Kirjoittaja Aihe: Guzzi Cafe Racer  (Luettu 104136 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #285 : Tammikuu 10, 2017, 17:57:09 ip »
)Kyllä pohjalla on Motomatin mainitsema venttiili. Onkos sen tehtävä estää tuolta kautta  kylmän ilman joutuminen moottoriin ja siten estää tuota "hyhmän" syntymista öljyyn viileillä keleillä?

Jos peltirasiassakin on venttiili niin toinen venttiileistä lienee turha. Aiemmin mainitsin että kyseiset venttiilit pitävät ääntä. Ääntä on luultu jopa koneviaksi.

Eipä se ilmamäärä joka vatkaa edestakaisin, jos venttiilä ei olisi, moottoria juuri jäähdytä. Tosin kosteutta se voi päästää sekaan. Mutta jos venttiili toimii niin ei juuri sitäkään. Kampikammioon syntyy painetta silloin kun molemmat männät tulevat alas: työkierrosta johtuen näin tapahtuu koska kiertokanget ovat samalla kampiakselin kaulalla. Kun männät menevät ylös yhtäaikaa kasvaa kampikammion tilavuus ja syntyy alipainetta. Se taas on eduksi kun männät tulevat alaspäin. Joitain mittauksiakin aiheesta on. Sopivalla painesuhteella kampikammiossa saavutetaan jopa muutaman hevosvoiman etu.
On olemassa myös eräänlaisia V-koneita joissa kiertokanget ovat eri kauloilla ja silloin kun toinen mäntä menee alas tulee toinen ylös. Silloin painevaihtelua ei ole niin paljoa. Männät kompensoivat toistensa liikkeen. Joissakin samakaulaisissa V-koneissa on ajoitettu venttiili hoitamassa tätä painevaihtelua. Venttiili siis pyörii moottorin käyntinopeudella ja sulkee kanavan kun männät ovat menossa ylös ja toisinpäin.

Männän ohi tapahtuu aina ohivirtausta. Se ei renkaineen ole täysin tiivis rakenne. Tämä vuoto nostaa kampikammion painetta aina enemmän mitä kovempaa ajetaan ja mitä kuluneempi moottori on.

Bensan palaessa syntyy kaikenlaista kemikaalia. Suuri osa siitä on vettä. Sitäkin voi joutua höyryn muodossa ohivirtauksen mukana kampikammioon. Myös pyörän seisoessa lämmönvaihteluille alttiina syntyy paljon kondenssivettä.
Mutta tuli kosteus mistä tahansa niin se emulgoituu öljyn kanssa limamaiseksi töhnäksi kun moottori käy. Sen väri riippuu moottoriöljyn väristä ja siitä kuinka paljon vettä öljyyn on sekaantunut. Valkoisesta tummanruskeaan.
Toiset öljyt ovat herkempiä sekaantumaan öljyyn kuin toiset.

Guzzin koneen tapauksessa on se hankaluus että moottori ei juuri koskaan käy riittävän kuumana. Kun moottoriöljyn lämpötila on yli 100 astetta kiehuu vesi pois öljystä. Jos asia kiinnostaa niin laittakaa pyöräänne öljynlämpömittari. Olisi hyvä öljylle jos se olisi 90 - 120 astetta. Samoin moottorille. Mineraaleilla hieman vähemmän. Synteettiset öljyt kestävät noin 160 asteen lämpötilan mikäli se ei ole jatkuvaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #286 : Tammikuu 10, 2017, 21:19:06 ip »
On olemassa ihan oikeita alipainepumppuja kampikammion alipaineistukseen. Oli joskus Hot Rod lehdessä testi, 5 litran v8:ssa pumpun apu oli ihan mitattavissa. Pumppu oli jonkun tuotantoauton osa ja pyöri 12 voltilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #287 : Tammikuu 16, 2017, 20:54:53 ip »
Seuraavana oli vaijerien asennusta. Uudet kaasareiden vaijerit vedin ristiin runkoputken yli ja kiekkamittarin vaijerin runkoputken viertä pitkin. Nuo vaijerit ei ole hinnan kiroissa, joten ne uusin kaikki nyt samalla kertaa.
Olin myös saanut tuollaisia kumisia avattavia nippusiteitä joskus näytteeksi. Ovat pehmeitä eivätkä hankaa vaijerin kuoria rikki.
Empä ole noita missään nähnyt myytävän. Hellermanin tuotteita ovat. Onneksi jäi vielä varastoon muutama.

Tankin aluskumeiksi kävivät alkuperäiskumit. Kumia siirtelemällä saa tankin korkeutta hieman muuteltua ja säädettyä, sitten nippusiteellä kiristys paikalleen.

Sitten oli vuorossa tämän aikaisemminkin viestiketjussa olleen ohjeen mukaan pestyjen/kasattujen kaasareiden asennusta odottaviin vaijerien päihin.

http://www.thisoldtractor.com/moto_guzzi_loopframe_carburetor_rebuild_-__vhb.html

Käsiryypyn toin vasemmalle kädelle, niin saa oikealla hoitaa kaasukahvaa. Riittää paremmin käsien pituus  ;)

Ensimmäisillä koeajoilla oli nuo pikkusuodattimet mm. Bella Italiassa. Siihen mennessä ei uudet olleet vielä tulleet, joten kyllä se matka niilläkin taittui. Uudet hieman suuremmat tilasin Loisilta muiden varusteiden kanssa. ( mm tuolla työkalu osiossa olevan työkalu sarjan)

https://www.louis-moto.co.uk/produkte/motorcycle-air-filters/528

Ei noita paljon isommat sovi tuonne väliin, joten niillä tulen toimeen. Ei tässä kaikkia hummia metsästetä  ;)

Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #288 : Tammikuu 17, 2017, 20:42:10 ip »
Ilman lisäksi tuonne kaasareille piti saada bensaa. Kävin tutussa liikkeessä eli Salhydrolla hakemassa metritavarana uudet bensankestoiset letkut ja liittimet. Tuossa uudessa tankissa taitaa tilavuus olla jotain 12l luokkaa ja keskitunneli on aika syvä. Joten nuo letkut vaati ehdottomasti X-liitospalan väliinsä. Näin saa kunnolla virtausta siltä puolelta missä bensaa on jaettua molemmille kaasareille. Eli rakenne sama kuin tässä alkuperäissarjassa:

http://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/29106500-z.jpg

Hanat kun kiinnittelin tankkiin niin taas sai kiittää etukäteisajattelua. Eli kun tilasin tankin niin tilasin samalla uudet bensahanat. Syynä oli, että nuo uusien hanojen vivut ovat muovista. Kun Guzzin sylinterit niin kivasti ylös nousee ei jää liikaa tilaa näissä tarviketankeissa vivun kääntöön. No tuota kääntöä helpottamaan sai kevyesti muovivipua lyhennettyä sahalla. Nyt sopii kääntymään, vaikka ei tuolla vieläkään liikaa tilaa sormille ole  ;)

Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #289 : Tammikuu 17, 2017, 22:17:32 ip »
Oho! Vain 12 litraa. Taitaa tuo Tontin yläosasto olla niin tilaa vievä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #290 : Tammikuu 18, 2017, 10:19:27 ap »
Kun yläpainoa on vähän ja sen käytännön muutoskin ajossa vain noin 10 kg niin ajo-ominaisuudet painonjakautuman suhteen ovat vakiommat kuin että olisi esimerkiksi yli 20 litran tankki. Matkakäyttö lienee kyseisellä pyörällä vasta toissijainen tarkoitus.
Pääseehän tuollakin nätisti ajamalla parisataa kilometriä ettei ihan joka huoltiksella tarvitse poiketa. Vaikka ulkonäön puolesta kehtaisi ja sellainen mielitekokin voi kuljettajalla olla.....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #291 : Tammikuu 18, 2017, 10:54:37 ap »
Juu, ei varmaan pahenna ajettavuutta. Tuo vaan on jännä, kun katsoo kuvaa tankista ja tilavuutta on vain 12 litraa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #292 : Tammikuu 18, 2017, 10:59:42 ap »
Kivasti on projektiaan palstannut ja mielenkiintoista seurata jAgo:n rakentelua.
Siinä ei sitten olekaan SP:n tankki vaikka samaa näköisyyttä, mites niitä oli vetoisuudeltaan 20, 24 litraisia?
Sen oloinen pyörä että ripeästi kyllä tankkauspaikoille ehtii ja kahville.


I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #293 : Tammikuu 18, 2017, 11:44:58 ap »
T5 Polizian tankki 23l . Museotarkastusprosessi meneillään   ;D
Titaniumin kuski

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #294 : Tammikuu 18, 2017, 21:01:13 ip »
No, ei tuo tilavuus tullut yllätyksenä tälle Racing tankille.

https://www.motoforzafairings.com/tank-rickman-metisse-1968     

Eipä ole enää kyseessä matkapyörä, sanan varsinaisessa merkityksessä. Pitää vaan ajot suunnitella tarkemmin.
Toki menee aika aikasin varatankin puolelle, mutta haluan tuon muistutuksen pitää hanassa kun ei ole tilaa varakanisterille ;)

Tankin etureunaan sain tuet runkoon vanhoille paikoille, ei siis runkomuutoksia. Taakse kiinnitys tulee samalla kumikiinnikkeellä kuin alkuperäisellä peltitankilla. Tuo oli taas sitä hyvin suunniteltu, puoliksi tehty osastoa josta tässä ketjussa aikaisemmin juttua.
Tankin korkeussäätö runkoputkiin niillä alkuperäisien tankkikumien paikkoja siirtämällä.

Laturin uusi koppa vielä paikoilleen. nyt rupesi olemaan valmista lasikuituosien maalaukselle. Siis jälleen kerran näiden osien irrotukseen. Tuo rupeaa  menemään jo tosiaankin rutiinilla. Aikaa vain vähän yli 0,5h ja kaikki näkyvissä esim. huoltoja varten;D
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #295 : Tammikuu 18, 2017, 21:45:35 ip »
LM1:n mukana saatuna tietotaitona: Laturin jäähdytys kannattaa hoitaa kuntoon. Onnistuu helposti LM3/4:n laturin kopan ja lohkon väliin tulevalla osalla




T,
Jukka

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #296 : Tammikuu 19, 2017, 10:11:31 ap »
Tuo korotuspala on ihan asiaa. Olen sen moneen vanhempaan Guzziin lisännyt. Varsinkin sen jälkeen kun on jo savu noussut.
Umpikopan sisällä on melko kuumaa kesähelteillä kun ilma ei kierrä lainkaan.
Korotusrenkaan käyttö aiheuttaa uuden huoltokohteen: raoista pyrkii kotelon sisään pölyä ja pientä hiekanmurua. Kotelo auki ja hieman puhaltelua paineilmalla ja taas on puhdasta.

Suurimmalta osalta vastaan tulleista laturin muovikopista ovat rikki yhdellä tapaa: alkuperäisten laajakantaisten ristipääruuvien tilalle on vaihdettu kuusiokoloruuvit. Ne on kierretty liian kireään. Kopan korvat menevät siitä syystä halki ja ulkonäkökin kärsii.
Suosittelen käyttämään ruuvien kierteissä tervaa tai mietoa ruuvilukitetta. Silloin ruuveja ei tarvitse kiertää kireälle. Jos käyttää kuusiokoloruuveja tai muita pienikantaisia niin voi käyttää aluslaatta kannan alla. Se jakaa kannan pintapaineen laajemmalle.

Markus Akseli

  • Viestejä: 33
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #297 : Tammikuu 20, 2017, 08:54:02 ap »
Kiitos tästä tietopläjäyksestä: Löytyipä selitys miksi uusien 40mm alkukäyrien jäykkä yhdysputki törmäsi laturin koppaan ja sen joutui korvaamaan joustoputkella :) Luulin, että tuo korotusrengas on ihan orkkis kamaa.

t.Markus

LM1:n mukana saatuna tietotaitona: Laturin jäähdytys kannattaa hoitaa kuntoon. Onnistuu helposti LM3/4:n laturin kopan ja lohkon väliin tulevalla osalla




T,
Jukka

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #298 : Tammikuu 20, 2017, 09:09:18 ap »
Ajaisiko saman asian , jos poraisi pari pientä reikää laturin kopan ylä- ja alaosaan ?
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #299 : Tammikuu 20, 2017, 09:48:04 ap »
Ajaisi. Ulkomailla ovat rei'ittäneet alumiinikoppia juuri tästä syystä. Jotkut h-putkimallit eivät välirinkilän kanssa mahdu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.