Olet löytänyt kaikki sen suunnan tiivisteet. Tarkista että pinionirattaan akselin laakeroinnissa ei ole välystä. Oikea välys on lähellä nollaa.
Kannattaisiko noita hapettumia putsailla, vaikka hienolla teräsvillalla? Sinänsä spoorin urat ja harjat ovat edelleen selkeitä suorakaiteita, eikä mekaanista kulumajälkeä ole havaittavissa.
Vaikuttaa hyvältä. Teräsharjalla ja pesuaineilla kaikki ruosteen tapainen pois. Väliin sitkostettu vaseliini.
Jos kardaaniakseli on vielä paikoillaan nykäise se pois ja puhdista etupääkin. Samalla kardaanitunneli on valmis puhdistettavaksi. Liat ja ruosteet pois. Tilalle vaseliinia tasainen kerros paljaalle metallipinnalle. Tyypillisesti paljas metallipinta hikoilee kun lämpötila vaihtelee. Se aiheuttaa ruostetta joka paikkaan.
Kardaanin etupäässä on kardaanin tuplanivel. Nivelen takapäässä on kannatinlaakeri joka nyt vaihdetaan. Jos nivelen kaula on väljä uuteen laakeriin niin uusitaan nivel ja laakeri tai kaksoisnivelen toinen pää sorvataan uuteen laakeriin sopivaksi. Samalla nivelen pyörintäsuunta vaihtuu kätevästi.
http://www.motomatti.fi/2011/10/kardaanin-ristinivel-jumittaa.htmlJos perusteellista nivelremonttia haluaa niin ristikot voi vaihtaa. Tai vaihtaa koko kokonaisuuden.
Jos lautaspyörän ja pinionrattaan välystä joutuu säätämään niin se vaatii hieman enemmän osaamista kuin vain osien vaihtoa. Kannattaa katsoa väripastalla kosketuspinnan muoto ja sijainti. Korjaamokäsikirjassa on selkeät ohjeet.
Kun nuo kaikki on tehty perusteellisesti niin seuraava 100.000 km on huoletonta matkantekoa.
Ruosteen värisestä rasvatöhkästä päätellen voi olla huollot jääneet vähiin edelliseltä omistajalta.
Normaali määräaikaishuolto asiaan ei puutu. Perävaihde, kardaani ja perän sysäyksenvaimennin kitkalevyineen ja kardaanin nivel akseleineen kuuluu täysin omistajan huoleksi. Takapyörän laakerien kunto kuuluu renkaanvaihtajan ja tasapainottajan hommiin, jos sattuu kiinnostamaan.
Yleistä tietoa kardaaneista:Huom. Kardaaneita on erilaisia ei malleissa. Joissakin akseli on kiinteä nivelen kanssa, joissakin erillisenä. Myös niveliä on erilaisia. Koskee isolohkokoneisia malleja. Cali 3:ssä on irtonainen kardaani. Stonessa tällainen:
http://www.motomatti.fi/2011/12/california-trike-kardaaniakselin.htmlLisäksi aihetta sekoittaa että eri kokoisissa ja eri tyyppisissä on eri mittaisia ja eri rakenteisia akseleita. Pikkulohkot sitten ihan erikseen... Esim:
http://www.motomatti.fi/2011/12/v65-larion-laittoa-kardaani.html