Kirjoittaja Aihe: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle  (Luettu 54068 kertaa)

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
On nyt  sitten vaan Piccolo Breva enää vakuutuksissa. Tämän viikonlopun ajelut muistuttaa vahvasti siitä, että ajot alkaa olla pian ajettu tältä kaudelta. Ajatukset alkavat siirtymään seuraavaa ajokautta edeltäviin tekemisiin - huoltoihin, kaluston ja varusteiden muuhun säätöön.

Kesän ajojen kautta (eri pyörillä oman kaluston osalta) tuli selväksi, että Cali3:sen ajo-ominaisuudet ovat tietyin osin kaluston heikoimmasta päästä. 20 vuotta pyörällä ikää ja noin 54 tkm mittarissa.

1) Jarrutehot on melko heikot, lisäksi etujarru "nypyttää" (onko jarrulevyt kierot?) Joku neuvoi vaihtamaan jarruletkut metallipunos -sellaisiin. Alkuperäiset kuulemma paisuvat jarruttaessa heikentäen jarrutehoa? Yritin katsoa Stein-Dinseltä, mutta ne letkut näyttivät hyvin samanlaisilta mitä nyt on pyörässä (kumirakenne?). Mistä voi tietää, että on metallipunosletkut? Jarrupalat ja muut kilkkeen uusiksi kanssa. Jarrulevyt on kysymysmerkki. Eli voi olla kokolailla täysi jarruremppa paikallaan.
2) Iskarijousisetti on ihan loppu ja sen lisäksi kitinät päälle (yksi kanssamotoristi huolestui, kun tulin leirintäalueelle, että "taitaa olla joku moottoriongelma Guzzissa", kitinöistä). Stein-Dinsellä oli hyvin samanlainen setti kaupan (kromattu Ikon), kun mitä nyt pyörässä - mahtaako olla oikea valinta?
3) Molemmat renkaat menevät vaihtoon ja ihan aiheesta, kun nykyiset ovat vuodelta 2007 ja pinnat loppu.
4) Kierroslukumittari ei toimi - ei tosin ihan akuutein remppa
5) Voisi olla paikallaan myös vaihtaa kytkin- ja kaasuvaijerit, eihän nekään ikuisesti kestä. Hinnat ovat aika kohtuullisia.
6) Pleksi on ongelma, kun ilmavirta paukuttaa ohtaan näin pitkäselkäisellä. Tämä alkuperäinen ladonovimalli on liian matala. On kuin joku naputtelisi kumivasaroilla kypärään. Niskat alkavat väsymään noin 100 km paikkeilla. Kapeampi ja korkeampi akryylipleksi voisi olla poikaa. Voisi kuvitella, että alkuperäistä pleksin kiinnitysmekanismia pystyisi hyödyntämään, esim. tarvikepleksi kanssa.

Kaikesta em. huolimatta pyörä pelasi hyvin koko kesän ja luottamuksellinen suhteemme on syventynyt ;D





Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
1) Jarrutehot on melko heikot, lisäksi etujarru "nypyttää" (onko jarrulevyt kierot?) Joku neuvoi vaihtamaan jarruletkut metallipunos -sellaisiin. Alkuperäiset kuulemma paisuvat jarruttaessa heikentäen jarrutehoa? Yritin katsoa Stein-Dinseltä, mutta ne letkut näyttivät hyvin samanlaisilta mitä nyt on pyörässä (kumirakenne?). Mistä voi tietää, että on metallipunosletkut? Jarrupalat ja muut kilkkeen uusiksi kanssa. Jarrulevyt on kysymysmerkki. Eli voi olla kokolailla täysi jarruremppa paikallaan.
Nykyaikaiset jarruletkut ovat teflonputkea joka on pinnoitettu metallipunoksella. Kannattaa valita sellainen jossa punoksen päällä on vielä ohut muovisukka. Saa myös värillisiä. Ei vaikuta esim museokatsastukseen.
Näitä saa sellaisia jotka voi koota itse mutta yleensä letkut teetetään lähimmässä hydrauliikkaliikkeessä odottarssa joissa liitokset tehdään koneellisesti alkuperäisten mallien mukaan. Sopivat suoraan paikoilleen. Samalla kannattaa ostaa tiivisteet ja uudet banjopultit.
Jarrusylinterien hoonaus, pääsylinteriin tiivistesarja.
Jarrusatuloihin uudet ilmausruuvit kumihattuineen, tiivisteet ja jarrupalat. Ehkä muitakin osia jos ovat ruostuneet kovin. Haluttaessa voi muuttaa yhdistelmäjarrut tavallisiksi mutta se vaatii uusia reitityksiä ja erimittaiset letkut.


2) Iskarijousisetti on ihan loppu ja sen lisäksi kitinät päälle (yksi kanssamotoristi huolestui, kun tulin leirintäalueelle, että "taitaa olla joku moottoriongelma Guzzissa", kitinöistä). Stein-Dinsellä oli hyvin samanlainen setti kaupan (kromattu Ikon), kun mitä nyt pyörässä - mahtaako olla oikea valinta?
Ikon on Konin tuotannon jatkaja. Todennäköisesti hyvä valinta eikä ulkoasu muutu.

3) Molemmat renkaat menevät vaihtoon ja ihan aiheesta, kun nykyiset ovat vuodelta 2007 ja pinnat loppu.
On jo aikakin.

4) Kierroslukumittari ei toimi - ei tosin ihan akuutein remppa
Itse laitoin digitaalimittarin tilalle samaan koteloon. Hervannassa Palanto korjaa mittareita

5) Voisi olla paikallaan myös vaihtaa kytkin- ja kaasuvaijerit, eihän nekään ikuisesti kestä. Hinnat ovat aika kohtuullisia.
Ainakin kytkin- ja kaasuvaijerit mutta voi laittaa myös ryyppyvaijerit kuntoon. Se voi säästää bensiiniä.

6) Pleksi on ongelma, kun ilmavirta paukuttaa ohtaan näin pitkäselkäisellä. Tämä alkuperäinen ladonovimalli on liian matala. On kuin joku naputtelisi kumivasaroilla kypärään. Niskat alkavat väsymään noin 100 km paikkeilla. Kapeampi ja korkeampi akryylipleksi voisi olla poikaa. Voisi kuvitella, että alkuperäistä pleksin kiinnitysmekanismia pystyisi hyödyntämään, esim. tarvikepleksi kanssa.
Asian kanssa olen myös "taistellut". Sopiva löytyi kun tarpeeksi kauan kokeili. On myös säädettäviä lisäohjureita kiinnitettäväksi pleksin yläreunaan.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Stein-Dinsen letkut löytyvät kaupan osasta "Brembo".
Liitekuva ei liity Guzzin tai Stein-Dinsen teräspunosletkuihin, esimerkki valmiista ja
"laillisesta" letkusta. Letkussa piti ainakin ennen olla DOT-leima, kuvan letkussa
se on ehkä keltaisessa letkuun pujotetussa renkaassa takapuolella.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Minä merkitytin katsastustodistukseen omatekemäni jarruletkut niin tulivat siinä samalla laillisiksi kun tehtiin samalla ajoneuvoluokan muutos. Hydrauliikkaliikkeet, ainakin puheissa, tekevät "laillisia" letkuja. Hyvinhän nuo ovat pelanneet. Esimerkiksi Hiflex-liikkeet ja HeavyTek ja moni muukin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Ne SD:n mustatkin voivat olla teräspunosletkut, niitä saa juuri sen värisinä kuin haluaa. Omassa pikkulohkossa on mustat, kumiletkun näköiset teräspunokset.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vaihdoin Cali II:een SD nailon/teräspunosletkut toissa talvena ja samalla ihan Brembon jarrupalat. Ainakin tuntumaltaan jarrut ovat kuin eri maailmasta. Kahvassa ei ole kumipallotuntumaa enää. Asennus oli helppo, mutta ilmaus oli vähän työlästa. Lopulta parhaaksi osoittautui se että painoin pumpulla painetta ja nestettä jarrusäiliöistä alaspäin eikä päinvastoin. Löysin joskus pihalta imukupin näköisen lärpäkkeen, pesin ja otin talteen ... jos vaikka joskus tarvitsisi johonkin. Siihen polkupyörän venttiili ja tuli ilmaustyökalu.

Tuota olen pohtinut että mitähän museokatsastaja noihin suhtautuisi. Ovat mustat päällystetyt mutta ohuemmat kuin alkuperäiset. Matilta näytti olevan tieto, että ei ongelmaa (kuten kyllä arvelinkin).

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Voihan niiden ohuiden letkujen päälle vetäistä sopivan sukan tai letkun, jolla saa paksuuden "vanhanaikaiseksi".
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Voihan niiden ohuiden letkujen päälle vetäistä sopivan sukan tai letkun, jolla saa paksuuden "vanhanaikaiseksi".

Itsekin tuon tehnyt kunnes minulle ilmoitettiin että vanhassa pyörässä nykyletkut on ookoo kunhan ovat mustat. Liimakutistesukalla tai ihan tavallisellakin kutistesukalla, kunhan on ns metritavaraa eikä marketin valmiiksi pätkittyjä pätkiä, saa ulkonäön alkuperäiseksi tai melkein alkuperäiseksi.

Jarrutuntuma ja teho on letkujen vaihdon jälkeen hämmästyttävän hyvä. Energiaa ei kulu kumiletkujen pullistamiseen. Lisäksi jarrunesteeseen ei tule väriä yhtä nopeasti metallipunosletkusta kuin kumiletkusta kun siitä irtoaa väriaineita.

Kiero levyasia jäi käsittelemättä. Levy voi nypyttää muistakin syistä eli siinä voi olla eri kitkaominaisuuksia levyn pinnassa kierroksen aikana. Yhteen kohtaan puree toiseen ei. Kyseisen pyörän levyt ovat kuitenkin valurautaa joka ei helposti muuta kitkaominaisuuksiaan.
Kierouden voi tarkistaa mittaamalla tai jopa silmällä.
Kyseiset levyt ovat puolikelluvaa tyyppiä. Levyn keskiön ja ja jarrulevyn väliset kiinnikkeet ja kiinnikkeiden vastinpinnat kun purkaa, puhdistaa ja asentaa uudelleen voi nypytys kadota. Kyseinen levytyyppi sietää pientä kieroutta. Kiinnikkeet voi myös vaihtaa uusiin. Jousilevyt voivat olla ruostuneet pilalle. Levyn pitäisi heilua kiinnikkeissään kun sitä heiluttaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408

Kiero levyasia jäi käsittelemättä. Levy voi nypyttää muistakin syistä eli siinä voi olla eri kitkaominaisuuksia levyn pinnassa kierroksen aikana. Yhteen kohtaan puree toiseen ei. Kyseisen pyörän levyt ovat kuitenkin valurautaa joka ei helposti muuta kitkaominaisuuksiaan.


Levyihin voi tarttua pintaan materiaalia jarrupaloista. Hiomalla kevyesti pinta auki vesihiomapaperilla on monessa tapauksessa poistanut ongelman.

Noilla punosletkuilla on myös helpompi arvioida, milloin järjestelmästä on kaikki ilma pois. Tuntuma on välittömämpi, kun taas kumiletkulla sellainen pullero.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Hi-Flex tekee "odottaessa" jarruletkuja. Ne ovat teflonletkuja, joissa teräspäällys. Ota mukaan vanhat, niin pituus ja banjot tulevat kerralla oikein. Samalla saa tiivisteprikat.
Viimeksi kysyessäni ei olleet edes pahan kalliit. Johtuen tietenkin siitä, että po. tavaraa menee teollisuuteen, eikä siellä makseta yhtääön "mp-lisää".

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Kiitoksia näiden edessä olevien tekemisten valaisusta. Alkaa hahmottua mitä on vastassa :o.

Nyt tuntuu menevän vahvasti epämukavuusvyöhykkeelle tämä jarrupuoli. Aikaa pitää ainakin varata reilusti ihmettelyyn ja dokumentoida mitä on purkanut ja nippelit hyvään järjestykseen. Eipä ole aikaisemmin tullut tehtyä jarruremonttia lukuun ottamatta joitain autojen jarrupalojen vaihtoa.
Letkujen osalta sain kyllä toteutuksesta kopin ja purkaen vanhat, saa "mallit mukaan, uudet letkua niiden mukaan", tuntuu vahvasti harkinnan arvoiselta verkko-ostosten kanssa sähläämisen sijaan.

Tutkiskelin vielä SD:n paperikatalogia. Siellä näyttää olevan hintalappu Ikonin pumpuille 435 euroa.
Näyttää olevan "1100 Calin" nimellä oikeat omaani, jossa pumppujen pituus on 220 mm?
Näissä ei ole mitään muuta säätöä kuin jousen 3 asentoinen jännitys.

Seuraavalla aukeamalla on Bitubon tuotteita, jopa kolmea sorttia California 1100:seen: Typ WME 03 sekä Typ WNE 03 (tuotenro: 300137039). Jos oikein ymmärsin erona on, että jälkimmäisessä on kromatun jousen lisäksi kromatut "kupit" päissään, 477 euron hintaa. Tässä olisi sitten säädettävä "Zugstufe" mikä lienee tarkoittavan iskarin kaasuvasteen säätöä tms. + jousen säätömahdollisuus. Hintaero ei ole kovin suuri Ikoniin nähden. Ulkonäkökin on ihan kohdallaan, vain joku venttiilin näköinen nippeli erottaa nykyisestä. EI liene väärä valinta tuokaan ja olisi jonkinlainen edistysaskel entiseen verrattuna.

Lisäksi on vielä edullisempi vaihtoehto (366,75 euroa, Typ WMB 03, tuotenro 300137007), kromattuna ja vain jousen säätömahdollisuus.
Tässä ulkonäkö ei oikein vastaa alkuperäistä, se on miinuksena mainittava.



 


Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Aapo

  • Viestejä: 716
Kai se pituus on 320mm?
Zugstufe tarkoittaa ulosjoustovaimennusta (Zugstufe="veto").

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Calissa on juu luokkaa 320. Kolmosessa takarunko on vähän uudempaa korkeampi, mutta liekö iskari silti saman pituinen? Omaan makuun vakiopituus oli liian lyhyt. Korotin kymmenisen milliä pidemmillä iskareilla ja 25-30mm korotuspaloilla. Ei vieläkään ole mikään enduro. Kannattaa ainakin siinä mielessä ottaa huomioon, jos kaksi päällä ajelee.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Tuli tutkailtua tarkemmin IKONin sivustoja, jossa Cali 1100ie malliin tarjotaan iskarisettiä tyyppinumeroltaan: 7610-1529 (SP8). Lisäksi sivustolta selviää, että mallissa on 4 pykäläinen ulosjoustovaimennuksen säätö + 3 pykäläinen jousen esijännitys. Myös on maininta progressiivisesta jousesta (onko muunlaisia?). Näistä lähtökohdista näyttää siltä, että IKON olisi kuitenkin hyvä valinta teknisesti sekä ulkonäkö on kokolailla alkuperäinen.

Tuota pleksiin lisättävää ilmaohjuria on tullut mietittyä kahdelta kantilta: a) aika lerppua on tämä originaalipleksi rakenteeltaan, josko kestää lisärakenteita. Nykyisen pleksin tukirunkoa voisi hyödyntää uuden ilmanohjaimen kiinnityksessä, eikä tarvisi reijittää alkuperäistä rakennetta. Putkien päästä tulpat irti ja siitä rakentamaan "kiinnitysreelinkiä" ilmanohjaimelle. Jotain ratkaisua asia oikeasti vaatii. Em. ulkonäkö tosin voi olla aika "persoonallinen". Jos vaan joku b) alkuperäisiin kiiinnitymekanismeihin sopivan muotoinen tarvikeakryylipleksi löytyy tolkun hinnalla, voisi olla se toinen ratkaisu.

Hiki nousi otsaan, kun pohdin täydellisen jarrurempan vaiheita. Josko liikkeelle siitä, että a) letkut uusiksi, b) jarrupalat uusiksi, c) kevyt hionta jarrulevyille. Itseasiassa vasen jarrulevy oli "urittunut", kun oikea oli aika silonen.

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 23, 2017, 09:02:12 ap kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Kaijus

  • Viestejä: 805
Tuli tutkailtua tarkemmin IKONin sivustoja, jossa Cali 1100ie malliin tarjotaan iskarisettiä tyyppinumeroltaan: 7610-1529 (SP8). Lisäksi sivustolta selviää, että mallissa on 4 pykäläinen ulosjoustovaimennuksen säätö + 3 pykäläinen jousen esijännitys. Myös on maininta progressiivisesta jousesta (onko muunlaisia?). Näistä lähtökohdista näyttää siltä, että IKON olisi kuitenkin hyvä valinta teknisesti sekä ulkonäkö on kokolailla alkuperäinen.

Kehun vielä kerran naapurimaamme Ikon-edustajaa: LEDAB (www.stotdampare.se)
Sain häneltä tosi nopeaa ja tehokasta palvelua. Kannattaa ottaa yhteyttä - Lars Dahlin, lasse@stotdampare.se
Häneltä löytyy tavaraa hyllystä, myös eri vahvuisia jousia ..

Kaijus