Kirjoittaja Aihe: Kumpa Guzzikin  (Luettu 58901 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #30 : Maaliskuu 07, 2017, 10:35:26 ap »
Noin yleisesti katsottuna taisin ostaa hyvään aikaan "uuden", nyt jo vuoden vanhan pyöräni. Sain se Euro3 -normisena ja siten hieman vähemmällä tekniikalla varustettuna.
Vaikuttaa siltä että moottoripyörävalmistajiin mallistoihin vaikuttaa enemmän kiristyvät normit kuin asiakkaiden toiveet. Nyt mennään Euro4:sta ja muutaman vuoden päästä pitää olla jo Euro5. Hyppäys tiukempaan päästöttömyyteen on silloin suurempi kuin ennen minkään normin vaihtuessa.

Mielenkiintoista on nähdä miten pyörät kehittyvät. Epäilen että pienikuutioisia tarjotaan mieluiten ja isot ovat todella isoja ja sporttiset useammin ahdettuja kuin nykyiset. Palotapahtuman puhtautta pitää edistää ja lisäksi käyttää järeämpiä pakokaasujen suodattimia. Autoissahan näin on jo menetelty. Autojen ja moottoripyörien Euro-normit eivät ole suoraan vertailukelpoisia mutta suunta sama: kiristymään päin jyrkästi.

Guzzilta voisi toivoa kevyttä katusporttia tyyliin Gilera Saturno 600 mutta perinteisen näköisellä Guzzin makaavasylinterisellä koneella jossa mekaaninen ahdin ja noin 85 - 100 hv. Nestejäähdytys ja ketjuveto kuten asiaan kuuluu. Loppu markkinamiesten hommia.

Liitteenä kuva Saturnosta joka oli aikanaan parhaan näköinen katusportti on sitä mielestäni vieläkin. Onneksi niitä on vielä muutama liikenteessä että pääsee välillä ihailemaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #31 : Maaliskuu 07, 2017, 11:21:38 ap »
Saturno on kyllä nätti. Mutta on se myös ulkoisilta mitoiltaan pienikin!
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #32 : Maaliskuu 07, 2017, 13:28:18 ip »
Näyttää olevan Nuovo Saturno  ;)
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #33 : Maaliskuu 07, 2017, 14:28:02 ip »
Eikös tuota ole myyty molemmilla nimillä? Nuovona ja ilman. Tai Saturno Bialberona.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #34 : Maaliskuu 07, 2017, 14:52:03 ip »
Joka tapauksessa tuolta semmosen saapi:
https://urly.fi/JVv ;)

T,
Jukka

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #35 : Maaliskuu 07, 2017, 16:41:15 ip »
Hups! Hyvässä hinnassa.
Vieläköhän Salmen Japen perikunnalla on Saturno tallessa? Taitaa kyllä olla kokoelma löytänyt jo melko tarkkaan uuden kodin.

ei talvikunnossapitoa

  • Viestejä: 99
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #36 : Maaliskuu 07, 2017, 17:18:38 ip »
Taitaa olla yhtä Guzzia lukuunottamatta ainut pyörä jota oon jäänyt kaipaamaan satasella mutta kun ei enää tahtonut jalka nousta päälle...
Se Guzzikin jonka yks juhannus myin kyllä palautui takaisin kolmen vuoden ulkoistamisen jälkeen.

Nuovo Saturno Bialbero (käytetään sitte kaikkia nimiä niin ei ainaskaan sekota vanhaan Saturnoon) oli vakiona 500. Kisavehkeinä tehtiin sossiin 569 ja sitten 90-luvun alussa jopa 620 mutta eivät oikein pysyneet nipussa ja olivat sitte muutenkin jo altavastaajia kun toisilla kuutiot kasvo huimiksi. Jäivät jälkeen kurvien ulostuloissa. Näiden mallinimi oli Piuma.

On munkin mielestä yksi kauneimpia motoja mitä on ikinä tiskiltä myyty, tuo kuvan pyörä johon vaihdettu pinnavanteet ja pakoputkisto sekä laitettu öljynjäähdytin on vielä vakiotakin nätimpi.

Yksityisesti näihin laitettiin RC600 kamoja kuten kuvatekstin mukaan tohonkin mutta sen kaasutin ei Saturnon runkoon sopinut, en muista enää miten tää yleensä ratkaistiin. Saturno oli sairaan kiva pyörä ajaa jos oli vaan tarpeeksi mutkia ( tai radal) mutta yksnumeroiset tiet - ei kiitos.

Paino oli noin 140 kg ja tehot luokkaa 45 . Yllätys mulle oli se kuinka kuumana toi tahtoi käydä, miten ihmeessä ne pärjäs tuolla eteläs niillä. Tuo öljynjäähdytin näkyi olevan jo Saksassakin aika yleinen varuste näissä.

Hitto kun alotitte tämmösen jutun , palautui toi kymmenen vuoden taival Gileran kans mieleen, ens yönä ajetaan taas lakana myttyyn ku harmittaa ton myyminen.

Ja vielä tuohon viimeiseen LeCan juttuun sellanen että mulla on mielikuva kuulleeni sen Japen Saturnon menneen.
V50 Rosso club racer,  Nevada Cappuccino Racer kilvissä, Galletto 192 museo, SWM Silver Vase ja Cali III + Eml Sport

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #37 : Maaliskuu 07, 2017, 17:44:15 ip »
Takaisin omaan merkkiin.

Taitaa sporttisia Guzzeja olla turha enää haaveilla - hipsteri mallit näyttävät tuovan taloudellista tulosta eli konserni jatkanee siihen suuntaan.

Onneksi laadukkaita vanhempia malleja on vielä hyvin saatavilla.

Tuosta https://urly.fi/JVJ Guzzi laadukkaalla alustalla perustaksi ja tuolta https://urly.fi/JVL uudet vermeet sekä katu-uskottava moottorin päivitys tuolla http://dynotec.de/diagramme/v11-108ps.png.
Ripeästi toimimalla kesäksi nippuun - tai ainakin sitten seuraavaksi.

Cafe Racerin ohjeethan löytyvät jAgon topiikista ;)


T,
Jukka

Ps. Onneksi LM1 on itselleni juuri passeli :)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #38 : Maaliskuu 07, 2017, 18:04:35 ip »
Linkin V11:
Vaikuttaisi olevan harrastajalle hyvä pohja, vähän kilometrejä (38.000) ja ihan viimeisiä tehtaalta tulleita V11 malleja - on ihan kestävä käyttöpyörä kun V10/4V mallista kirjoittavat että enemmän unelmien harrastajamoottori (seuraavat tiedot ilmoituksen tekstistä): ei tarvii enää Däs:ille mennä (mielestäni tällä hetkellä „viimeinen parhaista“ Saksan vanhan liiton Guzziviripajoista kun HTMotokin on lopettanut).  On jo Däs:illa laitettu niin että takapyörässä on 95hv ja se on V11 mallille jo paljon (n. 80 asti saa nostettua moottorin sisälle puuttumatta), ainakin jos käyttöpyöräksi…  Bos -vaimentimet (ei enää saatavilla, huippusoundit), Däs -pakoputkisto (maksaa jo yksistään varmaan > 1.000€), kannet venttiileineen duunattu ja optimoitu.  Ensimmäinen ja ainut omistaja.  Optista tavaraa myös paljon, rosterivilkut, peilit, kahvat, carbon osia paljon, li-io akku.  Kuvasta puuttuvat tankista guzzilogot kun oli juuri maalattu (kaaduttu 2010).  Alkuperäinen tavarateline johon laukku, kaikki dokumentaatio ja laskut tallessa…  Ja hinta on pyyntihinta. Mutta epäilyttää että "pork chopsit" sivuilla ja venttiilien kannet eivät ole punaisia? Eikä muuta Nero Corsan optista briljeerausta. Voisiko olla perus LeMans johon on vaihdettu Öhlinsit? Satun tietämään, kun olen siinä mielessä onnekas, että oikeankin olen nähnyt.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 18, 2017, 23:17:06 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #39 : Maaliskuu 07, 2017, 19:19:32 ip »
Lainaus
...olen siinä mielessä onnekas, että oikeankin olen nähnyt...
Minä olen yllä olevan, juuri kyseisen yksilön, myös koeajanut ;)
Linkin yksilö sopii hyvin just alustansa vuoksi sporttisen Guzzi-projektin perustaksi - liekkö heitetty sellaiset voltit, että Corsan kilkkeitä on mennyt vaihtoon?

T,
Jukka

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #40 : Maaliskuu 12, 2017, 13:39:18 ip »
Tässä eilen iltana tuli netissä tutkittua Ducatin pikkusportteja ja niiden teknisiä tietoja. V2 moottori on niissäkin, mutta millä ihmeellä ne ottaa yli tuplasti tehoja maallikon silmissä perin samanlaisesta konstruktiosta? Esim. Ducati 749 S (vm 2004) on 110 hv (10500 rpm) kun omassa Brevassa muistaakseni on 48 hv (6200 rpm, vm 2006). Ducatin tehot otetaan korkemmilla kierroksilla. Jotain oleellista eroa moottoritekniikassa pitää noiden V2 välissä olla?
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #41 : Maaliskuu 12, 2017, 14:16:35 ip »
Ducati on ollut kovasti kehityksessä mukana. Moottorikonstruktioita on kehitetty kahta päälinjaa: neliventtiiliset ja suhteellisen tekniset ja tehokkaat vesijäähdytetyt sportmoottorit ja sitten ne ilmajäähdytetyt perusmoottorit joiden teho on lähempänä Guzzin koneen tehoja. Alkaen 600cc alle 60 hv malleista. (Nyttemmin pienin malli taitaa olla noin 780cc)  Nämä kaksiventtiiliset ovat tunnetusti pitkäikäisiä ja erittäin helppohuoltoisia kun taas 3v ja 4v malleissa on enemmän säädettävää. Tosin säätötarvetta ei yleensä ole sekä huoltovälit ovat pitkiä.

Ducatillakin touringosastoa yriteltiin mutta mikään näistä malleista ei ole tullut todelliseksi myyntimenestykseksi. Mutta muutoin ei itsellä ole ollut juurikaan pahaa sanottavaa Ducateista. Taloudessa on ollut kolme Ducatipohjaista kuljinta: kaksi Cagivan tuotetta ja yksi Ducatin tuote. Useallakin kaverilla aikanaan oli Cagiva ja matkanteko on käynyt hyvin. Vaikka epäilijöitä on aina riittänyt. Cagivat ovat sittemmin kavereilla vaihtuneet Ducateihin ja osa on luopunut kokonaan moottoripyöräilystä.

Kaikki nykyiset Ducatikoneet lienevät Pantah-pohjaisia venttiilimääristä ja jäähdytystavasta riippumatta.
Aiempi Darmah onkin KONE isolla Deellä. Sillä on intohimoinen harrastajapiiri. Viimeiset taidettiin valmistaa 80-luvulla. Viimeiset oikeat Ducatit.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #42 : Maaliskuu 12, 2017, 15:44:47 ip »
Tässä eilen iltana tuli netissä tutkittua Ducatin pikkusportteja ja niiden teknisiä tietoja. V2 moottori on niissäkin, mutta millä ihmeellä ne ottaa yli tuplasti tehoja maallikon silmissä perin samanlaisesta konstruktiosta? Esim. Ducati 749 S (vm 2004) on 110 hv (10500 rpm) kun omassa Brevassa muistaakseni on 48 hv (6200 rpm, vm 2006). Ducatin tehot otetaan korkemmilla kierroksilla. Jotain oleellista eroa moottoritekniikassa pitää noiden V2 välissä olla?

No ensialkuun Ducatissa on vesijäähytteinen neliventtiilikone..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #43 : Maaliskuu 12, 2017, 16:09:16 ip »
Selvennykseksi: Olavi vertasi perusmoottoria sporttiseen ja tekniikan huippumalliseen moottoriin.

Vertailu Guzzin pikkulohkon ja Ducatin ilmajäähdytteisten perusmoottorien suhteen on tasapuolisempaa mutta silti kovasti Ducatin eduksi. Moottoreilla on myös luonne-eroja.

Guzzin viimeisin neliventtiilimalli jää tehontuotossaan hurjasti jälkeen Ducatin saman ajankohdan neliventtiilimallille. Ero on vähintäänkin yli 50 hv. Mutta silloin Ducatin osalta puhutaan vesijäähdytetystä, neliventtiilikansilla varustetusta DOHC koneesta verrattuna Guzzin ilmajäähdytteiseen SOHC koneeseen.

Valinta näiden välillä on erittäin helppo jos haluaa tehoa. Muut syyt voivat antaa painoa Guzzinkin valintaan.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #44 : Maaliskuu 12, 2017, 16:38:46 ip »
Joo, aika paljon on kosmeettista puolta laitetettu uusiksi jos tuo FOT:in linkkaama on ollut alun perin Nero Corsa. Se rallilippumaalaus katteesta perään asti puuttuu. Venttiilikopat on, kuten Camn mainitsikin, alunperin punaiset. Elaksoitu vai miten sitä sanotaan. Samoin siinä kyljessä ne palikat jota en tiedä miksi niitä sanotaan, ovat punaiset. Ylimääräinen alakuuppakin on ilmestynyt.

Mutta eipä silti. Jos laite on käynyt katollaan, niin on varmasti turhan kallista käydä maaloittamaan sitä Nero Corsan väreille. Sama pätee tietysti myös Rosso Corsaan. Mutta noiden muiden osien värinvaihto kyllä ihmetyttää.

Mutta toisaalta, eihän noissa Corsissa ole muuta eroa sisaruksiinsa kuin alusta ja maalaus. Samaan politiikkaan perustuu pitkälti koko V11 perhe. On nakua, varttikatetta, pikkukuuppaa, erilaista satulanahkaa, maalausta yms. moneen lähtöön ja makuun. Mitenhän on museoukko ajan tasalla sitten aikanaan, jos ja kun noita viedään museorekisteriin?