Kirjoittaja Aihe: Guzzi Cafe Racer  (Luettu 104325 kertaa)

Pekka

Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #225 : Joulukuu 09, 2016, 20:55:27 ip »
Samaa mieltä, vaihtaa sitten jos vuotaa. Akselitiivisteen asennus on tehtävä huolellisesti, muuten on turha työ.
Hyvin suoraan ja ilman epäpuhtauksia asennettu tiiviste kestää pitkään. Guzzinkin kampiakselin tiivisteen kanssa pitää
olla tarkkana, tiivisteen pitää mennä niin syvälle, että myös pölyhuuli tulee kunnolla kampiakselin kaulalle.
Tässäkin ketjussa edellä olevassa kuvassa näkyy kuinka tarkalla tilanne on silloinkin kun tiiviste on oikein paikoillaan.
Tiivistehuulen ja kampiakselin väliin päässeet epäpuhtaudet kuluttavat tiivisteen ja kampiakselin kaulan piloille
ajan kanssa ja sitten vuotaa. Pölyhuulen on tarkoitus poistaa tällainen mahdollisuus.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

« Vastaus #226 : Joulukuu 09, 2016, 21:11:54 ip »
Olikos tuolle tiivisteelle ihan asetuskampekin? Joku holkki vähintään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #227 : Joulukuu 09, 2016, 22:14:35 ip »
Tuo on ainakin hyvä kalu: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Werkzeuge/Spezialwerkzeug/Werkzeug-Simmerringmontage-KW::2674.html

Mun oma on ollut tosin enempi lainassa kun kotona ;D sporttiin sentäs jonkun kerran tarvittu...
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

jAgo

« Vastaus #228 : Joulukuu 12, 2016, 20:50:09 ip »
Kun katsotte noita aikaisempia kuvia niin oli kytkintilat aika öljyssä molemmin puolin. Toki ei ollut tietoa mikä tiiviste vuosi vai oliko joku jo vaihtanut tiivisteet, mutta laiskuuttaan jättänyt tilat pesemättä. Totesin , että kun tiivisteet on näkyvillä ja uusia pussissa niin teen nuo vaihtotyöt samalla. Oma työkalu ( kuva aikaisemmin ketjussa) tehtiin kampiakselin tiivisteen asennukseen tuon Ikkalan kertoman linkin kuvan perusteella.

No seuraavaksi sitten moottoripuolen kimppuun asentamaan kevennettyä vauhtipyörää. Tein asennustyöt pitkälti tämän linkin ohjeiden perusteella. On hyvät kuvat.

http://www.thisoldtractor.com/projects_roy_smith_2013-03-19_install_the_flywheel_and_clutch.html

Samaa renkaanmerkkausmaalia siis vauhtipyörän merkintöihin niin auttavat myöhemmin myös venttiilien ja sytytyksen säädöissä.

Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

motomatti

« Vastaus #229 : Joulukuu 12, 2016, 21:04:09 ip »
Siltä varaa että joku etsii tuota lohkon valussa olevaa nystyä niin se on joissain lohkoissa korvattu samalla kohtaa olevalla lovella.

TunturiTT

« Vastaus #230 : Joulukuu 12, 2016, 21:31:39 ip »
Eikö noita koneistuksen nurkkia ole pyöristetty ollenkaan? Siis tuota koneistuksesta jäänyttä terävää reunaa.

jAgo

« Vastaus #231 : Joulukuu 13, 2016, 21:27:09 ip »
Ei ole pyöristetty millään terällä. Terävä reuna leikkaa paremmin ilmaa = vähemmän pyörintävastusta  :D 
Jäysteet toki poistettu että ei tule haavaa sormeen.

Kävin hakemassa Tampereen Kiinnikekeskuksesta työmatkalla uudet pultit vauhtipyörälle ja starttikehälle. Löytyi siis myös nuo vahvemmat vauhtipyörälle.
Hyvä palvelu. Samasta paikasta olen ostanut alumiinitiivisteprikkoja. Hyvä valikoima eri kokoisia. Myös kuluttajamyyntiä.

http://kiinnikekeskus.fi/

Uusien pulttien kanssa toki myös lukitetta. Asennustyö eteni tuon aikaisemman linkin ohjeiden mukaan.

Laitoin myös kytkinjousien päähän lukitetta jo ennen kuin laitoin vauhtipyörälle. Annoin kuivua hetken aikaa niin pysyivät hyvin paikallaan. Painantalevyn merkki oikeaan kohtaan. Lisäksi painantalevyn asetuksen jälkeen ennen puristustyökalun asennusta vielä sormella kokeilua , että ovat varmasti paikoillaan.
Nyt oli sitten tarvetta sille vanhalle kytkinkeskiölle. Sen ja pultin avulla painantalevyä kireälle, jotta kytkinlevyt sopivat paikalleen ja kaikki "hampaat" osuus kohdilleen.

motomatti

« Vastaus #232 : Joulukuu 13, 2016, 21:55:26 ip »
Heh, lähes identtiset kuvat meillä: http://www.motomatti.fi/2015/12/irtomoottori-kytkimen-kunnostus.html
Mulla on lyhyempi pultti keskelle kuin sulla mutta onnistuu se silläkin......

TunturiTT

« Vastaus #233 : Joulukuu 13, 2016, 22:41:42 ip »
Nuo jouset voi varmaan liimata ihan pikaliimalla koloihinsa. Irtoavat kyllä käytössä.

motomatti

« Vastaus #234 : Joulukuu 14, 2016, 09:57:19 ap »
Itse olen säästynyt liimaamiselta taivuttamalla hieman pihdeillä jousen "häntää". Silloin se tarttuu jämäkästi jousikupin pohjassa olevaan kohoumaan. Samalla saa jouset suoraan niin että painelevy solahtaa paikoilleen kivuttomasti.

TunturiTT

« Vastaus #235 : Joulukuu 14, 2016, 11:07:41 ap »
Liimaamisesta ei vaan jää mitään lopullisia muodonmuutoksia mihinkään.

motomatti

« Vastaus #236 : Joulukuu 14, 2016, 11:39:23 ap »
 ole kysymys varsinaisesta muodonmuutoksesta. Ehkä korkeintaan kymmenesosamilliluokkaa.  Jousen pää on hiottu suoraksi ja sen ohuin nirkko taipuu helposti. Jouduin kerran kahdeksankymmentäluvulla tekemään kytkinremontin huoltiksen pihassa Lievestuoreella niin että kone oli kiinni rungossa. Silloin keksin miten saan jousen pysymään paikoillaan siinä asennossa. Ohjekirja neuvoi siihen aikaan kokoamaan kytkimen niin että moottori on käännetty pystyyn vauhtipyörä ylöspäin mutta niin pitkälle en halunnut purkaa. Toimi sen jälkeen minulla noin 100.000 km. En tiedä onko tarvinnut seuraavien omistajien tehdä kytkinremonttia jousten taivuttelun vuoksi.

Olen löytänyt purkamistani kytkimistä muun muassa silikoninökäreitä. Ilmeisesti on jousia liimattu joskus. Koskaan en ole löytänyt katkennutta kytkinjousta. Jotkin ohjeet suosittelevat kytkinjousten vaihtamista remontin yhteydessä. Olen sitä pitänyt turhana. Ohjeissa on myös kerrottu mikä on jousen vapaa minimipituus sekä minimipituus kuormitettuna. Eivät ole niitä mittoja minun kohdallani sattuneet alittamaan. Pääosin olen käyttänyt kaksilevyisiä alkuperäiskytkimiä Surflexin levyillä. Saa nähdä miten Cali 1400:n kytkin kestää? Siitä kun ei ole kellään pitkäaikaista kokemusta ja rakenne on erilainen kuin ennen.

TunturiTT

« Vastaus #237 : Joulukuu 14, 2016, 12:07:31 ip »
Silikonin tai vaikka kuumaliiman käyttö on silkkää tyhmyyttä tuossa välissä. Pikaliima sen sijaan hieroutuu kyllä metalli-metalli välistä kokonaan, eli siitä ei jää jälkiä. Ei tuo taivuttelukaan varmaan mitään haittaa myöhemminkään, mutta kun ei tarvitsisi liiman kanssa tehdä muutoksia ollenkaan.

GuzGuz

« Vastaus #238 : Joulukuu 14, 2016, 16:16:09 ip »
Hienoa tuo vääntö kumpi on oikeammassa TT:n ja motomatin kanssa.
Molemmat on kartalla teknisesti, välillä kyllä vaikuttaa että pakko olla eri mieltä ihan vaan ollakseen sitä.
Guzzit on hyvin kulkeneet näiden velhojen neuvoilla ja niistä kiitokset varmaan kaikilta guzzisteilta.

jAgo

« Vastaus #239 : Joulukuu 16, 2016, 21:30:22 ip »
Homma jatkui kytkinlevyjen asennuksella ja starttikehän kiinnityksellä. Edellä olevan linkin ohjeilla.

Taas uudet pultit ja Loctite ruuvilukitetta starttikehän kiinnitykseen.

Kiinnityksen jälkeen keskitystyökalun poisto pulttia hitaasti avaamalla. Poiston jälkeen kytkinlevyjen hampaiden tarkistus, että ovat edelleen linjassa. Hyvältä näytti  ;)

Kytkinakselin pohjakuppi paikalleen ja moottori oli valmiina odottamaan vaihteiston liittämistä.