Asia lienee kunnossa. Useimmiten tulee ongelmia kun pyörän omistaja, ja etenkin kauppias, haluaa että moottoriin laitetaan parasta ja sitten kauppa tehdään synteettisestä hyperöljystä. Melko varma vuoto on seurauksena. Eiköhän tuo Motul ole ihan kelvollista kamaa.
Kyselin siitä Nurmen Makelta ja Make sanoi, että nuorena nöösipoikana oli
kuvitellut osaavansa erottaa, tuleeko öljy moottorista vai vaihteistosta.
Vanhemmiten oli sitten huomannut, ettei se olekaan niin helppoa.
Jos vuoto on pieni niin tunnistaminen on vaikeaa. Eräässä tapauksessa oli vuotoa sekä vaihteistossa että moottorista mutta se selvisi vasta kun vaihdelaatikko oli irti. Asia on siis loppujen lopuksi yhdentekevä mutta vaihteiston vuoto on helpommin hallittavissa.
Pari vinkkiä: Jos vaihteisto vuotaa öljyä kytkintilaan niin se voi tapahtua kahdesta paikkaa: kytkinakselilta tai kytkimen työntötangon tiivisteistä. Jälkimmäisen korjauksen voi tehdä vaihteistoa irrottamatta purkamalla painelaakerikokonaisuuden, vetämällä työntötangon ulos vaihteiston takapäästä ja vaihtamalla kumiset kartioholkit jotka toimivat kytkimen työntötangon tiivisteinä. Kaikki vuodot eivät siis vaadi isoa purkamista.
Toinen: Tonti-runko toimii huohotinkammiona, samoin Spine-runko. Omalle kohdalle sattui sakkautuma jäämään jumiin selkäputkeen ja öljyä alkoi vuotamaan kytkintilaan. Pesu ylivuotisella bensiinillä paineilman kera korjasi asian. Kerkisi menemään toista kesää ennen kuin keksin. Tämä harvoin käytetyllä ja pitkään seisoneella pyörällä.
Spine-rungosta (V10 ja V11 Sport, ym) vielä: on raportoitu että runko ruostuu sisäkautta poikki siitä mihin huohotintila takapäästään päättyy. Asia ilmenee vuotona ja ohjauksen epämääräisyytenä.