Kirjoittaja Aihe: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle  (Luettu 54145 kertaa)

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Nonni, työviikko taas takana ja on välillä taas aikaa värkätä autotallissa ;D. Huomenna pumppujen kimppuun. Se kitinän syy voinee selvitä, kun saa nuo purettua. Jotain jälkeä tuollainen ääni jättää. 

Sen verran piti tallissa roplata alkuillasta, että sain perämurikan ja kardaanin irti huoltoa varten. Ensihavaintona voi todeta perän rattaiden kunnon hyviksi ja pinnat ovat kiiltävän sileät. Sen sijaan kardaanin urissa on hapettumia/ruostetta paikoitellen. Ruosteen  värisestä rasvatöhkästä päätellen voi olla huollot jääneet vähiin edelliseltä omistajalta. Kannattaisiko noita hapettumia putsailla, vaikka hienolla teräsvillalla? Sinänsä spoorin urat ja harjat ovat edelleen selkeitä suorakaiteita, eikä mekaanista kulumajälkeä ole havaittavissa.
Kaikin puolin ihan mielenkiintoinen rakenne ::). Kardaanitunnelin huoltopuhdistus näyttää hankalalta ainakin paikallaan. Muita tiivisteitä ei tullut vastaan kuin 2 kpl o-rengasta.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Olet löytänyt kaikki sen suunnan tiivisteet. Tarkista että pinionirattaan akselin laakeroinnissa ei ole välystä. Oikea välys on lähellä nollaa.

Lainaus
Kannattaisiko noita hapettumia putsailla, vaikka hienolla teräsvillalla? Sinänsä spoorin urat ja harjat ovat edelleen selkeitä suorakaiteita, eikä mekaanista kulumajälkeä ole havaittavissa.
Vaikuttaa hyvältä. Teräsharjalla ja pesuaineilla kaikki ruosteen tapainen pois. Väliin sitkostettu vaseliini.
Jos kardaaniakseli on vielä paikoillaan nykäise se pois ja puhdista etupääkin. Samalla kardaanitunneli on valmis puhdistettavaksi. Liat ja ruosteet pois. Tilalle vaseliinia tasainen kerros paljaalle metallipinnalle. Tyypillisesti paljas metallipinta hikoilee kun lämpötila vaihtelee. Se aiheuttaa ruostetta joka paikkaan.

Kardaanin etupäässä on kardaanin tuplanivel. Nivelen takapäässä on kannatinlaakeri joka nyt vaihdetaan. Jos nivelen kaula on väljä uuteen laakeriin niin uusitaan nivel ja laakeri tai kaksoisnivelen toinen pää sorvataan uuteen laakeriin sopivaksi. Samalla nivelen pyörintäsuunta vaihtuu kätevästi. http://www.motomatti.fi/2011/10/kardaanin-ristinivel-jumittaa.html

Jos perusteellista nivelremonttia haluaa niin ristikot voi vaihtaa. Tai vaihtaa koko kokonaisuuden.

Jos lautaspyörän ja pinionrattaan välystä joutuu säätämään niin se vaatii hieman enemmän osaamista kuin vain osien vaihtoa. Kannattaa katsoa väripastalla kosketuspinnan muoto ja sijainti. Korjaamokäsikirjassa on selkeät ohjeet.

Kun nuo kaikki on tehty perusteellisesti niin seuraava 100.000 km on huoletonta matkantekoa.

Lainaus
Ruosteen  värisestä rasvatöhkästä päätellen voi olla huollot jääneet vähiin edelliseltä omistajalta.
Normaali määräaikaishuolto asiaan ei puutu. Perävaihde, kardaani ja perän sysäyksenvaimennin kitkalevyineen ja kardaanin nivel akseleineen kuuluu täysin omistajan huoleksi. Takapyörän laakerien kunto kuuluu renkaanvaihtajan ja tasapainottajan hommiin, jos sattuu kiinnostamaan.

Yleistä tietoa kardaaneista:
Huom. Kardaaneita on erilaisia ei malleissa. Joissakin akseli on kiinteä nivelen kanssa, joissakin erillisenä. Myös niveliä on erilaisia. Koskee isolohkokoneisia malleja. Cali 3:ssä on irtonainen kardaani. Stonessa tällainen: http://www.motomatti.fi/2011/12/california-trike-kardaaniakselin.html

Lisäksi aihetta sekoittaa että eri kokoisissa ja eri tyyppisissä on eri mittaisia ja eri rakenteisia akseleita. Pikkulohkot sitten ihan erikseen... Esim: http://www.motomatti.fi/2011/12/v65-larion-laittoa-kardaani.html

Jouko S

  • Viestejä: 860

Jos sinulla on kardaani irti, niin urien puhdistus on tehokkainta, jos ostat fosforihappoa, lantraat sen vaikka n.5% seokseksi. Laitat tuon rasvasta/öljystä "bräckleenillä" tai muilla vastaavilla rasvanpoistoaineilla puhdistetun "urapään" ko. seokseen yöksi ja vaikka auton sisätilalämppärin puhaltamaan kohteeseen lämmintä(n.+30C). Aamulla sinulla on ruosteesta täysin vapaa teräsosa. Huuhtelet sen vedellä, kuivaat mahdollisimman nopeasti vaikka paineilmalla ja ennen kaikkea huolella ja rasvaat myös huolella. Akselin boorien kulmia tuskin saat teräsvillalla tai muuten mekaanisesti ruosteesta täysin puhtaaksi, vaikka lopputulos ehkä kiiltävälle näyttääkin. Happokäsittelyllä se onnistuu mainiosti, mutta lisälämpö on välttämätöntä. Ruosteen poistossahan on tärkeintä, että ruoste poistetaan..
Seuraavalla kerralla muutaman kymppitonnin jälkeen ei ehkä tarvitakkaan, kuin rasvan poisto ja uudelleen rasvaus.
Tämä vaan yhtenä menetelmänä, ja se käy erinomaisesti muihinkin samanlaisiin ja erilaisiin ruosteenpoistoa kaipaaviin metalliosiin.

Jouko   

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Ruoste lähtee myös sitruunahapolla. Tai mekaanisesti teräsvillalla ja öljyllä. Jos noita happoja käyttää, pitää osien tosiaan olla rasvattomia. Rasvan läpi ne eivät pure.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Rasvan läpi ne eivät pure.
Niin kuin jo kirjoitin edellä, rasvan poisto on välttämätöntä ennen happokäsittelyä. Fosforihapon vaikutus on myös se, että siitä jää metallipintaan sitä suojaava fosfaattikerros ja se jo itsessään suojaa metallipintaa uudelleen  ruostumiselta. "Mustia" pultteja ja muttereita olen asian käytännössä huomannut. Sitruunahappokäsittelyssä ei taida vastaavaa vaikutusta olevan.
Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Rasvan saa pois vaikka bräkleenillä tai vastaavalla liuottimella. Mutta itse en kaipaisi noin täydellistä hygienian tasoa. Riittää kun irtotöhkä on poissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Rasvan läpi ne eivät pure.
Niin kuin jo kirjoitin edellä, rasvan poisto on välttämätöntä ennen happokäsittelyä. Fosforihapon vaikutus on myös se, että siitä jää metallipintaan sitä suojaava fosfaattikerros ja se jo itsessään suojaa metallipintaa uudelleen  ruostumiselta. "Mustia" pultteja ja muttereita olen asian käytännössä huomannut. Sitruunahappokäsittelyssä ei taida vastaavaa vaikutusta olevan.
Jouko

Kyllä silläkin pintaan tulee ohut kerros, jotain harmaata. Kosteissa olosuhteissa kyllä ruostuu uudelleen. Mutta ei niin kovaa suojaa kuten foforihapolla. Eikös esim Motonetissa myytävä Annitrol ole laimennettua fosforihappoa? Sillä poistin ratalaitteen tankista ruostetta. Tein käsiteltävän kohdan päälle (oli ulkopuolella, mutta mekaanisesti tavoittamattomissa) rätistä hauteen, jota kostutin Annitrolilla muutamana päivänä ohikulkiessa. Ruoste irtosi pinnasta ja sen sai poimia kovina kokkareina pois.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 860

Kyllä se ruosteen poisto ainakin fosforihapolla on niin helppoa ja tapahtuu kuin itsestään yön aikana, että en kyllä ihan vähällä ala enää hinkkaamaan päivällä, vaan keskityn muuhun tärkeämpään...
Jouko

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Kardaanin pinnat ja osat on puhdistettu mekaanisesti, se mitä suosiolla lähti pois. Perän liikkuvat osat tuntuvan olevan napakassa kunnossa eikä mitään ylimääräisiä ääniä ole. Pronssiharja ja liuottavat öljyt näyttävät ottavan hyvin ruostetta irti. Erittäin mielenkiintoinen on tuo fosforihappokäsittely, se pitää pistää mieleen. Perän uusia tiivisteitä (o-renkaita) ei löytynyt omasta varastosta (59 mm), ehkä on syytä nyt vaihtaa ne. Nuo kardaanin osat rasvaa vielä kunnolla, seuraavat 20 tkm lienevät tältä osin huolettomia. Ei ihan aiheetta ole tuotu tällä foorumilla esille tätä kardaanin huollon tarvetta.

Jarrukengän puoliskot ovat irti toisistaan ja SDltä tilatut korjaussetit tulivat perjantaina. Jarrukengät toisiinsa liittävät pultit olivat tosi tiukassa eikä edes liuottova öljy (viikossa!)  kunnolla tunkeutunut kierteisiin. Irti ne lopen lähtivät. Sellaista valkoista hapettumaa ja ruostetta oli liki kaikissa pulteissa. Ihan syystä on nuo uudet pultit korjaussarjoissa. Jarrukenkien puoliskoissa on vielä irroittamatta ne männät. Ei oikein avudu miten ne kannattaisi irrottaa ja kannattaako? Ruuvarilla vääntämällä mäntä nousee suosiolla aika ylös. Kokonaan ulos saaminen ja takaisin paikalleen (ainakin nätisti) vähän arvelluttaa. Ettei nyt tulisi tusittua osia särkiruvelle ::). Ainakin korjaussarjassa on niihin uudet tiivisteet, jos olen oikein asiaa tulkinnut. Mikään mäntä ei ainakaan ole vuotanut.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 10, 2017, 15:09:56 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Lainaus
Jarrukenkien puoliskoissa on vielä irroittamatta ne männät. Ei oikein avudu miten ne kannattaisi irrottaa ja kannattaako?


Tarkoittanet jarrusatulan puoliskoita. Jarrupalojen irrottamisen jälkeen tukitaan letkuliitos ja ilmausruuvia löysätään sekä painetaan rasvaprässillä mäntiä ulospäin vuorotellen kunnes ovat ihan huulilla.
Kunnossa olevat jarrumännät lähtevät kyllä ihan sormivoiminkin. Paineilma on myös hyvä apu ja varsinkin nyt kun olet ilmeisesti jo purkanut satulan osiinsa. Irrotusöljyä laskemalla männän ja sylinterin väliin ja liikuttelemalla edestakaisin saa männät herkistymään.
Jälkiviisastelemalla: jarrukahvaa puristelmalla olisi saanut vähintään toisen männä ulos ja toisenkin kun saa vain lukituksi sen männä joka ensin yrittää ulos. Jarrupolkimesta toimii neljä mäntää: kaksi edessa ja kaksi takana. Jarrusatuloiden rakenne on identtinen molemmissa päissä. Joten puuhaa on hieman enemmän.

Oireista päätellen on jarrusylintereitä ja mäntiä hieman siistittävä. Kootessa sitten sitä korjaussarjan mukana tullutta vaseliinia osiin. Männät tiivisteineen menevät kevyesti paikoilleen ihan sormivoimin. Tavallista vaseliinia ei uusiin osiin saa käyttää.

Vanhoja männäntiivisteitä ei voi käyttää uudelleen menestyksellisesti. Tuskin niitä edes saa sylinteriin. Myös letkuliitosten alumiini- tai kuparitiivisteet ovat kertakäyttöisiä. Suosittelen alumiinisia.
Aukesivatko ilmausruuvit taistelematta?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
No ei ainakaan halkaistujen satuloiden männille paineilmaa. Lähtee kyllä vauhdikkaasti lentoon. Mieluummin rasvanippa letkun tilalle ja painat rasvaprässillä pois. Ei tule äkkinäisesti lenteleviä osia verstaaseen. Ja joo, kokeiltu on molemmat tavat..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
On se paineilma ihan hyvä konsti eikä ne osat mihinkään sieltä lennä kun pitää kourassaan samalla kun puhaltaa. Mutta aina ei ole paineilmaa saavilla niin rasvaprässikin on hyvä ja sitäpaitsi tehokkaampikin kuin paineilma ts. sillä saa kovemman paineen aikaiseksi.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Kiitoksia, lähtihän ne annetuilla ohjeilla. Siistit ja virheettömät ovat mäntien pinnat. Juu, termeissä sekoilin. Rasvaprässillä irroitin, mutta on aika sotkuista hommaa. Ehkä seuraavalla kerralla sitten kokeilen paineilmaa ;D. Pääsihän kuitenkin tuon jälkeen testaamaan uuttaa sitruspohjaista rasvanpoistoainetta työkaluihin. Raikas oli tuoksu autotallissa ja rasva sai äkkilähdön ;D. Pitää varmaan laittaa metalliosat bensaan likoonmaa, että kanavat taas aukeavat. Ilmausnippojen kanssa ei ollut ongelmaa. Tosin ne ovat vuosikymmenten käytöstä aika murjotun näköiset. Ei varmaan haittaisi, vaikka ne uusisi nyt samalla.

Ihan en ole varma mitä tavaraa rasvaprässisä on (noin 15 vuoden takaa), niin tuli ostettua eilen Biltemasta vetonivelrasvaa pikkutuubi 100 gr. Koostumus on öljyn lisäksi litiumsaippua, EP lisäaineita ja 3% MoS2 sta. Tänään turhaa uusia o-renkaita etsiessäni Motonetista, niin silmään sattui crc merkkituotteen vastaava vetonivelrasva, jossa myös mainittiin MoS2. Monessa sitä näyttää olevankin.

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Olen ampunut jarrumännällä itseäni lonkkaan. Oli kyllä käsi ja rättikin edessä, mutta ensin jumituttuaan sittenkin irtosi. Ja irtosikin kovaa. Auts.  :(
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Onkos noissa kolmosen männissä sellainen tumma pinnoite päällä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.