Kirjoittaja Aihe: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus  (Luettu 24411 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #30 : Lokakuu 14, 2017, 23:41:12 ip »
Öljyiseltä vaikuttaa.
Erona vakiokytkimeen on se että tässä mallissa ei ole kanavointia vuotavalle öljylle.
Vakiokytkin johdattaa kanavistollaan kytkinakselin päästä keskiöön vuotavan öljyn levyjen ohi ulkokehälle ja kampiakselin päästä öljy ei edes pääse kytkimeen.

Joka kerran kun kytkin ja vaihteisto on irti niin kannattaa tarkistaa kytkimen työntötangon suoruus ja laittaa siihen uudet tiivisteet. (kaksi kappaletta kartiokkaita kumiholkkeja)

Anteron esittämässä kytkimessä ei myöskään ole kytkinakselin keskittävää rakennetta joka estää kytkinakselin säteiskuormituksen mikäli kytkinlevy haukkaa toispuoleisesti. Sitä sattuu harvoin mutta olenpa nähnyt taipuneen kytkinakselinkin. Ja lyhennetyn.

Sitten asiasta hieman sivusta: http://www.motomatti.fi/2016/01/irtomoottori-kytkimen-vaara-kokoonpano.html


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #31 : Lokakuu 14, 2017, 23:45:22 ip »
En tiedä kuuluuko Ramin haukata, mutta jos kuuluu ottaa kiinni äkäisesti, niin selittäisi pehmeän toiminnan ja tuntuman. Pito noilla tehoilla riittänee, vaikka vähän olisikin öljytty.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #32 : Lokakuu 15, 2017, 10:33:05 ap »
Anterolle / yleisesti hyviä ohjeita motomatilta - jälleen!

Minun RAM on normilevyllä, joten tämä on relevanttia:
Lainaus
Noita samoja kytkimiä on täälläpäin edelleen käytössä kolme - neljä. Parhaimmalla lienee ajettu jo yli 100 000 km, ongelmitta. On tosiaan käytössä varsin miellyttävä.

Kisakäyttöön soveltuva on/off sintterilevy olisi ollut myös saatavilla.

On edelleen avoinna ovatko V11:ssa porsineet kytkimet näitä / edellisiä versiota:https://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Clutch/Single-disk-clutch/Single-disc-clutch-all-big-models::756.html#prettyPhoto

Pidempää tankoakin tarjolla: www.stein-dinse.biz/Complete-partlist/Unsorted/pressure-rod-transmission-for-RAM-clutch::209195.html

T,
Jukka



antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #33 : Lokakuu 15, 2017, 12:21:14 ip »
Kyllä nuo kaikki osat ovat öljyn tahmaamia, levy menee ilman muuta uusiksi.
Vaihdelaatikon ja työntötangon tiivisteet vaihdan myös. Lieneekö kovin hankala suorittaa?

On kyllä hyvä foorumi ja asiallisia ja asiantuntevia ohjeita.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #34 : Lokakuu 15, 2017, 13:34:30 ip »
Kyllä nuo kaikki osat ovat öljyn tahmaamia, levy menee ilman muuta uusiksi.
Vaihdelaatikon ja työntötangon tiivisteet vaihdan myös. Lieneekö kovin hankala suorittaa

Työn määrän ja vaikeuden kokemus etukäteen on kovin suhteellista yksilöiden välillä ja riippuu henkilön henkisistä ominaisuuksista ja valmiuksista haasteelliseen toimintaan.

Mutta asiaan, vaihdelaatikon puolen osat: kytkinkeskiö, sen mutteri, lukituslevy, o-renkaat ja huulitiiviste. Nämä lähtevät irti avaamalla kytkinkeskiön sisällä näkyvä mutteri. Lukitus auki, kruunumaisella pitkällä hylsyavaimella mutteri irti. Keskiö on usein hieman jumittunut urilleen joten tarvitaan ehkä ulosvetäjää. Kaikki mainitut tiivisteet uusitaan.
Muut osat: painelaakerin osakokonaisuus pois takakautta. Samaa reittiä myöden lähtee kytkimen työntötangolla hieman vinoon työntäen kartiokumit pois.

Osia purkaessa kannattaa panna merkille missä järjestyksessä ne olivat ja verrata sitä räjäytyskuvaan.
(Tähän "varoitukseen" aiheen antaa jo se että kampiakselin stefa oli väärässä paikassa. Siksi voi olla muuallakin osat väärin. Kokemuksesta tiedän että vääriä kokoonpanoja ilmenee tämän tästä. Kannattaa hankkia itselleen varaosakuvasto ja korjaamokäsikirja vaikka eivät olisikaan suomeksi.)

Painelaakeri kannattaa vaihtaa uuteen kuten myös sen painimen o-rengas.

Kerrottakoon että puhtaus on tärkeää sekä vaihteiston takana että etupäässäkin ennen purkua, siinä välissä ja viimeistään kootessa.

Kykinkeskiön kokoonpanossa voi käyttää mutterissa tilkan keskilujaa ruuvilukitetta lukitusaluslevyn ohella.

antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #35 : Lokakuu 15, 2017, 14:21:36 ip »

Työn määrän ja vaikeuden kokemus etukäteen on kovin suhteellista yksilöiden välillä ja riippuu henkilön henkisistä ominaisuuksista ja valmiuksista haasteelliseen toimintaan.


Aivan totta.

Kuvailemasi perusteella, rauhallisesti ja harkiten toimien, ei ole ylivoimainen tehtävä.
Mihinkään vaihteiston toimintaan vaikuttavaan ei siis joudu koskemaan?

Kampiakselin tiiviste lähti helposti irti. Oli lyöty pohjaan asti, eli öljykanavat tukittu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #36 : Lokakuu 15, 2017, 14:30:55 ip »
Kaikki osat kuitenkin kunnossa, vaikka kanavat tukittu?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #37 : Lokakuu 15, 2017, 14:41:30 ip »
Kaikki osat kuitenkin kunnossa, vaikka kanavat tukittu?
Onneksi vain paluukanava oli tukittu. Painekanava on keskelle laakeria uraan ja sieltä öljy kulkeutuu laakerin molempiin päihin raossa joka jää kampiakselin ja laakerimetallin väliin. Nyt voitelu on ollut huonompaa vain laakerin takapäässä.
Epäilemättä näemme kohta, kun laakerilaippa on irrotettu, onko syntynyt vaurioita laakerin takapäähän.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #38 : Lokakuu 15, 2017, 21:48:06 ip »
Lainaus
On edelleen avoinna ovatko V11:ssa porsineet kytkimet näitä / edellisiä versiota
Niin täytynee sanoa että "edellisiä versioita". Kyseessä oli malleissa Rosso Mandello, LeMans Tenni ja Scura tehdasasennuksena ollut "RAM". Osat näyttävät ihan samoilta netissä olleissa kuvissa (Tonti -runkoisten sarja ei käy). Nykyisin joskus saatavilla oleva V11 -mallin RAM (vauhtipyörä terästä) sisältää aina "3-lapaisen" (sinter?) kitkalevyn. Ongelma on ameritikan serkkujen mukaan se, että vaihdelaatikon akseliin tulevaa hammaspyörää ei enää ole saatavilla (2 -levyisen kytkimen hammaspyörä ei käy).
Lainaus
Onko Camn:lla OEM RAM tallessa
Tuota olen harmitellut...en ymmärtänyt silloin pyytää osia. Työn teetin Piikkiössä silloisella maahantuojalla. Se kytkinakselin hammaspyörä olisi nyt arvokas... (Tämä tulee nyt taas, mutta:) Työn tehneen osaajan lause on jäänyt mieleen: "muutama käynnistys ja vauhtipyörä olisi lennellyt pitkin korvia".

V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #39 : Lokakuu 15, 2017, 21:57:25 ip »
Mitenkähän paljon V11 ja Tontin Ramissa on eroa? Onko se ero nimenomaan vaihteiston puolen osissa? Eli tuossa hammaspyörässä? Nimittäin käyneeköhän nuo vanhan Tontin osat edes tuohon 1100 Caliin, kun siinäkin on kaksilevyinen. Perhana, ne osat on haalittava omaan talliin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #40 : Lokakuu 15, 2017, 22:22:40 ip »
Mikä se ero on siinä Camnin mainitsemassa "rattaassa" eli kytkimen keskiössä, kytkinakselin päässä oleva uritettu osa?
Ilmeisestikin pituus koska kytkinlevy vaikuttaa samanlaiselta keskiönsä osalta. RAMissa on ilmeisesti lyhyempi.
Eiköhän metallityöpajassa saada sellainen tehtyä normikeskiöstä.
 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #41 : Lokakuu 15, 2017, 22:34:38 ip »
Niin, eikös kampiakselin puoli ole kaikissa isolohkoissa sama ( vai oliko Loop-malleissa eroavaisuuksia mutta kuitenkin).
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #42 : Lokakuu 15, 2017, 22:40:54 ip »
Katoppa TT tuolta: www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Clutch/Single-disk-clutch/Single-disc-clutch-all-big-models::756.html#prettyPhoto
- ei näy listassa 1100 Calia.
Minä voin myydä RAM:n tilattua uutta edullisemmin - keskiö koneistukseen.

T,
Jukka

Ps. Hyllyssä on myös vakio kytkinpaketti, vaikka kevennettäväksi.


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #43 : Lokakuu 15, 2017, 22:42:09 ip »
Lainaus
Mikä se ero on siinä Camnin mainitsemassa "rattaassa" eli kytkimen keskiössä
Ameritikan serkut kirjoittavat että tuo ratas on ollut saatavissa vain Guzzi alkuperäisosana ja enää niitä ei saa. Oli siis vain näissä V11 malleissa, joissa oli tehdasasennuksena RAM (ja tarvittiin jos vaihtoi 2 -levyisen kytkimen 1 -levyiseksi RAM -kytkimeksi). Pituus lienee ero, koska kyse on 2- ja 1-levyisen kytkimen kytkinlevyistä, joita on siis 2 tai 1. Kyl maar sen teettää voi ? Niin, juu, että jos siitä pidemmästä...(kuvassa alkuperäisvaraosa). Ja muuten kestävyys ei kärsi? Kas kun en tullut ajatelleeksi... Muutahan merkittävää eroa ei voine olla kuin kytkimen keskiön hammastuksen sijainti, että se on oikealla kohdalla kytkinlevyn vastapuolta ajatellen?
PS.
Jos terveys ja talous sallii, joskus nimittäin vielä tuollaisen mahdollisimman kevyen kytkimen taas haluaisin. Ihan sen kierrosherkkyyden vuoksi, tulisi sellaista "epäguzzimaisuutta" lisämausteeksi... Silloin kun se oli vähän aikaa, ei ollut vielä riittävästi kokemusta tutkailla/ymmärtää asiaa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 16, 2017, 08:44:25 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #44 : Lokakuu 16, 2017, 09:56:30 ap »
Mulla on, muistakseni, yksi ylimääräinen keskiöratas mallia Lm IV. Tilasin silloin joskus 90-luvulla kolme tollasta kytkintä, ja jostain syystä lähettivät vielä jälkitoimituksena yhden rattaan. Niissä oli myös erilainen hammastus kuin alkuperäisessä, saattoi pituuskin olla eri. Varstossa on myös alkuperäinen kytkin ja ratas, ovat vaan n. 60 kilometrin päässä, joten en nyt pysty vertaamaan.