Kirjoittaja Aihe: Kumpa Guzzikin  (Luettu 58928 kertaa)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #75 : Lokakuu 13, 2017, 10:47:45 ap »
No ei 80-90 hv 850-kuutioisesta erityisen paljon ole - paitsi Guzzille.  ;D
Olen aina ihmetellyt noita ~50 hv tehoja 750-kuutioiselle Guzzille, kun kilpailijoilla (esim. Suzuki V-Strom) on ~70 hv.
Oletukseni on ollut, että pikkulohkon vanha vaihdelaatikko ei kestä enempää, mutta nyt on uudet konstruktiot.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #76 : Lokakuu 13, 2017, 11:29:49 ap »
No ei 80-90 hv 850-kuutioisesta erityisen paljon ole - paitsi Guzzille.  ;D
Olen aina ihmetellyt noita ~50 hv tehoja 750-kuutioiselle Guzzille, kun kilpailijoilla (esim. Suzuki V-Strom) on ~70 hv.
Oletukseni on ollut, että pikkulohkon vanha vaihdelaatikko ei kestä enempää, mutta nyt on uudet konstruktiot.

Vahvasti epäilen että päästönormit tulevat vastaan jo melko alhaisilla tehoilla.
Mutta ei kannata tuijottaa numeroihin sillä tehontuotto ajettaessa voi yllättää.

80-luvulla pikkulohkoisestakin 650cc koneesta otettiin parikymmentä prosenttia enemmän tehoa ulos kuin nykyään hieman isommasta. Voimansiirto kesti silloin ihan kohtuullisesti. Varsinkin jos sitä huolsi. Käykää joutessanne koittamassa V9:ä.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #77 : Lokakuu 13, 2017, 12:12:37 ip »
Vanhempi keskustelu päästönormeista.

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?action=printpage;topic=6015.0

Päästönormien aiheuttamien teho- ja päästörajoitusten purkaminen teknisesti on kiellettyä ja sanktioitua mutta ei valvottua. Päästöistä valvotaan vain melupäästöjä satunnaisesti. Maassamme. Itselleni tiukentuvista päästönormeista on ollut rahallista hyötyä.

Tällä tietoa Euro5 tulee voimaan 2020. Siihen asti mennään 01.01.2016 voimaan tulleella Euro4-päästönormilla.
Kauppiaalla on asiassa riskitekijä: jos on aiemman normin pyöriä myymättöminä varastossa ja niitä ei ole rekisteröity ennen normin voimaantuloa ei niitä voi myydä enää niissä EU-maissa jotka noudattavat Euronormeja.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #78 : Lokakuu 13, 2017, 12:23:48 ip »
No ei 80-90 hv 850-kuutioisesta erityisen paljon ole - paitsi Guzzille.  ;D
Olen aina ihmetellyt noita ~50 hv tehoja 750-kuutioiselle Guzzille, kun kilpailijoilla (esim. Suzuki V-Strom) on ~70 hv.
Oletukseni on ollut, että pikkulohkon vanha vaihdelaatikko ei kestä enempää, mutta nyt on uudet konstruktiot.

Joka tapauksessa vähuntään uudet kannet ja männät, sekä nokka-akseli. Mutta on noissa kampikoneistossakin niin paljon malmia, että sieltä noin ajettavuuden kannalta tulisi samalla ottaa painoa pois.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #79 : Lokakuu 13, 2017, 16:08:20 ip »
Täällä kaivataan kovasti urheilullista Guzzia, mutta eipä näytä olevan ymmärrystä korjata talteen edes LM1:stä, joka koko tuotannosta lienee lähimpänä kisapyörää - edes kohtuu hintaan ???

Arvelen siirtyvän jonkin ajan kuluttua etelän suuntaan.

T,
Jukka





Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #80 : Lokakuu 13, 2017, 16:47:51 ip »
Lainaus
lähimpänä kisapyörää
Ei meissä kermaperseissä ole enää ketään, joka osaisi tuollaista radalla viedä ;D. Pekkakin taisi ajella tämän kesän Buellilla? Jospa ensi kesänä pari Spine runkoista näkyisi joskus (Olavi, Camn)...
Lainaus
No ei 80-90 hv 850-kuutioisesta erityisen paljon ole - paitsi Guzzille
Nähtäväksi missä kaikkialla vesi kiertää. Se mielipide, että Piaggio seuraa muiden menestystä (H-D, Triumph): ulkonäkö pysyy mahdollisimman paljon ennallaan "jäähdytysripoineen", tekniikka nykaikaistuu - vaikuttaa uskottavalta.
V11 - it defines you.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #81 : Lokakuu 13, 2017, 17:22:21 ip »
<snip>
80-luvulla pikkulohkoisestakin 650cc koneesta otettiin parikymmentä prosenttia enemmän tehoa ulos kuin nykyään hieman isommasta. Voimansiirto kesti silloin ihan kohtuullisesti. Varsinkin jos sitä huolsi. Käykää joutessanne koittamassa V9:ä.

No v65 Floridassa väitettiin olevan 52 hevosvoimaa, mittauksissa löytyi 45,69 hv.  Onko se enemmän, kuin nykyään? ;D
Meikäläisen 1993 mallisessa viitosvaihde huusi melko äänekkäästi ja Korpiaho sanoi koeajon jälkeen, että huutavat myös kolmos- ja nelosvaihdekin - ehkä se olisi kestänyt kohtuullisesti?
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #82 : Lokakuu 13, 2017, 18:04:45 ip »
<snip>
80-luvulla pikkulohkoisestakin 650cc koneesta otettiin parikymmentä prosenttia enemmän tehoa ulos kuin nykyään hieman isommasta. Voimansiirto kesti silloin ihan kohtuullisesti. Varsinkin jos sitä huolsi. Käykää joutessanne koittamassa V9:ä.

No v65 Floridassa väitettiin olevan 52 hevosvoimaa, mittauksissa löytyi 45,69 hv.  Onko se enemmän, kuin nykyään? ;D
Meikäläisen 1993 mallisessa viitosvaihde huusi melko äänekkäästi ja Korpiaho sanoi koeajon jälkeen, että huutavat myös kolmos- ja nelosvaihdekin - ehkä se olisi kestänyt kohtuullisesti?

Pikkulohkoisesta neliventtiilistä otettiin 60 heppaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #83 : Lokakuu 13, 2017, 18:35:45 ip »
Lainaus
...korjata talteen edes LM1:stä...
Lainaus
...enää ketään, joka osaisi tuollaista radalla viedä...

"Elinikäisen oppimisen (Lifelong learning) ajatuksen mukaan ihminen oppii uusia asioita koko elämänkaarensa ajan"

Toisaalta, mikäli kyseisen pyörän hankkii, niin osa harrastuksestahan jää pois - viat, varsinkin sähköiset.

Hauska pyörä ajaa tien päälläkin - yllättää kanssa liikkujat, joko vahingossa tai sitten aivan tarkoituksella.


T,
Jukka

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #84 : Lokakuu 13, 2017, 20:48:48 ip »
Pekkakin taisi ajella tämän kesän Buellilla?

Ihmekkö tuo, kyllä tämä herra Buell on osannut aina suunnitella ajolleen hyviä pyöriä. Joskus pääsin buellia kokeilemaan Jurvan radalla ja olihan se... jos ratapyörää etsisin niin buluhan se olisi ilman muuta.

Tuon mun vanhimman harrikan (FXR) rungon on suunnitellut mrBuell. Onhan sekin kustomiksi ihan älyttömän mahtava ajettava. Jää Tontirunkoiset calit mutkatiellä kauas taakse. Sääli vaan että tuo on edelleenkin yli 20v jälkeen paras HD:n koskaan tekemä runko.... ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #85 : Lokakuu 13, 2017, 21:19:11 ip »
Taitaa siinä olla enemmän moottoriakin? Ainakin kuutioita..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #86 : Lokakuu 13, 2017, 21:40:28 ip »
<snip>
80-luvulla pikkulohkoisestakin 650cc koneesta otettiin parikymmentä prosenttia enemmän tehoa ulos kuin nykyään hieman isommasta. Voimansiirto kesti silloin ihan kohtuullisesti. Varsinkin jos sitä huolsi. Käykää joutessanne koittamassa V9:ä.

No v65 Floridassa väitettiin olevan 52 hevosvoimaa, mittauksissa löytyi 45,69 hv.  Onko se enemmän, kuin nykyään? ;D
Meikäläisen 1993 mallisessa viitosvaihde huusi melko äänekkäästi ja Korpiaho sanoi koeajon jälkeen, että huutavat myös kolmos- ja nelosvaihdekin - ehkä se olisi kestänyt kohtuullisesti?

Pikkulohkoisesta neliventtiilistä otettiin 60 heppaa.

Joo, mutta ei sekään kovin paljon ole. Eikä neliventtiilisiä liene nykyisten pikkulohkoisten joukossa.
Emeritus-guzzisti

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #87 : Lokakuu 13, 2017, 22:04:41 ip »

Osassa noissa ilmoitettujen ja myöhemmin mitattujen heppojen "muisteluista" tuli vaan mieleen, kun ne näkyvät poikkeavan aika lailla siihen suuntaan, että ei kai vain olisi kysymys alkuperäisestä tehtaan ilmoittamasta konetehosta, ja sitten jossain myöhemmin tehopenkissä mitatusta takapyörätehosta? Siinähän on jo kardaanin ja muiden välitysten takia vissi ero. Voi se tietysti olla ihan tottakin, ei sillä.

Tuo 850 kuutioisen moottorin hevosvoimien kehitys, suhteutettuna päästönormeihin, olisi minusta ihan hyvä alku. Ottaen huomioon, jos se tulee "perinteisestä" ilmajäähdytteisestä ;D.

Seuraavassa vaiheessa, 100-vuotisjuhlien tuntumassa, tulee se Piaggion lehdistötiedotteessakin lupaama uusi, radikaali, ja täysin uudistettu moottori. Toivottavasti ainakin osittain vesijäähdytetty. Uusi moottori muuttaa myös Guzzin V-2 perinnettä, aivan kuten tapahtui lähipitäen 40 vuotta loistavaa mainetta keränneen yksi-sylinterisen muuttuessa V-kakkoseen.. Ja synttäriyllätyksenä tulee myös täysin uusi runko ;D! Voima yhdistettynä ajettavuuteen palaavat Guzzin kultaisen 50-luvun mittoihin! Jopa Piaggion pukumiehetkin ovat yhtä hymyä keskustellessaan naamatusten myyntirenkaansa kanssa lähettämällä edes takas selfie-kuvia sosiaalisessa mediassa.

Tällä "täysin uudella Moto Guzzilla" Piaggio pääsee lähelle sitä Carlo Guzzin ja aikalaistensa yksinkertaista strategiaa: hyvät voittavat. Vuonna 2011 Piaggion lupaaaman uuden tehtaan rakennustyöt alkavat ja valmistuvat Italialaisittain yllättävän nopeasti vuonna 2022 Mandelloon ;D.

The Clanin kaltainen markkinointi ei johda pitemmän päälle mihinkään, jos sanoilla ei ole katetta.. Toivotaan että Piaggio ymmärtää tilaisuuden, ja ryhtyy tekoihin. Mandellossa on potentiaalia!

Jouko

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #88 : Lokakuu 13, 2017, 22:56:50 ip »
Käykää joutessanne koittamassa V9:ä.

Ei ollut mikään tehoihme. Alakierroksilla käyttökelpoista voimaa, muuten kuten 28v vanha 750cc NTX.
Toki V9 on paremmin mietitty ja toteutettu, sivistyneempi.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #89 : Lokakuu 13, 2017, 23:01:45 ip »
Riitti mulle kyllä ihan hyvin. Mihin enempää tarvitaan kun tiellä ajetaan?