Kirjoittaja Aihe: Guzzi Cafe Racer  (Luettu 104143 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #270 : Tammikuu 08, 2017, 15:53:57 ip »
Käsivaralta sitä täälläkin.
Nykyisin vaan pitää olla +3.50/4.00 lasit päässä että hommasta jotain tulee.
Kulmalla porattavan materiaalin mukaan on merkitystä ja voiteluaine ei pahitteeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #271 : Tammikuu 08, 2017, 17:34:23 ip »
Mulla riittää vielä +2 mutta valo pitää olla hyvä.
Teroituskonetta ei ole mutta iso ja pieni smirkeli eli penkkihiomakone ovat. Sekä työntö- ja kulmamitta. Mutta silmä oppii ja leikkuusärmät tulevat ikään kuin automaattisesti lähelle oikeaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #272 : Tammikuu 08, 2017, 18:38:19 ip »
Jos jaksaisi tehdä sellaisen disc sandery (mikä lie suomeksi) pelin, ja siihen liimaisi hienoa vesihiomapaperia tai vaikka kova levy ja timanttijauhoa, niin sillä kyllä terottaisi todella pienetkin terät. Ja kiillottaisi teroitetut veitset yms.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #273 : Tammikuu 08, 2017, 18:58:17 ip »
En halunnut että moottorin asennetun huohotinkotelon ja vaihteiston huohotinletkut roikkuvat vapaina tai vietynä ylös runkoputkeen kiinnitettyinä päät auki. En myöskään halunnut asentaa pelkistettyjä racereissa käytettyjä muovitaskumatteja tai peltisiä juomapurkkeja.

Päädyin hommaamaan tuollaisen muovisen isolla kannella varustetun purkin. Siihen kävin hakemassa paikallisesta liikkeestä letkuliittimet ja letkuja.

http://www.salhydro.fi/

Moottorin isoon huohotinletkuun piti laittaa supistus, jotta sai letkun nätisti taipumaan ja kiinni tuohon purkkiin.

Purkille nätti kiinnitysrauta alumiinista. Laitoin purkin pohjalle vaahtomuovia imemään öljyt, jos jotain sinne asti päätyy. Jos siis vaahtomuovi mustuu niin helppo vaihtaa korkki aukaisemalla.  Tuohon punaiseen kanteen porasin vielä reiän josta purkki pääsee "hengittämään".

Nyt oli letkut siistin näköisesti päätetty  ;)


Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #274 : Tammikuu 08, 2017, 19:11:32 ip »
Paljonko tuon tilavuus on? Riittikö reipashenkiseen ajelu?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #275 : Tammikuu 08, 2017, 21:08:14 ip »
Itse epäilen tuota supistusta letkussa. Voi lisätä kampikammion painetta.
Mutta kuunnellaanpa miten käytännössä käy.

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #276 : Tammikuu 09, 2017, 21:11:40 ip »
Tuo paineennousu oli itselläkin mielessä kun tuota ratkaisua tein. Järjestelmään kuuluu kuitenkin tuo Agostinin huohotinsäiliö ja sieltähän tuo letku supistimella lähtee tuolle omatekoiselle muovipurkille, josta suora yhteys kannen reiän kautta ulkoilmaan. Tosin eihän letkuun sovi ilmaa määräänsä enempää, jos ei sitä paineella sieltä läpi työnnä. Kumpi sitten on helpompaa tuo tyhjän putken paineen nousu vai tiivisteen ulos pullahtaminen ?
Kun vielä tuo vaihteiston huohotinletku tulee samaan säiliöön niin vaihteistoonkin sopii vielä paineen purkua jos tuo kannen reikä ei ehdi sitä ulos purkista työntämään eli vastustusta ei pitäisi olla jos paine tuossa letkussa kuitenkin nousee.

En ole myös koskaan näissä Guzzeissa pitänyt öljyä mittatikun yläpinnassa vaan aina n. 2/3 täynnä. Jotenkin tuo pieni vajaus on parempi minusta kun ylitäyttö. Näin jää taas muutama dl lisää tilavuutta paineelle. Kyllä tuo öljymäärä riittää voiteluun ja eipä se huonoksikaan mene näillä vaihtoväleillä.

Nämä kaikki "pähkäilyt" yhteensä antoi minulle uskallusta ainakin kokeilla tuota supistusta letkussa.

Pitää varmaakin ensi kesänä kokeilla kämmenselällä letkun päästä tai sormella kannen reiästä että tuleeko sieltä ilmaa kun kierroksia nostaa tiukan ajon jälkeen.

Onko kukaan koskaan laittanut painemittaria tuohon letkuun vai tuleeko sieltä vain "lehmän henkäys" ? Kuten edellä olevasta huomaa en ole ilmatieteen professori vaan harrastelija  ??? ???  ::)

Ainakaan viime kesän ajojen perusteella kummastakaan letkusta ei tullut tippaakaan öljyä muovipurkin vaahtomuoville tai ajon jälkeen tallin lattialle vaihteiston pohjan reiästä.
Tosin radalla en ole vielä ajanut. Taidan laittaa ilmastointiteipillä pikku palan vaahtomuovia tai laastarin vaihteiston pohjan reiän päällä. Sieltähän sen näkee joutuuko sitten kampikammion tiivisteen vaihtohommiin uudestaan.

No tämän amatöörin teknisten asioiden pohdinnan vastapainoksi hieman helpompia ulkonäkö hommia.

Uusin perän kiristysmutterit, vanhoja ei saanut enää kiillottamalla hyvännäköisiksi.
Laturin koppa sai uuden kannen
Kaasarin kurkuissa olevat tasapainomittarin liityntään olevien reikien ruuvit oli myös niin huonossa kunnossa , että päätin myös ne uusia.

Eivät ole kalliita nämä osat., muutama tuoppi jäi taas juomatta ja näitä pystyy harrastelijakin pähkäilemättä vaihtamaan  ;D

Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #277 : Tammikuu 09, 2017, 21:55:54 ip »
Lainaus
En ole myös koskaan näissä Guzzeissa pitänyt öljyä mittatikun yläpinnassa vaan aina n. 2/3 täynnä. Jotenkin tuo pieni vajaus on parempi minusta kun ylitäyttö. Näin jää taas muutama dl lisää tilavuutta paineelle.
Asiaa.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #278 : Tammikuu 09, 2017, 22:23:28 ip »

Yllä oleva lienee kuitenkin "orginaali" öljynerotin, jonka tilavuuskin on vain kolmannes tästä Agostiinin tuotteesta:

http://hmb-guzzi.de/Oil-separator-Agostini-LM-1-T3-1000-SP-etc

LM1:llä koettua:
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6382.msg56962#msg56962

Riittääkö pienempi erotin Skuderia 59:lle selviää parhaiten testaamalla. Riittävän iso keräysastia ja vähitellen korkeampia kierroksia ja pidempiä aikoja - kyllä se siitä.

T,
Jukka

Ps. 30 vuotta sitten tehdyt jarrut Hytarin teräspunoksista ja liittimistä toimivat edelleen - taitavat olla vielä nykyään laillisetkin, eivätkä liene kukkineetkaan :)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #279 : Tammikuu 09, 2017, 22:32:12 ip »
Jos tuossa huohotinkotelossa on samanlainen venttiili kuin mitä käytettiin 70-luvulla niin se tuo käyntiääneen oman soundinsa. Kuormituksen mukaan muuttuvan kilkatuksen. Itse ääntä ihmettelin ja etsin kunnes löysin. Hieman erikoinen rakenteeltaan oleva suuntaventtiili. Jos on kyse samanlaisesta rasiasta niin kuulaventtiiliä ei huohotinputkessa tarvita.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #280 : Tammikuu 09, 2017, 22:32:42 ip »
Lähinnä tuossa jänskättää tuo riittävä tilavuus. Isolohko vaatii tunnetusti paljon ilmaa, kun se pyörii kierroksilla. Kampikopassa ilman sekaan vispaantuu öljysumua ja huohotus työntää sitä todella helposti edellään. Jos purkki ei ole riittävän iso, sitä öljyä tulee kyllä pihallekin. Tietenkin jos tarkoitus on vain kruisailla ja ajella suht rauhallisesti niin vakiohko järjestelmä riittää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #281 : Tammikuu 09, 2017, 23:00:05 ip »
Lainaus
Jos on kyse samanlaisesta rasiasta niin kuulaventtiiliä ei huohotinputkessa tarvita.
Vaihtoehtoisesti venttiilin voi poistaa http://www.guzziriders.org/lm-breather-box-valve-fix_topic2432.html

Lainaus
Jos purkki ei ole riittävän iso, sitä öljyä tulee kyllä pihallekin.
Paluu kuntoon LM1, SP...


Aikanaan LMIV:lla sai todeta ja myöhemmin älytä, miten hyvä ratkaisu Guzzilta oli käyttää runkoa osana huohotinjärjestelmää.

T,
Jukka

Ps. Selvästi alkaa valon määrä lisääntyä - tuntuu voimistuvaa kiinnostusta / vetoa talliin ;)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #282 : Tammikuu 09, 2017, 23:17:12 ip »
Jep. Tänään ekaa kertaa tänä vuonna verstaalla. Tosin piti irtisanoa vuokrasopimus mutta paikan omistaja on kotonaan influenssassa. Ei ollut piikityskään auttanut, kuulemma.

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #283 : Tammikuu 09, 2017, 23:39:17 ip »
No niimpä näkyy olevan ilmeisesti Le Manssin vakiopurkki. SP: ssä kun tuota ei ole niin ilmeisesti jostain nettisivuilta jäänyt tuo Agostini purkin nimi mieleen ja luulut sen olevan yleisnimitys tuolle. Hyvä että löytyi oikeaa tietoa tästäkin  :)

Kyllä pohjalla on Motomatin mainitsema venttiili. Onkos sen tehtävä estää tuolta kautta  kylmän ilman joutuminen moottoriin ja siten estää tuota "hyhmän" syntymista öljyyn viileillä keleillä?
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #284 : Tammikuu 10, 2017, 10:55:01 ap »
Lainaus
Kyllä pohjalla on Motomatin mainitsema venttiili. Onkos sen tehtävä estää tuolta kautta  kylmän ilman joutuminen moottoriin ja siten estää tuota "hyhmän" syntymista öljyyn viileillä keleillä?

Kampikammion paineen säätelyyn - huohotinputken kuulaventtiili toimii paremmin / varmemmin:
http://www.guzziriders.org/lm-breather-box-valve-fix_topic2432.html sekä http://www.thisoldtractor.com/moto_guzzi_loopframe_breather_box_-_a_look_inside.html


T,
Jukka