Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V65 käyntiongelma  (Luettu 32310 kertaa)

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« : Huhtikuu 29, 2016, 14:01:02 ip »
Morjes!

Tallissa seisoo V65:n motoplatin sytytyksellä tai sillä mitä siittä on jäljellä..

Pyörä on ollut nyt jokusen vuoden ja alkuaikoina toimikin kohtuu hyvin mutta nyt pari vuotta ollut tappelua kyseisen vehkeen kanssa.

Ennen vian alkamista pyörä siis toimi ja kipinä hävisi yhtäkkiä. Tällöin oli kaikki motoplatia (pickup, puolat, boksit)
Syynä oli muistaakseni puolat jotka vaihdettiin tarvikepuoliin ja pyörä kävi.. Hetken aikaa. Vikaa etsittiin ja kokeiltiin eri puolia, mutta vika ei ollut niissä vaan sytytysbokseissa.

Sytytysboksit vaihdettiin ja tilalle lyötiin auton sytytysboksi/sytytysmoduuli mikä se nyt onkaan (opelin IG-D1959H) ja niillä pyörä lähti käyntiin ja toimi hetken aikaa kun taas toiselta puolelta hävisi kipinä. Kävi ilmi että tämä uusi auton moduuli oli hajonnut ja se uusittiin ja lähtee käyntiin kyllä mutta ei käy hyvin. Paukkuu ja rätisee, ajotuslamppu ei tyhjäkäynnillä vilahtele kuin satunnaisesti ja kieroksilla jotenkin, välillä toinen puoli ei anna lainkaan ja välillä taas antaa. Voi toki tulpatkin temppuilla

Ainoa motoplatin osa on siis enään se pickuppi mutta ennakkoa kun haki ni sai pyörättää levyä aika reippaasti milloinka toinen kiinnitysruuvikaan ei mene enää paikalleensa, eipä taida siis pelittää noilla auton "bokseilla" / sytytysmoduuleilla, onko niissä joku oma ennakkokarttansa kenties sisäänrakennettuna?

Taitaa olla ainoa vaihtoehto korvata tuo jollain toisella sytkällä ja tässä on nyt ollut mielessä Dyna S + dynan puolat mitkä esim. Stein Dinseltä saa, onko jollakin kokemuksia? Bokseja noilla ei vissiin enään tarvitse vaan kaapelit menee pickupilta suoraan puolille.

Kertokaa mielipiteitänne asiasta, samalla voi kertoa hyviä vaihtoehtoja sytytykselle jos tässä ei ole muuta tehtävissä kuin vaihtaa se. Vai onko kenties mahdollista saada tuo pelittämään jollain moduuleilla kun ne ovat suht halpoja.

Kiitoksia etukäteen  :)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #1 : Huhtikuu 29, 2016, 16:32:31 ip »
Itse olen ollut näihin tyytyväinen: http://www.ignitech.cz/en/ ja sieltä TCPI4
Ja voi säätää itse. Laite on monikäyttöinen: Käy autoon kuin autoon sylinterilukumäärästä riippumatta ja erityyppisiin moottoripyörän moottoreihin. Useammassa omassa pyörässä käytössä.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #2 : Huhtikuu 29, 2016, 17:38:17 ip »
Itse olen ollut näihin tyytyväinen: http://www.ignitech.cz/en/ ja sieltä TCPI4
Ja voi säätää itse. Laite on monikäyttöinen: Käy autoon kuin autoon sylinterilukumäärästä riippumatta ja erityyppisiin moottoripyörän moottoreihin. Useammassa omassa pyörässä käytössä.

Okei hyvä tietää, kiitos vastauksestasi 8)
Täytyy laittaa mietintä myssyyn tuo, kun noita eri sytkiä on kans monenlaista.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #3 : Huhtikuu 29, 2016, 18:38:25 ip »
Itse olen ollut näihin tyytyväinen: http://www.ignitech.cz/en/ ja sieltä TCPI4
Ja voi säätää itse. Laite on monikäyttöinen: Käy autoon kuin autoon sylinterilukumäärästä riippumatta ja erityyppisiin moottoripyörän moottoreihin. Useammassa omassa pyörässä käytössä.

Okei hyvä tietää, kiitos vastauksestasi 8)
Täytyy laittaa mietintä myssyyn tuo, kun noita eri sytkiä on kans monenlaista.

Tutkein hieman tuota ignitechin sytkää ja kiinostukseni heräsi kyllä. Eikä hintakaan näyttänyt kyllä kovin pahalta mutta epäselväksi jäi, että mitä tuon "unitin" mukana tulee? Pelkkä boksi ja kaapelit vai tuleeko myös pickuppi?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #4 : Huhtikuu 29, 2016, 21:36:11 ip »
Tilaukseen voi luetella tarvittavat komponentit. Alkuperäiset puolat eivät käy. Nekin kannattaa tilata samalla. Laitteella on myös edustaja Suomessa: http://www.hakalaservice.fi/asiakkaat/asiakkaat.htm

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #5 : Kesäkuu 05, 2016, 15:45:55 ip »
Morjesta,

Nyt on sytkävehkeet uusittu Ignitechiin ja toimii suhteellisen hyvin.

Pientä "ongelmaa" on tällä hetkellä, että 4. ja 5. vaihteilla on melko tehottoman olonen, taisiis 1,2,3 vaihteilla pystyy kiihdyttämään jos haluaa repiä niin 9000-10000rpm kierosalueelle asti, mutta 4, ja 5-vaihteella ei oikeen ota 7500-8000rpm enempää kieroksia.

Kaasutin on siis PHBH 30 ja sisässä muuten vakiohilut paitsi pääsuutin on kokoa 115. Hieman teipatut power filtterit ja äänenvaimentimet vaihdettu virtaavempiin, neulat 2.lovessa(toiseksi alin). Kaasuttimet pitäisi olla suht balanssissa.

Ylämäkiin 4 ja 5 vaihteilla kun avaa kaasua niin lähtee vetämään ja vetääkin 7500-8000rpm asti mutta enempää ei ota, mutta 3.vaihteella ottaa n. 10000rpm asti, ei röpellä eikä oikeen booaa oikeastaan, vasemman pytyn tulppa ruskeahko, oikean pytyn ruskeahko/valkoinen, ei kuitenkaan täysin valkoinen. Alamäkeenkään ajaessa kierrokset 4 ja 5 vaihteella ei tahdo nousta yli 7500-8000rpm.

Kiitoksia vastauksista.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #6 : Kesäkuu 05, 2016, 17:47:22 ip »
Kyse on kaasuttimien ja sytytyksen yhteistoiminnasta. Kaasuttimien säädöt ovat ne kuin ovat ja toivottavasti hyvässä balanssissa. Sytytyksen ennakkoa muuttamalla niillä kierrosalueilla joilla tehoa puuttuu kannattaisi kokeilla.
Jos sytkän säätäminen ei auta pitää kaasutinpuolelle tehdä jotain: erilaisia luistinneuloja ja neulaputkia on saatavilla. Myös suutintamiseen voi kiinnittää huomiota. Mm. tyhjäkäyntisuutin on melko pitkälle mukana pelissä alakierrosalueella. Tulppien väristä voi nykyään päätellä vähemmän kuin ennen mutta vaikuttaa siltä että seos on laiha tai sytytysennakkoa liikaa.

Arvaus:
Sulla on ilmeisesti käytössä pelkkä käyrä joka alkaa perusennakosta ja kiipeää loivalla kaarella 4000 - 5000 rpm tasolle josta se jatkuu vaakasuorana kunnes kierrosrajoitin tulee vastaan.
Vähemmän on itsellä kokemusta pikkukoneen kierrosalueesta mutta 10.000 kierrosta tuntuu kyllä liian korkealle luvulle. Kyse on ilmeisesti kaksiventtiilikoneesta jossa kannen virtausmäärät eivät liene enää kovin hyvät noilla kierroksilla.

Bologissani motomatti.fi on lukuisia artikkeleita vuosien varrelta nimikkeellä ignitech. Löytää blogin hakutoiminnon kautta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #7 : Kesäkuu 05, 2016, 19:58:15 ip »
Ei ole hyvä ei. Ei se voimaa tuota heron-palotilalla enää vajaan yhdeksän tonnin jälkeen. Se johtuu geometriasta.
Neliventtiili 650cc kiertää kyllä nöyrästi reiluun kymppiin. Nuo kaksiventtiilisen venttiilijouset on myös niin meltoa tavaraa, että alkavat sakkaamaan jo reilussa kahdeksassa tonnissa. Tietenkin jos seuraat kierroksia omasta Vegliasta, suhtaudu varauksella sen esittämiin lukuihin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #8 : Kesäkuu 05, 2016, 20:41:38 ip »
Suosittelen asentamaan sytytyksen kierroslukurajoittimen 8000 kierroksen tietämiin. Se ei tietenkään estä ylikierroksia esimerkiksi moottorijarrutustilanteessa mutta silloin on kuljettaja tehnyt virheen, ei sytytys. Tehoalue löytyy väliltä 4500 - 7000 kierrosta. Sinne kannattaa satsata paras säätö.

Jos haluat että sytytys reagoi paremmin kaasunasentoon niin sitä varten on laitettava jomman kumman kaasuttimen yhteyteen Kaasuluistin asentotunnistin. Silloin saat aikaiseksi 3D kartan sytytykselle. Toinen, ja helpompi vaihtoehto on laittaa toiseen imukanavaan kaasuttimen ja kannen välille imukanavan imuilman paineentunnistimen. Sen voi kytkeä myös Ignitechiin. Mutta ilmankin pärjää ihan hyvin.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #9 : Kesäkuu 05, 2016, 21:00:10 ip »
Morjes,

Kiitos vastauksistanne.

Sytytykseen tutustuttaessa rajotin oli asetettu pois ja testiajoilla huomattu kyseinen asia, nykyään on rajoitin asetettu juurikin tuonne 8000rpm. Normaaliajossa ei konetta muutoinkaan hirveän korkeilla kieroksilla käytetäkkään.

Motomatin arvaus osui oikeaan. Tällä hetkellä perusennakko on 7° ja käyrä alkaa siitä loivana kaarena muistaakseni 5200rpm asti. Maksimiennakkoa on n. 37° josta se jatkuu rajoittimelle asti.

Täytyy kokeilla sytytyksen muokkaamista, muuten kyllä toimii hyvin alakierroksilla ja keskialueella, mutta ylhäällä uupuu, mutta kyllähän se nykyäkseltään välttää kun ei tule yläkieroksilla ajeltua.

Testaillaan ja säädellään, eiköhän se siitä.




motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #10 : Kesäkuu 05, 2016, 21:22:36 ip »
Olisi kiva jatkossakin lukea miten kehitys kehittyy.
Alkuperäissytytyksen korvaaminen digitaalisella ja muokattavalla järjestelmällä tulee olemaan entistä enemmän tapetilla kun mekaaniset sytytykset ja vanhat sähköiset sytytysohjaimet alkavat olemaan entisiä mutta moottorit vielä käyttökelpoisia.

Ostitko sytytyssetin suoraan Ignitechiltä vai välikäden kautta? Kärsiikö kysyä hintaa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #11 : Kesäkuu 05, 2016, 22:14:40 ip »
Kokeile perusennakoksi lähemmäs kymppiä.  Veikkaan, että herkistyy kulku.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #12 : Kesäkuu 05, 2016, 22:17:06 ip »
Olisi kiva jatkossakin lukea miten kehitys kehittyy.
Alkuperäissytytyksen korvaaminen digitaalisella ja muokattavalla järjestelmällä tulee olemaan entistä enemmän tapetilla kun mekaaniset sytytykset ja vanhat sähköiset sytytysohjaimet alkavat olemaan entisiä mutta moottorit vielä käyttökelpoisia.

Ostitko sytytyssetin suoraan Ignitechiltä vai välikäden kautta? Kärsiikö kysyä hintaa?

Moro,

Kokeilin tuossa muunnella maksimiennakkoa pienemmäksi ja pienen testiajon jälkeen suurta eroa ei ollut ja toinen tulppa edelleen hieman valkoinen, toinen taas vähän kuin tämä kahvimaidon värinen. Palautin kartan ennalleen, seuraavaksi kokeilen erillaisilla suuttimilla saada jotain muutosta tapahtumaan.

Sytkän tilasin suoraan ignitechiltä kai, tuolta sinun aikaisemmin linkitämältä sivulta, ensiostoksena hintaa oli boksilla 133€ ja otin uudet puolat myös jotka olivat 29€ kappale.

Vanha motoplatin pickuppi olikin rikki ja antoi signaalia vain toisesta, joten tilasin Stein Dinseltä uuden jonka väri on sininen. Sillä antaa hyvää signaalia molemmilta antureilta.

Noita suodattimia voisi kokeilla toki teipata hieman lisää, sillä se parani huomattavasti siitä, kun teippejä ei ollut vielä, ilman teippejä molemmat tulpat oli valkoisia.

Voi olla, että sytytysennakkossa olisi säätämistä, ennen en ole tuollaisen kanssa pelannut niin koitin jäljitellä hieman manuaaleista löytyviä karttoja, mutta nykyinen käyrä poikkeaa kyllä niistä, ainoastaan perusennakko ja maksimi ennakko on samat.

Kaasuttimet on lähellä balanssissa, on tuollainen analoginen synkronointi työkalu 4:llä mittarilla. Tyhjäkäynnillä samat arvot ja kaasua kääntäessä lukema mittareissa muuttuu samaa tahtia ja samaan arvoon. Ainut mitä en ole tehnyt niin säätänyt ilmaseosruuvia "oikein", koneen käy tyhjäkäyntiä korkeimmillaan kun ruuvit on lähes täysin kiinni ja manuaalissa ohjearvo
1,5kierrosta auki, jos säätää ruuvit niin että käy korkeimmillaan niin tyhjäkäyntiä säätämällä ei saa sopivaa tyhjäkäyntiä, pienelläkin säädöllä putoaa liian alas tai nousee liian korkeaksi. Täytyy tarkastaa onko siellä o-renkaat yms ja yrittää uudestaan. Kaasuttimet ja suuttimet on pesty uä-pesurissa hieman ennen sytkävehkeiden tuloa, mutta enää en muista.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #13 : Kesäkuu 05, 2016, 22:17:28 ip »
Eiköhän V65:stä vaan lopu voima nelosella ja vitosella kiertää ylemmäs?

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: Moto Guzzi V65 käyntiongelma
« Vastaus #14 : Kesäkuu 05, 2016, 22:19:50 ip »
Kokeile perusennakoksi lähemmäs kymppiä.  Veikkaan, että herkistyy kulku.

Täytyy kokeilla säätää tuota ja lähteä vähän pidemmälle testiajolle huomenissa.