)Kyllä pohjalla on Motomatin mainitsema venttiili. Onkos sen tehtävä estää tuolta kautta kylmän ilman joutuminen moottoriin ja siten estää tuota "hyhmän" syntymista öljyyn viileillä keleillä?
Jos peltirasiassakin on venttiili niin toinen venttiileistä lienee turha. Aiemmin mainitsin että kyseiset venttiilit pitävät ääntä. Ääntä on luultu jopa koneviaksi.
Eipä se ilmamäärä joka vatkaa edestakaisin, jos venttiilä ei olisi, moottoria juuri jäähdytä. Tosin kosteutta se voi päästää sekaan. Mutta jos venttiili toimii niin ei juuri sitäkään. Kampikammioon syntyy painetta silloin kun molemmat männät tulevat alas: työkierrosta johtuen näin tapahtuu koska kiertokanget ovat samalla kampiakselin kaulalla. Kun männät menevät ylös yhtäaikaa kasvaa kampikammion tilavuus ja syntyy alipainetta. Se taas on eduksi kun männät tulevat alaspäin. Joitain mittauksiakin aiheesta on. Sopivalla painesuhteella kampikammiossa saavutetaan jopa muutaman hevosvoiman etu.
On olemassa myös eräänlaisia V-koneita joissa kiertokanget ovat eri kauloilla ja silloin kun toinen mäntä menee alas tulee toinen ylös. Silloin painevaihtelua ei ole niin paljoa. Männät kompensoivat toistensa liikkeen. Joissakin samakaulaisissa V-koneissa on ajoitettu venttiili hoitamassa tätä painevaihtelua. Venttiili siis pyörii moottorin käyntinopeudella ja sulkee kanavan kun männät ovat menossa ylös ja toisinpäin.
Männän ohi tapahtuu aina ohivirtausta. Se ei renkaineen ole täysin tiivis rakenne. Tämä vuoto nostaa kampikammion painetta aina enemmän mitä kovempaa ajetaan ja mitä kuluneempi moottori on.
Bensan palaessa syntyy kaikenlaista kemikaalia. Suuri osa siitä on vettä. Sitäkin voi joutua höyryn muodossa ohivirtauksen mukana kampikammioon. Myös pyörän seisoessa lämmönvaihteluille alttiina syntyy paljon kondenssivettä.
Mutta tuli kosteus mistä tahansa niin se emulgoituu öljyn kanssa limamaiseksi töhnäksi kun moottori käy. Sen väri riippuu moottoriöljyn väristä ja siitä kuinka paljon vettä öljyyn on sekaantunut. Valkoisesta tummanruskeaan.
Toiset öljyt ovat herkempiä sekaantumaan öljyyn kuin toiset.
Guzzin koneen tapauksessa on se hankaluus että moottori ei juuri koskaan käy riittävän kuumana. Kun moottoriöljyn lämpötila on yli 100 astetta kiehuu vesi pois öljystä. Jos asia kiinnostaa niin laittakaa pyöräänne öljynlämpömittari. Olisi hyvä öljylle jos se olisi 90 - 120 astetta. Samoin moottorille. Mineraaleilla hieman vähemmän. Synteettiset öljyt kestävät noin 160 asteen lämpötilan mikäli se ei ole jatkuvaa.