Tuli monta kysymystä kerralla mutta lähdetään kuitenkin perusteista. Tässä ex-duunipaikkani ja ex-duunikaverin kirjoittama yleisopas komposiiteistä: 
http://patria.fi/sites/default/files/attachments/komposiitit_-_loputtomasti_mahdollisuuksia-_mobile.pdfSe on hyvä lukea lävitse niin tietää jo paljon enemmän.
Montakohan kerrosta sitä mattoa pitäisi vähintään laittaa
?
Riippuu siitä montako grammaa neliömetrille valitsemasi kuitu painaa ja mitä tyyppiä se on.
Satulahommaan suosittelisin noin 600g/neliö joka taipuu varsin helposti eikä siten oikaise kulmissa laminoinnissa jossa ei käytetä tyhjiöintiä tai injektointia. Huomaa että suunnattu kuitu taipuu kulmissa parhaiten 45 asteen kulmassa. 
Muotti ei tarvitse niin suurta laatua vaan sen voi tehdä katkokuidusta. Sitä vain useampi kerros niin tulee jäykkää. Märkää märälle. Jos aika loppuu kesken eli hartsi geeliytyy niin homma pitää lopettaa ja antaa kovettua. Sen jälkeen hionta ja hiottuun pintaan voi taas jatkaa. Myös karhennuskankaan laminointi kohtiin joista aikoo jatkaa on hyvä konsti: ei tarvitse hioa vaan repäistä kangas pois ja ihailla samalla elmontulta.
Yleensä laminointihommassa on aina hieman kiirus.
Tässä ihan perusperus-ohjetta: 
http://www.kanoottipurjehtijat.fi/rakentaminen/lasikuituisen-kappaleen-tekeminen-muotista Huomaa lämpötila- ja kosteusrajoitteet. Polyesteri on herkkää kosteudelle. Lujuus kärsii. Epoksia ei kannata kosteassa paikassa edes yrittää. Ilmankosteus on helppo mitata. Nykyään saa edullisia yhdistettyjä lämpö- ja kosteusmittareita.
Lisäksi kannattanee lukea mitä tuonne aiemmin linkitin omasta komposiittiohjeestani moottoripyöräilijöille: 
http://www.mmaf.fi/documents/komposiittiliite.pdfLasikuitupohjassa olisi myös se hyvä piirre, että siihen voisi laminoida satulan kiinnikkeitä jos kiinnitys olisi tiedossa jo tässä vaiheessa.
Jos jälkeenpäin haluaa kiinnittää satulaan metallikiinnikkeitä niin ihan pultit läpireikiin mutta voi upottaa laminaattiin valmiiksi pultit joihin on hitsattu kantaan levynpalat, joissa on reikiä, tueksi. Yleinen konsti on laittaa niittimutterit valmiiseen pohjaan altapäin ja tukea ne vielä kuidulla ja hartsilla. 
http://www.ikh.fi/fi/search/NIITTIMUTTERINiittumuttereihin tarvitset asianmukaiset pihdit. Rosteriset mutterit koosta M6 tarvitsee jo hieman järeämpää kalustoa. Valikoimassa on herkempiäkin niittimuttereita jotka tekevät tähtikuvion tuekseen. Ne voi myös laminoida kiinni niin ei pyöri ainakaan läpi eivätkä törrötä pehmusteen läpi.
Vanerinpalasta on helppo veistellä muotti kiinnikkeelle ja laminoida hieman paksumpi palikka jonka sitten kiinnittää satulan pohjaan joko ruuveilla tai laminoimalla. Pop-niitti ei ole vaihtoehto. Se vain ei tykkää pysyä komposiitissa tarpeeksi lujasti.
Jos vaikuttaa siltä että jokin alue tulee liian levymäiseksi niin sitä varten voi tehdä muottiin muotoja. Levymäinen muoto ei ole luja. 
Mielummin ostaisin kiinnikkeet kuin alkaisin itse värkkäämään.
Jos ei itsellä ole kaluja teräksen tai alumiinin muokkaamiseen niin tee kahden kuvannon piirustus mittatietoineen niin joka seppä voi tehdä sen mukaan jämptit osat.
Kaikki yllä olevat ohjeet pätevät muottiin tehtyihin laminaatteihin. 
Satulan pohjan voi toki tehdä komposiittisenä vaikka lasilevylle mutta se on silloin vain suora levy. Sellaisia satuloita näkee nykyään. Kaikki muoto tehdään pehmusteella ja päällisellä. Vrt. Bobber-mallit.
Se taas periytyy siitä että alunperin tehtiin siten ja ja sitä nyt matkitaan.