Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V65 käyntiongelma  (Luettu 32316 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #75 : Kesäkuu 21, 2016, 17:48:13 ip »
Tuohon päittäisvälykseen oli mun mielestä joku ohjearvo manuaalissa.
Männässä on aika komeat urat. Jotain irrallista siellä on ollut. Pytty ei näytä pahalta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #76 : Kesäkuu 21, 2016, 18:24:01 ip »
Kokeilin tossa äsken vähän kattella löytyykö välystä kiertokangesta, männäntapissa oli kaksi raitaa(kuuluuko olla täysin kirkas, en muista yhtään) mutta oli hyvällä sovitteella kiertokangen yläsilmukkaan eikä siinä ainakaan ollut välystä.

Kiertokangen laakerointi kampiakseliin herättää hieman kysymyksiä. Olen ymmärtänyt että ainakin yksi sylinterisessä sivuttaissuuntainen liike on ok, mutta entä v-mallin moottorissa missä kiertokanget on samalla kampiakselin kaulalla? Kiertokanki liikkuu sivuttain jonkinverran, "pitkittäis" välystä saan kyllä jonkin verran löytymään, varmaan n. 0,1mm luokkaa luulisin, sen verran kuitenkin että ääni kuuluu kun painaa ja vetää, kuuluuko sen olla jämpti vai salliiko liikettä? Vertaan vielä vasemmalle puolelle kunhan saan sen puretuksi.


Toinen puoli purettu nyt kans, vasemman puolen männässä oli myös naarmuja, vähemmän ja ei oikeastaan kovin syviä. Kiertokanget ovat lähes samallaisen tuntuisia molemmilla puolilla paitsi vasemman puolen kiertokangen laakerointi jotenkin pyörii nihkeämmin kampiakselilla kuin mitä oikea. Eli siis jos nostan oikealla puolelle kammen ylös lohkoa vasten niin se tulee omalla painollaan alas asti lohkoa vasten, vasemman puolen kun nostaa ylös niin se jää ylös, oikeastaan jää siihen mihin sen laitat.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #77 : Kesäkuu 21, 2016, 18:27:47 ip »
Tuohon päittäisvälykseen oli mun mielestä joku ohjearvo manuaalissa.
Männässä on aika komeat urat. Jotain irrallista siellä on ollut. Pytty ei näytä pahalta.

Katselin tarkemmin mäntiä ja suurimmat vauriot ovat renkaiden alapuolella, renkaissa ei ole oikeen jälkiä ja renkaiden yläpuolellakaan ei oikeen ole mitään isompia jälkiä

Täytyy lukea molemmat tiedossa olevat manuaalit läpi ja katsoa mitä löytyy

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #78 : Kesäkuu 21, 2016, 19:02:54 ip »
Männässä on aika komeat urat. Jotain irrallista siellä on ollut. Pytty ei näytä pahalta.

Jotain irrallista... Ei helvetti,

Eihän tossa öljysuodatinta vaihdettu aikoihin, vain öljyt ja puhdisteltu suodatin... Tässä se on saattanut mahdollisesti kostautua kun tollain huolimaton ollut. Mahdollisesti siis jättänyt partikkeleita suodattamatta ja siellä sitten kulkeutunut öljyn mukana ja tehnyt tuhonsa sitä kautta sitten

Edit: Luin manuaalia läpi ja jos oikein ymmärsin niin kiertokangen laakeroinissa kampiakseliin saa olla välystä min. 0,02mm ja max. 0,06mm, täytyy koittaa mittailla tarkasti mitä siellä on. Lueskelin, että liian suuri välys saattaa juurikin vaurioittaa mäntää ja sylinteriä, mäntä naarmuinen jne.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #79 : Kesäkuu 21, 2016, 19:49:28 ip »
Jotain murua. Hiekkaa tai jotain muuta kovaa. Tuskin mitään moottorin osasia, kun muuten vielä toimii.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #80 : Kesäkuu 22, 2016, 00:29:44 ap »
Moro,

Kampiakselia tossa pyörittelin hieman (molemmista veiveistä käsillä) ja kunhan vauhtiin pääsee niin hyvin pyörii, lukuunottamatta sitä että vasemman puolen kiertokanki raskaampi.. Kampiakselin laakerit lienee ookoo, oikean puolen kiertokangen myös, vasemman puolen kiertokangen laakerissa on jotain kyllä pielessä.

Vasemmassa kiertokangessa ilmeni myös se että jäi mihin asentoon tahansa ja siinä pysyi, kun oikean puolen kiertokanki tulee aina alas omalla painollaan.