Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V65 käyntiongelma  (Luettu 32317 kertaa)

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #60 : Kesäkuu 20, 2016, 08:59:30 ap »
Ihan sama, molemmat kelpaavat.
Jos saat ostettua jostain korjaamosta tai oljyhuollosta Neste Hypoidi LF öljyä
voi laatikko toimia sillä liukkaammin. LF = Low Friction =pieni kitka.

Okei, kiitos vastauksesta.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #61 : Kesäkuu 20, 2016, 10:15:35 ap »
Vanhoihin valittaviin laatikoihin ja moottoreihin olen laittanut öljynvaihdon yhteydessä RVS-nimistä teräksen lisäainetta. Vähentää ajan kanssa kitkaa. Ääni = kitkaa = lämpöä = tehohäviötä.

Pikkulohkon 5-vaihteisessa laatikossa on erillinen ensiövetorataspari joka kuluneena jollottaa alemmilla kierroksilla joka vaihteella ja kuluessaan yhä korkeammilla kierroksilla.
Yleensä kakkosvaihde, johon osuu kiihdytettäessä suurin momentti ryhtyy ääntämään ensin mutta asiaan vaikuttaa käytetty ajotapa. Viitosvaihde on toinen ja yleisin ääntäjä. Sen kuluminen johtuu yleensä siitä että sillä ajetaan eniten mutta myös siksi että sitä käytetään liian alhaisilla kierroksilla.

Vaihteisto on tunnettu ominaisuudestaan: jos sen ylitäyttää tulee ylimäärä kyllä kohta pois.
Vaihteisto on suorahampainen lukuun ottamatta ensiövetohammaspyöräparia.

Perävaihteeseen suosittelen 80W120 GL5 tai vastaavaa mineraaliöljyä ja tilkka molybdeenisulfidia. Onko takanavan kumivaimennin vielä ehyt? Sijaitsee takapyörän keskiössä.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #62 : Kesäkuu 20, 2016, 11:08:41 ap »
Terve,

Paineistin palotilat aiemmin puhutulla tavalla ja kyllähän tuolta täyttökorkista ilmaa tuli molemmilta puolilta, korkki paikallaan tunsi puhallusta huohotinletkusta. Oli kyllä hiljainen muutoin kun oli letku kiinni kunnes avasi täyttökorkin niin kuului ääntä, 1-2bar oli paineita. Männänrenkaista siis taitaa falskata, venttiilit tuntui olevan tiiviit, en ainakaan huomannut imu tai pakopuolella pihinää tai ääniä.

Kardaanin niveltä en vielä ole tarkistanut, käynnistelin ja kuuntelin mistä se ääni voisi tulla ja kyllä se jotenkin sieltä kannesta tuntuisi tulevan.. Videota koitin ottaa lähinnä äänitys mielessä missä mielestäni kuuluu kyseinen "terävähkö" napatus tyhjäkäynnillä ja vähän korkeimmilla kierroksilla. Video on mp4 muodossa niin sitä ei saa tähän liitettyä.

En tiedä miksi tuollain naputtaa, eise minusta ennen kyllä ole, ainoa ero siis on se, että jousien alla on muistaakseni 0,2mm tai joku vastaava shimmilevy, joten jouset ovat hieman enemmän puristuksissa vapaana.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #63 : Kesäkuu 20, 2016, 11:11:33 ap »
Vanhoihin valittaviin laatikoihin ja moottoreihin olen laittanut öljynvaihdon yhteydessä RVS-nimistä teräksen lisäainetta. Vähentää ajan kanssa kitkaa. Ääni = kitkaa = lämpöä = tehohäviötä.

Pikkulohkon 5-vaihteisessa laatikossa on erillinen ensiövetorataspari joka kuluneena jollottaa alemmilla kierroksilla joka vaihteella ja kuluessaan yhä korkeammilla kierroksilla.
Yleensä kakkosvaihde, johon osuu kiihdytettäessä suurin momentti ryhtyy ääntämään ensin mutta asiaan vaikuttaa käytetty ajotapa. Viitosvaihde on toinen ja yleisin ääntäjä. Sen kuluminen johtuu yleensä siitä että sillä ajetaan eniten mutta myös siksi että sitä käytetään liian alhaisilla kierroksilla.

Vaihteisto on tunnettu ominaisuudestaan: jos sen ylitäyttää tulee ylimäärä kyllä kohta pois.
Vaihteisto on suorahampainen lukuun ottamatta ensiövetohammaspyöräparia.

Perävaihteeseen suosittelen 80W120 GL5 tai vastaavaa mineraaliöljyä ja tilkka molybdeenisulfidia. Onko takanavan kumivaimennin vielä ehyt? Sijaitsee takapyörän keskiössä.

Moi,

RVS:n laittamista laatikkoon olen ajatellutkin, täytyy laittaa se uuden öljyn kera sinne. Joskus oli takapyörä ollut irti ennen sytytyksen pettämistä ja silloin muistaakseni kaikki oli kunnossa siellä, autobokseilla oli hyvin vähän ajoa joten en usko, että olisi mennyt miksikään siitä, mutta tarkistan sen kardaaninivelen yhteydessä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #64 : Kesäkuu 20, 2016, 11:14:14 ap »
Katso onko venttiilinsäätöruuvien päät siistit. Tilasin joskus kaikki ruuvit uutta Moto-Italiasta ja kaikkien päät kuluivat kuopalle lyhyellä ajolla. Rakotulkki kertoi välyksen olevan kohdillaan, mutta ruuvin pää oli kuin poralla painettu. Eli välys ei pitänyt paikkaansa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #65 : Kesäkuu 20, 2016, 11:24:12 ap »
Katso onko venttiilinsäätöruuvien päät siistit. Tilasin joskus kaikki ruuvit uutta Moto-Italiasta ja kaikkien päät kuluivat kuopalle lyhyellä ajolla. Rakotulkki kertoi välyksen olevan kohdillaan, mutta ruuvin pää oli kuin poralla painettu. Eli välys ei pitänyt paikkaansa.

Kiitos vastauksesta, tuo täytyykin katsoa ja vaihtaa ruuvit jos ovat huonossa hapessa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #66 : Kesäkuu 20, 2016, 11:43:14 ap »
Voihan olla, että mulle sattui satsi huonoja ruuveja, mutta silti, ilmainen paikka katsoa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #67 : Kesäkuu 20, 2016, 12:09:13 ip »
Voihan olla, että mulle sattui satsi huonoja ruuveja, mutta silti, ilmainen paikka katsoa.

Joo kyllä nuo kaikki paikat on hyvä tulla tarkistettua, ne shimmit muuten laitettiin muistaakseni siksi sinne venttiileiden alle kun ne tuntui olevan kovin löysät. Pyörivät käsin ja tuon shimmin laittamisen jälkeen tulivat jäykemmiksi mutta edelleen pyörivät käsin, mitä mieltä kuuluuko niiden pyöriä vai ei? Jos käsin pyörivät niin kyllä ne siellä käydessä varsinkin pyörivät ja varmaan falskaavat, siitä voisi äänikin johtua.

Muutama vuosi sitten oli katkennut venttiilijousi jostakin venttiilistä ja siihen uusittiin venttiilit ja jouset, sen jälkeen shimmitetty itse.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #68 : Kesäkuu 20, 2016, 14:33:33 ip »
Venttiilinjouset eivät ääntä pidä eikä pieni shimmaus vaikuta paljonkaan jousivoimaan.
Kuluneessa koneessa männänhelma(t) saattaa pitää kolketta sylinteriä vasten.

Lainaus
kyllähän tuolta täyttökorkista ilmaa tuli molemmilta puolilta, korkki paikallaan tunsi puhallusta huohotinletkusta.
Aina männänrenkaiden ohi hieman tulee mutta nyt ilmeisesti hieman enemmän ja se viittaa ainakin männänrenkaiden kulumiseen. Missä kunnossa itse sylinterit ovat?
Se selviää samalla keinoin mutta vaatii venttiilikoneiston purkamista niin että venttiilit ovat kiinni oli mäntä sitten missä asennossa tahansa. Lisäksi tarvitaan pidätin/pyöritinkalu jolla saadaan lukittua mäntä haluttuun asentoon että voi taas kuunnella paljonko missäkin asennossa pihisee. Sylintereitä ei voi porata ylikokoon. Pinnoituksia jotkin pajat tekevät ja olen kuullut valurautaputkiakin asennetun.

Siihen nähden ei sylintereiden irrottaminen ole isokaan työ. Tosin tarvitset moottorin tiivistesarjan että saat kapineen takaisin nippuun. Tiivistesarja on alle satasen sijoitus. Männänrengassarja parisataa. Uusia mäntiä voi olla hankalampi löytää.

Kardaanista sen verran vielä että ei ole tavatonta että viallinen kardaanin nivel lyö takahaarukan poikki ja samalla rikkoo vaihteiston takakannen. Takapyörä jää vain iskunvaimentimien varaan ja lukkiutuu pyörimättömäksi. Olen nähnyt näin käyvän.

Pahaa ei tee hankkia kyseisen mallin korjaamokäsikirja ohjeineen jollei jo ole.
http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/V35V50V65Atelier_041983(GB).pdf

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 20, 2016, 17:48:11 ip kirjoittanut motomatti »

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #69 : Kesäkuu 20, 2016, 19:11:34 ip »
Venttiilinjouset eivät ääntä pidä eikä pieni shimmaus vaikuta paljonkaan jousivoimaan.
Kuluneessa koneessa männänhelma(t) saattaa pitää kolketta sylinteriä vasten.

Lainaus
kyllähän tuolta täyttökorkista ilmaa tuli molemmilta puolilta, korkki paikallaan tunsi puhallusta huohotinletkusta.
Aina männänrenkaiden ohi hieman tulee mutta nyt ilmeisesti hieman enemmän ja se viittaa ainakin männänrenkaiden kulumiseen. Missä kunnossa itse sylinterit ovat?
Se selviää samalla keinoin mutta vaatii venttiilikoneiston purkamista niin että venttiilit ovat kiinni oli mäntä sitten missä asennossa tahansa. Lisäksi tarvitaan pidätin/pyöritinkalu jolla saadaan lukittua mäntä haluttuun asentoon että voi taas kuunnella paljonko missäkin asennossa pihisee. Sylintereitä ei voi porata ylikokoon. Pinnoituksia jotkin pajat tekevät ja olen kuullut valurautaputkiakin asennetun.

Siihen nähden ei sylintereiden irrottaminen ole isokaan työ. Tosin tarvitset moottorin tiivistesarjan että saat kapineen takaisin nippuun. Tiivistesarja on alle satasen sijoitus. Männänrengassarja parisataa. Uusia mäntiä voi olla hankalampi löytää.

Kardaanista sen verran vielä että ei ole tavatonta että viallinen kardaanin nivel lyö takahaarukan poikki ja samalla rikkoo vaihteiston takakannen. Takapyörä jää vain iskunvaimentimien varaan ja lukkiutuu pyörimättömäksi. Olen nähnyt näin käyvän.

Pahaa ei tee hankkia kyseisen mallin korjaamokäsikirja ohjeineen jollei jo ole.
http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/V35V50V65Atelier_041983(GB).pdf



Kiitos vastauksesta,

Kaikki mainitut asiat tulee tarkastettua ja kunnostettua jos on tarpeen, täytyyhän pyörällä olla turvallista ajaa.

Steinillä oli joku männänrengas sarja 35€ per mäntä ja yläkerran tiivisteet molemmille puolille oli n. 40€ joten ei ole pahan hintainen mälli, täytyy selata vielä jos löytyy muita rengassarjoja ettei kaikkein halvimpia välttämättä ota. Sylinterit on käytetty pois sillonkun sytytyksessä rupesi olemaan häikkää ja muistelisin että olisi ollut hyvässä kunnossa silloin, mutta tulee se tarkistettua myös/purettua sylinterit pois.

Ennen kun puran sylinterit pois ajattelin katsoa vielä puristuspainemittarilla paljonko antaa puristuksia.

Jonkilainen korjaamokäsikirja on ladattuna koneelle, mutta tulee tuoksin tallennettua tuosta, kiitos siitä.

Samassa kun moottoria roplaa niin on hyvä myös loput pyörästä tarkistaa, mm. aiemmin mainittujen asioiden kunto.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #70 : Kesäkuu 21, 2016, 13:56:15 ip »
Noniin,

Purin nyt sitten oikealta puolelta yläkerran pois kun sieltä mielestäni ääni oli enemmän peräisin, siellähän sitä odotti sitten mäntä jonka helmoissa naarmuja, muutama syväkin. Sylinterissäki meni muutamia pitkittäisiä viiruja, mutta kovin syviltä eivät näytä eikä tunnu. Kuvia yritin liittää, mutta ovat liian isoja.

Mahdollisesti ääni siis ollut peräisin tuosta, täytyy vielä purkaa vasen puoli ja katsoa missä kunnossa se on.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #71 : Kesäkuu 21, 2016, 14:19:29 ip »
Mietin vain mistä tuo on voinut tulla, silloinkun se viimeksi oli purettu niin ei ollut muistaakseni naarmuakaan.. Voiko imuilman mukana menevä hiekkapöly tms tehdä tuollaista jälkeä?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #72 : Kesäkuu 21, 2016, 15:55:54 ip »
Ei kovin pian, jos on edes joku filtteri ollut. Naarmutko on siis hankautumia, ei lämpöleikkauksen jälkiä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #73 : Kesäkuu 21, 2016, 17:13:28 ip »
Ei kovin pian, jos on edes joku filtteri ollut. Naarmutko on siis hankautumia, ei lämpöleikkauksen jälkiä?

En osaa oikein sanoa, yritän laittaa tähän toimivaa linkkiä kuvien katseluun:

http://aijaa.com/PUZNDQ mäntä
http://aijaa.com/qTG0f3 mäntä2
http://aijaa.com/TTZwJx mäntä3
http://aijaa.com/kQxG3X mäntä4

http://aijaa.com/Zr6A2N sylinteri
http://aijaa.com/PoTmkf sylinteri2
http://aijaa.com/kt9vpF sylinteri3

Yllä olevat linkit ovat kuvia oikean puolen männästä ja sylinteristä, vasenta puolta en ole vielä kerennyt purkamaan.

Sylinterissä olevat jäljet eivät ole syvän oloisia ja kuvittelisin, että hoonaamalla voisi selvitä. Männässä taas kuvissa 2 ja 4 näkyvät naarmut ovat syviä, kynnellä ottaa kunnolla kiinni kun vetää ylitte, 1 ja 3 kuvien naarmut ei ole läheskään niin syviä, sormella/kynnellä ne tuntee kylläkin.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #74 : Kesäkuu 21, 2016, 17:43:46 ip »
Kokeilin tossa äsken vähän kattella löytyykö välystä kiertokangesta, männäntapissa oli kaksi raitaa(kuuluuko olla täysin kirkas, en muista yhtään) mutta oli hyvällä sovitteella kiertokangen yläsilmukkaan eikä siinä ainakaan ollut välystä.

Kiertokangen laakerointi kampiakseliin herättää hieman kysymyksiä. Olen ymmärtänyt että ainakin yksi sylinterisessä sivuttaissuuntainen liike on ok, mutta entä v-mallin moottorissa missä kiertokanget on samalla kampiakselin kaulalla? Kiertokanki liikkuu sivuttain jonkinverran, "pitkittäis" välystä saan kyllä jonkin verran löytymään, varmaan n. 0,1mm luokkaa luulisin, sen verran kuitenkin että ääni kuuluu kun painaa ja vetää, kuuluuko sen olla jämpti vai salliiko liikettä? Vertaan vielä vasemmalle puolelle kunhan saan sen puretuksi.