Kirjoittaja Aihe: Guzzi Cafe Racer  (Luettu 104139 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #135 : Lokakuu 13, 2016, 11:15:52 ap »
Siihen Ramiin kun oppii, niin menee kyllä katukäytössä. Sen ominaisuuksiin kuuluu kyllä sellainen tietty haukkaaminen, kun se ei juuri luista. Vähänhän se olisi kaupunkiajossa kova voimansiirrolle.. Pyörän lainaaminen olisi ainakin suljettu pois kuvioista.  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #136 : Lokakuu 13, 2016, 11:33:30 ap »
Lähinnä siksi varoittelin että ilman vakavaa aikomusta ei kannata hankkia RAMia normikäyttöön. Vaihtoehtona kun on tuo kevennys joka ei muuta kytkimen normaalia "siviilimäistä" toimintaa. Mutta jos on tarkoitus rata-ajella niin miksei. Mutta sielläkin pärjää kevennetyllä vakiokytkimellä.
Pitääkin punnita Centauron kytkin kun sen seuraavan kerran avaan. Siinä kun vaihteet menevät päälle kiitettävän ketterästi. Varsinkin sen jälkeen kun muutin vivuston yksinkertaisemmaksi. Kytkin on ollut pari kertaa auki mutta en ole irrottanut vauhtipyörää mutta toimenpiteen tarve on selvä: kampiakselin huulitiiviste tihkuu. Enkä, pöljä, ottanut valokuvia.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #137 : Lokakuu 13, 2016, 11:45:53 ap »
Eipä kukaan haluaisi ostaa pyörää joka käy epätasaisesti tyhjäkäyntiä.

Aika monet sitten kuitenkin päätyvät Ducatiin tästä ominaisuudesta huolimatta.
Muistan myös kuulleeni, että HD-porukoissa olisi ollut tyytymättömyyttä
liian tasaiseen tyhjäkäyntiin HD:n siirryttyä ruiskuvehkeisiin. Tähän kuulemma
tuli ohjelmallinen korjaus, en tiedä oliko tehtaan virallinen vai piraatti kun
tuota sceneä ei tule aktiivisesti seurattua.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #138 : Lokakuu 13, 2016, 11:59:57 ap »
Uusimmassa HD:ssä on tasapainoakseli. Varmaan on lisätty tykytystä ohjelmaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #139 : Lokakuu 13, 2016, 12:11:19 ip »
Hyvä, kun toiminta/käyttö tuli puheeksi. Käsittääksen RAM:iin on tarjolla levyjä eri materiaaleista...

Motomatin mainitsema vaihteiden parempi kytkeytyminen kuuluu keventämisen etuhin. Toki miinuspuoltakin on, joista varmaan Pekalta tarkemmin, koska hänellä kokemusta pidemmältä matkalta.
Joka tapauksessa riittävästi kierroksia eli kannattaa ajaa yli 4000 rpm - kuten Guzzilla yleensäkin ;)

Vaihteiden kytkeytymiseen vaikuttaa myös vivusto, kuten motomatti kertoikin. Markkinoiden parasta antia on Agostiinin sarjat, joita on tarjolla useampia versioita, eroavat pakoputken kiinnikkeen osalta. Yksinkertainen ja mahdollisimman vähän niveliä ja HMB:ltä vielä "kehitysversiona" http://hmb-guzzi.de/Footrest-kit-Agostini-LM-1LM-21000-SP huom! edullisempi ilman takatappeja.

T,
Jukka



motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #140 : Lokakuu 13, 2016, 12:31:52 ip »
Tasapainotuksesta:

1400 Californiaan on oikein tarkoituksella laitettu sellainen tyhjäkäynti että varmasti vatkaa. Kone kiinnikkeissään vatkaa eri tahtiin kuin runko ja sen näkee silmällä selkeästi ja tuntee ohjaustangossa ja satulassa. Hierontaa aina kun pysähtyy. Mutta kun kierroksia nostetaan niin vatkaus loppuu tykkänään. Kone on oikein hyvin tasapainossa liki koko kierroslukualueella.
Jossain testissä valitettiin että huippukierrosten kohdalla on tärinää. Käytännössä niitä kierroksia tulee käytettyä vain kiihdyttäessä kovasti. Rajoitin tulee vastaan niin nopeasti että niille kierroksille ei ole pitkällistä käyttöä. Kuutosvaihteella kyseisiä kierroksia ei edes tavoita. Tosin en ole itse kokeillut mutta luotan testaajiin.

Vaihdevipuun palatakseni: On hyväksi käyttää laakeroituja (Uniball) niveliä eikä noita palloniveliä joita Agostinin vivustossa on. Niitä saa Biltemastakin. Vaihteensiirron välitykset häviävät laakeriniveliä käyttämällä ja kitka minimoituu. Toki niitäkin pitää huoltaa ja puhdistaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #141 : Lokakuu 13, 2016, 12:32:07 ip »
Tuo on vähän Bemarityylinen vivusto.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #142 : Lokakuu 13, 2016, 12:46:39 ip »
HBM:n Agostiinin "kehitysversiossa" on just pallopäät vaihdettu uniballeihin http://hmb-guzzi.de/media/image/product/54394/lg/footrest-kit-agostini-lm-1lm-21000-sp~3.jpg ;) - toki homman voi hoitaa myös itse, mikäli tilaa suoraan Mandellosta.

T,
Jukka

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #143 : Lokakuu 13, 2016, 13:30:27 ip »
Lainaus
RAM-kytkintä en suosittele siviilikäyttöön / ilman vakavaa aikomusta
Tämä on yksi näistä mukavista ikuisuusteemoista. Kun Guzzi on harrastus, on 1 -levyinen kytkin "to do" -listalla, jos joskus sinne asti pääsen.  Suomessa on useita V11 mallisarjan Rosso Mandello ja Scura -malleja, joissa on ollut tuo 1-levyinen kytkin. Käsittääkseni ainakin osittain RAM -valmistetta. Tiedä sitten paljonko oli eroavaisuutta mutta jonkun verran kerkisin ajaa ennen kuin piti vaihtaa. Hyvät muistot jäivät. Kuten myös englannin kielisen V11 palstan konsensus tuntuisi hiukan kallistuvan sille puolelle, että 1-levyinen, jos vaan on saatavilla ja turvallinen käyttää. Mutta V11 onkin viimeinen Spine -runkoinen "sportti" ja siinä mielessä olemukseltaan ehkä hieman toisenlainen kuin pyörä, jota tarkoitettaneen, kun mainitaan "siviilikäyttö". Vaikuttaa että "RAM" -tehdas on muuttunut tai aktivoitunut hieman. (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6271.0)
Lainaus
tietty haukkaaminen, kun se ei juuri luista
Ei siis koske mielestäni V11 malleissa käytettyä versiota.
Lainaus
epätasaisesti tyhjäkäyntiä
Kyllä ainakin minusta Guzzin (tasaisen) tyhjäkäynnin aiheuttama rungon värinä on mieleen, kuten myös Rotaxin V2 moottorin (Aprilia) pieni rauhattomuus tyhjäkäynnillä.  Ajossa sitten... haaveilen värinättömyydestä, jota näin vanhoilla peleillä ei käsittääkseni ole saavutettavissa.
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #144 : Lokakuu 13, 2016, 22:55:32 ip »
keventämisen etuhin. Toki miinuspuoltakin on, joista varmaan Pekalta tarkemmin, koska hänellä kokemusta pidemmältä matkalta.

Miinuspuolia :o. Ei vaikuta matka-ajoon mitenkään. Joskus kun on ollut oikein lämmintä, kahlasin Madridin iltapäiväruuhkassa ja
lämpömittari varjossa hipoi +38 C, kevennetty kytkin ei enää tahtonut irrottaa. Tiedä sitten miten vakio olisi toiminut.

Puntaroin LeMansin vauhtipyörät mitkä olivat käsillä, jauhovaaka näytti keskimäärin  3350g.
Löytyi myös yksi LeMansin kytkimen kansi/starttikehä mikä painoi saman 2238g, minkä jAgo myöskin sai tulokseksi ennen kevennystä.
Eli ainakin LeMansista löytyisi valmiina kevyempi vauhtipyöräaihio.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #145 : Lokakuu 13, 2016, 23:08:23 ip »
Tuo kaksilevyisen kytkimen "turpoaminen" ei ole mitenkään harvinaista. Itselle sattunut pari kertaa. Erään kerran helteisessä paraatiajossa jossa eteneminen oli nykivää. Oli liki etten ajanut edellä menevän perään kun kahvan puristaminen ei enää irrottanut moottoria voimansiirrosta. Onneksi useimmissa malleissa on vaijerin yläpäässä pikaruuvi jolla saa lisättyä kahvan vetomatkaa helposti. Se käy tietenkin painelaakerin päälle ja jäähdyttyään kytkin voi luistaa. Mutta hyvä pika-apu vaivaan kunhan säätää takaisin kun tilanne on ohi.
Nestetoimissa kytkimissä ei tätä vaivaa ilmene jos muuten tekniikka on kunnossa.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #146 : Lokakuu 14, 2016, 09:03:39 ap »
Lainaus
Miinuspuolia :o
... Mandellossa tuumailit vähenevän pyörivän massan mahdollisesti mukanaan tuomia haittoja...

T,
Jukka

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #147 : Lokakuu 14, 2016, 13:44:59 ip »
Niin voihan se olla, että pienemmät pyörivät massat moottorissa (ja isommat mutta kevyemmät männät jne) aiheuttavat
kaikenlaista terävyyttä moottorin käyntiin. Voi olla syynä säännölliseen laturin roottorin (ja startin hajoamisiin). Mandellon reissulla
laturin olisi jo pitänyt hajota mutta ei. Laadussa vaihtelua? Startti taasen tuon teki, odotusten mukaisesti eli olin siihen varautunut.
Bosch laturi ja Valeo startti.
Sohc van Helmi.

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #148 : Lokakuu 14, 2016, 19:33:47 ip »
Huomannut tuota samaa ( mm. Lario ja SP), että kun oikein kuuma niin kytkin ei oikein irroita. Sama lääke kuin Motomatilla: kytkinvaijerin pikaruuvi säätöpyörästä säätöä ja sen jälkeen taas homma toiminut.

Nyt oli sitten riittävästi asioita purettuna, jotta näki mitä tarvitaan ja pääsi tekemään isompaa tilausta uusista osista.
Stein-Dincellehän ( https://www.stein-dinse.biz/index.php?language=sc ) se tuli tehtyä Herr Larsenille. Kyselin ensin muutamia asioita varmistaakseni että olin ymmärtänyt nettisivut oikein. Niinhän se oli että Z- loppuiset on tarvikeosia ja ilman ns. originelleja.

Esim. laakereissa oli pieni hintaero, joten otin varmuudeksi tuon hieman kalliimman joten SKF pakettejahan sieltä tuli. Ensin mietin niiden ostamista vaikka Motonetistä, mutta tässä ne tuli samalla kertaa.

Siellä taitaa olla tällä hetkelläkin halvimmat osat noihin vanhoihin Guzzeihin. Lisäksi ainakin omissa tapauksissa palvelu ollut hyvää ja sähköposteihin on vastattu.

Kalleimpia osia olivat tiiviste ja O-rengas paketti, kytkinlevypaketti, ristikkonivel+ laakeri, muut osat olikin sitten alle 20 euron kamaa.

Päätin siis samalla kun vaihteisto irti vaihtaa uuden kytkinpaketin, koska ei tuo kuitenkaan ollut ihan mahdoton kustannus tässä vaiheessa.
Jääpähän sitten seuraavalle omistajalle käytetty paketti varaosiksi 2080-luvulla  ;)
 
Kyllä piti jättää monta kaljailtaa väliin, mutta näillä sitten piti päästä kasaushommiin  ;D

Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi Cafe Racer
« Vastaus #149 : Lokakuu 14, 2016, 23:41:45 ip »
Jos säästää haluaa, ei pidä purkaa liikaa. Löytyy korjattavaa kun tutkii tarkkaan  ::)
Hyvä pyörä, parempi mieli.