuu parhaiten kun liitos kootaan samoista osista. Tyypillisesti jarruputkiliitokset ovat kartio- tai kaksoiskartioliitoksia. Tässä tapauksessa todennäköisimmin jälkimmäinen tyyppi Josta kuva on aiemmin laittamassani linkissä..
Kartioliitoksen monikertakäyttöisyys perustuu siihen että putken päähän koneellisesti muodostettu kartio muokkautuu aina uudelleen kiristettäessä. Toki sekään ei kestä määrättömästi uusintoja. Materiaali karkenee tai tyssäytyy niin että se ei tiivisty eli muokkaudu uudelleen tai on jo niin "lytyssä" että kiristysvaraa ei enää ole.
Todennäköisesti saat saman liitoksen toimimaan uudelleenkin mikäli saat sen auki eikä mutterin avainpinta ole muokkautunut niin paljoa ettei työkalu siihen mahdu.
Mainitsemasi kokoista jarruputkea on saatavilla helposti autovaraosaliikkeistä. Samoin kaikenlaisia nippoja, ilmausruuveja ja haaroittimia. Itse ole tehnyt lukuisia jarruremontteja ja asentanut jarruja muutamaan trikeen ja hyvin ovat jarrutestit ja katsastukset läpäiseet. Osat ja työkalut ovat olleet Biltemasta. Samaa kamaa saa myös Motonetistä.
Jos on putkimiehen taitoja ennestään niin ei näidenkään kanssa tule olemaan ongelmaa.