Kirjoittaja Aihe: California 1100cc moottoriöljy  (Luettu 46506 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #75 : Toukokuu 06, 2017, 23:38:27 ip »
Minulla on ollut sekä upouusia että vanhoja moottoripyöriä. (Koska moottoripyörä lakkaa olemasta uusi? Ekan öljynvaihdon jälkeen, arvaan?)

Kaikissa niissä on vaihtohetkellä tullut kokolailla mustaa öljyä ulos silmällä katsoen. Mutta jos sitä ottaa sormenpäähän niin ei se niin kovin mustaa olekaan. Itse noudatan yleensä 10.000 tai 20.000 km vaihtoväliä. Riippuu pyörästä ja ajo-olosuhteista. Joskus vaihdan jo 5000 km jälkeen. Suodatin joka toisella kertaa vaihtoon. Suodattimen puolesta menisi pidempäänkin mutta eihän sitä vanhoissa tiedä jos jostain metallia kiertoon kehittävät.

Ajettuja moottoreita joskus availen. Perusmallin Guzzeissa se on arkipäivää kun öljypohja pitää irrottaa. Lohkon sisäpuoli on alumiinin väristä. Mitään likakerrosta ei ole. Venttiilikoppien sisällä saattaa olla kylmälimaa kosteilla ja kylmillä kausilla. Siitäkin pääsee eroon kun silloin tällöin käyttää öljyt 120 asteisiksi. Tosin ajamalla se on vaikeaa. Mutta yleensä venttiilikopat ovat sisältä niin puhtaat että niistä voisi pastaa syödä.

Camnin tapauksessa epäilen että öljyn värin säilyminen on syynä taannoiseen moottorin varsin perusteelliseen läpikäymiseen asiantuntijataholla. Kone oli puhtoinen rempan jälkeen ja kunnossa ollessaan ei paljoa ole ohipuhallusta tai muuta öljyä mustaavaa toimintaa. Kilometrejäkään ei liene vielä remontin jälkeen kymmeniätuhansia kertynyt?

Noista öljyasioista en kauheasti perusta. Halpoja perusöljyjä käyttelen. Kerhon pojat ostavat kimpassa ison tonkan Delvacia ja sillä ovat pärjänneet jo vuosikaudet japanilaisillaan. Itse en ole vielä kimppaan ryhtynyt.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #76 : Toukokuu 06, 2017, 23:42:42 ip »
Lainaus
syynä taannoiseen moottorin varsin perusteelliseen läpikäymiseen asiantuntijataholla
Tämä on kyllä totta, kaksi kesää on ajettu sen jälkeen, eikä kilometrejä ole tullut liikoja, <5000 km arvelen.  Joka kesä uudet öljyt ja suodatin. Hätävarjelun liioittelua, myönnän. Mutta liha on niin heikko...
Lainaus
moottori ei sitä mustuta
Olkoon sitten niin ja hyvä niin.
Lainaus
on ollut sekä upouusia että vanhoja
Sehän se on pirua kun näitä vanhoja ostaa monetaarisen allokoinnin ohjaamana, ei voi tietää mitä pyörän historiassa on tehty (autojen kuvat toisaalla - sakin hivutusta pitäisi tuollaisille omistajille antaa - kansantalous kärsii...).
PS.
On ollut puhetta siitä öljynsuodattimen täyttämisestä öljyllä. Taas opin lisää: täytä (suodatin lattialla, ylöspäin, öljyä kaadetaan sisään) - odota 5 sek - öljy vajoaa alas - täytä lisää... Tätä tein pari kolme kertaa, vasta sitten oli suodatin oikeasti täynnä, meni vajaat 3 dl
.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2017, 23:50:35 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #77 : Toukokuu 06, 2017, 23:57:17 ip »
Onkos sullakin öljynsuodatin väärinpäin, kun se on paikallaan? Sieltä valuu lähes kaikki kuitenkin pois ennen käynnistystä.. Itse olen sen verran laittanut öljyä, että filtteri kastuu läpi. Loput öljyt täyttöaukosta. Aina on paineet nousseet samoin tein.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #78 : Toukokuu 07, 2017, 00:07:35 ap »
Lainaus
öljynsuodatin väärinpäin
Ei ole enää Calivieteriä, on V11vieteri, pystyssä on, sinne ne jäävät kaikki öljyt sisään, ymmärtääkseni. Ja siksi painovoiman & tärinän vaikutuksesta kerran vuodessa jossain päin maailmaa suodatin löystyy, valo syttyy, ja syntyy vakava moottorivaurio. Ammattimiehet eivät tiettävästi käytä klemmareita. Äskettäin joku raportoi englantilaisella palstalla että eivät paineet nousseet, syyksi paljastui liian matala suodattimen tiiviste (nehän on made in Tunisia).
Lainaus
että filee kastuu läpi - aina on paineet nousseet samoin tein
Tuossako lie se syy, että pinta vajosi odotellessa, öljy tunkeutui hitaasti kuivan paperin läpi? Koskaan en ole saanut paineita vielä nousemaan ihan heti.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2017, 23:51:42 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #79 : Toukokuu 07, 2017, 00:10:31 ap »
Centauro on ollut hankala saada paineelliseksi öljynvaihdon jälkeen. Siinä on suodatin öljytilassa mutta vaihdettavissa ulkokautta irrottamatta öljypohjaa. Käytäntö on ollut täyttää suodatin ensin. Se ei asennettaessa valu tyhjäksi. Lisäksi olen laittanut "siemenöljyä" öljynpaineanturin reiästä pumpun suuntaan. Pumpun välykset on tarkastettu. Ei ohivuotoa vaikka sitä aikanaan epäilin. Jos öljynvaihdon tekee nopeasti esimerkiksi saman päivän aikana (yleensä annan valua yön yli) niin paineennousuongelmaa ei ole. Mutta kun valuu ihan tyhjäksi niin sitten on. Mutta onneksi on konsteja.....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #80 : Toukokuu 07, 2017, 00:12:55 ap »
No silloin. Katsoin vaan, että oli kuvattuna ilman öljypohjaa, niin se hämäsi.
Tuo matala tiiviste voisi olla ehkä siten syynä, että putsari pohjaa ennen kuin tiiviste pääsee tekemään  työnsä. Vuotaisi silloin suodattimen ja jalan välistä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #81 : Toukokuu 07, 2017, 00:24:04 ap »
  Duuniautossa öljytilavuus 38 litraa, asentaja täyttää suodattimet (2 kpl) öljyllä asennusvaiheessa jottei kone kävisi kuivana käynnistettäessä. En muuten tiedä mitä öljyä 1100 Stonessa pitäisi käyttää, viimeksi taisi livahtaa Motorexin Legendiä pataan... onkohan liian ylellistä tavaraa noinkin simppeliin vehkeeseen...?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #82 : Toukokuu 07, 2017, 00:29:05 ap »
Manuaalista katsoo suosituksen. Ei sen vaikeampaa.
Jos ajo poikkeaa pyörän kuvitteellisesta käyttöalueesta, niin säätää sen mukaan öljyvalintaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #83 : Toukokuu 07, 2017, 00:34:48 ap »
Noin yleisesti olen huomannut että bokseribemun omistajat ovat H-D:n ja Guzzin omistajien kanssa varsin tarkkoina mitä öljyä pataan laitetaan. Sitten on nämä japaninpyöräilijät jotka laittavat halpaa dieseleihin tarkoitettua öljyä.
Tässä aiheesta iltalukemistoa: http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/207401-Mobil-Delvac

Normiajossa emme kukaan tarvitse sitä reserviä joka suositusöljyssä piilee. Sillä öljyllä voi paahtaa moottoritietä täysillä päiväkaupalla tai taitella pitkin alppiteitä tai jumittaa hellepäivänä Rooman ruuhkassa.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #84 : Toukokuu 07, 2017, 00:41:05 ap »
No hitto kun en Stonea ostaessa saanut mukaan kuin yhdet avaimet, sivulaukut, tuulenhuuhtoman perseen ja hyvän mielen... eli aika random- meiningillä mentiin... jotakin mineraalia ajattelin seuraavaksi työntää koneeseen, varmuuden vuoksi...  

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #85 : Toukokuu 07, 2017, 00:47:33 ap »
Workshop Manual:
1994 painettu: Agip nuovo sint 10W-40
2002 painettu: Agip 4T SUPER RACING 20W-50
2003 painettu: Agip 4T RACING 5W-40
2006 Guzzin ohje:
Mechanical Tappets: Agip RACING 4T 10W-60 or 20W-50
Hydraulic Tappets: Agip RACING 4T 5W-40 Oil to be compulsorily used.
...ja kaikki täyssynteettisiä...

Otteeni näihin öljyteksteihin on siis ajanvietteellinen ja huumoripainotteinen, kuten olen foorumeilta oppinut. Minulla oli muuten 2003 Stone ja siihen oli oikeen maahantuojan kääntämä suomenkielinen manuaali (muutamia A4 -konekirjoitussivuja).  Kopion saanee siis joltain foorumilaiselta tarvittaessa, arvelen
.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2017, 23:47:12 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #86 : Toukokuu 07, 2017, 01:09:15 ap »
Heinolta kyselin C14:n kotimaankielistä omistajan käsikirjaa. Ei ole eikä kai tulekaan. Jättävät kuluttajalle merkittävän vallan jos tulee pyörän suhteen oikeudenkäyntijuttua liki asiasta kuin asiasta. Kun vetää käsikirjakortin esiin sopivasti vastuuasiassa niin myyjä on huonolla puolella. Riippumatta siitä kumman on syy.

MotoItalia käännätti ainakin enemmän myytävien mallien omistajan käsikirjoja. Centauroon en tainnut saada. Henkilökohtaisesti se ei minua häiritse vaikka joskus joudunkin käyttämään sanakirjaa tai kääntäjää. Tein parikymmentä vuotta teknisiä töitä englanniksi joista muutaman vuoden amerikanenglanniksi.

Hankkija, tai ilmeisimmin Autonovo aikanaan, käännätti joidenkin Guzzimallien kaikki kirjallisuuden suomeksi. Kohta on ollut kymmenen vuotta nekin kirjat lainassa eräällä taholla. Pitäisi jotenkin saada ne takaisin. Tosin kopiot olen talletuttanut VMPK:n kirjastoon mutta en tiedä ovatko ne sieltä enää saatavissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #87 : Toukokuu 07, 2017, 08:11:14 ap »
No hitto kun en Stonea ostaessa saanut mukaan kuin yhdet avaimet, sivulaukut, tuulenhuuhtoman perseen ja hyvän mielen... eli aika random- meiningillä mentiin... jotakin mineraalia ajattelin seuraavaksi työntää koneeseen, varmuuden vuoksi...  

Mulla on 2000 Jackal, eli vastaava laitos. Voin ottaa sen omiatajan kässäristä tärkeimmistä kohdin skannauksia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #88 : Toukokuu 07, 2017, 11:00:15 ap »
Lainaus
skannauksia
Ei olisi uskonut että kuluttajakauppaa uskalletaan tehdä ilman suomenkielisiä käyttöohjeita? Toki tiedän, että käyttöohjekirjan käännättäminen maksaa tuhansia. Kenelläköhän on Moto Guzzi - Moto Italia immateriaalioikeudet vanhaan suomenkielieseen tehtaan dokumentaatioon? Voisi kuvitella, että monikaan taho ei panisi pahakseen, jos ne, joilla on suomenkielistä vanhaa dokumentaatiota, skannaisivat ne ja Gruppo laittaisi tänne julkisesti saataville?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2017, 21:58:12 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #89 : Toukokuu 07, 2017, 13:14:41 ip »
Käyttöohjekirja uuden tuotteen kaupassa on melko painava paperi ja sen puute voi aiheuttaa myyjälle ongelmia.
Aikoinaan oli uutinen siitä, että sisämoottorivene syttyi tulee ja paloi, kun jäähdytysjärjestelmä oli jäätynyt pakkasella.
myyjä joutui vastuuseen siitä, kun pyynnöstä huolimatta ei ollut toimittanut asiakkaalle käyttöohjekirjaa, jossa mainitaan, että vesi jäätyy pakkasella.
(en löytänyt juttua Googlella)


Vanha uutinen aiheesta, mutta edelleen pätevä.
Kuluttajavirasto muistuttaa, että jollei tuotteelle ole suomenkielisiä ohjeita eikä niitä pyynnöstäkään saa kohtuuajassa kaupanteosta, kuluttaja voi vaatia lopulta kaupan purkamista.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kuluttajavirastolle-paljon-valituksia-suomenkielisten-kayttoohjeiden-puuttumisesta/1978988

Ja vähän tuoreempi.
Velvollisuus kotimaisilla kielilllä kirjoitettuihin käyttöohjeisiin koskee Suomessa toimivia kauppoja ja myös nettimyymälöitä, jos nettikaupan markkinointi on kohdistettu suomalaisiin esimerkiksi suomenkielisillä nettisivuilla.
Asiakas voi vaatia kaupan purkua, jos suomen- tai ruotsinkielistä käyttöohjetta ei ole saatavilla, eikä laitteen käyttö onnistu ilman sellaista.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/01/21/pitaako-kayttoohje-saada-suomeksi
Tämäkin vielä! ! !