Kirjoittaja Aihe: Selkä & Guzzilla ajo  (Luettu 38492 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #15 : Huhtikuu 20, 2017, 20:51:06 ip »
Juuri tullut kotiin pelistä. Tunti kovaa peliä. Vaihdettiin pallot kevyisiin, peli muuttui radikaalisti hikisemmäksi, kun palloa PITÄÄ lyödä. Erät venyivät varttiin. Aiemmin kestänyt nippu nappa kymmenen minuuttia. Pienellä muutoksella paljon irti tästäkin lajista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #16 : Huhtikuu 20, 2017, 21:26:45 ip »
jep jep, pieni kevyt ukko niin helppo istuskella millen pleksin takana tuulensuojassa, yhtä lailla helppo oli hölkätä maantien laitaa, nuorena oli lasset ja muut idolit helppo hakea mallia, suunnistusta ja harrastettu joitakin vuosikymmeniä, muutamia kymmeniä tuhansia kilsoja tullu hölköteltyä selkä aina kestäny mutta nyt rupee polvet yms kiukuttelemaan, tänä vuonna jukola enossa kotoa matkaa 600 km paluun ajo suht hurja valvotun yön perään, paimiossa kun oli jukola menin fillarilla alotukseen ja takasin kotio saunaan . . .

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #17 : Huhtikuu 20, 2017, 22:00:27 ip »
"
Harrastuksen alussa käytetään nylonista ja korkista valmistettua palloa, joka on kestävämpi kuin aidoista sulista tehty pallo. Pelitaitojen ja lyöntivarmuuden kohentuessa useimmat pelaajat siirtyvät käyttämään aitosulkaista palloa sen parempien lento-ominaisuuksien vuoksi. Kaikki kilpailuluokat käyttävät nykyään sulkaista palloa. Sulkapallot jaetaan edelleen kolmeen nopeusluokkaan, jotka merkitään värinauhalla vihreästä punaiseen. Keskinopeaa sinistä suositellaan, jos sulkapalloa haluaa oppia pelinä.  Hitaat pallot sopivat niille, jotka haluavat aina lyödä palloa täysillä. Punaiset taas niille, jotka eivät halua lyödä ollenkaan.  Säilytä sulkaiset pallot aina suljetussa tuubissa. Paras paikka on viileä ja kostea tila. Sulkapalloja ei saa säilyttää pakastimessa. Kosteus on tärkeämpi kuin lämpötila (kuitenkin oltava plussan puolella). Ihanteellinen kosteus on 80-100%. Huoneolosuhteissa pallot säilyvät hyvinä muutaman kuukauden.
"


V11 - it defines you.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #18 : Huhtikuu 20, 2017, 22:34:06 ip »
Lainaus
isolla pleksillä ja ajoasento selkä täysin suorana tuntuu sopivan rangalle
Toisille sopii, toiselle ei...
Minulla auttoi palaaminen "kypärä edellä" ajoasentoon, jolloin rankaan ei kohdistu läheskään niin paljon painetta vrt. selkä suorana istuen.

T,
Jukka


Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #19 : Huhtikuu 21, 2017, 01:46:26 ap »
Minulla auttoi palaaminen "kypärä edellä" ajoasentoon, jolloin rankaan ei kohdistu läheskään niin paljon painetta vrt. selkä suorana istuen.

T,
Jukka

Juuripa suureksi osaksi tästä syystä vaihtui H-D Dyna Grisoon. Oli sitten etu- tai keskitapit, pleksi & selkänoja niin selkä pisti hanttiin. Nyt kun mennään pää edellä on hyvä ihmisen olla.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #20 : Huhtikuu 21, 2017, 10:39:52 ap »
Niin on erilaista kullakin asennoissa.

Edellinen pyörä oli Breva 1100. Ergonomia kaikin puolin kohdallaan mutta, ohjaustangon korotussarjasta huolimatta, ajoasento liian etunojainen. Huomattavasti helpompi on ajaa California Adamantilla jonka ajoasento on suoraan California III:sta paitsi ohjaustanko hieman leveämpi ja satula hieman alempana. Ohjaustanko tulee syliin ja istutaan tankissa kiinni. Selkä pystyssä ja suorassa. Linkissä kohdassa noin 10 sek on vilaus ajoasennosta jolla jaksaa ajaa pidemmänkin matkan päivässä. https://www.youtube.com/watch?v=3RAzgDKJ_hk

Samaa ajoasentoa pyrin jo tekemään California 1400:seen laittamalla siihen geelityyppisen Touring-satulan (kaksivärisyys kaupan päälle) ja leveimmät sekä pidemmälle taakse tulevan ohjaustangon. Ajoasentoa kuvaa ehkä mielikuva kottikärryjen työntämisestä. Ohjaustankoa liikutetaan sylissä pyörän poikkisuuntaan. Myös kaasukahvan asennolla murtuneelle ranteelleni on merkitystä. Pitää koittaa myös apehanger-tyyppistä ohjaustankoa. Valitettavasti ohjaustangon vaihto C14:sta on varsin työläs.

Mutta vielä testaus on tekemättä lukuun ottamatta "kylmien tyyppien" ottamista Kerholla. Eiköhän ajokelejä alkaisi jo toukokuussa olemaan. Nyt sataa ajoittain räntää ja vettä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #21 : Huhtikuu 21, 2017, 12:27:19 ip »
Mulla on Calissa maantiellä etukumara, kädet reilusti eteenpäin, asento. Toimii mulla parhaiten, kun ajoviima sitten hoitaa suurimman osan kannattelusta. Radalla istun lähes tankilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #22 : Huhtikuu 21, 2017, 18:39:12 ip »
Löytää omaan viihtyvyyteen sopiva asento on tosiaan isossa roolissa varsinkin jos kurvailee pyörällä pidempiä matkoja.
Ja miksei muissakin asioissa...

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #23 : Huhtikuu 21, 2017, 18:51:23 ip »
Jos on selässä välilevyongelmia, on mahdollisimman pysty ajoasento yleensä selän kannalta paras, sillä silloin paine kohdistuu tasaisesti välilevyihin ja nikamien muihin osiin. Mitä enemmän ajoasento menee etukumaraan, sitä enemmän välilevyt pullistuvat taaksepäin ja saattavat alkaa painaa hermoja aiheuttaen muun muassa ns, "iskiasoireita". Selkävaivoja on kuitenkin kovin montaa sorttia (muistakin syistä kuin välilevyistä johtuvia) ja siksipä toisille varmasti sopii  etukumarampi ajoasento paremmin. Itse tykönäni jännään hieman sitä, miten Brevan ajoasento passaa omalle selälleni. Jos sopii huonosti, lähtee Breva väistämättä kiertoon.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #24 : Huhtikuu 21, 2017, 19:42:05 ip »
Juu, Junkers:in kanssa just tuota mieltä omakohtaisilla kokemuksillani.
Ja jos niskanikamat on rankavaivana, niin löytää sellainen sellainen setuppi missä pää heiluu ajaessa mahdollisimman vähän ja pää pystyssä lienee kyse ihan samoista asioista.
Potan paino päässä hieman etukenossa turbulensseissä johti mulla siihen että 800km kotiin ja aivan hillitön hartiasärky ja puutunut vasen käsi oli melkein toimimaton.
Ei auttanut buranat, niin nopeasti kotiin kun uskalsin ajaa ja tauko makuulle 50km välein, ei ollut motoristin päivä mulle se.
Mutta opin monta asiaa ja nykyinen kattaus on hyvä, se on ryhdikkäästi mentävä, hah.
 

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #25 : Huhtikuu 21, 2017, 19:54:40 ip »
18 maratonia, 15 vuotta ei niin pehmeää kamppailulajia=neljä polvioperaatiota, joista kaksi turhaa, nivelvaivoja, kulumia, kolotuksia jne. Maku aktiiviseen liikuntaan jokseenkin vähäinen. Ajatuksena oli elää vauhdikkaasti, kuolla nuorena ja jättää hyvännäköinen ruumis. Joltain osin lienee herkkyyskausi ohi. Viimeksi selkä viikon kipeänä kun tuli kaadettua pyörä paikaltaan ja piti nostaa se lievään ylämäkeen. Henkisen kärsimyksen ja viikon kumarassa kulkemisen lisäksi yksi vilkun lasi meni. Ajoasento myös  käy käsivarsien ja yläselän päälle. Myös grisossa oli sama juttu, vaikka siinä ruoto jokseenkin suorassa.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #26 : Huhtikuu 21, 2017, 21:08:47 ip »
Jos on pään tai niskan lihaksistossa tai luissa tai hermoissa, jne vaivaa niin lääkärinlausunnolla saa vapautuksen kypärän käytöstä. Onhan se hieman kaksimielistä.

Tieliikennelaki kertoo.
Lainaus
89 § (15.11.2002/954)
Suojakypärän käyttö

Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä tyypiltään hyväksyttyä suojakypärää,   jollei hänen sairautensa tai vammansa taikka muu erityinen syy sitä estä, ajettaessa:

1) moottoripyörällä;

2) kolmipyörällä, raskaalla nelipyörällä ja kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla tai turvakaarella;

3) mopolla;

4) moottorikelkalla;

5) ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella varustetulla maastoajoneuvolla ja traktorilla, jota ei ole varustettu korilla tai turvakaarella.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #27 : Huhtikuu 21, 2017, 22:09:57 ip »
Toi olisikin hauskuuttavaa ajaa ilman kypärää lääkärintodistus mukana "vapautuksesta".
Voisi paperi kulua nopeasti asiaa tiellä tutkivien käsissä..

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #28 : Huhtikuu 21, 2017, 22:28:37 ip »
Saisi takuuvarmasti juttukavereita. Tai ei niitä nykyään näy kuin joinain teemapäivinä. Tosin pitäisi keksiä mikä pitää pään lämpimänä kun sataa. Uimalakkiko?

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #29 : Huhtikuu 21, 2017, 23:23:01 ip »
Pystyin jarruttamaan kaatumista mutta kun on lähteäkseen niin eipä sitä enää tietyn pisteen jälkeen estää voi, pehmentää vain. Vähällä totisesti pääsin. Ei jälleenmyyntiarvo hirveesti laskenut. Selästä ei niin väliä. Ajattelin kyllä että pitäiskö hommata jonkinlaiset kaatumaraudat, sillä vaikeuksia saattaapi olla saada
 rosso corsan uutta katetta. Mutta käyttöesineitähän nämä...